Vi Bilägares forum

Mercedes 190E 2,3-16 väcker enormt habegär

Mercedes 190E 2,3-16 väcker enormt habegär

Mercedes lättade på lodenrocken och smet före BMW med prestandamodellen 190E 2,3-16.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-26 06:20

Kommentarer

190 kallades på den tiden för världens enda 2-sitsiga 4-dörrars bil. Oerhört trång i baksätet.

Uppdaterat: 2022-06-26 09:18

BMW 300-serien på den tiden (E30 som lanserades 1982) hade även den ett mycket trångt baksäte, även som 4-dörrars. Och fanns också som en tämligen opraktisk kombi.

Konkurrenten Alfa Giulietta hade däremot ett fullt användbart baksäte.
Men ”världens kortaste bagageutrymme” istället. I praktiken var det en Alfetta med kortad akter.

Uppdaterat: 2022-06-26 09:37

Ja det skall vara en entusiast att kalla Alfa för en konkurrent till BMW och MB.

Personligen kommer jag väl ihåg modell 190. Den var - tvärtemot Alfa - outslitlig. Det finns fortfarande exemplar kvar som rullar i trafik.

Men ändå skulle jag ha valt Alfan - alla dagar i veckan (utom i snöstorm då de vare sig tål fukt, väder eller vind)

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 10:56
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Teknikens Värld testade Alfa Giulietta mot BMW 318 i. Alfan hade bättre baksäte, stolar, komfort samt säkrare kör- och vägegenskaper. BMWn bedömdes dock ha en mer logisk instrumentering.
Uppenbart såg TV dem som konkurrenter då de testades mot varandra.

Uppdaterat: 2022-06-26 12:01

Har nog aldrig hört att Alfa från 80-talet var en konkurrent till BMW då.

Idag har man om jag förstår saken rätt däremot velat positionera sig mot tyskarna.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 12:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Raphael har rätt, Alfa, både Alfetta på 70-talet och senare Giulietta sågs som konkurrenter till BMW, MB däremot ansågs "gubbigare".
Men även om BMW, som de flesta bilar rostade rejält på den tiden, var det inget mot Alforna som var presumtiv kompostmat!

Uppdaterat: 2022-06-26 12:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

De behövde rostskyddas, på 80-talet rostskyddades Alfa i Sverige - Dinitrol minns jag.
Min far provkörde både BMW och Alfa. BMW 318 på Förenade Bil vid Roslagstullsrondellen i Sthlm. Alfa hos Kronegård Motor. Det blev en Alfa han köpte. Han tyckte BMW var ”för gubbig”. Men det var en Alfa GTV han köpte. Sen försökte han få min mor att köpa en Alfa Sprint men hon köpte den mer praktiska Lancia Delta/Saab 600 istället.

Uppdaterat: 2022-06-26 16:10

Ja kanske att Alfa velat konkurrera med BMW och MB på samma sätt som Volvo och Saab försökte sig på samma strategi under motsvarande period.

Och det gick väl sisådär.

Men jag hade ändå valt en Alfa alla gånger om framför en MB ellet BMW. Men det är av andra orsaker

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 16:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Om jag minns rätt, hade 2.3-16 SLA-framhjulsupphängning. Den eller Honda var först. Inte tillräckligt att väcka ha-begäret för någon av dom.

Uppdaterat: 2022-06-26 16:54

En av Mercedes absoluta klassiker! Trång - absolut - men vilken pjäs! Dessutom världens första bil med multilänkbakaxel (som redan då lär ha kostat flera miljarder att utveckla).

Uppdaterat: 2022-06-26 18:47
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Alfa gjorde sportiga sedanmodeller som absolut slogs med BMW om samma köpare. Och Alfas De-Dion bakaxel var mer avancerad och gav bättre viktfördelning, samt säkrare köregenskaper och samtidigt bättre komfort än BMWs delade bakaxel som var väldigt sladdbenägen. Men Alfa hade segare växellåda pga långt länkage till växellådan bak.
Sen var ju Alfa klart snyggare, men det är ju tycke och smak.
Mercedes var ingen konkurrent från början. Det var med 190 de klev in i segmentet sportiga sedaner i den mindre storleken.

Uppdaterat: 2022-06-26 23:03

Samma köpare, enligt vem?

Jag låter det vara osagt men Alfa är ingen konkurrent till BMW om man frågar mig. BMW är en mer tekniktung och klumpig bil än Alfa. Mer ljudisolering, större motorer och mer påkostade material. Understyrd så det förslår och toppfartsstabil.

Alfa ser jag mer som en konkurrent till Seat - om den nu har några konkurrenter ö.h.t.

Både BMW,Audi och MB levererar andra kundvärden än Alfa. Den senare lever på charm, ettrig design och sportigare vägegenskaper. Tyskarna däremot jobbar med förfining, elegans, komfort och teknik. Dessutom håller de ihop vilket ju är mer än vad man kan säga om Alfa;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-26 23:18
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nu talar jag om 80-talet. Större motorer på BMW?
316 hade 75 eller 90 hk.
318i hade 105 hk.
320 hade 125 hk.

Alfa Giulietta 1,6 hade 102 hk.
Alfa Giulietta 1,8 hade 122 hk.
Giulietta 2,0 Ti hade 128 hk men mer bottendrag än 1,8.
Giulietta fanns även med turbodiesel från VM Motori och hade då 82 hk.
Den såldes inte i Sverige.

Så Giulietta hade genomgående mer motor än BMW. Ända tills M3 kom 1986 och den hade 200 hk.

Giuliettan fick aldrig Alfas V6 motor. Den hamnade i Alfettan, GTV och sen i 75:an.

Giulietta hade mer utrustning än BMW. Iaf i de modeller som såldes i Sverige. El-fönsterhissar fram, slitstark tweed-klädsel. Inlägg av fusk-trä.
Tonade rutor.

BMW var rätt nakna och utrustning kostade pengar, men gick att specificera mer som man ville.
Giulietta hade lägre pris.

Seat konkurrent till Alfa?
Tja de hade 131 2000 som var Seats licensbyggda Fiat 131 Supermirafiori med motor på 113 hk. Men lika lite som Fiat var en konkurrent till Alfa, lika lite var Seat det.

Uppdaterat: 2022-06-27 00:02