Vi Bilägares forum

Bästa bilarna enligt Svenskarna, ajdå Toyota!

Bästa bilarna enligt Svenskarna, ajdå Toyota!

Bästa bilmärket enligt svenska kunderna
Andel som anger att de är "mycket nöjda med bilen":

ŠKODA – 84,2 %
MITSUBISHI – 82,5 %
MERCEDES-BENZ – 81,2 %
AUDI – 80,6 %
NISSAN – 80,0 %
BMW – 79,9 %
VOLKSWAGEN – 78,1 %
SUBARU – 78,0 %
MAZDA – 75,7 %
SUZUKI – 75,6 %
PEUGEOT – 75,6 %
FORD – 75,3 %
HYUNDAI – 74,9%
SEAT – 73,5 %
TOYOTA – 73,5 %
VOLVO – 72,8 %
HONDA – 71,4 %
KIA – 70,6 %
CITROËN – 67,6 %
OPEL – 66,2 %
RENAULT – 64,9 %

Källa: Autopedia.

Uppdaterat: 2012-11-21 19:36

Kommentarer

http://autopedia.se/resultat/topplistor/b%C3%A4sta-bilm%C3%A4rke/Helhet
Källan

Uppdaterat: 2012-11-21 19:38

ScandInfos affärsidé går ut på att förse varumärken med marknadsinformation i syfte att stärka dess kundrelationer och attrahera nya kunder. Och på samma sätt fungerar Autopedia, med spetsen mot konsumenter och bilar.
http://autopedia.se/frågor-och-svar
Svaret om kundnöjdheten var efter sex veckors ägande, vem är inte nöjd då?
ScandInfos kan nog varken ses som fristående företag när man läser deras affärsidé .

Uppdaterat: 2012-11-21 20:06
Elbil2

Ja, det är nog svårt att förklara bort resultatet, även om vissa personer gärna försöker.

Har man haft en bil i 6 veckor så lär man ha skapat sig en uppfattning om bilen motsvarar det man förväntar sig.
Om man nu följer Previas teori "vem är inte nöjd då?" så borde ju alla bilarna ha full poäng i alla grenar, eller hur?
Nu är det inte så, och läser man resultatet så ser man hur olika bilarna upplevs i de olika delgrenarna.

Uppdaterat: 2012-11-21 20:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Svaret om kundnöjdheten var efter sex veckors ägande, vem är inte nöjd då?"

Uppenbarligen var 26,5% av Toyota-ägarna inte nöjda efter 6 veckor

Uppdaterat: 2012-11-21 20:20

Aha.....så när Toyota var långt ner på listan så hittade Shogun de som var ännu sämre.

Min reflektion blir att sådana här undersökningar går det 13 av på dussinet och man kan läsa in allt eller inget. Eftersom resultaten varierar så otroligt mycket från en undersökning till annan så går det aldrig att dra några slutsatser.

Jag tänker därför föra fram en helt ny och fullständigt revolutionerande metod för att välja bil: Provkör och välj själv.

Uppdaterat: 2012-11-21 21:14

Ja efter bara 6 veckors ägande är nog de som fått en ny bil till bra rabatt och träffat en försäljare som är trevlig och lovat mycket de som känner sig som mest nöjda med sitt val, när man verkligen fått erfarenheter av bilen i fråga när man verkligen ägt den ett tag brukar tyvärr inte resultatet bli detsamma.
Senast Svenskt kvalitétsindex SKI gjorde undersökningen om Sveriges mest nöjda bilägare just innan gaspedalshysterin och återkallningarna för Toyota satte i gång från USA 2010 blev resultatet såhär: http://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-far-bast-betyg-1792?page=8
Vibilägares Autoindex vet ni säkert redan om, här står både de senaste resultaten i Norge, Danmark och Sverige efter att Toyotas återkallningar dragit igång samt jordbävningskatastrofen i Japan: http://www.vibilagare.se/autoindex/autoindex-2012-norska-bilagare-mer-nojda-an-svenska-39273 där Toyota halkade ner jämfört med tidigare år troligtvis en hel del pga. alla leverans förseningar från Jordbävningskatastrofen samt även alla skriverier om återkallningarna vilket självklart får en del ägare att känna tveksammheter.
Lexus som dock var med för första gången gick ändå direkt in på förstaplatsen i både Sverige & Norge vilket man redan tidigare låg på i Finland där Lexus var med tidigare.

Ingen som vet om Svenskt Kvalitétsindex kommer med någon nyare bilägar-undersökning då man väl är ganska stora på oberoende undersökningar inom många områden?

Uppdaterat: 2012-11-21 22:10

Skönt, nu fick vi en lista på vilka undersökningar som ackrediterade av den oberoende Toyota-mekanikern.

Nu behöver man inte fundera längre....

Uppdaterat: 2012-11-21 22:12

Du får gärna välja vilken lista du vill Rustan, de om hur nöjda bilägarna känner sig när bilen är 6 veckor eller efter 3, 5 eller kanske 7 år, valet är självklart helt fritt och upp till var och en att värdera!

Uppdaterat: 2012-11-21 22:16

Poängen är ju att undersökningarna är så otroligt spretiga och leder alltid och utan undantag till en massa tjafs och hårklyverier där man lätt kan hitta en lista som stödjer vilken bil som helst egentligen.

Så jag skiter i listor och undersökningar och väljer bil efter eget huvud.

Uppdaterat: 2012-11-21 22:20

Jag är som alla vet ingen Toyotanörd och därför har jag heller inga som helst synpunkter på det sedvanliga tjatiga snacket om vad som anses som det bästa märket , men här har det verkligen ingen betydelse.
En sådan här undersökning är ju helt meningslös och säger ingenting.
Är man missnöjd med bilen efter sex veckor har man blivit lurad eller man är korkad eller man är en mindre tillräknelig person.
Är man så dum att man går och köper en bil som man inte trivs med efter sex veckor måste man ju göra något åt det och förklara varför?
Man måste väl för sjutton provat bilen ordentligt innan köpet!

Uppdaterat: 2012-11-21 22:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja undesökningar är ju alltid roliga, och kan ju peka åt villket håll som helst beroende på hur/vem man frågar.

Minns för några år sen innan iPhone var allas egendom, då hade den genomsnittliga svensken en Ericsson.
En undersökning visade då att Ericssonägarna var nöjdas med sin telefon, dagen efter pressenterade mobilreparatörerna sin statestik i utbytta enheter med tex index 167 för modellen K901, alltså alla som ägde en 901 hade fått den utbytt 1,67 gånger (min dotter fick ny 2 ggr, sista gången fick hom lämna tillbaka skräpet)
Läste man runt på forum om telefoner handlade 9 av 10 trådar om trasiga SE.

Men nöjda var dom.

Uppdaterat: 2012-11-22 09:00
Rustan skrev:

Aha.....så när Toyota var långt ner på listan så hittade Shogun de som var ännu sämre. Min reflektion blir att sådana här undersökningar går det 13 av på dussinet och man kan läsa in allt eller inget. Eftersom resultaten varierar så otroligt mycket från en undersökning till annan så går det aldrig att dra några slutsatser.Jag tänker därför föra fram en helt ny och fullständigt revolutionerande metod för att välja bil: Provkör och välj själv.

Exakt! Kunde inte sagt det bättre själv. Var och en väljer ju bil efter smak och tycke (och behov).

Uppdaterat: 2012-11-22 09:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Va?? Kan man provköra själv Rustan??
Man behöver alltså inte gå direkt in och köpa en Toyota? Man kan alltså välja en bil man trivs med och inte bara en som håller bäst?
Med tanke på hållbarhet som Shogun är så inne på att det är det enda kriteriet man skall ta hänsyn till när man väljer bil.
Om det var så så skulle Alfa Romeo varit nerlagt för väldigt längesedan för Alfa Romeo har ju haft erkänd dålig kvalité under en lång tid. Men hoppsan, de har sålt bilar ändå till de som köper med själ och hjärta, de som köper en bil som är en fröjd för ögat och sedan vårdar dem ömt även om visa delar ramlar av bilen medan man kör.
Vad tråkig bilvärlden skulle vara om alla enbsrt köpte efter hållbarhet.
Någon sade att Tyska bilar är "sexiga" Japanska bilar är "osexiga", vad denne person vägde in i ordet "sexiga" vet jag inte exat men jag vet vad han menar. Japanska bilar talar inte till mig, de får mig inte att säga "wow. vilken bil" (förutom då nyaste Mazda 6 som är oerhört lyckad i designen.)
Kan det vara så att många av oss köper med hjärtat och ögonen? Är det därför vi har så många olika bilmärken och inte bara Japanska?

Uppdaterat: 2012-11-22 10:05
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En enda gång i mitt liv har jag hört en person säga att han skall köpa den bil som håller bäst och har minst fel enligt bilprovningen. Även om en barnfamilj vill ha en bil som håller så tror jag att de prioriterar utrymmen i bilen de skall köpa. Det skall finnas plats för bilbarnstolar, man skall lätt kunnas lasta in en barnvagn och matkassar efter en tur till MAxi. Det skall finnas fickor för ungarnas målarböcker eller tidningar när de åker långt och småttingarna vill nog kunna se litet ut med när de har den åldern inne.
Som jag har sagt tidigare så kan felfrekvensen mellan många bilar och Toyota vara marginell och då kan det kvitta vilken bil man väljer. Det är ju inte så att bara Toyota håller i 5 år utan några fel och alla andra rasar ihop i molekyler. Sådana skillnader förekommer inte.
Däremot Shogun så är jag övertygad om att många Toyota ägare är nöjda med sitt bilval precis som du säger annars skulle väl Toyota inte finnas till.
Pris och garantier är en viktig del ja, oavsett om du köper nytt eller begagnat.

Uppdaterat: 2012-11-22 14:56
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Nja Shogun, vad den här människan menade med sexiga bilar är jag också lite frågande till men jag kan nog tycka att många Japanska bilar är rätt intetsägande i designen och interiören i Japanska bilar är ofta klädda med plast som ser rätt billig ut och låter som en plastleksak om man knackar på den. (därmed inte sagt att Passat och andra är ett under av design men ändå mer tilltalande för mig).
Nu pratar jag om de "vanliga" Japanska bilarna, de som kostar lite mer och anses som lite finare modeller håller såklart ungefär samma plastkvalitet som de Tyska bilarna så där är det mest tycke och smak som får avgöra.
De enda Japanska bilar som tilltalat mig rent designmässigt är Toyota Corolla och Mazda 6, de tilltalar mig så pass att jag nog skulle kunna tänka mig att köpa dem men jag skulle inte kalla dem sexiga, jag har aldrig sett på en bil som sexig utan ordet som faller mer på läppen är tilltalande.

Uppdaterat: 2012-11-22 20:18
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Toyota köper man inte om man har ett bilintresse för det är så tråkiga bilar, dom som köper bilarna är dom som "hört" att bilen ska vara driftsäker och då tror att det bara är att tanka och köra hela tiden.

Uppdaterat: 2012-11-22 20:59
Pär

Så varför har vi i så fall så många "Toyota-frälsta" som skriver i detta Bilforum tex om vi inte är intresserade av bilar Peugeote-Pär?

Personligen är jag extremt bilintresserad, jag jobbar hela dagarna med olika bilmärken och pysslar trots det även med mina bilar på fritiden med att tex trimma, montera finare fälgar ect men då tiden är begränsad ska dessa modifieringar vara på mina egna villkor och jag vill inte "tvingas" skruva på mina bilar för tråkiga reparationer i onödan som enbart kostar pengar utan att bilen blir bättre än innan, samtidigt kör jag även tex bankörningar varje sommar (gör du det?) och har skitkul men ändå kör jag detta "tråkiga" bilmärket Toyota som tydligen bara folk som inte är bilintresserad kör? =)

Uppdaterat: 2012-11-22 22:19

Var har VW bilar som Supra, MR2, Celica ?
Corrado är ju ett skämt i jämförelse!

Uppdaterat: 2012-11-22 22:44

Läs senaste Teknikensvärld där dom testar Toyota Avensis som beggad... även där skriver dom det, sen så hör man många säger att dom köper en Avensis för dom hört att den ska vara bra och inte behöver underhållning, vill säga dom icke bilintresserade blir lurad på en Toyota.
Förövrigt så var det två på min gata när jag var barn som köpte Toyota för dom hört något säga just detta att dom aldrig gick sönder.

Uppdaterat: 2012-11-22 23:10
Pär

Ja Shogun MR2an är av gen2 (SW20) och har riktigt bra väghållning med sin mittmotor och tex. bränsletanken placerad i "kardantunneln" för så central vikt som möjligt utan "sidoskvalpsförflyttning" av bränslet.
Det är faktiskt den roligaste bil jag personligen kört vilket inkluderar bla. ikoner som några Bmw M-modeller och en Porsche 911 vilka trots att även de är roliga att köra kändes lite klumpiga jämfört med MR2an men det lär ju tydligen inte vara möjligt med en Toyota... =)

Uppdaterat: 2012-11-23 00:06

Har tänkt själv så därför är det extra roligt att se när dom även skriver det i en tidning :)

Uppdaterat: 2012-11-23 10:14
Pär

Så du Pär har tänkt själv att: "Toyota köper man inte om man har ett bilintresse för det är så tråkiga bilar" medans det finns många som gillar och otroligt nog äger en Toyota trots att de är just bilintresserade?
Jag föreslår att du testar att äga en själv innan du "tänker själv" och har du tex testa någon Toyota MR2 någon gång? Har du testat någon Supra eller kanske nya Toyota GT86?
Det är som att jag skulle skriva att Peugeot bara gör tråkiga bilar för att jag kört en 807 en gång eller läst i ett begagnattest att den var tråkigt felfri (men det lär man inte få se i det fallet) eller som var riktigt trist att köra.

Uppdaterat: 2012-11-26 20:07

Alltid denna fokus på nya bilar...
Skulle vara roligt att för en gångs skull läsa en undersökning där de nöjdaste ägarna till 10-15 år gamla bilar presenterades.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Kan bara hålla med Prestigelös! Tyvärr finns knappt sådana undersökningar trots att de klart flesta bilköp trots allt gäller begagnade bilar... Fattar inte varför tex Vibilägares Autoindex bara behandlar under 7 år gamla bilar och inte alla bilägare trots att de trots allt tillhör de få liknande undersökningar som har med åtminstonde lite begagnade bilar, men i mitt tycke borde bilägare få berätta om sina bilerfarenheter åtminstonde tills bilen blir 10 år för det lär väl i alla fall vara inom den beräknade livslängden kan man tycka...

Uppdaterat: 2012-11-26 21:53

Tobo, Junkers, Simon och Rikard är exempel på några till du måste idiotförklara då...
Jag är faktiskt allmännt ganska rejält bilintresserad och har ganska bra koll på det flesta märken som jag försöker hålla mig uppdaterad på även under skalet om du inte märkt det, jag provkör även tex nya modeller av många andra märken varje år, jag jobbar heltid med bilar och jag var tidigare Mercedes-frälst vilket med allt fler erfarenheter gått över till att jag i dag i stället blivit Toyota-vän vilket oftast stärks ju mer man jämför andra tillverkares tekniska lösningar & kvalitét med just detta märke.
Jag har ägt både Tyska, Svenska och Japanska bilmärken så nog fasen är jag bilintresserad.

Uppdaterat: 2012-11-26 22:58

Vad för bilar menar du att VW har för bilintresserade?

Uppdaterat: 2012-11-27 17:29

Scirocco är för mig ett skämt, en grymt tråkig bil, lika tråkig som Phaeton faktiskt. Jag tycker nog att Toyota under åren har producerat fler roliga bilar än VW har gjort och just nu finns GT86, det ryktas om ny MR2 och ny Supra dessutom.
Standardbilarna är lika tråkiga från båda tillverkarna, nya Golfen håller dock en betydligt högre nivå än nya Auris som faller ihop totalt på inredningen.

Uppdaterat: 2012-11-27 19:35

Ytterligare en av alla dessa listor:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/de-mest-opalitliga-bilarna-och-de-basta_7701424.svd

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Shogun skrev:

Hahaha, VW spännande?! En flopp bil blir ju aldrig spännande, vore den spännande borde ju flera ha köpt den. Och då hade det inte varit en floppbil. Scirocco är ju ett skämt det med som så mycket annat från VW, tråk bilarnas tråk märke nr1. Inte en enda rolig bil som ser rolig ut. Samma humor i bilarna som tyskar har humor.......;o) VVHK

Har Uno kommit tillbaka?

Uppdaterat: 2012-11-28 09:46

Nja tittar du på försäljningen till dem som betalar ur egen ficka så går det rätt bra även i den jämförelsen.

Hittills i år:
1. 10485 Volvo
2. 8476 VW
3. 8036 Kia
4. 6222 Toyota
5. 4809 Hyundai

Intressant att Hyundai + Kia är så stora redan, Kia är på väg om VW och det ser ut att ske redan i år.
2013 kanske Kia är största märke bland dem som betalar ur egen ficka!

Toyota är för övrigt den enda av dessa fem som ökat sin försäljning 2012.

Uppdaterat: 2012-11-28 21:58

Sanningen är att Toyota inte har mågra bra dieselmotorer och länge inte ens hade diesel i kombination med automatlåda, detta ledde till de senaste årens tillbakagång.
Men framgångssagan är Kia!

Uppdaterat: 2012-11-28 22:51

Jag tror nog att Kia/Hyundai börjar bli populära tjänstebilar också. Blev inte Hyundai i40 årets tjänstebil, tyckte jag såg det i någon reklam.

En sylvass konkurrent är det i alla fall. En stor utmaning för dom tror jag blir att inte låta priserna sticka iväg för mycket.

Uppdaterat: 2012-11-29 09:07

Det är ett tag sedan det kom en rapport om din i40 Conny.
Är det bara frid och fröjd (som om det vore en T?) ;-)

Uppdaterat: 2012-11-29 09:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Rustan har en poäng. Det finns gott om i40 med firmadekaler på. Frågan är om de "gör en Skoda" och successivt höjer priserna till samma nivå som de andra, och därmed kroknar försäljningen. Tänk Octavia som hade riktigt bra pris när den kom, men idag är inte priset något att locka med direkt.

Uppdaterat: 2012-11-29 10:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men hultarn, i40 är ju ingen billig bil, på pappret!
Men sedan beror det ju på vad det går att göra för priser i slutänden, det är ju viktigt att få ut många på marknaden.

Uppdaterat: 2012-11-29 15:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre