Vi Bilägares forum

Blockeringar

Blockeringar

Varför man man läsa inlägg i trådarna på de människor man har blockerat?
Tiden är fel på hemsidan. Verkar vara mycket som inte fungerar just nu här.

Uppdaterat: 2012-11-11 19:59
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kommentarer

Efter en större uppdatering av sajtens bakomliggande mjukvara har det tyvärr uppstått en del problem. Funktionen för att blockera användare har fallit bort och publiceringstiden för kommentarer och foruminlägg har blivit framskruvad en timme. Våra webbutvecklare tittar på det här just nu och jag hoppas att en lösning kan komma snarast.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2012-11-12 10:56

Vi ser såklart till att blockera till exempel "unos" olika användare när vi upptäcker dem. Dessvärre så finns det i dagsläget ingenting som hindrar honom från att skapa nya konton via nya mejladresser. Det bästa vore att kunna banna IP-adresser, just nu har vi dock inget sådant system och även dessa går att ta sig runt om man är tillräckligt ihärdig.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-02-21 12:23

Jag förstår inte vitsen med att en del användare har fler nick.
Låt enbart prenumeranter på Vib skriva här.
ett nick för varje prenumerationsnummer.
Och jag tycker fortfarande att många profiler här är dåligt ifyllda.
Om användarna fyllde i en ordentlig presentation så kanske tonen i de olika trådarna blev mer "rumsren".
Tycker att det är för många i egenskap av att vara anonyma skriver en massa dravel.
(inte alla, men en hel del)

Uppdaterat: 2013-02-22 07:59

Hej igen!
Kände inte till blockeringsfunktionen. Ska försöka ta reda på om och när den planeras vara igång igen.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

Uppdaterat: 2013-02-22 13:58

Sorry, jag erkänner direkt att blockeringsfunktionen har varit nerprioriterad. Men användarens önskemål är lag, och den åkte därmed upp ett par snäpp genom dessa inlägg.

Uppdaterat: 2013-02-25 11:13
// Webbchef och affärsutvecklare på OK-Förlaget //

Jag är mycket tveksam till blockeringsfunktionen även om jag själv blockat Raphael eftersom han klargjort att jag och några till är blockade av honom. Men det blir väldigt konstiga diskussioner om man via blockeringen kan stoppa huvudet i sanden och inte se vad andra säger. Eller - det går ju utmärkt genom att inte vara inloggad för då ser man allt så blockeringsfunktionen ger bara nån sorts alias på att slippa svara på "obehagliga" frågor.

Uppdaterat: 2014-03-09 10:13

Väl skrivet, Pi. Håller med till 100%.

Uppdaterat: 2014-03-09 10:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Håller med Pi.

Jag använder blockeringsfunktionen på de som är såpass fega att de inte vågar ta en debatt, nämligen Raphael och leifer.
Den största anledningen är att debatterna blir skitkonstiga att läsa när någon har blockerat enstaka individer, då blev det mycket bättre när man blockerade dessa.

Uppdaterat: 2014-03-09 12:47
Formely known as Rustan Werling

Jag förstår inte överhuvudaget användandet av blockering.

1) Om man inte loggar in utan bara ser hemsidan som gäst så kan alla läsa allas kommentarer. Även om man blockerat någon kan man ju, precis om Pi skriver, "smygtitta" och sedan bemöta de kommentarer man vill.

2) Om någon skriver en kommentar som sedan besvaras av en av denne blockerad användare så kan alla andra läsa svaret, men inte den som började kommentarskedjan. Den som skriver svaret kan således komma med vilka falsarier som helst utan att de bemöts av den som skrev den ursprungliga kommentaren. Om man tycker det är viktigt att skriva kommentarer så hade jag gissat på att man också tyckte det var av intresse att se till att ens komentar uppfattas på rätt sätt och att de inte förlöjligas av falsarier.

3) Töntkommentarer kan man ju bara ignorera.

4) Om man tycker det är samma argument gång på gång kan man ju faktiskt bara skriva att man tycker det, sammanfatta sitt viktigaste argument och sedan luta sig tillbaka.

5) Om det dyker upp ett tvättäkta "troll" alltför ofta och man tycker att en markering bör göras kan man bara skriva "jag tycker din kommentar verkar vara enbart till syfte att provocera - därför besvarar jag inte den - återkom med sakliga kommentarer". Om alla sedan ignorerar "trollet" så är det inte så roligt att "trolla". Anmälan till ViB bör också göras.

Uppdaterat: 2014-03-09 14:01

leifer,
Jag läser och förstår ditt resonemang. Jag håller inte med dig till fullo vad avser nyttan med blockeringar. Jag respekterar ditt val och med tanke på att det är ett öppet forum behöver du inte förklara för mig mer ingående än så.

Uppdaterat: 2014-03-09 18:54

Nej, blockeringar är inget för mig. Det blir ju bara en sned debatt, där inte alla kan ta del av vad som skrivs.
Om det nu är vettiga åsikter eller inte, är svårt att veta om man inte kan läsa dem.

Vad som är tragiskt är förstås detta provocerande och hackande, när folks åsikter går isär. Men, inga blockeringar kan avhjälpa detta. Tydligare och hårdare regler är vad som behövs.

Uppdaterat: 2014-03-10 13:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Som jag redan sagt så tycker jag i grunden inte om funktionen. I mitt fall är jag blockad av Raphael och jag tror som sagt att han berättar vilka han blockat får att få nån form av alibi att låta bli att svara oss. Men alla kan ju se allt genom att inte vara påloggade så jag ser nog ingen annan anledning till att blockera än att just slippa ta jobbiga diskussioner eftersom man officiellt inte ser inläggen men vi kan vara 100 % säker på att dom läses ändå.
F ö är det som sagt bara Raphael som jag personligen blockat och det är inget jag är stolt över men det kändes till sist oundvikligt att markera på nåt sätt. Visst ser även jag hans kommentarer när jag inte är inloggad så egentligen kan man ju bara låta bli att svara och därmed undvika blockeringen... Leifer och jag tycker inte lika jämt helt klart men för mig finns det ingen som helst anledning att blocka honom för han är i mina ögon mera resonabel än Raphael och många gånger tycker vi dessutom relativt lika - och olika måste man kan ju ändå få tycka utan att bli osams .F ö har jag uppfattat att orsaken till att R blockade mig var att jag bad honom att fatta sig kortare vid några tillfällen... Det känns ju väldigt seriöst att blocka av en sån orsak... Ju mera man tänker på det ju närmare kommer man att "släppa" den enda blockering man har för man kan ju helt enkelt strunta i att kommentera det man tycker är trams och dumheter...

Uppdaterat: 2014-03-12 21:04

Eftersom det är som det är, dvs alla kan läsa vad alla skriver genom att inte vara inloggad.
Så föreslår jag att alla häver blockeringarna som är gjorda.
Då är det som syftet med sajten är, alla kan se vad alla skriver.
Om sedan någon ej vill ge sig in i svaromål så har det ingen betydelse, det valet är ju fritt.
Dessa blockeringar är bara av ondo.

Uppdaterat: 2014-03-13 07:35
Lås inga trådar.