Vi Bilägares forum

Motorcyklar, en del av trafiken

Motorcyklar, en del av trafiken

För mig som är nybörjare på mc känns det bra att kunna diskutera detta med mer erfarna mc-piloter.
I den gamla (försvunna) tråden fick jag råd om hojar med mindre vibrationer än min DragStar 650 och där jag har fötterna på annan plats än vid framhjulet.
Jag tror att jag kommer ha kvar nuvarande fordon över vintern eftersom det kostar en slant att byta, men nog skulle jag vilja ha något med mer symaskinskänsla utan att det ska varva hur mycket som helst.

Uppdaterat: 2015-09-17 10:40

Kommentarer

Inte nog med att jag är missnöjd med min surriga 600:s utväxling, men valet av en Bandit S när jag egentligen ville ha en vanlig Bandit var verkligen dumt. Skillnaden är att S-modellen har en vindruta som styr all luft mot skallen på föraren och en kåpa som är i vägen för att man ska komma åt motorn. Nu har ju halva säsongen gått (!) så den lär få bli kvar ett tag till.

Uppdaterat: 2016-06-13 07:51
EnannanRobban skrev:

Gubbs, ni som är insatta i hojjar, är det katalysator på en modern hoj?

Japp, även om den är snyggt undanlagd så finns den där. Dock inte på alla hojar (än).

Uppdaterat: 2016-06-13 07:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tror att det är precis som med bilar, hojar som är typbesiktigade efter ett visst år, typ 2011 ska ha kat och uppfylla en viss miljöklass....

Vidstige, hjälm med hörselkåpor finns sen länge, peltor gör en ihop med nån tillverkare.
En mc-version av rallyhjälmen.
Du söker nog en utopi, helt tyst blir det aldrig, men i fri vind funkar en hjälm alltid bäst, det är den oftast konstruerad för!
När jag skrev kusligt tyst i s1, menade jag att den var tystast av de jag använt i närmare 30 år, lät utan proppar som min hjc med proppar......
Bland annat hade den extra tjockt visir, och tätslutande krage nertill, där fanns ingen resonans.
Finns nog en anledning till att poliser gillar schuberth och bmw-hjälmar, som kommer från schuberth.
Men på din kanske nåt annat funkar bättre!

Uppdaterat: 2016-06-13 08:11

ducce, det jag söker är att slippa fartvind och även turbulens/baksuget. Tycker det borde gå att få till med rätt justering av vindrutan och goldwing bevisar ju att det kan gå om inte annat. Men kanske omöjligt med den hoj jag har dock, ska göra fler försök med x-creen i alla fall. Det mesta brukar gå att fixa bara man är envis och kreativ.

Uppdaterat: 2016-06-13 10:38
EnannanRobban skrev:

Gubbs, ni som är insatta i hojjar, är det katalysator på en modern hoj?

På större hojar har det funnits rätt länge. Hade det på min förra stora tourer, en Honda st1300 från 2004.
Förstås även nu på min Yamaha FJR1300 från 2013, den renar dessutom ännu bättre.
En fördel som man kanske inte tänker på är att man slipper dålig avgaslukt från sin egen MC som kan komma fram när man t.ex. står vid rödljus annars.

Uppdaterat: 2016-06-13 17:03

Jag förstod det vidstige, men du pratar om både turbulens och buller.
Dom hör förvisso ihop ,turbulens skapar buller i hjälmen.
Så här kan man uttrycka det, kåpglas som på sporthoj ger sällan turbulens, ingen alls samma sak.
Och där funkar en tyst hjälm, det är ju vind den är konstruerad för, som du själv påpekar.
Ett kåpglas man ser över på en tourer, ger turbulens som skakningar i hjälmen, synnerligen jobbigt med fel hjälm....
Hög ruta, som min uppsatt, ger baksug, och det slipper du jävlariminlåda aldrig.
Det märks dock mest i högre hastigheter, och kan i viss mån justeras med spoiler.
Det baksuget är samma virvel som skitar ner bakrutan på kombibilar.....
Avståndet till rutan är avgörande, ofta är det rymligt i kåpan på en touringhoj, ju längre från rutan och fllackare vinkel på rutan, desto mer turbulens framifrån,
Ju närmre rutan du sitter och brantare vinkel, ju mer virvel bak ryggen.....som i en cabriolet, där håret blir rufsigt i nacken.....
Så justera på, x-creen kan ju störa vinddraget på flera sätt, och det är det man vill åstadkomma.
Men, lyfter du vinden, får du baksug, sänker du den, får du skakningar, så det gäller att hitta bästa möjliga, en bra kompromiss.....sweetspot!
Vilken är olika i olika hastigheter, men det kan nog höjdjusteringen på rutan fixa, om du hittar rätt grundinställning.....

Uppdaterat: 2016-06-13 22:46

ducce, jo det kanske är baksuget som är problemet. Har inte testat så mycket än i motorvägsfart men märkte att när man lutar sig mycket fram så försvinner problemet. Nu talar jag alltså om rutan uppe helt. Med x-creen kanske det går då att åstadkomma ungefär samma sak som när jag lutar mig fram då, fast jag sitter mer normalt alltså. Vad jag vill slippa är då buller både från fartvind och baksug. Så att det blir hyggligt tyst. Sen kan man ju om man vill fixa resten med öronproppar så att man får riktigt bra ljudkomfort även i motorvägsfart. Det är i alla fall tanken men verkar vara svårt att nå dit. Sen är det väl ändå så att det är roligare och behagligare att köra lite långsammare på vanliga vägar, dvs icke motorväg. Och ofta finns ju alternativa vägar men ibland är det ju ändå bra att kunna transportera sig snabbare på motorväg och det är ju lite grann också vad FJR är gjord för även om den passar hyfsat bra för allt, allround alltså.

Ska försöka hitta den sweetspot du beskriver men det verkar knepigt. Man kan tycka att sånt här borde på nåt sätt beskrivas i handboken och lösas bättre när man köper hojen. En oinsatt kan ju tro att det räcker med en vindruta som går att justera så högt att man slipper direkt fartvind på hjälmen. Det är ju lite det såna här hojar med elektrisk justerbar ruta signalerar, särskilt som man kan köpa till en större ruta som jag gjort. På sätt å vis känner man sig väl lite lurad men kanske är ett mycket svårlöst problem förvisso.

Uppdaterat: 2016-06-13 23:05

Om du tittar på olika hjälmar, så ser du en del med skalet format som en ankstjärt upptill, misstänker att den utformningen är till för att störa baksug.
På goldwing kan man montera en liten plexiskiva bakom passagerarens ryggstöd, ungefär som det nät eller skiva som sitter på vissa cabbar, som är till för just det.
Jag har inget problem med baksuget eftersom jag nästan alltid har frun därbak, men regnar det blir jag oftast bara våt på.....ryggen , om jag är solo.
Vindrutan är ju mest för att avlasta från motvinden och ev regn, när man kör långt och fort, men aerodynamiskt bra blir den nog aldrig, med tanke på att förarens längd kan skilja en halvmeter, typ.....

Uppdaterat: 2016-06-14 06:53

Varför jag undrade om katalysator är att jag upplever att många ganska nya hojar luktar som min gamla katalysatorlösa PV...

Uppdaterat: 2016-06-14 09:03
*Robban

Jag misstänker att många motorcyklar har lite begränsat fönster där katalysatorn arbetar optimalt.

Uppdaterat: 2016-06-14 09:29

Jag vet att många bullernissar köper helsystem till hojarna, och där är det ofta inget katt i dom. En hoj har lika effektiv avgasrening som en några år gammal bil. Många tror att de ska få högre effekt utan kat, men egentligen finns det INGA nackdelar alls. Framförallt om man kör i grupp, vet att en kompis hade kraftig huvudvärk efter att han legat bakom min -78 suzuki från Bromölla till Nybro, något som aldrig hänt när vi kört våra XT660 (Jag en -07 och han en -13.) Något vi bara kunde härleda till Kolmonoxiden...

Uppdaterat: 2016-06-14 10:20
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Att det inte sitter kat på helsystemen är ju för att om man ändå ska köra mrd olagliga dämpare varför då lägga pengar på en kat.... man får ju byta aystem vartannat år ändå... .
Avgaslukt när den är borttagen beror på att motorn går lite överfet, för att kompensera det bättre flödet, ofta byter man ju även luftfilter.
Och då överkompenserar man kanske något, om inte annat så för att minska risken för flammiga avgasrör som blir överheta av mager blandning.....
För min vinge luktar inte avgaser direkt, trots 23 år gammal förgasarmotor.

Uppdaterat: 2016-06-14 14:15
EnannanRobban skrev:

Varför jag undrade om katalysator är att jag upplever att många ganska nya hojar luktar som min gamla katalysatorlösa PV...

Ganska nya lite mindre/billigare hojar har kanske inte givet kat. Dom tourer jag talat om ligger ju i övre prissegmentet.

Men är väl en lag nu som gäller så att nyförsöljning även på mindre hojar kräver kat, vi har pratat om det förut i tråden här, dock lite lång att gå igenom kanske.

Uppdaterat: 2016-06-14 14:23

Nån som har ett bra tips på en mobilhållare för iphone 5 på en FJR?

Såg förresten nu att man kan välja att undvika motorvägar i WAZE i inställning för navigering.
Riktigt najs, då kan man hitta lite trevligare MC-vägar och även slippa kraftig motvind på motorvägen som ju var en fråga tidigare.

Uppdaterat: 2016-06-17 22:34

Interphone har ett heltäckande hårdplastskal, vattentätt och med pekfunktion med handske.
Finns hos bröderna nilssons mc, webbshop på nätet, och många andra handlare.
Kombineras med lämplig ram-mount om inte fästet är som man vill ha det, då kan du få den att sitta på allt från jumbojet till trädgårdstraktor, och ram-mount kan användas till nästan alla applikationer sen, gps, surfplatta, laptop....inte gratis, men oslagbart bra!

Uppdaterat: 2016-06-18 09:18

ducce, var på clas ohlsson nu och fick tag i ram mounts grejor som passade!

Hade tur, dom hade en hållare kvar bara, och i den ingick dessutom mellanfästet.
Så fick köpa till en liten del för att fästa i styret.
Totalt 548 kr.

Bifogar bild på hur det ser ut monterat.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-18 17:51

Visst är det bra grejor!
Vi har lilla leden, samma som din, att hålla en ettkilos dator i lastbilarna, sitter som berget i 90.000 mil, sen flyttar man den...
Min gps på hojen sitter i en sån, följer med i tomtom, den har aldrig skakat loss ens på polska bonnvägar....
Googla rammount, så får du se ett sortiment hållare till precis allt......

Uppdaterat: 2016-06-18 19:14

ducce, jo jag var inne på deras svenska hemsida, grymt mycket delar att välja på. Smart system verkligen.

http://www.ram-mount.se/shop-by/components.html?limit=36

Lite kul att den snubbe jag brukar kika på som kör FJR i USA använde detta också men han har behållaren för kopplingsvätska (?) på styret på vänster sida. Den saknar jag ju då jag har den med automatisk koppling. Så i mitt fall funkade det bättre med den lilla hållaren man monterar runt styret då jag ju vill ha mobilen på vänster sida för att med kort kabel nå utrymmet där 12 volts uttaget sitter. Då kan jag ladda den när jag kör.

Uppdaterat: 2016-06-18 19:34

Här var den instruktionsvideon

https://www.youtube.com/watch?v=1BJNqsmGY6k

Uppdaterat: 2016-06-18 19:35

I min gps följde styrklamma och fästet till handtaget med.
Skippade det då jag vill ha gps:en mitt fram, mellan instrumenthuset och vindrutan, och använde bara kulleden.
Man måste nästan ha telefonen till vänster på hojen, höger hand är ju lite låst......
Säkert därför 12v uttaget sitter till vänster.

Uppdaterat: 2016-06-18 19:49

Hehe, har du rätt i! Extra så för mig som saknar kopplingshandtag. Förvisso har jag farthållare så jag kan även frigöra höger hand en del vid körning (knappen som det står "RES SET" på bilden ovan). :)

Uppdaterat: 2016-06-18 19:55

Guds gåva till föraren!
Efter att ha haft farthållare i 8 år på hoj, skulle den vara väldigt svår att vara utan. . .

Uppdaterat: 2016-06-18 20:10

Körde en rejäl runda på juniors vfr800 idag.
Med svärdottern därbak....
Han övningskör, uppkörning den 4, så än får han inte skjutsa, annan än mig....
Hon ville känna på att åka för första gången, hon har en gamnal nackskada som gör att det var tveksamt om det gick, så hon lånade frugans grejor, och vi drog iväg.
Junior på offroadaren, vi på vfr, rakt ut på de krokigaste vägar vi kunde tänka ut, frågade om hon tyckte det gick för fort, nädå gasa mer....
Till slut gick det fort, då kom jag på varför jag gillar vfr så mycket.
Det finns nog ingen hoj jag kan hålla så jämnt tempo med, den motorn är underbar med sin jämna effektkurva och chassit är inte efter.
Sportig utan krampaktig körställning, bekväm för två men ändå smidig, mjuk och följsam motor, med ett underbart morr från kolfiberblåsen, fan vad jag njöt, det blev 32 mil.....
Har haft 2 750 och en 800, sålde den sista för över 10 år sen, men det kändes som att komma hem.....
Satt bara och tänkte att några alppass till med en sån, så är lyckan gjord....
Imorgon ska svärdottern åka till hojhandlaren och köpa grejor, hon blev helfrälst direkt.
Jag hänger nog på, dom kanske har en vfr till salu.....
Behåller dock gamla gullan, på långresor är hon oslagbar!
Sån blir det snart, första semesterdagen idag, på tisdag 05.30 drar vi ut på äventyr.....

Uppdaterat: 2016-06-19 22:08

ducce, kanske skulle du gillar VFR 1200 ännu bättre?

Jag hade förresten en VFR800 för två år sen, en av dom snyggaste hojarna av den typen helt klart.
Min var från 2007 om jag minns rätt.
Klart rolig hoj men föredrar FJR och försäkringen är billigare.

Skulle dock kunna tänka mig nån gång att prova VFR1200 som ska finnas med dubbelkopplingslåda.
Kanske nåt som kommer till nästa generation ST1300?

Uppdaterat: 2016-06-19 22:23

Vfr 1200 passar inte mig riktigt, har blivit för mycket snabbtourer över den.
Den finns med dct, helautomatisk precis som på en bil om man vill....bra, men inget jag väger in i valet av hoj, har inga problem med att växla.
Jag har provat den lådan på vfr1200 crosstourer, som är mer i min smak, gillar höga "offroadtourers"
Men den är dyr än, tänkte mig något typ-07, 50000 spänn max, inte mer på en "andrahoj”...
För vingen blir som sagt kvar, frun klarar inte långa turer på en hoj utan den komforten längre, det var därför vi köpte den.
Och jag vill inte vara utan den komforten själv, men en hoj man kan plocka ut på en bana och idka fortkörning med vore kul ibland....
Fast prexis som mäkinen har jag en lång önskelista, får se vad det blir.....
Försäkringspremier är inget som oroar mig, bor i zon 4, och är 50+, så inget kostar över 5000......vingen kostar 1700 om året....

Uppdaterat: 2016-06-19 23:24

Min första semesterdag idag och semestern blir 6 veckor. Blir nog en mc-tur idag
Körde till mc-depån i Staffanstorp i Lördags och beställde en "toppbox-kudde" för frugans rygg.

Uppdaterat: 2016-06-20 07:28
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Trevligt för dig Hacken. Själv började jag min "semester" den 28 maj 2015 och den pågår fortfarande...:) Och det har varit väldigt enkelt att vänja sig vid den långa "semestern"...:)

Uppdaterat: 2016-06-20 08:10

Så du är så pass gammal Pi, då är jag rena ungdomen :-).
Blir nog inte mer handlat av mc-depån såvida de inte har grejerna på hyllan i butiken, toppbox-kudden kommer den 15 Juli. Har letat kudde ett tag nu och den enda som verkar passa och ser någorlunda bekväm ut var just den hos Mc-depån. Det var ju i Lördags jag var där och den dagen borde vara den bästa för handlare men jag var den enda i butiken. Claessons i Bromölla har ett ganska bra tillbehörssortiment och det är nog för mig ungefär lika långt att köra som till Staffanstorp.
Även Yamaha i Helsingborg har en hyfsad affär med bra sortiment. Louis verkar bra och har en väldigt välfylld katalog så det blir nog att skicka efter därifrån kanske om något behövs.

Uppdaterat: 2016-06-20 08:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag fick rucka på min semester, fick 2 veckor, kombinerat med några fridagar på schemat....
Så jag tar mer i augusti-september, kan bli en runda till då ner till alperna, sonen behöver en utlandsresa när han fixat kortet....och då behöver jag en vfr....
Mc-depån ja, han för en tynande tillvaro bland webbshoparna numera.
Nu när det är snabbare och billigare att beställa själv från hans leverantör i tyskland, har han aldrig nåt hemma......
Förutom rena reservdelar till hojar, det handlar han som alla andra från ordinarie leverantörer, men det köper jag på addemoto i lund, dom har hela sitt sortiment hemma, har aldrig yppat ordet beställningsvara......
Själv kör jag nog inom louis nånstans i tyskland, stövlarna behöver bytas ut, dom var dåligt vattentäta på förra turen....
Där är det roligt att titta runt, fullsorterade butiker, speciellt berlin och hamburg är som varuhus........
Ett besöksmål om du ska se en "fullsorterad" butik, är plattis i helsingborg, ligger på rausvägen.
Visserligen specialiserad på goldwing och harley, men har en hel del till andra glidare också.
Där rör man sig försiktigt i butiken, där är fullt!
En utställning av gamla jänkebilar och hans "fullsketna" guldvinge med extra allt på gör det värt ett besök.
Vi stammisar har blivit runtvallade i hans privata samling, där finns ett och annat kul......
Alltid pratglad, kaffet står framme och jag lyckas alltid hitta nåt där jag inte visste att jag behövde......

Uppdaterat: 2016-06-20 08:44

Låter bra ducce, fraktkostnaden är ok och tre dagars leverans är ju riktigt bra.

Uppdaterat: 2016-06-20 08:52
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jag beställer där ibland hacken, men eftersom vi är i tyskland minst 3 ggr/år, brukar jag titta in...
Tror frakten ligger på 7,90 euro, och det tar max 3 dagar med dhl, till postlåda eller ombud.....
Tidigare hade mc-depån ett påslag på 15 procent, så handlar man för 500 spänn går det ihop, och dom har ofta rea på prylarna, rabattdagar mm....
Louis har förutom samma som claessons mfl, oftast till bättre pris, euroköp är förmånligt nu, så har dom sina egna märken, som är riktigt bra grejor.
Kör med andra paret probiker stövlar, dom har jag haft i fyra år, för 49,90 på rea......
Inväntar nästa rabatterbjudande från dom, brukar vara 50 euro under en viss tid när man är registrerad webbkund, så beställer jag en shoei neotec, har provat ut den hemma!

Uppdaterat: 2016-06-20 08:59

Det brukar det ta från tyskland oavsett var, dhl är ju tyska posten, så här går det över till postnord och hamnar i brevlådan.....
Eu har faktiskt gjort europa nära, säga vad man vill i övrigt...
Beställde 30m komplett staket till hundrastgård, då vi bor nära väg 108 med 90..
Från holland tog det 2 dagar innan det kom med brevbäraren.
Det fixar posten annars knappt från malmö.
Kostade dessutom som en rulle staket utan stolpar på byggmax, och fraktfritt....

Uppdaterat: 2016-06-20 09:06

Kan berätta att jag beställde toner till skolan. Helt vanlig toner och till en vanligt förekommande skrivare av en av de största leverantörerna vi har här. Det tog två veckor innan vi fick tonern och detta är i Sverige......
Hur kass kan det bli?

Uppdaterat: 2016-06-20 09:23
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kan bli riktigt kass, konstigt nog har oftast generalagenterna sämst service i sina webbshopar....och är dyrast.....
Dom lever på sitt namn, och att företag köper just där, den som köper har kanske inte rättighet att öppna konton hur som helst..
Köper man en originaltoner hos inkclub tex, får man den dan efter, om dom har den.....

Uppdaterat: 2016-06-20 09:31

Kommunen har ju avtal med vissa leverantörer och där måste vi handla oavsett om någon annan levererar snabbare och är billigare.
Inkclub är bra, där handlar jag privat.

Uppdaterat: 2016-06-20 09:34
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo ungefär så, där kommunen har avtal får du handla....
Oftast har dom ju serviceavtal osv på just kontorsmaskiner, då kan dom här leverantörerna leva kvar med dålig service.....
Ungefär som nämnda mc-depån, slutade utvecklas nån gång runt -96, då skapades hans webbshop, vad det verkar som.....
Egentligen lite synd, det var en gång en bra butik, med bra sortiment och grejor hemma, jag handlade alla serviceprylar där och hjälmar, allt möjligt.
Men en företagare har själv ansvaret att utvecklas......
Han var alltid ganska generös med presentkort som spons när klubben anordnade nåt, men på ett fritt prisbord med vax och kepsar, ratades dom, det säger en del.
Behövde en extra drybag till spaniensemestern, mycket som ska med för 5 veckor, även om jag tar underkläder som är slut och kasserar på hotellrummen efter hand för kördagarna....
Mc-depån har alltid haft louis billiga som är bra att packa, sidoöppnad, så jag drog dit, men den var slut....
Sen dess har jag inte orkat!
Bra sortiment på kläder och hjälmar och reservdelar finns ju på addemoto sen dom slog sig ihop med cykelfabriken i lomma, dom gick framåt istället.
Jag tillhör dom som ratar företag med taskig service, oavsett hur duktiga dom varit, idag är utbudet väldigt stort, passar inte galoscherna är hela världen ett knapptryck bort.
Handlar gärna lokalt för affären behövs, men inte till varje pris.....handlaren får bjuda till....
Det vet mc-handeln oftast, jag har alltid fått bra service hos claessons, nilssons, lillemans osv....
De som ofta bdtedde sig som bilhandlare, mchuset och oves finns ju inte längre, betyg nog.....
Hojåkare träffas och snackar det gemensamma intresset, det gör sällan bilägare......

.

Uppdaterat: 2016-06-20 10:28

Intressant det där med frakt, jag köpte patroner till min skrivare, frakten för det lilla kuvertet var 49 kr.
När jag nyligen beställde bildelar från Tyskland kom det hem till dörren en låda på 18 kg, frakt 29 kr...

Taskigt kundmottagande har man varit med om. När jag skulle byta hoj, så vill närmsta handlare prompt pracka på mig en i "fel" färg, trots att jag redan från början sagt att jag enbart kunde tänka mig en röd.
Efter mycket tjafs utan resultat åkte jag till nästa handlare och han hade en röd. Den köptes direkt, till bättre pris dessutom.
Så fort jag fick den nya så åkte jag direkt till den första handlaren, parkerade utanför hans skyltfönster, gick in och sa:- du kan glömma affären! Jag har köpt en röd, till bättre pris! Jag lämnade butiken med ett flin...
Men, den firman hade inga skrupler, de var ökända i trakten. Så finns den inte längre...

Uppdaterat: 2016-06-20 13:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är faktiskt bra att de som inte bryr sig om kunderna så småningom slår knut på sig själva.
Idag tog frugan och jag en mc-tur till Ekerödsrasten och mumsade på räkbaugette och lite kaffe. Riktigt skön tur.

Uppdaterat: 2016-06-20 16:39
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En tanke, borde man inte kunna bygga in nån slags ventilation i MC-stället med luftkanaler?

Tanke är då att man kunde koppla ett rör mellan MC och stället.

Och att MCn då har AC som blåser luft in i stället.

Skulle vara skönt på sommaren, även om det kanske kunde göra ännu mer nytta i varmare länder.
Då skulle folk kunna ha bra skyddskläder utan att det skulle bli för varmt.
Låt vara att det skulle bli en rätt dyr lösning.

Uppdaterat: 2016-06-20 16:49

Köp en sådan, jag tycker det funkar bra när det är varmt ute.
Mc-skjorta med inbyggda godkända skydd.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2016-06-20 17:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Kommer nog på nästa fjr....
Det finns dock en innerväst där man fuktar en liner med vatten, ska vara riktigt bra.
Men väl ventilerade kläder funkar, mitt ställ köptes för en spanienresa, meshpaneler framtill och på sidorna, på utsidan av armarna osv.
Med bambuunderställ håller jag mig pigg i över 30 grader hela dagen.
Men det är naturligtvis inte regntåligt eller varmt, så jag har en överdragsjacka med membran för kyla och regn.
I microfleece, och det funkar suveränt även om det är svårt att tro om fleece, men lindstrands fick det att funka.
Membran i kläderna är bra, men svalt blir det aldrig, så får det vara hur patenterat och svindyrt som helst......
Med din ide hade man kunnat köra värme från motorn på vintern, rasande smart.
Sätt igång innan nån här snor din ide', får du ihop det, har du en storsäljare...
Ac behävs knappast, kan man kyla en kylbox med 12v , så kan man nog få tillräckligt kallt med ett sånt element i ett fläkthus, och vissa av dom kan även varmhålla.....
Med tanke på att i slutet av veckan ser vi ut att köra i 35 grader i slovakien, så hade jag stått i kö idag!

Uppdaterat: 2016-06-20 17:14

ducce, din idé med värme på vinterhalvåret tänkte jag inte på. Och som du säger, blåser man luft kanske det inte behövs AC. Så jag tror vi får gå ihop och fixa patent på detta gemensamt, sen kan titta på medan pengarna tickar in. :)

Uppdaterat: 2016-06-20 17:49

Jo det vore kanske nåt.
Jag har en sprucken 12v kylbox med element som funkar, och en gammal fläkt till en cittra, vi kan börja där......
Det behöver inte vara snyggt som prototyp, vi testar väl på din fjr....
Min har ju redan säväl värme som kylluftintag...

Uppdaterat: 2016-06-20 21:23

Blev så exalterad så jag tryckte två gånger......

Uppdaterat: 2016-06-20 21:25

Vidstige vågar du verkligen gå in i ett joint venture med mig nu....?
Minimats har ju i en annan tråd nyss utmålat mig som en lurifax, som lurar av fattiga människor deras bilar efter att ha sparkat sönder deras däck, och snor godis från småbarn.....typ... .

Uppdaterat: 2016-06-20 21:44

ducce, tycker du verkar vara trevlig och ärlig, dessutom mycket kunnig så det tror jag absolut även om det där med att göra en ny ventilationslösnig som ett projekt var lite på skämt. Men tycker definitivt det borde gå att fixa och inte så svårt för en tillverkare. Ett problem är väl dock att det är olika företag som gör mc och som gör mc kläder.

Uppdaterat: 2016-06-20 22:27

Ducce, ju mer jag tänker på det desto bättre tycker jag vår lösning är närmast en revolution i mc branschen om man tillåts säga det. Problemet idag är ju just att det ofta är antingen för varmt eller för kallt. Och är det för varmt tenderar nog folk att tumma på skydden. Vi kan rädda liv och öka komforten att köra hoj! Har man en bra temperatur så kör man nog mer alert också.

Uppdaterat: 2016-06-20 22:33

Igår besökte jag Sulas för femtielfte gången för att se om det finns nån hoj till mig. Det första förslaget var något som såg ut som en minibuss, en Triumph Sprint. När jag sen sneglade på MV Agusta Brutale och Rivale hänvisade han mig till Suzuki GSR750. Han måste ha missat att jag sa "inte radfyra" flera gånger. Nånting ska man göra på semestern när egna mc:n har en otät packning till vevhusventilationen.

Uppdaterat: 2016-06-21 09:09

Du är inte enkel....
Inte radfyra, inte vibrera, ingen minibuss, ingen skogsmulle.....
Köp en brutale då, det är ju bara pengar och livet är kort.....
Prova för f...n en vfr 800, den fyller kanske kravspecen, är man för kräsen för den, då vet jag inte vad man ska hitta på åt dig.....

Uppdaterat: 2016-06-21 18:01

Funderar kring om inte specen du radade upp innebär att det jag vill ha är en Yamaha MT-09. Jag fick veta igår att packningen jag väntar på skulle komma "Under nästa vecka" och då var det nära att jag köpte det första jag såg hos Din MC.

Uppdaterat: 2016-06-22 16:03