Vi Bilägares forum

Även yrkestrafik kommer att portas från Stockholms strängaste miljözon

Även yrkestrafik kommer att portas från Stockholms strängaste miljözon
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-04-25 19:40

Kommentarer

Vansinnet har börjat. I Gamla stan är det ju inte så mycket privatbilar i, men det är rätt många varutransporter och företag som finns placerade där. City är ju en svårare nöt att knäcka. Kommer bli problem att få till leveranser till butiker och företag.

Är ju egentligen väldigt få som kör bil i City och i Gamla Stan, mycket är just yrkestrafik.

Man vill inte minska trafiken men man vill ändå det till 2030, man gör det för luftens skull, i en stad med flertalet aktiva hamnar runtomkring sig. Vansinne...

Uppdaterat: 2023-04-26 09:12

Får väl lösas med eldrivna distributionsbilar för man lär väl inte reguljärt köra med långtradare i City och Gamla Stan gissar jag. Även om det emellanåt kanske drivs lite väl långt med sådana här förbud.

Uppdaterat: 2023-04-26 10:09
Pi skrev:

Får väl lösas med eldrivna distributionsbilar för man lär väl inte reguljärt köra med långtradare i City och Gamla Stan gissar jag. Även om det emellanåt kanske drivs lite väl långt med sådana här förbud.

Säg inte det, alla hotell, restauranger och butiker har leveranser. Skall dessa omlastas? Tänk bara dagstidningsdistrubution? Skall tidningsbuden köra elbil bara för att leverera till City och Gamla Stan? Ta en restaurang tex, allt kommer ju inte med samma bil, utan dryck kommer med en, tvätt kommer med en, mat kommer med flera olika fordon.

Torligen kommer vi se rejäla kostnadsökningar och en butiks/restaurangdöd bland de mindre aktörerna i alla fall.
Luften kring Gamla stan beror ju mycket på den aktiva hamnen som ligger invid, så även centralbron och tunnelbanan, knappast biltrafiken som är närmast obefintligt

Uppdaterat: 2023-04-26 10:25

Klart att det blir omlastningar men min gissning är att det redan sker så vad blir skillnaden ? De som frekvent distribuerar inom City och däromkring kommer säkert ändå att övergå till eldrivna distributionsfordon - bl a av kostnads-skäl eftersom den rörliga kostnaden är klart lägre för elfordonen. Sen kan jag hålla med om att det av andra orsaker kanske inte är just dessa fordon som är det största bekymret för luftkvaliteten men att en övergång till eldrivna distributionsfordon skulle innebära en katastrofal kostnadshöjning tror jag inte riktigt på.

Uppdaterat: 2023-04-26 11:04

Blir som vanligt att företag flyttar ut till utkanterna av staden och sedan gnäller politikerna över att folk inte besöker city.

Uppdaterat: 2023-04-26 11:47
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Pi skrev:

Klart att det blir omlastningar men min gissning är att det redan sker så vad blir skillnaden ? De som frekvent distribuerar inom City och däromkring kommer säkert ändå att övergå till eldrivna distributionsfordon - bl a av kostnads-skäl eftersom den rörliga kostnaden är klart lägre för elfordonen. Sen kan jag hålla med om att det av andra orsaker kanske inte är just dessa fordon som är det största bekymret för luftkvaliteten men att en övergång till eldrivna distributionsfordon skulle innebära en katastrofal kostnadshöjning tror jag inte riktigt på.

Exakt Pi. Räcker den oinsatte tar en tur till Oslo så kan man se hur merparten av lokaldistributionen sker med eldrivna fordon. Allt från små elektriska kärror som brevbärarna kör runt med till helt vanliga distributionslastbilar.
Elektriska grävmaskiner, sopbilar, bussar, för att inte tala om alla elbilar.
Skillnaden är bara att Sverige ligger åtskilliga år efter Norge i fråga om elektrifiering och att det självklart ALDRIG kommer fungera i Stockholm och det kommer om inte annat bli väldigt dyrt 🤑

Uppdaterat: 2023-04-26 12:35

Zermatt är ett annat trevligt resmål om man vill se hur levande ett samhälle kan vara, trots krav på 100% eldrift, och totalförbud mot all privatbilism.

Uppdaterat: 2023-04-26 16:12

Inga undantag för livräddande trafik såsom ambulans, brandkår och polis?

Uppdaterat: 2023-04-26 17:24

Vilket vansinne!😡🥵

Uppdaterat: 2023-04-26 18:55

Jag tänker mer på specialfordon, tex slamsugarbilen. De flesta restauranger har en fettavskiljare som töms frekvent.
Givetvis går det väl att bygga en sån för eldrift, men går det få nån lönsamhet i det på en sån liten begränsad yta, vill nått företag satsa ??

Uppdaterat: 2023-04-26 19:00

Rikard, framtiden är här https://anlaggningsvarlden.se/volvo-och-bucher-elektrifierar-slamsugare/

Uppdaterat: 2023-04-26 19:18

Konsekvenstänk har aldrig varit de grönas starka sida.
Eller ens tänk.

Uppdaterat: 2023-04-26 19:47

Bra om folk som bor i stan skall slippa KOL, lungcancer och liknande. Sinnesjukt att man har tillåtit dieselfordon i städer fram tills nu.

Uppdaterat: 2023-04-26 20:47
Diesel dödar

Om man läser den utredning som är gjord så är marginaleffekten kopplad till miljözonerna i Stockholm så låg att de inte är motiverade.

Miljözonerna handlar om politiska ställningstaganden signerat diktatur och tokstollerier snarare än kunskap.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/tidigare-trafikdirektor-hellden-mp-forsokte-paverka-vara-utlatanden

MVH AL

Uppdaterat: 2023-04-27 07:14
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Kan ombyggnaden av slussen blivit mindre omfattande och dyr om de kommande restriktionerna varit kända då den beslutades?

Uppdaterat: 2023-04-27 15:38
Togga
Dunderkommentatorn skrev:

Konsekvenstänk har aldrig varit de grönas starka sida.
Eller ens tänk.

Sant!

Uppdaterat: 2023-04-30 07:51
Gillar kurvor och rondeller
Extern skrev:

Bra om folk som bor i stan skall slippa KOL, lungcancer och liknande. Sinnesjukt att man har tillåtit dieselfordon i städer fram tills nu.

Och stadsbor som röker…? Blir det ofarligt då? Tror inte det…

Uppdaterat: 2023-04-30 13:39
Togga

Togga
Vad menar du? Det finns ju lagstiftat om rökfria miljöer så numera drabbas rökarna själva mer än alla andra.

Uppdaterat: 2023-04-30 15:15

Det finns ingen vetenskaplig grund för zoner av det här slaget i Sverige. Det är ett politiskt projekt signerat tokstollarna, ett dyrt och ineffektivt sådant och med antidemokratiska undertoner.

I takt med elektrifieringen av fordonsparken slår igenom kommer därför tokstollarna hitta nya infallsvinklar för att förhindra förflyttning. Partiklar från däck och bromsar exempelvis - och vägslitaget. Där sätter de nog in nästa stöt för att skapa sitt diktatursamhälle.

Det är en skam och ett misslyckande hos det svenska skolsystemet som ligger bakom mp:s representation. Något annat kan inte förklara att historien upprepar sig.

MVH AL

Uppdaterat: 2023-05-01 08:15
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Det kan vara bra att klargöra vilka fordon som kommer få färdas i miljözon klass 3 och så som det finns listat på https://trafik.stockholm/trafiksakerhet-trafikregler/miljozoner/miljozon-klass-3/

• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

"Stockholms stad har fått i uppdrag att stegvis införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026."

Som man kan se är det tekniskt sett direkt inga omöjliga krav att leva upp till. Givetvis kommer luftkvaliteten och i en del fall även bullernivåerna att förbättras i känsliga miljöer med dessa krav.
-
Exempel på tungt gasfordon är Volvo FE CNG som är en lastbil lämplig för stadsmiljö.

Se https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks/trucks/volvo-fe/volvo-fe-cng.html

Uppdaterat: 2023-05-02 01:11
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.