Vi Bilägares forum

Vår nyinköpta Mercedes E 220 cdi kombi

Vår nyinköpta Mercedes E 220 cdi kombi

Nu har vi kört en första långtur med vår nyinköpta Mercedes E 220 kombi (S212) Avantagarde årsmodell 2011. Vi ville ha en rymlig, komfortabel, säker kombi och det stod i slutet mellan Volvo och mercedes men automatlåda var ett krav då vi bor i Stockholm och då föll det bort många Volvo:s då de flesta verkar vara manuella.

Första intrycket:

Motor: dieselfyran är snål då den drar 0,5 i 90 kmh och 0,6 vid 120kmh. Parat med stora tanken på 80 liter ger det en bra flexibilitet på resan då vi har en räckvidd på motorväg om ca 150 mil! motorn har ordentligt med vrid och effekt och vid kickdown kom den som skjuten ur kanon och fortsatte bara att öka. Vid rödljusen kommer man loss bra även i uppförsbacke.

Växellådan: 5vxl automat. När man kör ekonomiprogrammet är tidsförlusten vid nedväxling lite irriterande och den inspirerar inte till sportig körning vilket inte bekommer mig mycket då det inte var syftet med köpet. konstruerad för bilar med 1000 nm och vår har 400nm så jag räknar med att den behöver bytas långt efter vi sålt bilen. frågar man taxichaffisarna håller denna låda för ca 60-75000 mil.

Komfort och ergonomi: Mycket imponerad över hur man lyckas göra en så avancerad bil såpass enkel att hantera. det mesta är logiskt och intuitivt utformat och manualen är väl skriven med tydlig vägledning. Man sitter bra och gärna länge.

Utrymmen: Slösande bra med ett baksäte som jag tycker är avsevärt större än V70, dock sitter man lite lågt. Bagaget ekar av utrymme och är 150 liter större än V70; 695 liter mot 550 liter.

Väghållning och körupplevelse: Bakhjulsdriften genererar en fin styrkänsla med mycket bra vändradie. På motorväg överträffade den mina förväntningar då den går lika tryggt och stabilt i alla farter. När andra bilar signalerar att det går för fort vill Mercan bara ha mer. klippstabil och odramatisk är de ord som kommer först. Fjädringen är ett underverk i sig då den sväljer skarvar riktigt bra trots Avantgardefjädring. Det finns gott om andra bilar med lösare fjädring som lättare hittar potthål och skarvar, inget slammer i hjulhuset m.a.o.

Sammanfattningsvis kan jag säga att vi är riktigt nöjda och jag vill mest ge mig ut och köra riktigt långt men tro inte att Avantgarde gör detta till en sportbil, den är inte byggd för det iallafall inte växellådan. Vill du ha ett landsvägslok av rang har du hittat rätt :)

Några frågor: Då vi inte har kört denna på vintern vore det bra att höra andras erfarenheter med t.ex moddsträngar. Vi behöver inte göra detta till en tråd om frahjulsdrift vs bahjulsdrift. Bör nämnas att vi ägt framhjulsdrivna bilar som tappade fäste på motorväg vid körning över moddsträng så det kanske även är en fråga om däck och hastighet (vi kör alltid med nya dubbdäck...

Andra erfarenheter och tips mottages tacksamt

Uppdaterat: 2013-07-19 18:52

Kommentarer

Ska du får lådan att hålla länge, får du se till att dom servar den med jämna mellanrum. Vi har 13 st Vito 116 auto på firman, mångt o mycket samma motor och låda du har i din bil, då detta är bilar som går yrkesmässigt byts olja och fiter i lådorna var 12" mil.
Så kolla upp om olja byts på din bil vid service, tidigare sas det iallafall att man inte behövde byta på privatbilar.

Uppdaterat: 2013-07-20 11:07
Rikard skrev:

Ska du får lådan att hålla länge, får du se till att dom servar den med jämna mellanrum. Vi har 13 st Vito 116 auto på firman, mångt o mycket samma motor och låda du har i din bil, då detta är bilar som går yrkesmässigt byts olja och fiter i lådorna var 12" mil.
Så kolla upp om olja byts på din bil vid service, tidigare sas det iallafall att man inte behövde byta på privatbilar.

Det är nog en bra idé, tackar :)

Uppdaterat: 2013-07-21 23:24

Är lite sugen på att köpa just en E220cdi kombi. Är dock lite orolig för att köra fast. Bor på ett område som plogas dåligt. (Ser dock en hel del bakhjulsdrivna bilar här.) Åker ofta till badhus med parkering som också kan vara uselt plogad. Har varit nära att köra fast med med min framhjulsdrivna bil. Minns texten "Framkomligheten i halka är heller inget vidare och det gäller att planera var man parkerar om man ska vara säker på att komma iväg med sin E-klass på morgonen." från http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-mercedes-eklass-kombi-skoda-superb-combi-134 Måste jag välja FWD eller AWD?

Uppdaterat: 2013-09-10 06:22
Milton skrev:

Är lite sugen på att köpa just en E220cdi kombi. Är dock lite orolig för att köra fast. Bor på ett område som plogas dåligt. (Ser dock en hel del bakhjulsdrivna bilar här.) Åker ofta till badhus med parkering som också kan vara uselt plogad. Har varit nära att köra fast med med min framhjulsdrivna bil. Minns texten "Framkomligheten i halka är heller inget vidare och det gäller att planera var man parkerar om man ska vara säker på att komma iväg med sin E-klass på morgonen." från http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-mercedes-eklass-ko... Måste jag välja FWD eller AWD?

Jag har tyvärr inte ägt den under vinter än men jag växte upp i baksätet på en bakjulsdriven volvo och minns inga traumatiska fastkörningar men ta med snöskyffel och använd ordentliga dubbdäck så borde det funka. I nödfall kan man lägga vikt i bagaget eller reservhjulsutrymmet för att få mer vikt på drivhjulen. Om du bor i snörika områden kan fyrhjulsdrivet vara att föredra framför fwd ändå. Av andra ägare har jag hört att väghållningen är kanon då antispinsystemet är välkalibrerat och den plöjer stabilt genom snösträngar.

Vi är fortfarande förtjusta över bilen och körkänsla och komfort är svårslagen. Bakjulsdriften ger lättarbetad styrning, fin kontakt med hjulen och vägen. Fjädringen är raffinerad och luftfjädring bak är standard. Efter att ha ägt bilen tre månader har vi kört den ett par hundra mil och är fortfarande mycket nöjd. Bilhandlaren har också varit över förväntan. Jag är såld på tysk premium och kan bara tänka mig att byta till BMW men det beror till stor del på bilintresse och för den som bara vill ha en bil som skall gå från A till B kanske det inte är värt denna merkostnad. (Fyra cylindrar blir dock inte så dyrt och med ex kamkedja blir det bra driftekenomi i längden)

Uppdaterat: 2013-10-05 08:39

Hade en arbetskamrat för ett par år sedan som hade en E-klass sedan och till vårt dagliga nöje under snörika dagar hörde att hjälpa honom ut ifrån parkeringen - endera med hjälp av snöskyffeln eller genom att skjuta på. Antagligen hade han väl inte optimala däck men nån "snöbil" av rang var det då absolut inte. Det var f ö den enda av kompisarnas bilar som behövde den hjälpen...:) Sen hade den säkert massor av andra fördelar men grenen "framkomlighet i snö" toppade den inte...:)

Uppdaterat: 2013-10-05 09:07

Nej någon vinterbil är det nog inte. Jag tänker plocka med mig snöskyffel. De få snörika vintrar vi har haft här i Stockholm har dock vållat problem även för framhjulsdrivna bilar. Om jag hade bott någonstans där mycket snö är normalt hade jag nog valt en GLK, Subaru Forrester, Volvo XC 70 eller dylikt där man har både fyrhjulsdrift och högre markfrigång för att kunna backa över vallar etc.

Skall bli intressant att se hur den klarar vintern.

Uppdaterat: 2013-10-06 12:01

Trevliga bilar, var själv och provade en likadan och en 290. Frugan tyckte definitivt att det var bilenför oss...
Kanske blir en sån nästa gång...

Men, visst finns de med 4-hjulsdrift?

Uppdaterat: 2013-10-07 09:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Trevliga bilar, var själv och provade en likadan och en 290. Frugan tyckte definitivt att det var bilenför oss...
Kanske blir en sån nästa gång...Men, visst finns de med 4-hjulsdrift?

Den finns med ett fint AWD-system som heter 4 Matic vilket är permanent och mittdiff som fördelar kraften till det hjulpar med lägst rotationshastighet, kommer du inte loss med det behöver du en G-wagen med tre diffar som dessutom fördelar kraft till individuella hjul. 4 Matic lägger på ca 200 kg och finns i E 250 (4 cyl) och E 350 (6 cyl). Diesel är absolut att rekommendera då de passar karaktären bra och ger ordentligt med vrid utan att kosta onödiga droppar. Partikelfilter ger en human skatt om bara ca 2000. Köper man den lätt begagnad eller lagerbil så får man i princip en ny bil mer bra rabatt som lägger den i samma prisnivå som en Passat och Volvo V70. Men med bl.a. kamkedja så betyder inte ett par tusen mil någonting i denna bil.

Uppdaterat: 2013-10-08 20:39

Uppdaterad ägarrapport: Ja då har vi haft denna bil snart ett år och kört den under vintern så vi kan börja med det:

Jag har läst och hört att bakhjulsdrivet i de mest dramatiska beskrivningarna skall vara farligt, oj oj har de fel.. Bilen plöjer genom moddsträngar som ett lok och modden sprutar åt alla håll samtidigt som antisladdlampan inte ens blinkar till. Det skall sägas att vi hade Hakka 7-däck på första säsongen men antisladden blinkade bara till ca tre gånger i vintras och då när jag ville se att det var aktivt på tomma parkeringar osv. Jag kan dock tillstå att en stor bakhjulsdriven bil inte är ett under av smidighet på vintriga p-rutor men det var knappast så att vi fastnade. Jag har som jag nämnde kört framhjulsdrivna småbilar som surfat på modden och det gjorde inte denna, om det var tyngd eller teknik det får experterna uttala sig om. Även ljudkomforten med dubbdäck var imponerande och dubben hörs på torr asfalt i farter under 50 men något malande och vinande i motorvägsfart var det inte. Detta kan kanske också tillskrivas däcken.

Mina initiala intryck från förra sommaren står sig bra och vi har haft glädje av utrymmet flera gånger och aldrig känt att vi får lämna grejer hemma som skulle med.

Motorn är en pärla och med 170 hk och 400 nm känns bilen inte alls undermotoriserad trots att det är en instegsmodell (2:a efter E-200). Du skall gå en bra bit över tillåten hastighet här för att motorn skall känna sig stressad. Chassit hänger med hela vägen och det märks att den är framtagen för att avslappnat men stabilt framföras på Autobahn.

Finns det något negativt att skriva för att blidka skeptikerna då? Ja det gör det: Karaktären lämpas sig föga för sport och ettrig körstil och speciellt inte med en rak dieselfyra. Många bilar säljs med Avantgardepaketet med breda lågprofildäck 245x45x17” som spårar och bullrar en del och jag råder istället till 16”.Våra vinterhjulen har den dimensionen och den samlade komforten kan sägas vara bättre med dessa på än sommardäcken jag nämnde ovan. Det man kan göra är att nagelfara egenskaperna hos de olika däcken och jag har bytt till tystare Goodyear vilket gjorde en markant skillnad, speciellt på grov asfalt. Om man är sugen på en AMG-variant eller V6/V8 bensinare som har en mer sportig karaktär funkar det kanske bättre med sportigare däck. Det skall dock påtalas att det är hjulens egenskaper snarare än fjädringen som leder till avrådan för de sportiga utsvävningar som Avantgardepakatet medför.

Något annat negativt kan vara de hårda säten bilen har men det är en smakfråga och funkar för oss. Av alla de taxichaffisar jag frågat är det bara en som har klagat på att sätet var hårt. Men om du vill ha ett mjukare säte, leta vidare...

Uppdaterat: 2014-05-09 22:37

Min erfarenhet av MB:s vinteregenskaper stämmer i stort sett med dina. :) Stadig som ett lok. Inga kast. Antispinn håller hästarna i backen (har lite annan motor än din, med lite fler hästar). Inte sådär hejdundrande sportig, även med kraftig bensinmotor.... fast trampar man på gasen, så händer det definitivt saker, om man vill.... Håller definitivt med om däcken. Sätena trivs jag alldeles utmärkt med... kanske någon tycker de känns hårda, men håller bra vid längre körsträckor.

Uppdaterat: 2014-05-09 22:56

Kul att läsa att du är nöjd och bra att du delar med dig av din erfarenheterna här. Jag går själv i E-klass tankar och då kombi. Den fick en facelift för knappt ett år sedan och är alltså i sina bästa år nu, allt är fixat av barnsjukdomar och den är fortfarande modern några år till innan den nya kommer.

För 10 år sedan körde jag E-klass (W211) och jag hade inga som helst problem på vintern. ESP och ASR skötte allt perfekt. Varken fastkörningar på parkeringar eller sladdar i modsträngar vid omkörning. Detta trotts en vridmoments stark dieselsexa. Nu bor jag sämre till än jag gjorde då och det är inte ovanligt att min väg fram till stora vägen blåser igen på vintern. Därför funderar jag på 4MATIC.

Vad gäller däck så sitter det tyvärr 245/45-17 på alla 4MATIC och de vill jag helst inte "lyssna på". Men jag såg att E-klass har ett tillval, kod 839, som innebär att man får en akustisk dämpande film i sidorutorna för 3.400 kr. Det ska jag prova i så fall.

Uppdaterat: 2014-05-11 10:47
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

skal du kjøre vinterstid er Mercedes ikke tingen men varmen er bra

Uppdaterat: 2014-05-11 12:58

"Något annat negativt kan vara de hårda säten bilen har men det är en smakfråga och funkar för oss. Av alla de taxichaffisar jag frågat är det bara en som har klagat på att sätet var hårt. Men om du vill ha ett mjukare säte, leta vidare..."

Jo det är lite hårda men så har det varit länge hos Mercedes. Möjligtvis hade den förgående modellen W/S 211 något mjukare säten. Att de är hårda ger bra stöd för kroppen och man orkar köra längre. Jag hoppade lite mellan nya C-klass och E-klassen när jag var och provkörde C-klassen och då upplevde jag att sätena var mjukare i den. Men nu är C-klassen trängre så jag ser inte den som ett alternativ till E-klassen. Det jag framför allt känner av i E-klassen är sidostödet i bakkant av sittdynan. Där hade jag önskat ett lite bredare mått om man ska vara kräsen.

När jag provsitter bilar brukar jag mäta mitt inneravstånd mellan mina knän för att se hur bra rymd och avslappad man kan sitta när man kör. Nya C-klass är inget vidare, medan dagens E-klass är lite bättre än föra generationen E-klass. B-klassen är lika rymlig som nya S-klassen på den punkten. Det kan man inte tro men så är det. Mycket har att göra med hur bred mittkonsolen är och hur dörrsidan är utformad. Självklart har det att göra med hur lång man är eftersom knäna tar stöd på olika ställen. Ett annat mått som är viktigt är avståndet till B-stolpen för det är inte roligt att känna av den med axeln. Då känns bilen mindre.

Favoriten i E-klass är den centralt placerade hastighetsmätare. Jag gillar inte den nya varianten med info-fönstret i mitten och hastighetsmätaren till vänster.

Uppdaterat: 2014-05-11 16:32
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Lustigt hur olika man upplever bilar. Jag gillade nya C-klassen mycket bättre än den gamla när jag satt i den. Den gamlas mittkonsol gick för lång ut åt sidorna så jag slog knät i den. Var tvungen att skjuta stolen längre bak än jag egentligen tycker om för att sitta bekvämt. I nya C-klassen är det mycket bättre, kan sitta precis på det avstånd jag vill från ratten. Nuvarande E-klass gillar jag inte heller på denna punkt. Även där går mittkonsolen i mitt tycke för mycket ut åt sidorna.

Uppdaterat: 2014-05-12 13:06

Säten
Jag är väldigt nöjd med bilens säten och man sitter bra och kliver ur utvilad men det har varit något som en del anmärker på.

Framkomlighet
Vet inte om jag missförstår dig nu men det är skillnad på väghållning och framkomlighet, iallafall i min värld. E-klass har en ypperlig väghållning både sommar och vinter och då syftar jag på 50km/h+. Framkomlighet är vad som händer när du kommer till den där isiga backen eller igensnöade vägar och då kan bli problematiskt med bakhjulsdrift då endast 50% av vikten ligger på drivhjulen jämfört med en framhjulsdriven som kan ha uppemot 60% över framhjulen. Detta har dock en menlig inverkan på väghållningen med understyrning som ett brev på posten och vid starkare motorer kommer irritation med torque steer och liknande. Jag minns den turbomatade S 80 T6 med ca 280 hk, den var föga kultiverad med mycket ryck i ratten. Som jag skrev är framhjulsdrift ingen garanti för god väghållning och det bästa sättet att stanna på vägen är att inte köra som en tok, oavsett drivning..
Infodisplay
Jag brukar köra med digitala hastighetsmätaren i displayen då risken för fartblind är överhängande. Nya E-klass kommer 2015 så det skall bli kul att se hur den blir

Uppdaterat: 2014-05-12 21:50

Det är väl så snarare så att mittkonsolerna har skarvar och vinklar på "fel ställen" för vissa kroppslängder. Där är nya C-klass bra för den är slät hela vägen, så man får inte en kant i knät. På min B-klass klarar jag mig precis för en sådan kant. Skulle jag behövt haft stolen lite längre fram så hade det vara illa. Det jag mer menar med nya C-klassen är just bredden på konsolen, att det blir smalare totalt mellan dörren och mittkonsolen. Designern Gorden Wagener har själv sagt att bilen inspirerats av sportbilars smalare sittbrunnar och bredare mittkonsoler. Det ska ge en mer intim känsla med bilen. Jag undrar om det inte är andra faktorer som spelar in också. De vill ha mer plats i tunneln där växellådan sitter för att få plats med framtida drivlinor. Sedan ger en sådan konstruktion en stabilare och krocksäkrare kaross. Men självfallet ger en bredare mittkonsol ett tyngre och gedignare intryck i kupén mot en smal och knapparna behöver inte sitta så tätt. För jag måste ändå säga att den är mycket snygg. Ljusår från gamla C-klassen, speciellt den före facelift. Den första "C"-klassen, 190-serien hade mer utrymme i sidled.

Vad jag kan se på kommande GLK så verkar den få samma instrumentbräda och mittkonsol som C-klassen. Det som kanske skiljer där är att man sitter lite högre från golvet och får en annan vinkel på benen. Men även dagens GLK har ett smalare fotutrymme.

Bilderna är från 190-serien till dagens C-klass. W201, W202, W203, W204 och W205. Tycker att alla har sin snygga design utom Peter Pfeiffers W204, den blev bättre vid den facelift som Gorden Wagener ligger bakom. Jag är inte mycket för Pesters design över huvudtaget. De tre första har Bruno Sacco designat.

Uppdaterat: 2014-05-12 22:04
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!