Vi Bilägares forum

VW kvalité !

VW kvalité !

Sedan 2012 har landstinget i Norrbotten tvingats till 14 motorbyten i tio av länets Volkswagen-ambulanser.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/klen-ambulansmotor
Hur står det till med VW erkända kvalité kan man undra? Kamkedjor som kuggar över, flera byten av DSG lådor på var bil vilket gör att bilarna inte kan användas som taxi och nu fler motorbyten än antal ambulansbilar på bara ett år?
http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla/
I Teknikens Värld går växellådorna sönder redan innan testen av bilen är klar.så här skriver man.
"Notera att den DSG-låda, DQ 500, som rasade i vår Tiguan inte är samma DSG-låda som har lett till otaliga haverier, inte minst hos taxibilar, samt återkallelser i Kina. Problemlådan heter DQ 200 och har, till skillnad från DQ 500, torrlameller. Antalet växlar är dock desamma, sju stycken."
Biljournalisterna tycker i alla fall att VW är bäst!

Uppdaterat: 2013-12-31 11:34
Elbil2

Kommentarer

Leifer jag håller med om att kritik mot ett bilmärke inte alltid betyder att man smutskastar det, jag välkomnar en debatt om bilmärkens tillkortakommanden om det görs på en vettig nivå och man inte bara rapar ur sig "skitbil" utan att redovisa någon fakta.
Att få tips om bilmärken, eventuella problem och hur man kan fixa problemen är mycket välkommet oavsett vem det är som kommer med tipsen.
En del av dina inlägg är intressanta som jag läser med förtjusning det är bara när det börjar lika ett mantra som intresset försvinner.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag blir gärna också moderator.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:09

Tack för svaret Hackenbush!

Ok, jag uppfattade inte att du var ironisk, vilket ju kan vara svårt i att tyda i text. Då är jag med och har inga stora invändningar. Jag är också less på den här "märkesfundamentalismen" som renderar i att vissa absolut vägrar medge brister på det egna märket/märkena medan man samtidigt "vet" att andra märken alltid varit skit och därför alltid kommer att förbli skit.

Kanske bara en liten invändning då ju den absolut största mängden trashtalk mot enskilda märken kommer från ett visst håll och då kan jag tycka att du skulle varit ironiskt i de trådarna istället men alright visst måste ni moderatorer också få ha åsikter och uttrycka dom.

Och angående fakta så är väl allt rätt glasklart när det gäller det som denna tråd handlar om?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Rålle!
Jag vet att ironi kan vara svårt att tyda i text och borde kanske varit tydligare. Det är ibland svårt att moderera i trådar där märkestjafs förekommer, man vill ju inte radera alla kommentarer och eftersom vi inte kan redigera i artikeltrådarna så försöker man förstås vara restriktiv mot att radera om det inte är uppenbara provokationer och då kan ju en och annan kommentar slinka emellan och ibland kan raderandet av en kommentar göra resten av kommentarerna något konstiga.
Jag medger att det har varit en del bra inlägg i denna tråden om VW. Men också en del tjafs som jag ser det.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Fast samtidigt om VW har problem med sina DSG-lådor så betyder det inte att alla VAG-bilar med DSG låda har problem. Även Porsche, Audi, Skoda & Seat använder som bekant DSG lådor och jag tror inte att jag läst någonstans att Audi har haft något problem med sin DSG låda som de kallar S-Tronic. Bara för att VW har problem med en typ av sin 7 växlade DSG låda med torrlamell koppling behöver det inte betyda att alla VAG bilar har det problemet. DSG lådan kom trots allt för över 10 år sedan och massvis med bilar av denna växellådstyp rullar på våra svenska vägar.

Sedan att generalagenten svenska Volkswagen inte tar saken på allvar och ignorerar alla som köpt en sådan modell med torrlamell koppling är förstås väldigt allvarligt, speciellt med tanke på att VW säljer ganska många bilar i Sverige (I svenska mått sett). Där tycker jag att generalagenten ska ta ett större ansvar och gratis byta ut sin dåliga produkt mot en bättre, alltså återkalla samtliga bilar med denna växellådstyp. I långa loppet finns det bara en förlorare och det är VW själva, folk tröttnar och köper inte deras modeller.

Sedan tycker jag att Hacken ska ha rätt till sina åsikter, precis som alla andra trots att han är moderator, för moderator måste ju någon vara annars hade det inte gått att debattera.

Sist men inte minst hur många av er som klagar på DSG lådan har provkört en sådan modell? För den växlar väldigt mjukt och precist och är väldigt komfortabel, dessutom har den ingen transmissionsförlust som en vanlig automatlåda har. Den har egentligen bara 2 nackdelar och det är att den är lite ryckig i kö körning och att den inte motorbromsar eller växlar ned när man vill det för det finns en viss fördröjning. När det gäller kö körning så har jag läst att det hjälper att lägga i sportläget och det blir mindre ryckigt eller att växla manuellt med 1:ans växel i stället för 2:ans som den gärna vill ligga i när det är dragläge.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leif:
Nu håller ju inte heller en vanlig automatlåda i all evighet och det är väldigt viktigt att växellådsoljan byts ganska ofta. På min multitroniclåda är det bytesintervall på 6000 mil, fast jag vet inte hur ofta växellådsoljan behöver bytas på en DSG? Sedan att VW nu återkallar samtliga 7 växlade DSG lådor med torrlamellkoppling till byte av växellådsolja till en mineralbaserad växellådsolja istället för den syntetiska som varit fram tills nu återstår ju att se om det blir någon skillnad i hållbarhet. Åkte med taxi för många år sedan och han hade monterat en oljekylare till sin automatlåda och aldrig haft något problem med sin automatlåda trots att bilen hade gått 30.000 mil. Bilen ifråga var en Volvo 940 GL.

Sedan hur många som har en rad olika nick här på forumet vågar jag inte svara på. Vet att Benols blev raderad men jag har inte en aning om vilket nick han hade innan eller efter för den delen heller. Dessutom vet jag inte varför hans konto blev spärrat för jag tyckte inte att han skrev något dumt här på forumet.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:57
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer jag vet att olika erfarenheter och tänkande skapar debatt och detta är roligt men ibland övergår det i mantra som återkommer i inlägg efter inlägg det är detta som måste stävjas och inte synpunkter och påpekanden som kan diskuteras och som skapar debatt. Diskussioner och många inlägg är kul så länge de inte övergår till personangrepp och försök att nedvärdera oliktänkande och tyvärr har det varit så ganska ofta även om det tycks vara lite lugnare nu för tillfället.

Uppdaterat: 2014-01-03 16:58
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Minimats1: Att vissa personer upplever DSG-lådan som ryckig tror jag har att göra med att de kör på samma sätt som med en momentomvandlarautomat. Momentonvandlaren är väldigt förlåtande på hur man gasar och släpper gasen, DSG-lådan är stelt kopplad mellan drivhjul och motor och man måste vara försiktig med hur man gasar. Påminner om att krypköra på 1:an med manuell låda utan att använda kopplingen.

Uppdaterat: 2014-01-03 17:02

Mr.Wheeler:
Jag har inte upplevt DSG-lådan som ryckig när man släpper upp gasen utan snarare tvärtom att den rullar väldigt bra ungefär som när man trycker ned koppling på en manuellt växlad bil.

Uppdaterat: 2014-01-03 17:13
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Citat:

Tänk också på att debatter bygger just på vinklingar och överdrifter, för att på så sätt skapa ett tydligt anslag, ett tydligt budskap. Och för att väcka känslor, som ju driver intresset. För utan känslor blir det ingen debatt. Samtidigt kunde man önska fler lågmälda seriösa diskussioner här förstås, men där tycker jag ändå forumet ofta är bättre än huvudsidans kommentarer på artiklar, men samtidigt är det då färre som hittar just till forumet eller bryr sig om det.

Jag undrar varför folk måste ägna sig åt personangrepp? Vad spelar det för roll om Leif röstar på SD eller inte? Det är ju hans privatsak, och det har inte någon annan med att göra. Detta är ett bilforum och inte ett politiskt forum. Alla människor tycker olika så är det bara. Sedan hur många troll det finns vågar jag inte svara på, men om det finns flera nick från samma ip-adress så behöver det inte betyda att det är samma person som skriver, kan ju vara flera personer som använder samma dator. Sedan att vissa personer blir spärrade som Benols förstår jag inte varför då han inte gick till personangrepp eller skrev något oförskämt fast det kanske var något annat, det vet jag inte.

Uppdaterat: 2014-01-03 17:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leif:
Jag fick den informationen från AL att Benols konto blev raderat. Varför vet jag inte som sagt. Ingen vill ju komma med den informationen. Dessutom skriver tydligen Benols under ett annat nick numera men vilket vet jag inte för det vill ingen heller säga. Fast som sagt jag upplevde inga personangrepp från Benols så det verkar mycket märkligt att han blev spärrad. Kanske han tidigare skrivit under ett annat nick? Eller hade flera?

Uppdaterat: 2014-01-03 17:30
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Håller med om att politiska åsikter inte är relevanta här så länge de inte är en del av en artikel eller dylikt, och att använda dem för att misskreditera någon är bara lågt.
Men när argumenten tar slut tar nävarna vid...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

mycket av deras problem är ju för långa intervaller. Men att man fortsätter å hjärntvättar folk med mördande reklamer. å sen skiter VAG Fullständigt i de problem dom redan har. de är enligt mina ögon patetiskt!! Först svartar så kallade folket ner volvo saab och andra bilmärken. Taxibils branschens ägare kan inte vara nöjd. Nästan varje bil som kommer från vw TRp har ju massa dyra fel såsom motorer som tar vatten. Leder till sprickor i toppar på 3-6 år gamla bilar vissa bilar har bara gått dryga 10.000 mil. dyr märket Audi som har stora problem med oljeförbrukningar som leder till motorbyten. Kamkedje slammer på v6 3.2 på audi bilarna. byta kedja på en sån bil ligger på 30.000kr.
Å ändå så tar inte VAG ANSVARET Å SÄGER VI HAR PROBLEM!!!!!Varför tystar man ner grejer som kommer leda tillbaka slag stora sådana. Då folk börjar vända sig mot bilförsäjlarna???

Chrysler bilarna håller kanske inte men dom återkallar å tar på sig ansvaret för deras fel. samma som kia å toyota gör.

ÄR DET BARA FÖR ATT TYSKAR KALLAS SIG FÖR PREMIUM CARS. DÅ HAR DOM RÄTTEN ATT STRUNTA I PROBLEMEN????

Dags Att Få Hjälp!!!!!!!

Uppdaterat: 2014-01-03 19:01

"Dags Att Få Hjälp!!!!!!!"

Ja det är nog dags, Klas;-)

Uppdaterat: 2014-01-03 19:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj vad arg fppkp verkar vara, får mig att tänka på tanten som ringer radions telefonsvarare.

http://youtu.be/BcLrEDxenII

Uppdaterat: 2014-01-03 19:42

Inte konstigt att fppkp är arg, caps-lock tangenten har ju fastnat för det stackars trollet...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Bra skrivet fppkp!

Uppdaterat: 2014-01-03 21:26

Man kan tycka att en större transparens skulle ge en verklig långsiktig kvalitet i ett paradigmskifte. Nu är det inte så, det är givet att en beggad Toyota har ett annat fokus i sina produkters driftkvalitet.

Uppdaterat: 2014-01-03 21:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vad gäller serviceintervallen så räknar systemet ut både dagar och hur sotningssensorn i motorn beräknar hur mycket sot som det har bildats. Kör man korta sträckor så tickar dagarna fortare i serviceintervallen, kör man längre sträckor så blir det även längre till service. I mitt fall som uteslutande kör korta sträckor så blir det alltid dagarna som tar slut när det blir dags för service. Fast från och med i år har jag bestämt mig för att göra service varje år. Har använt Mobil1 0w-40 sedan bilen var ny och skickar alltid med denna motorolja vid service.

Uppdaterat: 2014-01-03 21:47
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Fast som jag skrev tidigare så planerar jag snart att byta bil, 10 år räcker med en och samma bil. De som ligger närmast till hands är en ny Skoda Octavia RS eller en begagnad BMW 328i med tvåliters turbon på 245 hk. De ligger i samma prisklass. Får även se hur nya Audi A4 kommer att se ut om den kan vara något? Nuvarande Audi A4 tycker jag är asful.

Uppdaterat: 2014-01-03 21:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, hur många dagar för det sig om? I runda slängar 1 år eller mer?

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-03 21:53

Jag ser vad du försöker göra Audi.....;)

Uppdaterat: 2014-01-03 21:55
Minimats1 skrev:

Vad gäller serviceintervallen så räknar systemet ut både dagar och hur sotningssensorn i motorn beräknar hur mycket sot som det har bildats. Kör man korta sträckor så tickar dagarna fortare i serviceintervallen, kör man längre sträckor så blir det även längre till service. I mitt fall som uteslutande kör korta sträckor så blir det alltid dagarna som tar slut när det blir dags för service. Fast från och med i år har jag bestämt mig för att göra service varje år. Har använt Mobil1 0w-40 sedan bilen var ny och skickar alltid med denna motorolja vid service.

Skickar du alltså med motorolja till verkstaden som utför servicen? Vad är det för en verkstad som accepterar detta?

Uppdaterat: 2014-01-03 21:57

Skall man tolka VW dåliga garantivillkor som att de inte själva tror på sina bilars Kvalitet?
Det är uruselt att bara lämna 2 års garanti. Jag förväntar mig att allt utom normalt slitage av bromsar och däck
skall hålla mer än 2år. Jag har noterat i VW utrustningslista Bl a för nya Golfkombin att man kan köpa längre
garantier, det finns billigare bilar som erbjuder det utan extra kostnad!

Uppdaterat: 2014-01-03 22:05
Citat:

Mats, hur många dagar för det sig om? I runda slängar 1 år eller mer?
// Krister

Krister:
Det brukar ta ett och halvt år när det är korta körsträckor, kanske något kortare till och med 1 år och 4 månader.

Citat:

Skickar du alltså med motorolja till verkstaden som utför servicen? Vad är det för en verkstad som accepterar detta?

Ja det stämmer skickar med egen motorolja, det blir ett avdrag på 1200 kr och så mycket kostar det inte mig. Utan den brukar ligga på hundralappen / litern, beror på vart man köper sin motorolja.

Citat:

En normalfuntad verkstad tar mer betalt för arbetet om du själv tillhandahåller delarna Mats. Det finns alltså egentligen ingen vits med sådant tilltag. Dessutom irriterar det envar yrkesman så han spottar troligen efter dej när du inte ser.

Varför ska dom spotta efter mig då de inte tillhandahåller den motorolja som jag vill ha. Visst har det blivit diskussioner med service rådgivaren, fast jag vill absolut inte ha Castrol 5w-30 i min motor. Dessutom uppfyller Mobil1 0w-40 VW 503.01 vilket är tillräckligt för min bil och uppfyller samtliga krav som biltillverkaren har för min motor. Har aldrig behövt fylla på en enda droppe motorolja under 10 år som jag ägt bilen. Bytte förresten motorolja själv i GDS-hallen när bilen bara hade gått 150 mil till Mobil1 0w-40. Så min motor har bara gått 150 mil på Castrols skitolja.

Uppdaterat: 2014-01-03 22:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jes, din kommentar bidrar inte på något sätt till Diskussionen angående kvalitet på VW.
Vill tillägga att jag inte är någon VW hatare, är sugen på nya golfkombin-men blir fundersam till det jag hört och läst om att det förekommer flertalet fall av hög oljeförbrukning på TSI motorerna och att de har lanserat en model av automatlåda med flera uppmärksammade haverier.

Uppdaterat: 2014-01-03 22:24

Enligt VWs hemsida kostar 1 års extra nybilsgaranti till en Golf 2100kr. Inte mycket att lägga till kan man tycka, men varför istället inte ha 3 års garanti som de flesta konkurrenter har som minimum? Det skulle se mycket bättre ut på papperet när man jämför och borde ju inte kosta något för VW när man erbjuder detta för tidigare nämnda summa. Jag tycker det känns lite ologiskt och som sas i tråden tidigare funderar man ju om inte VW tror på sina egna produkter. Jag gillar VWs bilar i allmänhet men detta känns lite onödigt!

Uppdaterat: 2014-01-03 22:37
z65

Re: Jes. Kan mycket väl vara att de tänker så med tanke på hur många tjänstebilar VW säljer, men nog backar väl deras kvalitet upp en minst 3 årig garanti ändå tycker jag.

Uppdaterat: 2014-01-03 23:02
z65

Jag vet inte hur lång garanti VW har i andra länder, men det kanske någon annan vet. Skulle i så fall garantin vara längre i något annat land så är det ju generalagenten som har bestämt att det ska vara 2 år i Sverige. Det skulle vara intressant att veta om så är fallet .

Uppdaterat: 2014-01-03 23:25
z65

5 år i norge som de flesta merkerna har her

Uppdaterat: 2014-01-04 00:41

Angående ambulansmotorerna, är det bksidan på downsizing vi börjar se ?? Betänk att en 2 liters dieselmotor inte ger många pållar el vrid utan turbo, räkna med att minst 50% av dom 180 hk är turbotryck.

Uppdaterat: 2014-01-04 00:46

Angående VAG o garantier så måste man tydligen stå på sig oxå och ha känningar. När arbetspolarens kamkedja rasade skulle verkstaden byta den på maskinskadegarantin trots att det var goodwill på kedjan.
Polaren hade bekanta kom kände folk högt upp inom VAG, så plötsligt blev hela reparationen ink topplocksrenovering gratis.

Uppdaterat: 2014-01-04 01:00

Inte kan VW förlängda garanti vara inräknad i priset i Kina när den kom till efter motsvarande vårt konsumentverk krävde att VW förlänger garantierna till 10 år och 16 000 mil vilket inte har drabbat någon annan biltillverkare som säljer bilar i Kina.
Nu sätter man in Japanska växellådor i bilarna som byggs i Kina vilket tros bero på att man vill få hållbara växellådor.
Men VW säger att det beror på växellådsbrist, vem skall man tro på. Går att läsa här.
http://www.chinadaily.com.cn/business/Motoring/volkswagendsg2013.html
Andra tror att detta bara är ett resultat av sensationsmedia, vad skall man tro?

Uppdaterat: 2014-01-04 13:23
Elbil2

Med den dyra teknik som moderna bilar har är det uselt att bilägaren och ofta försäkringsbolagen skall ta hela ansvaret vid haverier efter endast 2 år. Jag tycker att det fullt rimligt att en biltillverkare tar sitt fulla ansvar för sin produkt i 4 år och eller 8000mil. Det är märkligt att dyra sk premiummärken är de som har kortast garantitid-2år, billigare asiatiska märken har minst 3år många ännu fler. Jag har inga problem med att garantivillkoret kräver en årlig service hos auktoriserad verkstad-köper jag en bil för flera hundra tusen så vill jag att kunnig personal sköter om min bil regelbundet.

Uppdaterat: 2014-01-04 13:23

" I fallet VAG är det f.ö fortfarande ingen som kunnat visa att de har mer problem med sina motorer och växellådor än andra fabrikat. Jag tycker det verkar konstigt att detta förhållande inte går att visa eller hitta någonstans - om nu kvaliteten är så dålig som en del försöker göra gällande här i trådarna - understödda av matematiskt inkompetenta sensationsmedia (som slåss för sin överlevnad). Personligen ställer i alla fall jag högre krav på mina källor, men men...

MVH AL "
Du har absolut rätt. Dom fåtal fall av dålig kvalitet på VW är sensationsskriverier, köpta av desperata tidningar av VW-kunder som gärna ljuger om att deras bilar skulle ha gått sönder, fast vi vet att kvalitetsbilar är felfria. Hade dom bara läst SBP's statistik innan hade dom vetat att det var omöjligt. Hade dom däremot köpt en fransk bil vet vi att det var vad dom hade haft att vänta sig. Nästa gång jag byter bil ska jag följa AL's råd och bara gå efter SBP's statistik, och strunta i alla begbiltester. Dom kan man ju ändå inte lita på...

Uppdaterat: 2014-01-04 13:44
leifer skrev:

Bilprovningen testar säkerhet och miljö enligt dom regler som gällde det årtal när bilen såldes, inget annat slås det ner på.

Det vet jag, försökte bara vara lite ironisk där. Fast AL tjatar om att det matematiskt skulle bevisa hela bilens kvalitet (??), vilket han ju har helt fel i.

Uppdaterat: 2014-01-04 14:24

Bara det att Teknikens värld och AMS skriver om DSG-problemen visar ju att det är substans i uppgifterna, eftersom VAG annonserar mycket där. Dom skulle nog inte bita den hand som föder dem om det inte vore sant. "Sensationsjournalistik" kan det knappast vara tal om.

Uppdaterat: 2014-01-04 14:42

Det är självklart att VAG har problem med lådorna, (bland annat), det som ingen vet är HUR stora dom är.

Även om man nu är stor VAG- och tyskfantast så blir det närmast parodiskt att förneka detta, men som sagt omfattningen av felen kan diskuteras. VAG själva lär ju inte gå ut med några procentsiffror på fallerande DSG-lådor precis så att några exaktare får vi nog aldrig. Men det som nog kan fastslås är att åtminstone en låda, DQ200, lär bli ihågkommen som en undermålig konstruktion är rätt klart.

Vi som kan vår bilhistoria vet att alla tillverkare har haft åtminstone en dålig konstruktion någon gång och varför skulle VAG vara ett undantag?

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

glad vi har 5 år garanti i Norge. Men men Volkswagen kvalitet hjelper det inte med garanti..Gav opp merket efter den bodde på verkstaden de 2 førsta åren.
AL vilka bilmerken syns du er ok? Du verker ju som du tror något merke er best och resten skit..

Uppdaterat: 2014-01-04 15:48

Bra inlägg, Rålle G. Håller fullständigt med dig.

Uppdaterat: 2014-01-04 15:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

"Furthermore, the senior engineer explained that city car drivers prefer the instantaneous take-off acceleration as well as the reduced noise/vibration/harshness properties provided by the torque converter automatic transmission applications.

This is especially true for North American and Chinese consumers, who seem to have distaste for the DSG’s operational characteristics.

“Volkswagen already buys 1.5 million Aisin torque converter transmission for our US and Chinese customers… for models such as (their unique) Passat and vehicles with the 1.6-litre MPI petrol engines,” Mr Schaefer said."

När VW själva säger att kunderna vill kunna komma iväg direkt med sina bilar och att dom inte gillar vibrationer och oljud så förstår man att man går över till Aisin Japanska växellådor som man skriver här.
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor.nsf/story2/21DBBAF2BC57C1D3CA257BF80019F469
Om man inte längre spar något bränsle med en DSG låda jämfört med andra automater vem vill då ha nackdelarna som VW själva beskriver att DSG lådorna har.

Uppdaterat: 2014-01-04 16:08
Elbil2

För mig som ju gärna köper äldre lågmilare som begagnade är det väldigt viktigt att veta vilka dyra reparationer som kan komma. Köper jag då en passat som ändå kan vara värd ca 50 000 när den är 10 år gammal och lådan rasar, vad gör jag då? Köper en beg som jag inte vet skicket på, säljer billigt som rep.obj eller sätter in en helt ny låda som kostar lika mycket som bilen är värd? Med en bil med lågt andrahandsvärde kan det kanske rent av vara bäst att helt enkelt skrota bilen, och ta förlusten. Men jag kan ju tycka att försäkringsbolagen borde vara mer öppna med sin skadestatistik, som det är nu går det inte ens att få reda på om bilen varit krockad. Jag tror också att VW hantering av det här riskerar att sänka andrahandsvärdet på bilarna. Så risken är att man köper en beg.bil idag med högt andrahandsvärde som kommer att rasa mycket i pris.

Uppdaterat: 2014-01-04 16:22

Precis leifer. Denna typ av lådor har ju egentligen bara fördelar, (förutom en viss ryckighet i krypfart), men den är ju trots allt en relativt ny teknik och därtill hyggligt avancerad så att nu åtminstone en tillverkare har problem med sina är ju egentligen inte så konstigt. VAG har garanterat lärt sig av läxan även om de nu försöker tona ned allting med diverse mer eller mindre komiska bortförklaringar. Internt lär dock flera ansvariga ha fått känna av kvastskaften...

Men vi kommer ju aldrig att få hela sanningen om omfattningen tyvärr eller varför dom fallerar eller vilka åtgärder man vidtagit, så fungerar det ju. Där agerar VAG precis som alla andra jättar...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

@ Oslowede:
Vad är begränsningen i miltal? Förmodligen olika för olika både märken och modeller antar jag. Det kan ju inte vara 5års nybilsgaranti generellt rakt över, det håller jag för smått otroligt.

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-04 16:46

Andrahandsvärden på Passat med DSG har redan rasat...
Och ja har man ingen maskinskadeförsäkring så är det skrotning eller turen att hitta en begagnad låda som du kan lita på.

Det har ju även ryktats om att VW gjort en megabeställning på Aisins 8-växlade låda, den som Volvo numera använder och många andra stora märken. Det vittnar väl i så fall om att man har problem.

Uppdaterat: 2014-01-04 16:56

junkers; "Andrahandsvärden på Passat med DSG har redan rasat..."

Jag har precis motsatt uppfattning. Vi byter in en Passat DSG mot en Volvo i februari. Bilen har då gått över 10.000 mil. Bättre inbytespris på denna vagn har jag aldrig fått någonsin (och då ska man veta att vi bytt in många passater med DSG hos VAG).

Uppdaterat: 2014-01-04 17:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

nei er ikke fria mil... de flesta har 5år eller 10,000mil.
Toyota har 5år eller 16.000mil og så har hyndai 5år och fria km om jag inte minns fel.

Uppdaterat: 2014-01-04 17:32

Peugos inlägg var väl "logiskt" och ger "tankeförmåga" en ny dimension;-)

Uppdaterat: 2014-01-04 17:34
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vad har du för "spis" i din Phaeton, Jes_? Är det 6:an eller 10:an?

// Krister

Uppdaterat: 2014-01-04 17:52
Audi skrev:

junkers; "Andrahandsvärden på Passat med DSG har redan rasat..."Jag har precis motsatt uppfattning. Vi byter in en Passat DSG mot en Volvo i februari. Bilen har då gått över 10.000 mil. Bättre inbytespris på denna vagn har jag aldrig fått någonsin (och då ska man veta att vi bytt in många passater med DSG hos VAG).

Hade tex en kompis med en Passat R36, helt jävla omöjlig att sälja, han förlorade 120000:- på ett år och 500 mil trots att den köptes billigt begagnad.
Orsak: ingen vågade köpa den med DSG.

Uppdaterat: 2014-01-04 17:52