Vi Bilägares forum

Moderator vill radera vad som går honom emot!

Moderator vill radera vad som går honom emot!

Fantastiskt inlägg av Roy
http://www.vibilagare.se/forum/534/nya-moderatorer-i-forumet-41140?page=2#comment-142264
.
Skandal!

Uppdaterat: 2012-12-10 14:12
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Rena personpåhopp bör och skall raderas men meningsskiljaktigheter är inget som automatiskt skall raderas.
En meningskiljaktighet bör endast raderas om den mynnar ut i kränkande uttalanden om person eller folkgrupp.

Uppdaterat: 2012-12-05 08:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bra åsikt Hackenbush #1. Att få förtroendet som moderator ställer krav på förtroendet. En moderator skall som tidigare påpekats radera och ta bort kränkande påhopp och rasistiska uttalande. Det är en sak som moderatorerna skall ägna sig åt. Sedan kan det bli en hårfin skillnad vad det gäller "Påhopp", lite ironi måste tillåtas, annars blir trådarna tråkiga. De flesta här har glimten i ögat och tål en del. Så jag tycker att det som en del tycker är ett påhopp eller kan tolkas nedsättande mot någon. Att det är den som det gäller anmäler det och moderatorna analyserar om inlägget verkligen skall raderas. Sedan har moderatorerna inte den funktionen att de skall behöva kommentera allt som läggs in i de olika trådarna, just bara för att de är moderatorer. Att de har en personlig och avvikande uppfattning över något, ska de naturligtvis ge luft åt.Men, om jag anser t ex att dubbdäck är bäst, så vill jag inte att någon av moderatorerna, direkt tar mig i örat och anser att jag har fel, just bara för att de är moderator.Jag efterlyser en gasa och bromsa funktion. Tycker att en översyn över forumet behövs.

Uppdaterat: 2012-12-05 09:05

Jes tar upp ett ämne som jag trodde var avslutat - hans minst sagt märkliga kommentar om SD och en generalisering om partisympatier som dels inte hörde hemma i tråden och dels var kränkande. Fler kände sig drabbade.
Efter att Fredrik raderat det värsta och låst tråden så tar Jes ändå upp det igen - i en tråd som handlar om helt andra saker. Efter att jag först rett ut eventuella språkliga tillkortakommanden till ingen nytta, insåg jag att det hela spårat ut fullständigt (igen) och ännu mindre hörde hemma i den nya tråden. Av det skälet borde ett antal kommentarer tas bort (däribland fanns flera av mina egna).

Detta förstår inte Jes varför jag hänvisar till en rad i en tidigare kommentar:
"Den är avsedd för den nya moderatorsfunktionen. Rubriken är tydlig."

Senare i tråden lägger jag till:
"Det förslag jag hade, att radera inlägg i den här tråden som ligger helt utanför ämnet, kanske inte behöver genomföras.
Det slog mig att vi moderatorer ska ju kunna lyfta över kommentarer mellan trådarna så att de hamnar där de hör hemma."

Fortfarande förstår Jes ingenting.
Fortfarande hänger han kvar vid den för oss andra helt avslutade frågan.
Och jag försöker korkat nog än en gång att reda ut frågan...

Uppdaterat: 2012-12-08 05:16
Roy J

Konstaterar att Jes hade rätt och AL fel. Gällande SD. Vad gäller Roy; ställer mig djupt skeptiskt. F.ö. fanns det ett inlägg från AL i en annan tråd som försvann innan jag han läsa den. Det hade varit intressant att få veta vad det var som försvann....

Uppdaterat: 2012-12-08 23:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ett förtydligande; supporterar Hackenbush och saabnisse till 100%.

Uppdaterat: 2012-12-08 23:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Då ska vi säga det en gång för alla: bara för att man skriver här på sajten ska man inte behöva bli anklagad för att vara sympatisör med Sverigedemokraterna, nazist eller rasist. Den som ägnar sig åt den typen av smutskastning balanserar på en väldigt tunn linje och riskerar avstängning från sajten. På den punkten vill jag vara mycket tydlig och jag lovar att hålla bättre utkik och reagera omedelbart om så krävs.

Crister_1:
Självklart ska det vara högt till tak när det gäller seriösa diskussioner. Så kommer det vara även i fortsättningen. Trams om oacceptabla angrepp på andra medlemmar tolererar vi däremot inte.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-10 14:35

Har raderat några kommentarer från crister och Sture som inte tillförde tråden något utan kan anses som personligt käbbel.
Ha gärna en personlig åsikt om varandra men håll detta för er själva om det tenderar att närma sig personpåhopp.
För övrigt ha en bra dag ni två. Tycker ni att det var fel att radera kommentarena så ta detta med Fredrik.

Uppdaterat: 2012-12-11 11:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Har raderat några kommentarer från crister och Sture som inte tillförde tråden något utan kan anses som personligt käbbel.
Ha gärna en personlig åsikt om varandra men håll detta för er själva om det tenderar att närma sig personpåhopp.
För övrigt ha en bra dag ni två. Tycker ni att det var fel att radera kommentarena så ta detta med Fredrik.

Du gjorde faktsiskt rätt, även fast filmklippet är saknat.

Detsamma!

Uppdaterat: 2012-12-11 11:32

Ja crister, det vore bra om blockeringsfunktionen kommer igång igen. Den behövs tyvärr.

Uppdaterat: 2012-12-11 11:53
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nu väntar jag bara på att en moderator raderar en annan moderators inlägg! Nä, det kommer inte att hända, eller?

(lite ironi, kunde inte låta bli)

Uppdaterat: 2012-12-11 12:55

Jo Leif det kommer att hända om det behövs.
Jag skulle inte tveka att sudda Roys eller saabnisses inlägg om det visade sig vara olämpligt. Det samma hoppas jag gäller mig från deras sida.
Vi är ju alla människor och kan göra/skriva fel om vi är lite småförbannade, där är vi alla lika. Bara för att man är moderator så är inte allting tillåtet för oss. Men vi kan kanske missa något här och där och därför skulle det vara bra att som någon skrev att det skulle finnas en tråd på forumet där vi kunde få tips på personangrepp och oegentligheter som behöver ses över. Eller att man kunde skicka meddelanden till varandra som Rustan skrev i en annan tråd.
Vi vet ännu inte hur det kommer att fungera heller med oss som extra moderatorer, detta är på försök fortfarande så inget är fastslaget än.

Rollen mellan inläggsskrivare och moderator känns just nu diffus och det tar nog ett tag att vänja sig.

mvh Hackenbush (tillförordnad moderator med rätt att skriva fel som sen rättas av en moderator.)

Uppdaterat: 2012-12-11 13:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tips till Hackenbush, radera Unos inlägg istället. Nu svarade du och sen raderade han sitt inlägg och då ser ditt svar jättekonstigt ut

Uppdaterat: 2012-12-11 13:18

Rustan jag har sett att Sture/Uno har börjat att skriva inlägg och sedan sudda direkt och detta får inte bli någon vana för honom om det är i syfte att "störa" vilket det verkar vara.

Uppdaterat: 2012-12-11 13:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Helt rätt agerat, Hackenbush. Tack för det.

Och så var det ju det där med blockeringsfunktionen. Jag vidarebefordrar det återigen till våra webbutvecklare.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-11 14:15

Jag skrev när jag föreslogs som moderator att jag kunde göra ett och annat uppehåll - vilket alltså just skett.

Konstaterar att Jes skriver en märklig smörja för att på något krystat sätt ge mig skulden till hans kränkande formulering - som han FORTFARANDE ältar. Nu vill han ha det till att den spontana och negativa reaktionen från andra skulle bero på någons sorts påverkan från mig. Ja ja....

Det här ger mig anledning att som moderator betona att om Fredrik har raderat och utdelat flera varningar, så ska ämnet ifråga anses vara utagerat, Det ska alltså inte tas upp igen över huvud taget! Inte i någon annan tråd - ingenstans.

Uppdaterat: 2012-12-13 04:21
Roy J

Det är nog därför vi är flera Roy för att alla är inte inne samtidigt och ibland blir det såklart något uppehåll för någon av oss.

Uppdaterat: 2012-12-13 10:30
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Roy:
Helt korrekt. Om Jes eller någon annan vill prata mer i ämnet går det bra att göra det direkt med mig.

Hackenbush:
Precis. Än så länge tycker jag att det fungerat över förväntan, irrelevanta inlägg har plockats bort och tramset silats. Tyvärr är det svårt att skydda sig mot mänskliga spamrobotar som skapar konton, skriver inlägg och sedan raderar kontot. Sådana problem får vi dras med även i fortsättningen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-13 14:31

Jaha Fredrik, då har vi skött oss någorlunda och det var ju roligt att höra :-).

Uppdaterat: 2012-12-13 21:40
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush:
Med den äran har ni skött er. Vi är tacksamma och jag hoppas att även ni får glädje av ett bättre diskussionsklimat.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-14 14:30

Jag kan också tillägga att moderatorerna nu är utmärkta med text intill deras profilbild. Och nu ska också moderatorerna både kunna radera och redigera inlägg.

Ha en trevlig helg allihop!

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-14 14:32

Tack Fredrik, vi kan redigera inlägg men enbart i forumet, vi kan inte redigera inlägg i artiklarna men detta är kanske meningen och då är allt ok.

Uppdaterat: 2012-12-17 08:55
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Självklart ska ni också kunna redigera inläggen där. Jag vidarebefordrar till webbutvecklarna.

Något annat som bör justeras på sajten som jag ska ta med dem?

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-17 13:37

Inte som jag vet just nu nej.

Uppdaterat: 2012-12-17 13:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja, det skulle väl vara det där med sorteringsordningen, då...
Här i forumet är den ju som den borde vara även vid artiklarna.

Här är det jag tidigare skrev i en spalt:

Det byggs ibland snabbt upp flera sidor med kommentarer.
Så jag ska ta upp en sak som jag tagit upp vid två tillfällen tidigare. Vid det första tillfället fick jag medhåll av flera läsare, men vid det andra skrev endast ett par stycken som var oense med mig och tyckte att allt var bra som det var.
Jag syftar på det här förbannade sorteringssystemet!
Tidigare har jag blivit avfärdad med att alla tycker olika eller liknande floskler som ju inte är argument, utan endast undanflykter för att slippa göra något.
Så låt mig nu ta det sakligt.

När man läser kommentarerna så finns det i princip två möjligheter.
Antingen vill man endast läsa det allra senaste eller så vill man följa det som skrivits från början - hur man kommenterat varandra och se om man själv kan bidra med något eller i vart fall ge sig in i debatten.
Själv har jag lite svårt att förstå varför man endast skulle vilja läsa det allra senaste. Då kan man ju lika gärna låta bli att läsa alls och bara skriva det man har på hjärtat - oavsett om det skrivits tidigare och oavsett andras åsikter.

Låt oss utgå från hur det ser ut IDAG.

Du vill bara läsa den senaste kommentaren och det är den du ser överst. Enkelt.

Du vill följa kommentarerna från början.
Då måste du först skrolla längst ner för att klicka på "Sista". Med det menas alltså inte den sista kommentaren, vilket ju vore logiskt, utan den sista sidan där då den första kommentaren finns.
Nu måste du åter skrolla ner för att komma till änden på spalten där den första kommentaren finns. Är det en lång kommentar så måste du förstås skrolla neråt vartefter du läser.
När du läst klart kommentaren så måste du åter skrolla upp en bit till nästa kommentar.
När du läst alla kommentarerna på sidan så måste du skrolla hela vägen ner för att klicka på "Föregående" - vilket är också är en ologiskt benämning, för du vill ju inte åter till tidigare kommentarer.
Nu måste du än en gång skrolla längst ner och allt upprepar sig.
Man kan bli snurrig för mindre.

Du konstaterar att det skrivits, låt säga åtta sidor.
När du senare loggar in så ser du att det vuxit till 11 sidor och vill naturligtvis fortsätta från där du var senast, vilket ju var sidan "1" - och ingenting stämmer! Troligen får du läsa från sidan tre.

Eller du vet att du skrivit en kommentar på sidan sex och vill se vad du egentligen skrev - men inte fanken funkar det med att klicka på "6"!

Som det BORDE VARA:

Det först skrivna är också det som syns först - det ligger alltid på sidan ett. Sidorna byggs på i nummerordning vartefter kommentarerna ramlar in.

Du vill endast läsa det allra senaste.
Du får skrolla längst ner ock klicka på "Sista" - en benämning som stämmer oavsett om du menar sista sidan eller senaste kommentaren.
Där får du skrolla längst ner för att se den senaste kommentaren.
Visst, det är ett merjobb, men du gör det endast en gång.

Du vill följa kommentarerna från början.
Du börjar helt enkelt att läsa - uppifrån och ner. När du läst första kommentaren så kommer du direkt in i nästa. När du läst alla på sidan så är du längst ner och klickar på "Nästa" - nästa sida, nästa kommentar.
Allt bara flyter på.

Du har slutat läsa på sidan åtta för att fortsätta senare. Du ser att det nu är 12 sidor och vill läsa vidare och klickar helt naturligt på "8".

Den där kommentaren du skrev på sidan fem återfinns just där.

Här har jag nu presenterat övertygande argument för ändrad sorteringsordning.
Redax, ge mig nu ett enda litet argument för att inte ändra sorteringsordningen! Argument, alltså.

AM&S ändrade sin webbplats för nu ganska länge sen och det fungerar hur bra som helst!
Ändå var där tidigare inte ens samma problem som här, eftersom kommentarerna låg i en enda lång spalt och man inte behövde göra märkliga hopp mellan olika sidor.

Uppdaterat: 2012-12-19 01:01
Roy J

Roy:
Jag förstår dina synpunkter och håller med dig i mångt och mycket. Jag har vidarebefordrat ärendet till Magnus Johansson, som är vår webbchef.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-12-19 15:04

Det var verkligen på tiden att någon tog tag i det här jobbiga sorteringssystemet som är helt ologiskt. Hoppas att det går att ändra så som Roy föreslår i slutet .

Uppdaterat: 2012-12-19 16:46

Hej, det här är en fråga som vi stött och blött ett antal gånger. Anledningen till att ha den senaste kommentaren överst är som ett incitament för att driva kommentarer. I det fall din kommentar syns direkt under artikeln får man fler kommentarer än om de hamnar på sidan 7. Det är logiken, eller teorin, eller vad man nu vill kalla det.

Problemet inträder dock när kommentatorsfältet slutar att vara en kommentar av artikeln, vilket är dess egentliga syfte, och istället utvecklar sig till en diskussion mellan två, tre, eller fler medlemmar, vilket jag egentligen tycker hör hemma mer i en forumtråd.

Okej, men teori må ju vara en sak. Aftonbladet kör som vi en fallande ordning, Dagens Industri kör en stigande ordning. Det här är inte någon extremt stor sak, men jag förstår ju att det blir problem i trådar med många kommentarer. Så vad finns det för alternativ?

Vi kan vända ordningen, vi kan utöka antalet kommentarer per sida (men det vill vi i ärlighetens namn inte) eller så kan vi (eftersom detta är ett problem endast för inloggade medlemmar) göra en funktion för att se alla kommentarer sedan senaste besök. Kanske då rent av i en annan utvisning som är snabbare, renare, och rent av separerad från artikeln. Nu är det sista mest en tanke, men jag ska kolla om det är ett vettigt spår.

Ledsen om det blev ett lite långt inlägg men hoppas att det är en godtagbar förklaring. I det fall ni vill fortsätta diskussionen om kommentarsordning, vill jag dock att vi flyttar den till en helt ny tråd.

Uppdaterat: 2012-12-19 17:11
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Har sett på någon nyhetssajt att man kan välja själv i vilken ordning man vill ha inläggen. Kan det vara något som gör alla nöjda?

Uppdaterat: 2012-12-19 17:26

Jag har startat en ny tråd för denna diskussion.
http://www.vibilagare.se/forum/534/kommentarernas-sorteringsordning-41431

Uppdaterat: 2012-12-19 19:10
Roy J