Bytte bränslefilter på en av våra två dieslar då den kändes lite "trött".
Sågade sedan upp filtret, av typ plåtburk, och tittade vad som fastnat.
Hittade svart sörja på utsidan av filtret medans insidan var vit och ren. Inte konstigt att motorn hade svårt att få bränsle.
Bilen har nog gått ca 3000 mil sedan senaste filterbytet så runt 1500 liter bränsle har filtrerats. Tankar oftast på St1 men andra mackar förekommer också.
Man undrar ju vad det är man får vid pumpen. Filtret har ju gjort sitt jobb och hur lång tid det tar innan det blir allvarliga problem beror då på storlek på filtret, hur mycket bränsle som passerat och hur högt tryck som bränslepumpen trycker på med. Om den suger genom filtret blir det ju sämre än om den kan trycka med högre tryck.

Det är nog betydligt mer än så som har passerat, bränslet snurrar runt, runt via returen.
Men satan var kladdigt det var, har bytt så många dieselfilter i mitt liv, bara öppna insatsfilter, men aldrig sett nått sånt kladd.