Vi Bilägares forum

Bästa bilen

Bästa bilen

Pretentiöst av mig att sätta en sådan rubrik på denna tråd. (För jag hoppas jag gjort rätt nu så att en ny tråd med nytt ämne startats).

Vi ska inte övertyga varandra om bästa bilen, men däremot dela med oss av våra erfarenheter. 2 punkter:

1. Vilken av dina bilar har du varit mest nöjd med?
2 Vilken har du varit mest missnöjd med?

Jag ger mina svar:

1. Nuvarande Peugeot 406 ST -00.
2. Saab 900 T8 special -89.

Vad säger ni?

/Erik

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

1. Volvo 945-91
2.Mazda 929-75

Uppdaterat: 2008-02-23 23:12

1. Saab 99 -70
2. Svårt, kanske Saab9000 -92, eller Golf GT -86?

Uppdaterat: 2008-02-23 23:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta, det skulle vara precis tvärtom.
1. Saab9000-92 eller Golf GT -86
2. Saab 99 -70.

Men det begriper nog alla som haft en Saab 99 med den engelska motorn, vid 6000 mil hade topplocket varit lyft 6 gånger!
Shit, som engelsmannen säger.

Uppdaterat: 2008-02-23 23:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

1: Min nuvarande Skoda Superb 1,8T -02
2: Saab 9000 2,0LTT -93 Växellådan rasade och mycket småstrul. Visserligen hade den gått över 30000 mil men attans vad dyr i drift den var...

Uppdaterat: 2008-02-24 03:21

1. Seat Arosa -98; Billig, rapp, rostskydd.
2. Honda Civic -89; Rost, dyra reservdelar, generator i hjulhuset.

Uppdaterat: 2008-02-26 14:24
McTar

1. Svårt val! Jag har 3st som jag inte kan sära på
Ford Mustang Cab-69 302 man : jänk som otroligt nog gick fint på vägen o mkt billig i drift 1,0-1,3L/mil
Alfa Romeo 164TS-91: Körglädje och en mkt trevlig bil(är mkt skeptisk mot Italienska bilar annars)
Volvo 940 Turbo-98: Slitvarg som tål det mesta

2. Hyundai Sonata-92: Vidrig bil,gammalmodig,plastig och dålig väghållning, en äkta surhink

Uppdaterat: 2008-02-26 18:55

1. Subaru Outback 2006. Full pott! :D
2. BMW 528iA -97. Dyra reparationer

Uppdaterat: 2008-02-28 09:49

3 bilar på1 plats. Opel Ascona B GTE -81 (otroligt bra bil som jag ångrar nästan varje dag att jag sålde)
BMW 528 -87 och BMW 520 Touring -03.
2.Pegga 405 (skrot)

Uppdaterat: 2008-02-29 23:57

1. Mitsubishi Galant -89. Sista bilen jag hade i Sverige. Körde den 24.000 mil utan ett enda fel. Saknar den fortfarande.
2. Toyota Camry -00. Också mycket bra. Helt outslitlig verkar det som.
3. Saab 99 -81. Det var alltid något fel på den. Som tur var det en full-leasingbil så Saab höll med lånebilar.
4. Holden Commodore -93. Stod mest på verkstad. Även detta en leasingbil turligt nog.

Uppdaterat: 2008-03-01 10:16

*Harkel* Plats nr. 1 ska alltså vara bästa bilen du haft, och plats nr. 2 den sämsta bilen du haft, inte den näst bästa... Tack för allt delande av erfarenheter i alla fall! Keep on goin´!

/Erik

Uppdaterat: 2008-03-03 20:02

1. Volvo V50 -07, varje resa är en njutning.
2. VW Passat -81, bruksföremål med måttlig kvalitet och usla vintervägegenskaper.

Uppdaterat: 2008-03-04 14:49

Min [b]Opel Astra[/b] 07:a jag köpte i september [b]2006[/b]. Bästa bil jag haft, har funkat felfritt. Bilen står i garage, så det finns inte ett märke på den och jag parkerar bara på väl valda ställen. I:a service kostade mig 1500:- spänn efter prutning.

MVH SOL

Uppdaterat: 2008-03-12 20:21

1, Min nuvarande Passat -03.
Möjligen lite törstig. I övrigt rymlig och komfortabel.

2, Ford Focus -99.
Egentligen inget fel på kärran, men återförsäljaren var inget att ha å göra med!!.
Bränslemätaren strejkade var på dom satt i en "ny" mätarsats som visade sig vara trasig. ALLA mätare stog på noll när jag lämnade verkstan, så de va bara att vända å lämna in på nytt!. suck

Uppdaterat: 2008-03-14 01:05

1, Subaru Outback 2.5i-10 och Volvo 745 gl -91 får dela på förstapriset.
2, Skoda Octavia Combi 1.6 -07.
Bullrigare bil på svensk asfalt får man leta efter. Sjukt dålig värme på vintern, trodde ibland att det var en diesel. AC:n kylde bra på sommaren dock, fast den bullrade också så mycket att man fick skrika till varandra i kupén. Farthållaren funkade inte ibland. Bagageluckan samlade smältvatten i springorna på vintern och frös igen med besked. Radioantennen kunde man inte skruva loss helt inför en automattvätt, bara vika ner och sen fick man för säkerhets skull tejpa fast den med silvertejp för att den inte skulle fara upp av borstarna. Strul med ÅF, dåligt utförd service, taskigt bemötande hos verkstaden, men betalt skulle de ha som om det vore en Audi. OK, det sistnämnda är inte själva bilens fel, men det påverkar ändå betyget.

Uppdaterat: 2011-11-15 10:41

Bästa; Nuvarande RX 400h Executive - Komfortabel, driftssäker och rymlig.

Sämsta: Alfa Romeo 164 3.0 - Oj vilka dyra driftskostnader.

Uppdaterat: 2011-11-15 11:50
Wer später bremst fährt länger schnell

1. Volvo 765 TD - 87 ( Minus för Fordonskatt )
2. Bmw 523it -00 ( Inte sämst men dyrast att äga )

Uppdaterat: 2011-11-15 11:50

1, Dessa får nog delas av den Toyota Prius jag har nu och en Lexus IS300 jag hade som inte vållat några problem alls.

2, Får nog gå till en Bmw 325IX jag ägde som jag skönt nog sålde med ventiltick innan jag han lägga ner allt för mycket onödiga pengar på den då felen verkade fortsätta trots förra ägarnas tjocka buntar med verkstadsräkningar som fanns nogrannt sparade i bilen.

Bonusbilar måste sägas vara Volvo 740-89 som var riktigt fräsch med sin helgalvade kaross och snudd på extrema rostskydd i väldigt många år och även om den strulade lite mer än de två förstnämnda så funkade den generellt bra genom åren först min "svåger" ägde den och sedan jag, men med tanke på att den betydligt mer avancerade tekniken i de förstnämnda bilarna ändå gett mindre problem så hamnar denna bil strax efter även om det var en av de robustaste bilarna på sin tid.

Bonussportbil är min Toyota MR2 Turbo som är den körgladaste bil med den bästa väghållningen jag både ägt och även kört hitills men detta är en ren entusiast/sommarbil som jag kostat på en hel del där det mesta är "frivilligt" så att säga. :)

Uppdaterat: 2011-11-16 00:24

1. Toyota Hilux -99, billig att äga, enkel konstruktion, odödlig :)
2. Audi A3 Quattro -01, ROST, elfel.

Uppdaterat: 2011-11-16 17:20
Rolf S

Bästa bilen: Peugeot 605 SV 3.0 Härlig komfort, utrymme, körglädje och prestanda. Krabbade aldrig. Saknar den.
Värsta bilen: Saab 99 CC Trög, ovillig, farlig på vintern och krabbade hela tiden.

Sen beror det på vad man ska välja för egenskaper förstås...
Min XJR -98 för den enorma kraften, läckra designen och komforten
Min MI 16 för att den har en härlig motor, ligger bra på vägen och väcker tonåringen i mig (sambon säger att det inte är en god egenskap, fattar ingenting.... )

Uppdaterat: 2011-11-16 18:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

1. Golf -08. Otroligt skön att köra och riktigt bra kvalitet. Ångrar mig dagligen att jag bytte bort den.
2. Ford Escort Kombi -97. Röd, ful och så otroligt tråkig att jag som normalt älskar att köra bil hellre avstod.

Uppdaterat: 2011-11-18 17:47

Min bästa bil:Volvo 945 2.3 lt aut-95. Hade gått 10000mil vid köp,körde 20000mil och inte ett fel endast byte slitage delar,Volvos sköna framstolar har länge varit bäst.Gott om utrymme och automatlådan gav en bra komfort.
Min sämsta bil:Audi A4-02 dyr med dålig kvalitet.Strul med tändspolar 3ggr!!,elektronikproblem,hög oljeförbrukning,trång dåligt lastutrymme.

Uppdaterat: 2011-11-21 19:39

1. Skoda Felicia 1.6 -97, 16100 mil - Bäst bil nånsin vi haft, billig i inköp, drift, reservdelar osv!! Inga strul!
2. Peugeot 206 GTI -00, 13500 mil - Franskt skit, dyr i drift, dyr i service, reparationer, kvalitetsmissar!

De bättre: Har även haft en Polo-92, 20000 mil ca.... Bara rullade och rullade! Trots att jag glömde och serva den! =)
Tjejen kör en Volvo 460 -92, 13 000 mil.. Fantastisk driftsäkerhet och komfort!!! Bara rullar!
Har även haft en Suzuki Alto-99 11 000 mil DK import... Billigaste bilen jag ägt... Tankade full tank och körde halva europa typ! Men fan vad dyr den var i service!

De sämre: VW Golf-88 Vetifan hur många mil... Strulade varje dag... Slocknade vi rödljus, rostade sönder typ! Farsan fick ta den! Han bytte den mot en Chevrolet pickup...38 000 mil och några svetslagningar senare så blev den trafikduglig.... Höll i 3-4 år och efter en förmögenhet i bensinnotor!!
Fiat Punto-03, 12000 mil.... Kvalitet??? HAHAHA Pyttsan! Varför jag köpte den förstod jag inte? Var nog på fyllan?! Nä inte något riktigt höll nån bra kvaitet... Rullade dock billigt på litern! Kom ju inte längre ändå... Haha

Uppdaterat: 2011-11-24 17:42

Bäst: Volvo 245 DL 1982. Hade den i 26 år. Sålde den då den rullat 43 000 mil. Inte vidare skött de senaste 10 åren tyvärr men inte farligt rostig ändå. En bil som bara gick och gick. Billig att äga och laga. Numera a-traktor tror jag. de Service några hundralappar om året. kamrem några hundra var 7 5000 mil om man orkade och inte många tusenlappar alls i snitt om året i reperationer vissa år inget. nästan bara blank papper. lättmekad. lätt och billigt byta lampor vilket sällan behövdes. den var rätt charmig och go. En B21A på tomgång en svinkall vintermorgon = kultljud från avgasningsröret och kylfläkten.

Sämst: Audi A4 2003. Fungerade skapligt men sjukt dyr att äga/laga. Är ju ingen lyxbil trots allt... tror nästan att lexus är billigare?

Kör nu en beg. Volvo XC70 sedan 14 dagar så kan inte säga nåt än... Min fjärde bil. den första var en saab 96 v4, inte perfekt bil men för charmig för att skriva något negativt om. :)

Uppdaterat: 2011-11-26 15:08

Hej snälla får vi höra lite om Toyota hillux --07 -08 -09

Uppdaterat: 2011-12-29 21:42

Bästa bilen finns inte ännu.

Uppdaterat: 2011-12-29 23:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

1. min nuvarande Renault Megane III 1,4TCe, bra och stark motor, rymlig kaross, snygg bil speciellt med 17" hjulen på. har kört 3500 mil på 2 år utan något problem, känns lite vardagslyxig...

2. Escort Kombi -92, behövde kombi för barnvagnens skull, men en riktig skitbil faktiskt... kopplingspedal som "kuggade över" pga nån rapplig plasttrissa, generatorrem som kvittrade och aldrig gick att tysta trots 2 byten, elcentralen fick frispel och fick bytas, innanmätet lossnade i katalysatorn och den fick bytas, rosten kröp fram på huv och i skärmkanter fördelarna med eluppvärmd framruta fick jag aldrig uppleva då den inte funkade... Jag blev tjenis med alla på Fordverkstan, faktiskt... sålde den och förlorade MASSOR med pengar...

Uppdaterat: 2011-12-30 08:56

1. Min nuvarande, nästa är förmodligen ännu bättre. Bilarna var inte bättre förr.
2. Volvo 245 -84. 1988 svetsades golvet för att bilen skulle klara besiktningen, sedan följdes det åtskilliga svetsningar. Att en bil kan rosta så mycket. Hög bensinförbrukning hörde till en B23A som dessutom hade en besvärlig Pierburg-förgasare. Men trots allt en bra familjebil med gott om plats för barnvagnar och annat nödvändigt. När baksätet fälldes för att öka lastutrymmet så var platsen för föraren minimal.

Uppdaterat: 2011-12-31 11:11

Blårök, håller med dig, bilarna var inte bättre förr, men de var enklare.

Om man går tillbaka till en T-Ford och bedömer den efter de krav vi har i dag upptäcker man snabbt att det var en riktig skitbil.
Bortsett från den komfort vi kräver idag var ju underhållet enormt och livslängden usel.
Men även för sin tid var den väldigt enkel och suveränt lätt och billig att reparera.
Och genom sin enkla uppbyggnad var det den billigaste riktiga bil som gick att köpa och den har förmodligen betytt mest för bilismen av alla tillverkade bilar och därför tvekar jag inte att utse den till den bästa bil som tillverkats.

När det gäller din svetslagning av Volvo 245 kan jag jämföra med en Saab 99 som köptes ny 1975 och fick börja rostlagas 1979 då den också fick ny lackering.
Samma sak med en MB 240 -78 som fick samma behandling efter ungefär lika lång tid.

Bilarna är bättre idag, men vi har väsentligt högre krav också!

Uppdaterat: 2011-12-31 13:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nuvarande bil är förhoppningsvis den bästa man ägt. Annars gjorde man ett dåligt byte. ;)

1. BMW 330xd. Första vintern nu, men ack så trevlig!
2. Ford Sierra -88. Förklaring känns överflödig.

Uppdaterat: 2012-01-02 23:10

1. De bästa: Nissan Skyline GTR34 '98 (en överstyrd pärla), Citroen C5 tanker kombi '05 (2 små fel på 4 år, service vartannat år/3000 mil = 1500 kr per år :)
2. Skit: Opel Astra kombi '06 (15 stora fel på 18 månader, den sämsta av de sämsta!), Peugeot 406 '97 (med inbyggt spöke), Alfa 33 '85 (min rostiga älskling,saknar dig, R.I.P)

Uppdaterat: 2012-01-03 08:18

1. Avensis stv 2008
Gått 103088 km 100% feilfritt. Brukt 4633,34 liter diesel = 4,49l pr 100km.

2. Volvo stv 245 1977
En mandagbil. Alt galt fra første km som ny. Sleitt dekk først på utsiden, så på innsiden. Lakk vann inn gjennom sidelist klipset på uten tettninger. Varmeapparat lakk vann inn i kupeen. Alle reklamasjoner mottatt med en fiendtlig holdning: Fikk inntrykk av at det var en majestetsfornærmelse å klandre verdens beste bil for noe som helst. Tallrike verkstedsbesøk uten at noe ble varig fixet.

Etter 45K km ga jeg opp og solgte bilen billig til en hobbymekaniker som mente han skulle klare å plukke faenskapen ut av bilen. Vet ikke om han klarte det.

Uppdaterat: 2012-01-03 19:39

Saab 9000 CD 1991
Köpte den för 3000 för ett år sedan, skulle vara en tillfällig bil. köpte den ofrivilligt då jag mest var för volvo och har fungerat utmärkt trots hård körning, bagage lättlastat, rymmer fyra hjuls, 5 matkassar en bal papper och plats över ändå! mer praktiskt än många kombis. finns ingen skönare bil och bara man vant sig vid den speciella designen på saabinteriören duger inget annat! bra vinteregenskaper mm mm

köpte dock en avensis för 4 månader sedan så nu ska saaben säljas.

sämst: jobbets s80. Köptes ny 2001 men kändes redan då mjuk och nersutten i stolen. intrumentbrädan mm ger känslan av att sitta gjuten i en grotta och vem faan är grottmänniska. dessutom asful. men ok bil i övrigt.
dock ettt helvete att byta lampor vilket gör att många slavar med att byta på direkten brevid vägen =farligt.
och dyra delar mm men det betalar företaget. vore bättre med billigare bil och fina julklappar till oss anställda dock. :) 940ina rullar billigt än!

Uppdaterat: 2012-01-13 23:00

Blårök: Oj, sådär brukar inte 240 rosta! så sent som 2005 hade vi en 81a på företaget som bara sköttes normalt och den var nästan rostfri förutom lite i skärmkanterna bak, den bit som är vikt innåt alltså. (och här saltas vägarna) sedan kom en gasglad praktikant så den fick smaka på en betongsugga
B21A med zenithförgasare = underbar och lika problemfritt som insprut.

tolo: har med ägt sierra, de är ju slut som nya och på alla sätt skräp t o m säkerhet, farligare än många småbilar var då men gillade den ändå på nått jävla sätt.

Uppdaterat: 2012-01-13 23:07