Vi Bilägares forum

Test: Nissan Ariya, Toyota bZ4X och Volkswagen ID.4 (2023)

Test: Nissan Ariya, Toyota bZ4X och Volkswagen ID.4 (2023)

Svensson vill inte ha någon förnumstig ostkupa i plast bara för att det handlar om en elbil! Den svenska familjebilen är av tradition stor och ganska dyr. Klassens storsäljare heter Volkswagen ID.4 men nu tar Nissan Ariya och Toyota bZ4X upp jakten.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2023-02-14 13:00

Kommentarer

Verkar som att Nissan fått till en riktigt vettig elbil. Noterar att det är bra pump i lysena för Aryia. Allt annat än sista plats för Toyota hade varit förvånande.

Uppdaterat: 2023-02-14 14:38

Ni måste sluta redovisa halvljusets bredd vid 50 meter, och komma på något annat i stället. Er maskin klarar inte att mäta bredden där, annat än på bilar med riktigt dåligt halvljus. Alla bilar med moderna bra LED-strålkastare hamnar på 26-28 meter i bredd. DVS inom felmarginalen. Och tittar man på konen i era diagram, så är ju den mycket smalare, än hur ljuset ser ut i verkligheten både före 50 meter, och vid 50 meter.

Sen får ni inte vara så slappa att ni bara för över värden från tidigare tester. Det har hänt massvis med gånger, att bilar med nya strålkastare efter tex facelift. Med stora skillnader enl IIHS.org. Bara flyttats över från innan faceliftet. Eller som med Yaris Cross, att ni flyttade över Premiere editions AHS strålkastares test, till Adventure paketet ni testade senare. Adventure har INTE Multi-LED strålkastare med AHS, även om ni skriver det efter överflyttningen av gamla testresultat, utan enbart vanliga bi-LED.

Varit samma med Nissan X-trail tidigare. Helt nya strålkastare efter faclift med dubbla projektorer, ni bara för över det gamla resultatet från före facelift med en projektor. Men enligt IIHS.org var det stor skillnad mellan före/efter facelift. Corolla flyttade ni över Executives Multi LED strålkastare till eran Style, med vanliga Bi-LED. Etc..Etc.. bara några få exempel på en kutym som verkar finnas hos er. Skärp er!! När man börjar bli lite äldre, försämras mörkerseendet. Och då vill man kunna lita på era tester. DVS, att dom verkligen är utförda!

Nu senast i erat vintertest, står det 3/3 Halv/Helljus på Toyota Corolla Cross. Men i presentationen av bilen, står det 3/2 Halv/hel. Vad gäller? Sluta slarva!! Det är ju samma bil det gäller, er långtestbil!

Jag vet att adaptivt helljus inte är tillåtet i USA, men alla övriga strålkastare ser man ju skillnad på i deras tester. Adaptivt halvljus är tillåtet där också. Och när ni faktiskt bemödat er med att testa, och inte bara föra över gamla resultat. Så stämmer era ljusbilder förvånansvärt bra med IIHS resultat. Trots att dom testar i verkligheten, på bana. Och ni i en maskin.

Uppdaterat: 2023-02-20 19:39

Rille - du får väl helt enkelt provköra (de bilar som är intressanta) i mörker och själv avgöra vad som passar just dig. Oavsett vad man talar om så är det svårt att överlåta bedömning och val till andra människor.

Uppdaterat: 2023-02-20 19:32
Pi skrev:

Rille - du får väl helt enkelt provköra (de bilar som är intressanta) i mörker och själv avgöra vad som passar just dig. Oavsett vad man talar om så är det svårt att överlåta bedömning och val till andra människor.

Pi
Nu har vi ju beställt en Corolla Cross, för leverans i sommar. Med LED ramp dock. IIHS tester kom ut innan den ens gick att beställa i Sverige. Så jag vet att den har halvtaskigt halvljus, och ett ännu sämre helljus. Därav LED-rampen. Dock svårt att provköra i mörker nu. Det skulle man gjort för en månad sedan. Torr väg ser det alltid bra ut, blöt väg alltid dåligt. Min fru filmade (från passagerar sätet) en film som jämförde vår nuvarande (LED), med en annan (LED) på samma sträcka. Dock torr ljus sommarväg, och då ser det alltid bra ut. Andra bilen vann dock.

Den finns dock med bra strålkastare i USA! Varför dessa inte ens tas in till Sverige som tillval, kan man fråga sig. Men kanske blir fler olyckor, som försäkringsbolagen betalar. Och Toyota säljer fler bilar, som bekostas av försäkringsbolagen? Gäller även Camry, RAV 4 2019-2022, och Yaris Cross efter första två månaderna när Premiere edition försvann. Alla finns/fanns med bättre strålkastare än vad som togs/tas in till Sverige.

Fråga för Toyota Sweden, varför man i den mörkaste delen av Europa. Bara tar in de sämsta strålkastarna, till de dyraste bilarna?!!! Journalisterna på ViB kanske kan göra sitt journalistiska arbete och fråga varför det är så? De lite billigare C-HR, och vanliga Corolla tar man in de bästa strålkastarna till. Med AFS, respektive AHS. Men inte till de dyraste modellerna, som RAV 4 före facelift, Corolla Cross, Camry, och numer även Yaris Cross (Efter att Premiere försvann)?

Uppdaterat: 2023-02-20 20:10
Pi skrev:

Rille - du får väl helt enkelt provköra (de bilar som är intressanta) i mörker och själv avgöra vad som passar just dig. Oavsett vad man talar om så är det svårt att överlåta bedömning och val till andra människor.

Riktigt. Man upplever ljud och ljud olika.
Jag tycker tex bättre om helljuset i Miatan än det i vår E-klass. JAG alltså.
Allt handlar inte om räckvidd och beredd.

Uppdaterat: 2023-02-20 20:04
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Pi skrev:
Rille - du får väl helt enkelt provköra (de bilar som är intressanta) i mörker och själv avgöra vad som passar just dig. Oavsett vad man talar om så är det svårt att överlåta bedömning och val till andra människor.

Riktigt. Man upplever ljud och ljud olika.
Jag tycker tex bättre om helljuset i Miatan än det i vår E-klass. JAG alltså.
Allt handlar inte om räckvidd och beredd.

För mig är det ljusflöde, att det är vitt på vägen. Men även längden på ljusflödet, i kurvor tex. Där hjälper AFS till bra, när strålkastarna svänger med ratten. Men det måste fortfarande vara ett kraftigt ljusflöde, annars spelar det ingen roll. Halvljuset är viktigare än helljuset. Då helljuset alltid går att förbättra med extraljus. DVS en bra ljusbild, med mycket ljus, på halvljuset. Gärna som svänger med i kurvor.

Adaptivt helljus kräver bra helljus, för att vara användbart. Annars kan man lika gärna stänga av funktionen, och ha en bra LED-ramp istället.

Uppdaterat: 2023-02-20 20:18
Pi skrev:

Rille - du får väl helt enkelt provköra (de bilar som är intressanta) i mörker och själv avgöra vad som passar just dig. Oavsett vad man talar om så är det svårt att överlåta bedömning och val till andra människor.

Nu verkar ju inte du bry dig det minsta, om ljustesterna. Men ska man inte kunna lita på att det som skrivs, faktiskt är testat? Vilket inte är fallet idag?

Uppdaterat: 2023-02-20 20:23

Vet inte om ID4 har samma ljus som Enyaq. Men jag är grymt nöjd med mina Matrix. Känner inte behov av extraljus.

Uppdaterat: 2023-02-20 22:40

Om det är mörkt, blött och svart asfalt så tror jag man har svårt att hitta en bil som man upplever har bra ljus (främst halvljus). I alla fall när man är äldre med sämre mörkerseende. Sen kan jag absolut hålla med om att det under en stor del av året är svårt att kunna testa själv under dessa förhållanden. Min personliga lösning är att i möjligaste mån undvika att köra bil under dessa förhållanden.
Härom kvällen när jag ändå körde en kort sväng var det för ovanlighetens skull torrt och då upplevde man det vita "LED-ljuset" som riktigt bra. Men när det regnar och är mörkt får man en helt annan upplevelse på samma väg. Dessutom upplever jag att vägmarkeringarna (linjerna) numera är sämre underhållna eller i vart fall syns avsevärt sämre än tidigare. Och är det mörkt och blött blir det inte enklare. Då får man se till att avhålla sig ifrån bilkörning om det är möjligt.

Uppdaterat: 2023-02-21 09:21

Det är sant. Är det ruggväder kanske inte ens extraljus hjälper.

Uppdaterat: 2023-02-21 16:32

Axa, ID4 har säkert inte samma ljus som Enyaq men den har också Matrix som fungerar riktigt bra, dock kan jag tycka att det saknas lite klipp i längden på helljus men jag tror också att man lurar sig på att längden på ljuset ligger kvar även vid möte i sektorerna utanför mötet…

Uppdaterat: 2023-02-21 17:44
*Robban

Robban
Bra fråga. Borde vara samma utifrån att det är samma koncern. Reflektorerna kan ju dock skilja?
Jag tänkte mest på när det inte är möte.

Uppdaterat: 2023-02-21 17:58
Rille_L skrev:

Ni måste sluta redovisa halvljusets bredd vid 50 meter
...
Sen får ni inte vara så slappa att ni bara för över värden från tidigare tester. ... Som med Yaris Cross, att ni flyttade över Premiere editions AHS strålkastares test, till Adventure paketet ni testade senare. Adventure har INTE Multi-LED strålkastare med AHS, även om ni skriver det efter överflyttningen av gamla testresultat, utan enbart vanliga bi-LED.
Varit samma med Nissan X-trail tidigare. Helt nya strålkastare efter faclift med dubbla projektorer, ni bara för över det gamla resultatet från före facelift med en projektor. Men enligt IIHS.org var det stor skillnad mellan före/efter facelift. Corolla flyttade ni över Executives Multi LED strålkastare till eran Style, med vanliga Bi-LED.
....
Nu senast i erat vintertest, står det 3/3 Halv/Helljus på Toyota Corolla Cross. Men i presentationen av bilen, står det 3/2 Halv/hel. Vad gäller? Sluta slarva!! Det är ju samma bil det gäller, er långtestbil!
Jag vet att adaptivt helljus inte är tillåtet i USA, men alla övriga strålkastare ser man ju skillnad på i deras tester. Adaptivt halvljus är tillåtet där också. Och när ni faktiskt bemödat er med att testa, och inte bara föra över gamla resultat. Så stämmer era ljusbilder förvånansvärt bra med IIHS resultat. Trots att dom testar i verkligheten, på bana. Och ni i en maskin.

Hej Rille – kul med ett initierat inlägg om våra ljusmätningar!

Ja, halvljusens uppsving i prestanda visar en av många fördelar med LED. Precis som du säger är det numera minimala skillnader i det mätvärde vi anger för bredden vid 50 m (med 3 lux). Detta är annars en klassisk mätpunkt för halvljus som också finns med i EU-reglementet. Men du har rätt att vi borde utvärdera att redovisa halvljusets bredd (3 lux) vid 75 meter istället. Ska ta med det till min att-göra-lista!

Vi försöker kontrollmäta varje testindivid. Är det inga stora skillnader tar vi ofta med föregående resultat för enkelhetens skull. Men det stämmer säkert att vi ibland av misstag publicerat ett äldre test. Gällande Yaris Cross berodde det på att vi helt enkelt testade samma individ vid båda testerna (kolla reg.nr). Det var den enda bil som Toyota hade att låna ut vid det andra testet av modellen. Toyota hade då precis slutat att saluföra Premier Editon så i testet gjorde jag ekonomiuträkningar och annat efter den nya toppversionen Adventure, som bäst motsvarande P.E. Jag försökte få tag i en med enklare lampor, då Toyota inte kunder erbjuda adaptiva-LED pga komponentbrist, men lyckades inte få tag på en annan Y-Cross innan tryck. Här borde jag nog varit tydligare med det.

Jag kommer inte ihåg att samma sak ska ha gjorts gällande Corolla. Till vår egen Style ska vi ha publicerat mätningarna på vår egen individ.

Gällande Corolla Cross hade vi inte fått vår egen testbil när presentationen gick till tryck. Därför tog vi betyget från den testbil vi hade inne just då (det test mot T-Roc och S-Cross som kom i nr 3/2023). Genomgången handlar om modelltypen generellt. Till vintertestet hade vi så klart hunnit mäta vår egen bil och det är dessa mätningar som publicerades i vintertestet. Vår CC hade vid leverans ett kraftigt bländande halvljus, så vi justerade in det ordentligt och fick sedan ett något bättre mätvärde än "korttestbilen" innan.

Att du finner våra resultat liknande IIHS är glädjande. Vi har inte riktigt deras resurser utan vi har hittat vårt eget unika sätt för att kunna testa och jämföra ljusprestandan på alla testbilar oavsett årstid och väder. Vi vet att det betyder mycket för flera av er läsare som vill kunna spana efter vilt längs vägarna.

//Nils Svärd
Testredaktör

Uppdaterat: 2023-02-21 22:49
Reporter/Testare på Vi Bilägare
Nils Svärd skrev:

Rille_L skrev:
Ni måste sluta redovisa halvljusets bredd vid 50 meter
...
Sen får ni inte vara så slappa att ni bara för över värden från tidigare tester. ... Som med Yaris Cross, att ni flyttade över Premiere editions AHS strålkastares test, till Adventure paketet ni testade senare. Adventure har INTE Multi-LED strålkastare med AHS, även om ni skriver det efter överflyttningen av gamla testresultat, utan enbart vanliga bi-LED.
Varit samma med Nissan X-trail tidigare. Helt nya strålkastare efter faclift med dubbla projektorer, ni bara för över det gamla resultatet från före facelift med en projektor. Men enligt IIHS.org var det stor skillnad mellan före/efter facelift. Corolla flyttade ni över Executives Multi LED strålkastare till eran Style, med vanliga Bi-LED.
....
Nu senast i erat vintertest, står det 3/3 Halv/Helljus på Toyota Corolla Cross. Men i presentationen av bilen, står det 3/2 Halv/hel. Vad gäller? Sluta slarva!! Det är ju samma bil det gäller, er långtestbil!
Jag vet att adaptivt helljus inte är tillåtet i USA, men alla övriga strålkastare ser man ju skillnad på i deras tester. Adaptivt halvljus är tillåtet där också. Och när ni faktiskt bemödat er med att testa, och inte bara föra över gamla resultat. Så stämmer era ljusbilder förvånansvärt bra med IIHS resultat. Trots att dom testar i verkligheten, på bana. Och ni i en maskin.

Hej Rille – kul med ett initierat inlägg om våra ljusmätningar!
Ja, halvljusens uppsving i prestanda visar en av många fördelar med LED. Precis som du säger är det numera minimala skillnader i det mätvärde vi anger för bredden vid 50 m (med 3 lux). Detta är annars en klassisk mätpunkt för halvljus som också finns med i EU-reglementet. Men du har rätt att vi borde utvärdera att redovisa halvljusets bredd (3 lux) vid 75 meter istället. Ska ta med det till min att-göra-lista!
Vi försöker kontrollmäta varje testindivid. Är det inga stora skillnader tar vi ofta med föregående resultat för enkelhetens skull. Men det stämmer säkert att vi ibland av misstag publicerat ett äldre test. Gällande Yaris Cross berodde det på att vi helt enkelt testade samma individ vid båda testerna (kolla reg.nr). Det var den enda bil som Toyota hade att låna ut vid det andra testet av modellen. Toyota hade då precis slutat att saluföra Premier Editon så i testet gjorde jag ekonomiuträkningar och annat efter den nya toppversionen Adventure, som bäst motsvarande P.E. Jag försökte få tag i en med enklare lampor, då Toyota inte kunder erbjuda adaptiva-LED pga komponentbrist, men lyckades inte få tag på en annan Y-Cross innan tryck. Här borde jag nog varit tydligare med det.
Jag kommer inte ihåg att samma sak ska ha gjorts gällande Corolla. Till vår egen Style ska vi ha publicerat mätningarna på vår egen individ.
Gällande Corolla Cross hade vi inte fått vår egen testbil när presentationen gick till tryck. Därför tog vi betyget från den testbil vi hade inne just då (det test mot T-Roc och S-Cross som kom i nr 3/2023). Genomgången handlar om modelltypen generellt. Till vintertestet hade vi så klart hunnit mäta vår egen bil och det är dessa mätningar som publicerades i vintertestet. Vår CC hade vid leverans ett kraftigt bländande halvljus, så vi justerade in det ordentligt och fick sedan ett något bättre mätvärde än "korttestbilen" innan.
Att du finner våra resultat liknande IIHS är glädjande. Vi har inte riktigt deras resurser utan vi har hittat vårt eget unika sätt för att kunna testa och jämföra ljusprestandan på alla testbilar oavsett årstid och väder. Vi vet att det betyder mycket för flera av er läsare som vill kunna spana efter vilt längs vägarna.
//Nils Svärd
Testredaktör

Hallå, tack för svar, och förklaring.

Ja 75 meter skulle nog vara bättre, då er maskin bättre skulle kunna sålla smala, och bredare halvljus. Och angående Corollan så förde ni över executives Multi LED, till er Style. Jag var i mailkontakt med (om jag minns rätt) den personen som skrivit om er Style. Efter det körde han ner i garaget, och mätte er bils strålkastare. Och mailade mig resultatet. Det gamla Multi LED är dock kvar, i digitala resultat. Var dock endast en poäng som tappades. Minns inte om det var på Halv, eller hel på er Style. Var dock skillnad på själva ljusbilden, vilken egentligen är viktigare än 2 fasta mätpunkter per halv/helljus

Vad jag även kan sakna. Är en subjektiv kommentar om ljuset. Förutsatt att ni haft möjlighet att köra i mörker. Om hur kraftigt ljusflöde det är tex. Både på hel, och halvljus. Som är så att säga helt befriat från själva ljustestet. Som TV har någon gång ibland.

Vår nuvarande bil med LED, är inte testad av er. Men IIHS visar ett extremt långt ljus vid högra vägkanten, och extremt kort vid vänstra. Vilket stämmer, rent ljusbildsmässigt. Det är bara att det är väldigt klent ljusflöde. Jag har aldrig kört en bil med LED strålkastare, med svagare ljusflöde på vägen än vår nuvarande.

Uppdaterat: 2023-02-23 23:57

Jag förstår mig inte på dagens recensioner av bilar, man hyllar här alltså en bil som väger 2200 kg, med dålig räckvidd och där man tycker "modellen har en låg förbrukning".. wow, allt är relativt. Detta är inte alls klimat/miljö vänligt... vad skulle man ge kombi modell, med samma lastförmåga (eller bättre), lägre förbrukning, mindre batteri osv.. 10 stjärnor på den då eller?

Uppdaterat: 2023-05-17 13:50

Kanon att tidningen börjar kommentera, tänk om man också kunde ta ansvar för att banna vissa individer som har hakat upp sig och skriver samma sak i alla trådar, det startar endast tjafs och bidrar inte med något positivt. Uppvisar man diagnostendenser och endast driver en fråga i alla trådar och "jag har rätt, alla andra fel" fasoner bör det ledas till IP-ban.
Tex 1 månad, upprepeas det, 1 år, upprepas igen, permanent.
Kommentarer kan vara något jättepositivt, speciellt om tidningen lägger sig i dialogen och förklarar vad man gör och tänker. Men kommentarer kan sabotera också om man tillåter vissa individer att spamma sönder varje tråd.

Uppdaterat: 2023-05-20 22:37

Var har alla 87 kWh i batteriet hos Ariya hamnat?
Den borde komma mycket längre än officiella 510 km wltp och testets 410 km.
Har de lagt en stor del i botten så att man inte ska bli helt stående eller behöva åka i sköldpadds-mode som i andra elbilar?

Uppdaterat: 2023-09-17 22:56