Vi Bilägares forum

Bara 2 av 3 laddbilar får högsta säkerhetsbetyg

Bara 2 av 3 laddbilar får högsta säkerhetsbetyg

Bland elbilar och laddhybrider är det bara två av tre modeller som utses till ”Bra val” av försäkringsbolaget Folksam.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-22 14:50

Kommentarer

Om man inbillar sig att antalet stjärnor är någon garanti för det ena eller det andra så har man mycket att lära.
EuroNcap begår nämligen fel och misstag då och då, tar billiga genvägar i testerna och slarvar.
Kvalitetsnivån på verksamheten är genomgående otillförlitlig.
En oerhörd skandal

Uppdaterat: 2022-09-22 15:53

Har du "analyserat" youtubevideor nu igen?

Uppdaterat: 2022-09-22 17:28
N-iklas skrev:

Om man inbillar sig att antalet stjärnor är någon garanti för det ena eller det andra så har man mycket att lära.

Svammel. Ingen motorpress dissar dessa tester.
EuroNcap begår nämligen fel och misstag då och då, tar billiga genvägar i testerna och slarvar.
Kvalitetsnivån på verksamheten är genomgående otillförlitlig.
En oerhörd skandal

Uppdaterat: 2022-09-22 21:01
Förnuftig
Peter E skrev:

Har du "analyserat" youtubevideor nu igen?

Ja tänk vilka duktiga människor det finns som vet exakt vad andra har gjort fel 😂

Uppdaterat: 2022-09-22 21:02
Förnuftig

Problem med Euro NCAP är det ständiga petandet i testerna vilket gör att det blivit helt omöjligt att jämföra betygen mellan åren.

Uppdaterat: 2022-09-22 22:24

Det är väl ganska självklart att testerna måste uppdateras regelbundet? Man får jämföra bilar i samma storlek och årgång.
För min del är det inte så noga.

Uppdaterat: 2022-09-23 08:37

Det man skall komma ihåg är att NCAP är några prov. De speglar inte hela den samlade verkligheten (ett sådant prov existerar inte idag).

NCAP har dock medfört att flertalet biltillverkare som tidigare inte hade något fokus alls på säkerhet tvingats att förbättra sig. Både franska som italienska bilar hade exempelvis en katastrofal nivå på 90-talet. Men det går inte att jämställa en bil med fem stjärnor i NCAP med en säker bil, i alla fall inte med hedern i behåll.

Men en sak har gått att visa (även om filmtittandet inte visar det) och det är att bilar som har många stjärnor i NCAP också har längre skadeföljd ute i verkligheten. En Opel Corsa som byggdes i början av 90-talet har betydligt fler skadade ute i olyckorna än de bilar som Opel sedan byggde för att klara NCAP. Och det är ju lite av syftet med verksamheten att pressa slarviga biltillverkare att förbättra sina lösningar så vi får ner skadenivåerna i trafiken.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-23 09:21
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Dom kan sätta hur många stjärnor dom vill men tycker fortfarande sidokrockskyddet är dåligt på nya bilarna.

Minns när VW Polo -96 kom och hyllades för sin fina krocksäkerhet, den fick många stjärnor också om jag inte minns fel. Så länge folk skadas eller dör så är ingen bil "bra"

Uppdaterat: 2022-09-23 09:41

Dana
Med det tänket så skulle stora personbilar endast tillåtas. Läs stora SUV. Vidare skulle inga mc, mopeder, cyklar, små sportbilar, etc heller tillåtas.

Uppdaterat: 2022-09-23 10:41