Vi Bilägares forum

Teslas kontrakt tvingar anställda till tystnad

Teslas kontrakt tvingar anställda till tystnad

Anställningsavtalen kan vara 70 sidor långa. Orimligt, menar en jurist.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-12-20 14:40

Kommentarer

Intressant att följa debatten på forumen där småborgliga personer helt plötsligt blivit oerhört profackliga gråssossar för övrigt :-)

Uppdaterat: 2023-12-21 06:13
Pi skrev:

LAS är i praktiken tämligen uddlös, Guran. Det finns många sätt att kringgå LAS och dessa är personalavdelningarna väl införstådda med

Ja det är bara att ordna med kretsindelningen och typ av arbete.
Men om man nu försöker kringgå LAS så finns det en elledning bakom det. Och det är sällan eller snarare aldrig man eftersträvar att säga upp de bästa anställda.

Uppdaterat: 2023-12-21 06:48

Har Tesla tvingat någon av de anställda att skriva på ett avtal? Nej, då spelar det ingen roll hur omfattande avtalet är. Det är helt frivilligt att jobba på Tesla och trivs man inte så finns det andra bolag att jobba för.

Uppdaterat: 2023-12-21 08:35
Sorsorino

Att det brister i andra fall innebär ju inget frikort för Tesla och andra i mina ögon. Skall vi se så på arbetsmarknaden så kommer vi ju snabbt att förändra den svenska arbetsmarknaden fullständigt.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:14

Guran - nu var det väl inte "de bästa anställda" vi talade om utan dessa uppsägningar kan drabba "normala" anställda av nån ibland oklar anledning.
Jag har som sagt jobbat inom stora företag och sett detta flera gånger.
Men nu var det väl tystnadsplikten som artikeln handlar om. Och har t ex en bilmek tystnadsplikt resten av livet bara för att dom jobbat nåt år på Tesla så är detta i mina ögon väldigt uppseendeväckande och antagligen inte nåt den anställde reflekterade över vid anställningstillfället. Ö h t så är det nog också ovanligt att kategorier som bilmekaniker sätts i karantän inom sitt yrkesområde när man avslutar anställningen. Det förekommer absolut inom andra områden men då är det oftast i högre befattningar.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:27
Sorsorino skrev:

Har Tesla tvingat någon av de anställda att skriva på ett avtal? Nej, då spelar det ingen roll hur omfattande avtalet är. Det är helt frivilligt att jobba på Tesla och trivs man inte så finns det andra bolag att jobba för.

Och det är helt frivilligt för Tesla att verka på svenska marknaden. Eller hur? Om Tesla tycker facket är jobbigt kan de väl söka sig någon annanstans. Eller?

Uppdaterat: 2023-12-21 09:29
Axa skrev:

Sorsorino skrev:
Har Tesla tvingat någon av de anställda att skriva på ett avtal? Nej, då spelar det ingen roll hur omfattande avtalet är. Det är helt frivilligt att jobba på Tesla och trivs man inte så finns det andra bolag att jobba för.

Och det är helt frivilligt för Tesla att verka på svenska marknaden. Eller hur? Om Tesla tycker facket är jobbigt kan de väl söka sig någon annanstans. Eller?

Om det vore så att de inte ville följa svensk lag, så ja, då är det att acceptera eller lämna. MEN, nu jävlas facket för att Tesla inte vill skriva på nåt FRIVILLIGT, det är en väldans skillnad.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:32

Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:33
Axa skrev:

Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.

Finns mycket som inte är olagligt men ändå väldigt fel.....

Uppdaterat: 2023-12-21 09:39
Gaston skrev:

Axa skrev:
Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.

Finns mycket som inte är olagligt men ändå väldigt fel.....

Om man ser det hela med svenska ögon så är det Tesla som gör något väldigt fel.

Uppdaterat: 2023-12-21 09:47
Anders Egermo skrev:

Gaston skrev:
Axa skrev:
Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.
Finns mycket som inte är olagligt men ändå väldigt fel.....

Om man ser det hela med svenska ögon så är det Tesla som gör något väldigt fel.

Jag ser det med svenska ögon, och tycker facket är dem som gör fel.
Byt i Tesla mot Dig själv, och facket mot ett gäng, maffia eller intresseorganisation, och fundera på om det är ok då. Att tex Våtmarksfolket hindrar dig att få sophämtning, post, reparationer + massa annat bara för att du inte vill skriva på deras namnlista och tvinga betala pengar till dem.

Nää, koppla bort Tesla och Facket och se det nyktert utifrån så blir svaret troligen annorlunda.

Uppdaterat: 2023-12-21 10:14
Gaston skrev:

Axa skrev:
Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.

Finns mycket som inte är olagligt men ändå väldigt fel.....

Det är väldigt fel att verka i Sverige och inte förhandla om kollektivavtal frivilligt med svenska fackförbund.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:04

Axa, facket är inte Sverige och det är inget lag på ett sådant avtal.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:09
Sorsorino
lsoderlund skrev:

Byt i Tesla mot Dig själv, och facket mot ett gäng, maffia eller intresseorganisation, och fundera på om det är ok då. Att tex Våtmarksfolket hindrar dig att få sophämtning, post, reparationer + massa annat bara för att du inte vill skriva på deras namnlista och tvinga betala pengar till dem.

Exakt!
I och med att facket har så starka rättigheter, som har stöd i grundlagen så betyder det inte att det är att det är lämpligt att använda dem hur som helst.
Facket har historiskt sett överutnyttjat sina rättigheter vilket lett till att facket som rörelse har försvagats.
Genom att rikta in blockaden på privatpersoner som inte är en del av konflikten så tänjer man på sina rättigheter vilket i förlängningen kommer att försvaga facket.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:30

Lätt att klaga på facket men ändå dra stor nytta av vad facket förhandlat fram under många år. Solidaritet är ett ord som inte längre finns i mångas munnar, tyvärr. Jag, jag, jag är det som gäller.

Uppdaterat: 2023-12-21 11:32
Pi skrev:

Lätt att klaga på facket men ändå dra stor nytta av vad facket förhandlat fram under många år. Solidaritet är ett ord som inte längre finns i mångas munnar, tyvärr. Jag, jag, jag är det som gäller.

Ja det har du helt rätt i, till och med S sliter med sina gamla kärnvärden🤪

Uppdaterat: 2023-12-21 11:41

Haha. Teslasekten är så rolig. Naturligtvis är allting fackets fel. Särskilt det där om att överutnyttja sina rättigheter. Måste vara det mest skrattretande jag läst. Under alla de år som industri och företag verkar i Sverige så kommer man fram till att det är facket (egentligen arbetstagarna kollektivt) som ”över”utnyttjar sina rättigheter?

Uppdaterat: 2023-12-21 12:01
Christer skrev:

Gaston skrev:
Axa skrev:
Gaston
Men fortfarande. Inte heller facket gör något olagligt.
Finns mycket som inte är olagligt men ändå väldigt fel.....

Det är väldigt fel att verka i Sverige och inte förhandla om kollektivavtal frivilligt med svenska fackförbund.

Fast Tesla har ju vart vid förhandlingsbordet, men det är ju ingen förhandling från Metalls sida, de är inte beredda att skriva om olika villkor och komma till en gemensamt framarbetad handling. De säger bara att "skriv på detta eller så jävlas vi med er". Det är ingen förhandling, en förhandling är att båda sidor ger och tar....
Menar du på fullaste alvar att Metall gett Tesla kollektivavtalet och sagt "kika på detta, återkom med vilka saker ni vill ändra i detta så sätter vi oss ner och förhandlar fram en medelväg mellan bådas viljor."
Tror du Metall är villiga till det? Det tror inte jag så nej, Metall vill inte förhandla.

Uppdaterat: 2023-12-21 12:10

Om parter är helt oeniga i avtalsförhandlingar, så brukar medlare kallas in. Så går det till på svenska arbetsmarknaden. Men Tesla accepterar inga som helst andra avtal än sina 70-sidiga anställningskontrakt. Det Elon bestämt, gäller Tesla world wide.

Så, vem är det som inte vill förhandla?

Uppdaterat: 2023-12-21 12:17
40-talisten skrev:

Om parter är helt oeniga i avtalsförhandlingar, så brukar medlare kallas in. Så går det till på svenska arbetsmarknaden. Men Tesla accepterar inga som helst andra avtal än sina 70-sidiga anställningskontrakt. Det Elon bestämt, gäller Tesla world wide.
Så, vem är det som inte vill förhandla?

Så du tror Metall hade gått med på att förhandla fram ändringar i kollektivavtalet för Tesla?

Uppdaterat: 2023-12-21 12:24
Gaston skrev:

40-talisten skrev:
Om parter är helt oeniga i avtalsförhandlingar, så brukar medlare kallas in. Så går det till på svenska arbetsmarknaden. Men Tesla accepterar inga som helst andra avtal än sina 70-sidiga anställningskontrakt. Det Elon bestämt, gäller Tesla world wide.
Så, vem är det som inte vill förhandla?

Så du tror Metall hade gått med på att förhandla fram ändringar i kollektivavtalet för Tesla?

Whataboutism Gaston, kärnpunkten kvarstår, Tesla vägrar att överhuvudtaget förhandla. Deras 70-sidiga gäller, punkt slut.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:25

40-talisten: Du menar att de beter sig precis likadant som Metall?

Uppdaterat: 2023-12-21 13:28

Har Tesla ens satt sig vid förhandlingsbordet? Jag har fått uppfattningen av att de inte ens kommit till förhandling under alla år facket drivit frågan.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:36
Gaston skrev:

40-talisten: Du menar att de beter sig precis likadant som Metall?

Fanboy Gaston försöker lägga dimridåer, men kan inte förneka att Tesla vägrar förhandla, vilket enl Elon gäller överallt.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:38
Axa skrev:

Har Tesla ens satt sig vid förhandlingsbordet? Jag har fått uppfattningen av att de inte ens kommit till förhandling under alla år facket drivit frågan.

Min uppfattning är att båda parter varit vid bordet men nog rätt snabbt kom fram till att de båda var ungefär lika fyrkantiga.
Så frågan är, vilka gör rätt och vilka gör fel? Är det verkligen svart eller vitt?

Uppdaterat: 2023-12-21 13:39
40-talisten skrev:

Gaston skrev:
40-talisten: Du menar att de beter sig precis likadant som Metall?

Fanboy Gaston försöker lägga dimridåer, men kan inte förneka att Tesla vägrar förhandla, vilket enl Elon gäller överallt.

Jag undrar bara att när alla andra tycker Tesla gör fel som inte förhandlar, gör Metall rätt då som vägrar förhandla?

Uppdaterat: 2023-12-21 13:43

Gaston
Ok. Men då har iallafall Tesla varit villiga att sätta sig ner och prata med facket. Jag trodde att de inte ens hade gjort det.

Uppdaterat: 2023-12-21 13:44
Axa skrev:

Gaston
Ok. Men då har iallafall Tesla varit villiga att sätta sig ner och prata med facket. Jag trodde att de inte ens hade gjort det.

Jag är inte 100 % säker men jag är av uppfattningen att de har varit i samma rum inför detta ja, sen vad som sas, hur villiga respektive part var eller ej kan jag inte svara på.
Men jag tycker det är lite fel att kritisera Tesla för att vara fyrkantiga med sitt avtal om Metall är lika fyrkantiga.
Som sagt, är det svart eller vitt bara?

Uppdaterat: 2023-12-21 13:48
Axa skrev:

Haha. Teslasekten är så rolig. Naturligtvis är allting fackets fel. Särskilt det där om att överutnyttja sina rättigheter. Måste vara det mest skrattretande jag läst. Under alla de år som industri och företag verkar i Sverige så kommer man fram till att det är facket (egentligen arbetstagarna kollektivt) som ”över”utnyttjar sina rättigheter?

Jaha, tydligen är man helt plötsligt en skrattretande sekt (Jag och mina löss)
Exempel på tillfällen då Facket har genomfört blockader, vunnit slaget, men förlorat kriget:
- 90-tal: Blockad mot en mot en målerifirma i södra Sverige som vägrade teckna kollektivavtal, trots att det var ett enmansföretag.
- 2000-tal: Blockad mot Litauiskt byggföretag som skulle renovera en skola.

I båda dessa fall "vann" facket så tillvida att företagen gick under, men i båda fallen förlorade facket mark som de inte skulle förlorat om de inte genomfört blockaden.

- Skrattretande! sa Bull.
- Teslasekt! sa Bill.

Uppdaterat: 2023-12-21 14:52
gmogmo skrev:

Axa skrev:
Haha. Teslasekten är så rolig. Naturligtvis är allting fackets fel. Särskilt det där om att överutnyttja sina rättigheter. Måste vara det mest skrattretande jag läst. Under alla de år som industri och företag verkar i Sverige så kommer man fram till att det är facket (egentligen arbetstagarna kollektivt) som ”över”utnyttjar sina rättigheter?

Jaha, tydligen är man helt plötsligt en skrattretande sekt (Jag och mina löss)
Exempel på tillfällen då Facket har genomfört blockader, vunnit slaget, men förlorat kriget:
- 90-tal: Blockad mot en mot en målerifirma i södra Sverige som vägrade teckna kollektivavtal, trots att det var ett enmansföretag.
- 2000-tal: Blockad mot Litauiskt byggföretag som skulle renovera en skola.
I båda dessa fall "vann" facket så tillvida att företagen gick under, men i båda fallen förlorade facket mark som de inte skulle förlorat om de inte genomfört blockaden.
- Skrattretande! sa Bull.
- Teslasekt! sa Bill.

Ja och det där är vad som är det sjuka. Facken, i det här fallet IF Metall, räknar det som en vinst om de får Tesla att lägga ner i Sverige.

Jag förstår att deras huvudmål är att Tesla ska teckna avtal, men sekundärt är målet att pressa Tesla så mycket att de lägger ner i Sverige. Det har Metalls talesperson sagt.

Varför är det en vinst att få företag att gå i konkurs eller lägga ner sin verksamhet i Sverige? Det är i mina ögon en förlust.

Uppdaterat: 2023-12-21 15:16
- Peugeot e-208 GT 2022

Gmogmo
Sätt det i perspektiv av en historik där arbetsgivare utnyttjat arbetskraft.

Uppdaterat: 2023-12-21 15:16

...och skickar hem en anställd på minuten samt chefen och chefens chef veckan efter.
Så skall det fungera, utan fackliga representanter och med juristanställningsavtal.

Uppdaterat: 2023-12-21 15:58
Axa skrev:

Gmogmo
Sätt det i perspektiv av en historik där arbetsgivare utnyttjat arbetskraft.

Ok, jag sätter det i det historiska perspektivet och försöker få in hur man kunde lansera en blockad mot en enmansföretagare eller en mindre litauisk firma med avtalsmässiga lituaiska löner, på samma sätt som t.ex. Skanska gjort många jobb i Tyskland där de svenska arbetarna haft kollektivavtal som gett betydligt löner utan att det bekommit facket det minsta.

Problemet är att facket anser att alla arbetsgivare (historiskt till och med enmansföretagare!) utnyttjar de anställda så länge de saknar kollektivavtal, men aldrig utnyttjar sina anställda om de har kollektivavtal.

Kollektivavtalen har helt enkelt gjort facket ointresserade för de anställdas väl och ve så länge som man kan pressa in arbetsgivaren i sin mall.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:01

Får Tesla i Sverige överhuvudtaget förhandla med Metall för Tesla i USA, m.a.o. Elon Musk? Skulle inte tro det!

Uppdaterat: 2023-12-21 16:09

Gmogmo
Du verkar glömma att när det gäller byggbranschen så var det svenska byggarbetarna som krävde åtgärder för att inte bli helt utkonkurrerade av billigarbetskraft från utlandet som jobbade under slavliknande förhållanden.
Och du har fortfarande missat min poäng där arbetsgivare genom historien systematiskt utnyttjat arbetskraft på ett oftast skandalöst sätt.

Uppdaterat: 2023-12-21 16:45
Axa skrev:

Gmogmo
Du verkar glömma att när det gäller byggbranschen så var det svenska byggarbetarna som krävde åtgärder för att inte bli helt utkonkurrerade av billigarbetskraft från utlandet som jobbade under slavliknande förhållanden.
Och du har fortfarande missat min poäng där arbetsgivare genom historien systematiskt utnyttjat arbetskraft på ett oftast skandalöst sätt.

Givet att "arbetsgivare genom historien systematiskt utnyttjat arbetskraft på ett oftast skandalöst sätt":
- Vad hade facket att vinna på att sätta ensamföretagare i blockad (mer än förändrad lagstiftning till deras nackdel, vilket det ledde till)?

Givet att det "var det svenska byggarbetarna som krävde åtgärder för att inte bli helt utkonkurrerade av billigarbetskraft från utlandet som jobbade under slavliknande förhållanden":
- Vad hade facket att vinna på sina åtgärder mot ett litauiskt bolag med litauiskt avtalmässiga löner och villkor, som låg över svenska miniminivåer (mer än att reta upp litauiska och framför allt tyska fack och på så sätt öppnade man för det som man var rädd för)?

I båda fallen valde man principen före att se till arbetarna som gjorde jobbet. Genom att försöka få alla in i modellen istället för att se till arbetarnas bästa så försvagade man modellen.

Uppdaterat: 2023-12-21 17:52

Om man skulle starta en ny tråd? Tesla kanske? ;)

Uppdaterat: 2023-12-21 18:01
40-talisten skrev:

Om man skulle starta en ny tråd? Tesla kanske? ;)

Ha ha + 100

Uppdaterat: 2023-12-21 19:44
Gaston skrev:

Så, vem är det som inte vill förhandla?

Så du tror Metall hade gått med på att förhandla fram ändringar i kollektivavtalet för Tesla?

Nej för tusan .. Varför in i bomben skulle Tesla inte konkurrera på lika villkor i kollektivavtal .. Skulle Tesla liksom ha ett eget kollektivavtal... då är det ju inte ett kollektivavtal 😵‍💫
Är det inte så att du tänker lite extra dumt nu 🤓

Uppdaterat: 2023-12-21 20:39
Christer skrev:

Får Tesla i Sverige överhuvudtaget förhandla med Metall för Tesla i USA, m.a.o. Elon Musk? Skulle inte tro det!

Nej. De kan bara framföra vad huvudkontoret i USA vill. Har inte sett någon företrädare från Tesla Sverige i media. Journalisters frågor besvaras med mejl.
I början på konflikten var en talesperson ute och yrade och undrade vad en strejkbrytare är. Sedan dess håller de sig undan. :-)

Uppdaterat: 2023-12-21 20:57
Villevalle

Tydligen har Metall ansett att de har för många medlemmar för de har uteslutit folk som inte accepterat att strejka.
Det märks väl inte så mycket med 12 eller 13 strejkande av drygt 150 tekniker.

Uppdaterat: 2023-12-21 21:40

Snälla skribenter på forumet. Tänk efter lite nu, hur kan 130 servicetekniker hota den svenska modellen så kraftigt att hela LO sluter upp med sympatiåtgärder ? Jo man är nyttiga idioter åt en mycket mäktig Metallklubb i Västsverige.

Uppdaterat: 2023-12-21 21:58

JL
Tänk till. På vilket sätt hotar ett tecknande av kollektivavtal Tesla?

Uppdaterat: 2023-12-21 22:39
Axa skrev:

JL
Tänk till. På vilket sätt hotar ett tecknande av kollektivavtal Tesla?

+100
Jag undrar också!

Uppdaterat: 2023-12-22 03:58

Ett tips googla på "frivillighet". Om ett företag ska vara dynamiskt och innovativt får inte medarbetarna vara fyrkantiga och måste ha ett anställningsförhållande som är premierande. Det går inte när en Metallombudsman kommer och sätter snarlika löner för alla.

Uppdaterat: 2023-12-22 05:59

J.L. Fast nog sjutton är detta en fråga om principer från Teslas håll? Det handlar om att man är rädd för att väcka den Björn som sover och därmed riskerar motsvarande krav från övriga delar av världen.

Och det kommer givetvis att bli dyrare för företaget som därmed blir mindre lönsamt.

Är lönsamheten och vinster till aktieägarna överordnad schyssta arbetsvillkor J.L?

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-22 10:04
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Är lönsamheten och vinster till aktieägarna överordnad schyssta arbetsvillkor J.L?
MVH AL

Ingen har lagt fram några bevis för att arbetsvillkoren inte skulle vara schyssta hos Tesla.
Åtminstone har jag inte sett någon lista på löner, försäkringar och andra villkor.

Uppdaterat: 2023-12-22 10:21
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

A.L skrev:
Är lönsamheten och vinster till aktieägarna överordnad schyssta arbetsvillkor J.L?
MVH AL

Ingen har lagt fram några bevis för att arbetsvillkoren inte skulle vara schyssta hos Tesla.
Åtminstone har jag inte sett någon lista på löner, försäkringar och andra villkor.

Du är nog ganska naiv Bejje. Får de anställda inte prata om sina anställningsvillkor så får de väl inte prata om löner, försäkringar m.m. heller.

Uppdaterat: 2023-12-22 10:33

Nej hade det funnits lika bra eller till och med bättre villkor så skulle signaturen på pappret inte varit långt borta.

Men så är ju nu inte fallet. Tesla har givetvis räknat på vad en sådan signatur kostar dem och konstaterar att de påverkar deras lönsamhet negativt.

Så nog är detta ett ganska klassiskt exempel på kapitalism, eller vad säger du J.L som i vanliga fall säger sig stå på de mindre bemedlades sida.

Men de där sympatierna gäller nog bara så länge J.L inte skall tvingas betala någon tusenlapp mer för sina skramliga Teslor…😜

MVH AL

Uppdaterat: 2023-12-22 10:47
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Christer skrev:

bejje skrev:
A.L skrev:
Är lönsamheten och vinster till aktieägarna överordnad schyssta arbetsvillkor J.L?
MVH AL
Ingen har lagt fram några bevis för att arbetsvillkoren inte skulle vara schyssta hos Tesla.
Åtminstone har jag inte sett någon lista på löner, försäkringar och andra villkor.

Du är nog ganska naiv Bejje. Får de anställda inte prata om sina anställningsvillkor så får de väl inte prata om löner, försäkringar m.m. heller.

Precis, så hur ska vi veta? Det kan vi inte. Tesla medger att de har likvärdiga eller bättre villkor än vad kollektivavtalet ger. Metall vill ge sken av att det inte är så, men eftersom vi inte får veta några detaljer så är det bara att välja vilken man vill lita på.

Uppdaterat: 2023-12-22 11:11
- Peugeot e-208 GT 2022