Vi Bilägares forum

Amazon tar bort bältesvarnarblockerare i Indien – men inte i Sverige

Amazon tar bort bältesvarnarblockerare i Indien – men inte i Sverige

Amazon till handling efter dödsolycka i Indien – men i Sverige säljs fuskprylen fortfarande.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-09-13 16:01

Kommentarer

Är man så korkad att man använder en sådan så får man väl lite skylla sig själv...

Uppdaterat: 2022-09-13 16:26

Underligt att det fortfarande finns de som tycker bilbältet är jobbigt/hindrande/frihetskränkande etc. I säkerhetsbältets barndom behövdes det av en del inte användas i stan, bara på landsväg. Finns de fortfarande som menar sig kunna hålla emot en frontalkrock med armarna?

Uppdaterat: 2022-09-13 18:53

När jag hade relativt nytaget körkort och bodde i norra delarna av landet så var det standard för många att man inte använde bälte. Det var bara bökigt och onödigt, i alla fall när man åkte lokalt i låga hastigheter. På motorväg och landsväg använde jag alltid bälte, men inte annars.

När jag blev några år äldre och faktiskt började använda bälte för alla resor så tänkte jag tillbaka och undrade för mig själv, hur dum var jag egentligen och hur lat kan man bli? Det tar en sekund att ta på sig bältet. Vilka argument kan någon ha för att tycka att det är värt att tjäna en sekund på att slippa ta på sig bältet? Det är totalt vansinne.

Självklart tar man alltid på sig bältet. Det var nog en "norrlandsgrej" som jag växte upp med som jag tack och lov blev av med relativt snabbt.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:07
- Peugeot e-208 GT 2022

Även gammal norrlänning men bältet har alltid suttit på - redan i pappas bil 1959 som var utrustad med Motormännens (?) säkerhets-sele...:) Den var lite strulig att ta på och justera in - speciellt jämfört med dagens bälten.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:24
Pi skrev:

Även gammal norrlänning men bältet har alltid suttit på - redan i pappas bil 1959 som var utrustad med Motormännens (?) säkerhets-sele...:) Den var lite strulig att ta på och justera in - speciellt jämfört med dagens bälten.

Hade nog mycket att göra med var man bodde också. Växte upp och tog körkort i Östersund vilket är den största staden i regionen på många mil. Sundsvall var väl 23 mil bort och kanske lika stort som Östersund på den tiden, annars Umeå som var större och längre norrut.

Men där använde jag bälte, men redan efter ett år med körkort så flyttade jag till en mycket mycket mindre ort, Sveg i Härjedalen. Där fanns inga lagar eftersom det inte fanns poliser i stort sätt. Hela Härjedalen som är ett stort område hanterades av några fåtal poliser. På helgerna t.ex. så fanns bara en enda polispatrull i hela Härjedalen. Det hände att det blev både krogbråk och nån annan gång rån av guldbutik, men polisen var i Vemdalen, 6 mil bort, så de hade ju inte en chans att kunna hjälpa till. De som rånade guldbutiken kunde ju verkligen ta sin tid.

Vad som är värre är att en gång när jag rapporterade till 112 att en vän blev misshandlad av flera personer utanför krogen, så sa 112 att polisen var just i vemdalen som närmast.

Nån skulle alltså kunnat låtsas rapportera krogbråk för att sen få veta att polisen är x-antal mil bort och sedan veta att de har gott om tid att bryta sig in någonstans och stjäla saker i lugn och ro.

Nåja nu kom jag från ämnet och min poäng var att det var när jag flyttade till den lilla orten som det dååliga beteendet med att inte använda bälte uppkom, men försvann efter ett par år när jag insåg hur dum jag var.

Uppdaterat: 2022-09-13 19:34
- Peugeot e-208 GT 2022

Åja nog kan bältet i en modern bil vara obekvämt och störande.

Sedan vi hemma köpte en ny bil, en Rekord 1981, har bältet inte varit något problem eftersom sittpositionen och funktionen varit oklanderlig i alla Opel, men när jag hyrde en Focus 2012 så visade det sig att bältet inte gick att justera i höjdled och stolen inte gick att justera i höjd heller, och sittpositionen inte passade mig alls, så bältet hamnade nästan på halsen, vilket innebar att jag fick ha det under armen istället för över axeln.
Kombinerat med knappar och reglage med usel funktion gjorde det till en rätt irriterande upplevelse som helhet.
(För att inte tala om risken att krocka på grund av den blixtsnabba styrningen.)

Ofta ser man förövrigt människor sitta med bältet nästan på halsen utan att de regerar det minsta, underliga figurer...

I bilskolan fick jag ideligen justera ner bältet till bottennivå när jag skulle köra eftersom någon typ envisades med att hela tiden justera upp det i topp,
Likadant i kommunens Golfar, ibland var bältet i topp, stolen i botten och framdragen nästan till panelen?
Man undrade ju vilken kuriös figurer som upplevde den inställningen som perfekt?

Uppdaterat: 2022-09-14 00:17

Appropå körställning så var min första bil en Opel Kadett -69 där ratten var fast, ryggstödsvinkeln var fast och det var fasta säkerhetsbälten, dvs ej rullbälten. Det var bara att anpassa kroppen efter bilen så länge den fanns kvar, den rostade ganska friskt.

Uppdaterat: 2022-09-14 07:58

bejje - vid tiden för "säkerhets-selen" så bodde vi i östra Jämtland i ett litet samhälle så jag tror inte att det har nån betydelse var man bor - det är nog snarare ens eget beteende som styr.
Beträffande N-iklas upplevelse med en Focus -12 så verkar det märkligt - har ägt den tidigare generationen och den fungerade inte på det sätt han beskriver. Hyrdes bilen måhända på nån semesterort i södra Europa ?

Uppdaterat: 2022-09-14 10:47

Nej I Sverige, men tydligen var det en snålutrustad modell, dock har jag inte provat någon annan, utom den "nya" och den fick jag omedelbart panikångest av på grund av att instrumentpanelen och skärmen sitter uppkörd i näsan, maken till trång och instängd upplevelse i framsätet får man leta efter....

Uppdaterat: 2022-09-14 20:08

Då är det äter dags att konstatera att vi upplever bilar helt olika - har aldrig haft nån känsla ens av panikångest när jag kört varken äldre eller nyare Focus-bilar.

Uppdaterat: 2022-09-14 20:21

Hej tycker ni är alldeles för konservativa.
Jätteirriterande när man kör på isväg, där bälte är förbjudet, även när man kör i garage där man måste ut efter 30 meter för att öppna porten!
Vidare tycker jag nya bilar har alldeles för mycket egna påhittade säkerhetssaker; Toyota här låses bromsarna när bältet inte är på, min egen bil låser bromsarna när man öppnar dörren för att få ut taggen för grindöppning mm.

Uppdaterat: 2022-09-19 17:34

Nåja, en del av dina problem löser man ofta efter att man läst bruksanvisningen, Birnor. Och inte kör så fort inne i P-huset...:)

Uppdaterat: 2022-09-19 17:49

Jag hade en svåger som var bilskollärare och han levde verkligen som han lärde. När han skulle ta ut bilen ur garaget på morgonen, öppnade han garagedörren, satte sig i bilen, tog på bältet, startade motorn och backade ut, tog av bältet, stängde motorn, drog åt handbromsen , klev ur och stängde garagedörren.
"Bältet ska alltid vara på när man är i bilen!" sa han.

Motsatsen träffade jag på när jag skulle sammanträffa med en av dåvarande firmans säljare i Skåne.
Han hade en helt ny Volvo och föreslog att jag skulle åka sista milen med honom och efter 50 mil bakom mig tyckte jag det var en bra idé och satte mig i hans bil och sträckte mig efter bältet.
Det fanns inget!
"Var är bältet?"
"Äsch det där skitet använder vi aldrig, jag har det under överdragsklädseln, anslutet så det piper inte!"
"Hej då, du får köra själv, jag följer efter i min bil".
Vi träffade kunden, han var lika dum där så vi fick inte jobbet!

Uppdaterat: 2022-09-20 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När jag gick i högstadiet praoade jag som sotare en vecka. Då visade de ett tillstånd för att köra bil utan bälte. Den genomsnittliga sträckan mellan stoppen var väl 50 meter när man hade kommit till rätt område.

Uppdaterat: 2022-09-20 10:22
L. Mäkinen skrev:

När jag gick i högstadiet praoade jag som sotare en vecka. Då visade de ett tillstånd för att köra bil utan bälte. Den genomsnittliga sträckan mellan stoppen var väl 50 meter när man hade kommit till rätt område.

Brevbärare hade jag kunnat förstå, men sotare? De håller väl åtminstone på någon timme i varje hus innan de kör vidare?

Uppdaterat: 2022-09-20 10:26

Jobbade extra med att köra taxi i början på 80-talet och då behövde inte taxiförare ha bälte.

Uppdaterat: 2022-09-20 10:59

Bälte= fegsnöre
;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-09-20 14:32
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Masterplanner skrev:

Brevbärare hade jag kunnat förstå, men sotare? De håller väl åtminstone på någon timme i varje hus innan de kör vidare?

Timme? Snarare 10-15 minuter som jag minns det.

Uppdaterat: 2022-09-20 15:22