Jättekoncernen Stellantis ska börja sälja kinesiska elbilsmärket Leapmotor i Europa. En av modellerna är en billig stadselbil.
Jättekoncernen Stellantis ska börja sälja kinesiska elbilsmärket Leapmotor i Europa. En av modellerna är en billig stadselbil.
Kommentarer
Stellantis har väl redan flera budgetmärken även om man försöker hålla upp statusen genom att begära ockerpriser?
Ja vid sidan av Opel är väl det mesta skräp.
Men i alla fall vackert att titta på så verkstadspersonalen lär väl vara nöjda?
MVH AL
Varför undantaget med Opel?
Opel innan fransmännen slog klorna i märket borde det stå.
Nutida Opel är ju enbart en version av skramlet från Frankrike
Ungefär på samma sätt som Renault tänkt sig med Volvo en gång i tiden (tack Gyll och den nyligen bortgångne Langenius för att ni stoppade det).
MVH AL
Vet inte om Opel skramlade mindre innan Frankrikeaffären. Vem minns inte rosthögen Kadett och bullerburken Astra?
Stellantis gör utmärkta bilar, inget skrammel. Har haft flera. Nu en Renault. Tyst och solid invändigt. Inget skrammel.
Men att AL avskyr franska bilar är ingen hemlighet. Och Stellantis räddade Opel från konkurs. Det är bra plattformar.
Opel tillverkade faktiskt fler modeller än så, men i Sverige har endast en handfull stiftat bekantskap med dem, under alla år.
Vid det franska övertagandet hade Opel 8 egna modeller och två från GM.
2007 hade Opel faktiskt TRE... Cabrioleter samtidigt i programmet, varav två med plåttak.
Av alla dessa har de flesta antingen noll erfarenhet, eller endast kortvarigt... snubblat... över en eller två.
Övrigt är totalt okänt.
Mager grund att döma ut samtliga på.
Själv har jag erfarenhet av Volvo C70 Cab 2004, en verklig skrammellåda, dörrarna dansar omkring lite som de har lust.
Har man ingen täckning för vad Opel står för borde man inte uttala sig. Har själv ingen erfarenhet av märket men flera i släkten kör Opel och så vitt jag vet är det ingen som gnäller mer över Opels kvalitutta jämfört med de som tex kör toyotabuskar.
Det är förresten väldigt länge sedan jag så en rostig Opel så det där med rostproblemen verkar Opel också ha löst.
Annars tycker jag inte om att ännu en kinesbil lanseras på svensk och europeisk mark.
Opel kanske har löst Luxusfnaset nu när de gått över till franskrostat.
Du kan studera undersökningar över kvalitet, rostskydd och krocksäkerhet.
Franska och italienska bilar ligger dåligt till. Inkl Opel !!
Har ägt två Oplar i min ungdom, hade inte råd med bättre då. Den sista ny.
Skräp!
Från min tredje bil har jag bara köpt nordeuropeiska bilar. Förutom Miatan och RX-8 som haft hela NOLL fel under fem + tre år.
Det kan inte mina Volvo, Saab, MB, VW, Ford, Seat skryta med.
MB ligger hittils bäst till med noll rep-kostnader under tot 7år (en gratis garanti-rep) och noll strul med elektronik mm.
Mina VW/Ford/seat har varit sämst, svenskarna bättre med V50T5 i topp som inte hade fel under ca 5år.
Båda V70 strulade mer…
Ingen som har några kommentarer om det artikeln handlar om.
Jag gissar.
Dålig laddning.
Dåligt ljus.
Dålig värme.
Typ sånt vi gärna vill ha bra här i norden.
Rikard
Instämmer. Det verkar som Stellantis främst försöker möta konkurrensen i samma segment från Kina. I Sverige har intresset för det segmentet varit minst sagt svagt, särskilt för de modeller från Kina som för svenska behov saknar adekvat utrustning.
Ser man hur olika det kan vara. Vår V70 är 16 år det är bara slitdelar som bromsar som bytts.
Har haft flera Renault och pendlat med. Tål mycket stryk men dålig komfort vad gäller stolar osv.
Enligt vilken undersökning har franska och italienska bilar dålig kvalitet, vad är din källa?
Om vi tar ViB:s autoindex så ser vi att ägare av franska och italienska bilar är missnöjda med återförsäljare och verkstäder, men det har ju inget att göra med bilarnas kvalitet. Det finns andra märken som har ett bredare utbyggt nät av återförsäljare och serviceverkstäder.
Samma fråga till dig gällande rostskydd.
Om vi tar Vi Bilägares rostskyddsindex så har Renault flera modeller med högsta betyg 5 stjärnor.
Om vi tar Stellantis så använder de en hög grad av galvanisering och ViB erkänner själva att det är svårt att bedöma galvanisering.
ViB gör en okulär besiktning av nya bilar, och man kan inte se på galvanisering om den är bra eller dåligt utförd. En bra galvanisering skyddar bra, en dålig gör det inte.
ViB tar därför till i underkant för galvaniserade bilar eftersom de inte kan bedöma kvaliteten på galvanisering.
Så vilken undersökning är det du hänvisar till, vad är din källa?
Det är många franska och italienska bilar som fått 5 stjärnor i Euro NCAP. Alla franska och italienska märken som testats i Euro NCAP har flera modeller som fått 5 stjärnor genom åren.
Renault var bland de första märkena i Europa att ha 5 stjärnor i mellanklassen, kompaktklassen och småbilsklassen.
Tittar vi på senaste året så har Euro NCAP höjt kraven på förarassistans, det har inget med krocksäkerheten att göra men flera franska och italienska märken erbjuder de mer avancerade systemen i dyrare utrustningsversioner och inte i grundversionen. Euro NCAP testar grundversionen.
I Sverige är dock de mer avancerade förarassistansen ofta standard.
Jag upplever att du lever kvar på 70-talet. När såg du en fransk bil med rostig baklucka senast? Många franska bilar har en baklucka av plast, det rostar inte. Men jag har sett många Volvos med rostig baklucka.
Jag har kört franskt sedan början av 90-talet. Ingen av mina bilar har fått anmärkning för rost hos besiktningen. Ingen har haft några rostproblem. Alla har varit fräscha och fina.
Alla har fungerat bra.
Bara utbyte av vanliga slitagedetaljer - torkarblad, glödlampor, bromsskivor, byte av kamrem, och liknande.
Ingen har skramlat, ingen har ramlat ihop, ingen har havererat.
Ger man kärlek till sin bil så ger den kärlek tillbaks. Det är inte svårare än så.
En fransk bil känner intuitivt om man älskar den eller inte.
Precis just vad det har. Bilar som behöver vara på verkstad oftare får lägre betyg på den punkten.
VAG har samma problem, de gör jättebra bilar egenskapsmässigt, men ligger ändå i bottenträsket, och de har ett jättestort verkstadsnät.
När det gäller rostskyddet finns både bu och bä, Fransmännen har inte haft det problemet VAG, MB mfl har/hade att de rostar mitt på lacken, där är problemet inte rostskyddet, utan dålig lack, MB rostade för att det helt enkelt inte fanns nått under lacken.
Nu längre finns inte bilprovningens statistik på samma sätt som förr, men när den fanns (borde vara runt 2007) kunde man läsa att av 10 år gamla bilar fanns det bara en enda bilmodell med nerslag på bärande rost, det var Renault Senic, inte ens rostburkarna från Toyota rostade lika mycket.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.