Vi Bilägares forum

Laddhybrider betydligt törstigare i verklig körning

Laddhybrider betydligt törstigare i verklig körning

Laddhybrider körs betydligt mindre på el än i testlabbet, visar nya siffror från amerikanska laddhybridägare.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-12-29 09:49

Kommentarer

Ännu en artikel som visar amerikanska förhållanden och som säkert skiljer sig från det som gäller här i Sverige.
Den Superb som används går ca 150 mil mellan varje fyllning i den lilla tanken och det ger en förbrukning på 0,3-0,35l/mil och det vore otänkbart utan elanslutning.
Men jag vet faktiskt ett par figurer som av bekvämlighet (?) inte orkar ansluta elsladden och den ena frågade jag varför han inte körde mer på el och han svarade att det var för besvärligt.
Varför köpte han en hybrid?
Men jag tror att det finns många här på forumet som har helt annan erfarenhet än den som artikeln visar.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har hyrt Kuga ladd-hybrid två gånger, aldrig laddat den (fick inte med sladden).. så två veckors körning med denna bil modellen gav runt 0,65 liter/mil vilket jag ändå tycker är hyfsat bra för att vara en SUV. Körde också XC60's ladd hybrid och denna drog under en vecka ca 0,78 liter/mil. Jag är mest förvånad över att Kuga'n var relativt snål. Båda gångerna hade jag hyrt en Focus, men när jag skulle hämtas ut den.. fanns där bara Kuga till samma pris. Antagligen lastar en Focus mer, och drar ungefär samma mängd bränsle. Så det där med hybrider och ladd-hybrider för att sänka förbrukningen samtidigt som biltypen skall vara en SUV ger inte mycket i slutändan, tyvärr. Tänk om vanliga bilmodeller kunde varit mer hybrider, detta skulle innebära mycket mindre utsläpp jämfört med SUV modellerna som rullar runt på vägarna idag. Men jag är inte förvånad, samma sak hände när alla skaffade dieseldrivna bilar som skulle sänka utsläppen, samtidigt blev den nya diesel bilen en SUV och den verkliga minskningen av utsläppen uteblev.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:05

saabnisse du kan nog vara lugn, bränslet är dyrare här och jag tror i Europa så används ladd-hybrider på annat sätt.. laddas i mycket större utsträckning.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:07

Återigen detta med "verklig körning". Siffror utan vetenskaplig förankring är siffror utan värde. Hustruns Grandland har så här långt dragit nästan lika mycket bensin som Octavian gjorde i snitt. Det har varit några minusgrader och hon har glömt stoppa i sladden nån gång så jag tror det blir bättre framöver. Kan man dra några slutsatser av det? Nä, inte nånting alls.

Uppdaterat: 2022-12-29 10:47

Allt beror ju på körsättet och hur långt man kör.
Egentligen så ger dagen vanliga hybridsystem (tex Prius och vanliga Niro) en rejäl sänkning på förburkningen om man kör med huvuet. Det är ett annat körsätt som krävs för att få ner förbukningen.
Man kan se det som att vissa byter bromsbelägg efter 3000 mil, andra efter 6000 mil och vissa byter skivor och klossar första gången vid 19 000 mil. Körsättet har betydelse på allt

Uppdaterat: 2022-12-29 11:02

Min Superb ligger på cirka 0,5 liter per mil men förbrukningen varier rejält beroende på hur den körs. Jag laddar hemma varje kväll och kör relativt långa sträckor, cirka 14 mil tur och retur (till och från GBG).

Körning till Stockholm med moms och allt det där ger 0,75 liter per mil.
Körning till och från GBG på totalt 14 mil ger cirka 0,5 liter per mil men det beror på hur mycket på hur köerna rör sig (d.v.s hur mycket man använda elmotorn).

Körning till affären tur och retur eller till Varberg tur och retur ger 0,0 liter per mil eftersom batteriet orkar hela vägen (om man kör försiktigt och det inte är för kallt).

Min slutsats är att hybriden är ganska kass. Den sörplar i sig mer bränsle än en dieselbil på längre sträckor och den är dessutom på tok för dålig för att användas som en elbil.

Så skall man välja en hybrid skall man först se över sitt körmönster. I mitt fall och givet mina körpreferenser drog exempelvis min förra bil (V90 D4 AWD) mindre bränsle, trots en betydligt bättre och mer påkostad bil (inklusive fyrhjulsdrift). Och anledningen till det är mina körvanor. Jag är ingen lämplig hyrbidbilsägare.

Däremot skulle den vara bra till min fru:-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-29 11:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Laddhybrid med stort batteri som alla vill ha, och som "lyxhybrider" praktiskt taget alltid har, drar naturligtvis mycket mer om batteriet är tomt eftersom det stora batteriet väger mycket.
Av denna orsak ska en hybrid inte ha allt fört stort och därmed tungt batteri.
Inte för litet, inte för stort - allt för många har antingen alldeles för litet eller alldeles för tungt.

Uppdaterat: 2022-12-29 15:50

Jag håller med dig om det N-kilas.

Att åka omkring med dubbla tankar och motorer bör rimligtvis inte bli lika effektiv som att optimera en enda drivlina.

Det är min erfarenhet av plåtschabraket till bil hittills.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-12-29 15:54
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Laddhybrid tror jag faktiskt är det sista jag skulle köpa.
Endera en betydligt billigare hybrid, läs TOYOTA/Lexus då de bygger de bästa och pålitligaste hybriddrivlinorna, eller en elbil.
Får se hur landet ligger om ett par tre år.

Uppdaterat: 2022-12-29 17:37
lsoderlund skrev:

Allt beror ju på körsättet och hur långt man kör.
Egentligen så ger dagen vanliga hybridsystem (tex Prius och vanliga Niro) en rejäl sänkning på förburkningen om man kör med huvuet. Det är ett annat körsätt som krävs för att få ner förbukningen.
Man kan se det som att vissa byter bromsbelägg efter 3000 mil, andra efter 6000 mil och vissa byter skivor och klossar första gången vid 19 000 mil. Körsättet har betydelse på allt

Plus på det du skriver.

Och Om alla körde sin laddhybrid som snittet av en inbiten toyotaägare skulle förbrukningen reduceras markant.

Uppdaterat: 2022-12-29 18:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

En laddhybrid som går 10 mil på el skulle passa mig.
Antingen åker jag 5-10 mil ( då kan jag åka på el) eller så åker jag 50-70 mil ( och då når jag fram utan matraster och bensträckare)
Men köpa en bil för 5-600" och åka typ en gång i veckan som jag gör går inte riktigt ihop.

Uppdaterat: 2022-12-29 21:38
Rikard skrev:

En laddhybrid som går 10 mil på el skulle passa mig.
Antingen åker jag 5-10 mil ( då kan jag åka på el) eller så åker jag 50-70 mil ( och då når jag fram utan matraster och bensträckare)
Men köpa en bil för 5-600" och åka typ en gång i veckan som jag gör går inte riktigt ihop.

Det är en skillnad till Rickard.
Du skulle slippa jävlas med sladden minst en gång varje morgon och kväll året om istället för en typ gång i veckan med elbilen.

Uppdaterat: 2022-12-29 22:52
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Rikard skrev:
En laddhybrid som går 10 mil på el skulle passa mig.
Antingen åker jag 5-10 mil ( då kan jag åka på el) eller så åker jag 50-70 mil ( och då når jag fram utan matraster och bensträckare)
Men köpa en bil för 5-600" och åka typ en gång i veckan som jag gör går inte riktigt ihop.

Det är en skillnad till Rickard.
Du skulle slippa jävlas med sladden minst en gång varje morgon och kväll året om istället för en typ gång i veckan med elbilen.

Största motståndet är att jag inte får höra 6an frusta igång när jag startar ;)

Uppdaterat: 2022-12-30 00:35
Rikard skrev:

En laddhybrid som går 10 mil på el skulle passa mig.
Antingen åker jag 5-10 mil ( då kan jag åka på el) eller så åker jag 50-70 mil ( och då når jag fram utan matraster och bensträckare)
Men köpa en bil för 5-600" och åka typ en gång i veckan som jag gör går inte riktigt ihop.

Jag har liknande körmönster, 8-10 mil jobbpendling/gym/affär i veckan och långt på helger. (70 mil igår/förrgår med 1min pisspaus)
Så hybrid med 10 mil vore bra men liksom du…slänga upp 500k? Nope!

Uppdaterat: 2022-12-30 08:08
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Rikard skrev:
En laddhybrid som går 10 mil på el skulle passa mig.
Antingen åker jag 5-10 mil ( då kan jag åka på el) eller så åker jag 50-70 mil ( och då når jag fram utan matraster och bensträckare)
Men köpa en bil för 5-600" och åka typ en gång i veckan som jag gör går inte riktigt ihop.

Jag har liknande körmönster, 8-10 mil jobbpendling/gym/affär i veckan och långt på helger. (70 mil igår/förrgår med 1min pisspaus)
Så hybrid med 10 mil vore bra men liksom du…slänga upp 500k? Nope!

Ja, en C 300 e SE Edition med testad förbrukning på 9,7 mil vid +14 grader kostar nu 564.900:-

Uppdaterat: 2022-12-30 11:01

Jag har också ett körmönster som passar en laddhybrid med räckvidd på 7-10mil. Har kört Lynk01 laddhybrid i ett par månader nu, i väntan på elbilsleverans. Lynk01 klara 69km på el, min förbrukning under de 300mil som jag har kört ligger på 0,25 lit/mil. Tankar bensin 1 gg/månad. Har klarat mig utmärkt på de 69km som batteriet ger. Men en Merca med 10 mil på batteri hade säkert gjort att min förbrukning sjunkit klart under 0,25lit/mil. Men som ni säger så är Mercan(och andra laddhybrider) dyra, så jag resonerade att det är lika bra att gå direkt till en elbil istället.

Uppdaterat: 2022-12-30 14:26

Man behöver verkligen ha ett särskilt körmönster laddhybrid för att det ska finnas ”fördelar”. Själv kan jag inte se något som motiverar en laddhybrid. Även ifall verkliga räckvidden skulle råka vara 10 mil.
Antingen elbil eller snål bränslebil är bättre val.

Uppdaterat: 2022-12-30 15:30

Om laddhybriden vore väsentligt billigare än elbilen så kan de säkert passa många men ligger dom i nästan samma prisklass så blir nog marknaden liten. Jag skulle t ex kunna köra en stor del av mina årliga 2000 mil elektriskt med en laddhybrid med en räckvidd på runt 10 mil.

Uppdaterat: 2022-12-30 19:25

Hej!
Har en RAV4 pluginhybrid (2,5 lit motorn) som nu rullat drygt 22000 km total bensinåtgång 267 liter dvs 0,12 liter/100 km i blandad körning.

När elen är slut ligger jag på ca 0,6 liter/ mil dvs lite snålare än min gamla RAV4 (2,0 lit motorn) utan hybridlösning som drog 0,67 lit/mil. Att den nya ligger lägre än den gamla beror framför allt på en effektiv hybridlösning som återladdar el även när elen i princip är slut. Detta till trots att den nya bilen är ca 400kg tyngre.

Resultatet i nämnda undersökningar från Tyskland och USA har nog missat något att det är fråga om helt olika bilar med olika typ av framdrivningslösning.

Kommer ca 8 mil på en laddning innan bensinmotorn startar. Laddar så fort jag vet att jag skall ut på tur längre än vad batteriet har laddning för.

Gott Nytt år på er! Hälsningar Bosse

Uppdaterat: 2022-12-31 10:14

Hej!
Har en RAV4 pluginhybrid (2,5 lit motorn) som nu rullat drygt 22000 km total bensinåtgång 267 liter dvs 0,12 liter/100 km i blandad körning.

När elen är slut ligger jag på ca 0,6 liter/ mil dvs lite snålare än min gamla RAV4 (2,0 lit motorn) utan hybridlösning som drog 0,67 lit/mil. Att den nya ligger lägre än den gamla beror framför allt på en effektiv hybridlösning som återladdar el även när elen i princip är slut. Detta till trots att den nya bilen är ca 400kg tyngre.

Resultatet i nämnda undersökningar från Tyskland och USA har nog missat något att det är fråga om helt olika bilar med olika typ av framdrivningslösning.

Kommer ca 8 mil på en laddning innan bensinmotorn startar. Laddar så fort jag vet att jag skall ut på tur längre än vad batteriet har laddning för.

Gott Nytt år på er! Hälsningar Bosse

Uppdaterat: 2022-12-31 10:14
Optimus skrev:

Jag har också ett körmönster som passar en laddhybrid med räckvidd på 7-10mil. Har kört Lynk01 laddhybrid i ett par månader nu, i väntan på elbilsleverans. Lynk01 klara 69km på el, min förbrukning under de 300mil som jag har kört ligger på 0,25 lit/mil. Tankar bensin 1 gg/månad. Har klarat mig utmärkt på de 69km som batteriet ger. Men en Merca med 10 mil på batteri hade säkert gjort att min förbrukning sjunkit klart under 0,25lit/mil. Men som ni säger så är Mercan(och andra laddhybrider) dyra, så jag resonerade att det är lika bra att gå direkt till en elbil istället.

Ja, elbil direkt vore det bästa, men då de fortfarande inte kommer så långt och är så svindyra, är just nu en hybrid inte alls dumt.
Jag har hälsat på släktingar söderut, 70mil på två dagar. Efter nyår blir det liknande resa norrut men då dubbla sträckan på några dagar.
Vinter + de bor i lägenhet eller utan laddstolpe vid villan = krångligt med elbil.

Och ja, dagspendling med bil som fixar 7 eller 11mil (C-klass) är skillnaden mellan att köra på 100% el eller inte.
Igår luftade jag sportbilen då det var 5+. Kollade på motorcyklar och shoppade en klocka. Heldag.
Brände 35mil.
60 mil el enl spec = 30-40mil på vintern. Det räcker för mig. Men 1 mille för en EQE är lite svettigt.

Uppdaterat: 2022-12-31 11:40
Gillar kurvor och rondeller

Och problemet med EQE, förutom att den är ohemult dyr, är att den bevisligen tappar väldigt mycket räckvidd vintertid. Långt mer än många andra elbilar.

Uppdaterat: 2022-12-31 11:50

Gör de?
Är det Tesla-björn som testat eller?

Uppdaterat: 2022-12-31 16:31
Gillar kurvor och rondeller
motorcykelentusiasten skrev:

Gör de?
Är det Tesla-björn som testat eller?

Nej men ett antal ägare, på MB EQ grupp på FB, vittnar om stort tapp av räckvidd vintertid. Även Gaston säger det samma om sin EQE. Både EQE och EQS saknar värmepump.
Även övriga EQ bilar tappar mycket vintertid. Jag valde snabbt bort EQC när den både var för dyr och framförallt väldigt törstig på ström vintertid, förvisso även för att det inte var en ”riktig” elbil.

Uppdaterat: 2022-12-31 18:27

What, ingen värmepump i Mercedes-modellerna? Det var en nyhet för mig, här får Ola K se till att spendera lite mer pengar på den interna utvecklingen.

Uppdaterat: 2022-12-31 22:43
Power to the people

Kinesiska laddhybrider har numera 30-40 kWh batteri och går 15-20 mil på el.

Uppdaterat: 2023-01-01 07:42

Senast jag tankade bensin var 17 juli förra året! Skall jag åka långt klarar jag ca 80-90 mil om bilen är fulltankad el/bensin. Dvs ingen räckvidds ångest. Totalt hamnar vår Rav4phv på 1,2 liter per 100 km efter två års körning!

Uppdaterat: 2023-01-01 08:56

Med min tidigare golf gte körde jag två vintermånader i rad januari/februari utan att bensinmotorn startades en enda gång och som kallast minus 18.
Under mitt ägande låg förbrukningen på under 0,08.

När andra med dålig körprofil kunde ligga på 0,5++.

Så en laddhybrid bör väljas efter behov och körprofil.

Uppdaterat: 2023-01-01 09:23
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

.

Uppdaterat: 2023-01-01 09:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

.

Uppdaterat: 2023-01-01 09:24
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

0,23 har jag snittat de första 1000 milen med Kia Sportage laddhybrid.

Uppdaterat: 2023-01-01 12:31

0,12/mil med Rav4phv för de första 2200 milen!

Uppdaterat: 2023-01-01 13:51