Från och med på söndag ska flera assistanssystem finnas på alla nya bilar som tas i trafik i Sverige. Det ska spara liv, men kan också ge högre bilpriser.
Från och med på söndag ska flera assistanssystem finnas på alla nya bilar som tas i trafik i Sverige. Det ska spara liv, men kan också ge högre bilpriser.
Kommentarer
Och då har du haft bilen i en herrans massa år 😉
Men aldrig för sent att pröva nått nytt.
När jag testade så tyckte jag att det inte tillförde speciellt mycket mera än adaptiv farthållare. Läser man Volvos beskrivning av sin Pilot Assist så skall den bara användas till sin fördel på motorvägar, 2+1 vägar där det finns tydliga linjer att följa och sådana kör jag inte speciellt mycket, jämfört med mindre asfaltsvägar utan mittlinje eller länsvägar med mycket lagningar och dåliga sido och mittlinjer.
Jag har inte läst i instruktionsboken vad den tillför. Jag använder den konstant. Funkar ypperligt på länsvägar också 😉
Men kan köra med påslagen och gasa själv om jag så vill, eller adaptiv farthållare och styra själv.
Den stänger inte av sig om det saknas linjer eller om jag styr, finner den synbara linjer så börjar den styr själv igen. En ypperlig lösning dom fått till.
Enyaqs lane assist är aktiv från 60 km/h. Det innebär att det sällan är problem på mindre långsamma vägar utan linjer. Å andra sidan är det väldigt sällan den rycker i ratten, kanske för att jag kör bilen placerad ”rätt” i körfältet.
Åkte idag 10 mil till Linköping på mindre asfalterad väg som målar kantlinjerna typ vart 3:dje år och inga mittlinjer och där funkade pilotassist max 5 %, men den adaptiva funkade hela tiden. Sedan länsväg 2 mil och där fungerade pilotassist hela tiden.
Om 3 veckor skall jag åka ca 400 mil till Lofoten och Norrlandskusten tillbaka. Då skall jag envist testa Volvos Pilotassist och se om det tillför något. Återkommer!
För mig har det tillfört att det är mindre tröttande att köra och att jag kan se mer av omgivningarna när jag kör då man inte behöver stirra på vägen hela tiden.
Så kommer aldrig köpa en bil utan dessa funktioner. Även om inte Hyundais är den bästa på marknaden så är det så bra att jag skall ha det på kommande bil.
Helkass. Totalt oväntat.
Siktar den inte in sig efter vägrenen eller nåt?
Min E-klass fixar sådant.
Tappar kontrollen ibland men återfår kontrollen igen.
BMW's system förarstöd gillar jag mest. Harmonisk och förutsägbar.
Där anser ju jag att Teslas system är bäst vad gäller vägar utan eller med dåliga linjer. Jag kan slå på semiautopiloten på kurvig väg helt utan linjer och den håller sig på "min" sida av vägen och åker på lugnt och fint och saktar ner om det blir för tvära kurvor etc.
Jag gillade Volvos system med och anser det är långt ifrån så kasst som Christer påstår men den kräver hyfsat tydliga linjer tyvärr. Det jag tyckte sämst om med Volvos system är att det stänger av utan att varna nåt nämnvärt så man kan sitta och tro det fortfarande är aktivt men så är inte fallet vilket man blir varse om i nästa böj när bilen tuggar vägkant....
Mercedes var klippstabilt på bra vägar, stabilare än Teslan men inte alls lika funktionellt vid sämre vägar.
BMW som MC förespråkar gillar jag inte alls.
Är det inte bättre att ställa högre krav på de som kör bilen? Bättre förar utbildning med åter kommande syn och hälso och kunskaps koll, kunskapskoll skulle kunna ske i bilsimulatorer t ex var 10:e körkortsår och jag saknar trafikpoliser, som det är nu vet folk att risken att åka fast är nästan obefintlig och därför kör en hel del som idioter.
Det var ungefär vad jag skrev i början av artikeln, men det är inte så populärt tydligen.
Hellre en mängd syntetiska åtgärder på fordonen?
Kontroll av alla oavsett ålder i så fall men inte bara vissa grupper.
Givetvis, t.ex. i samband med förnyelsen av körkortet.
Men det kanske är för lång period?
Gaston skrev : "Jag gillade Volvos system med och anser det är långt ifrån så kasst som Christer påstår men den kräver hyfsat tydliga linjer tyvärr. Det jag tyckte sämst om med Volvos system är att det stänger av utan att varna nåt nämnvärt så man kan sitta och tro det fortfarande är aktivt men så är inte fallet vilket man blir varse om i nästa böj när bilen tuggar vägkant...."
Jag har väl inte påstått det du påstår Gaston, ( "långt ifrån så kasst som Christer påstår") utan säger bara det som du fortsätter med i samma mening, att systemet hos Volvo kräver målade linjer. Annars stänger systemet av sig. Alltså Volvos system fungerar bäst på större vägar där linjerna är tydliga, som på motorvägar och 2+1 vägar och bra underhållna riks och länsvägar.
Varför måste man ha ett system som håller reda på var på vägen bilen befinner sig?
Det gör ju föraren. :)
Förarlösa bilar är inte tillåtna.
Jo jag känner till det, en av få, är en ständig källa till irritation och kommer längre bak i kön hela tiden.
Men jag får oftast betalt för att köra bil, så det bjuder jag på.
Bara kört en bil med adaptiv farthållare, bilen var manuell så redan då ganska värdelös för farthållare, MAX tyckte jag borde varit MIN.
När jag tex ligger på Essingeleden kan det ligga 3 bilar i filen bredvid i luckan jag har till bilen framför.
Folk tror ju köer blir längre med längre avstånd, fast det i verkligheten är tvärs om.
Fast nog kommunicerar Volvo att pilot assist stänger av sig Gaston. Det vibrerar till i ratten. Sitter man däremot och låter bilen köra utan händerna på ratten så missar man nog informationen. Men det är som bekant inte tillåtet.
Tesla ligger dock ett steg före och fungerar bättre på småvägar.
Men den har också betydligt fler olyckor på sitt samvete.
MVH AL
Bra info.
Ja Tesla är bra, helt klart topp tre ihop med MB och BMW enl mig. De är lite olika bra på olika saker.
Det man föredrar är troligen beroende på hur/var man kör.
Vad gillade du inte med BMW? Skulle kunna vara den adaptiva farthållaren som gör olika beroende på situation. Det är en grej jag fick vänja mig vid. Men gillar hur den bromsar in till rondeller...olika beroende på situation.
Inte perfekt men hjälper till om man själv är ouppmärksam.
På MB funkar "döda vinkeln"-varnaren i backspegeln perfekt för min smak, BMW rätt bra, och Tesla saknar på sina förutom Highlinder.
Alla tre håller filer lite olika men bra. Vanesak?
Andra bilmärken inte lika harmoniska, mjuka och behagliga.
Ställa in Max eller Min avstånd? Det finns bara ett avstånd till framförvarande fordon: att kunna stanna sitt eget fordon på siktsträckan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.