Vi Bilägares forum

Efter skärpta reglerna: Fortsatt trögt för tjänstebilar

Efter skärpta reglerna: Fortsatt trögt för tjänstebilar

Företagen köper färre bilar. Istället kan privatpersoner ta över rollen som drivande i elbilsomställningen, visar nya siffror.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-06-03 06:50

Kommentarer

Grattis Sverige!

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 08:39
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Eller så har även företagen drabbats av bristen på leveransklara bilar och långa leveranstider.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:22
Axa skrev:

Eller så har även företagen drabbats av bristen på leveransklara bilar och långa leveranstider.

Självklart är det så då jag gissar på att merparten av de förmånsbilar som beställs är elbilar.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:45
Axa skrev:

Eller så har även företagen drabbats av bristen på leveransklara bilar och långa leveranstider.

Det är lite så det är, långa leveranstider, ibland över 12 månader, gör att man får hanka vidare med den bil som förmånstagaren har. Flera i min bekantskapskrets har även krav på helel från sina företag, och får enbart välja vissa modeller och märken. När de sedan kommre med levernasbeskedet så är det många som får välja diesel/bensin eller rulla vidare med den bil de redan har. En släkning får tex enbart välja billigaste XC40 elbil, VIT (alltså ingen annan utrustning är vinterdäck), eller en Renault Zoe. Valet föll då istället på att skippa förmånsbilen, ta 8000kr mer i lön och köpa en bil själv istället (tjänstemilen får han 18,5 kr skattefritt och 10 kr extra av arbetsgivaren som skattas). Han köpte sig en plugin-bil istället.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:55

Lsoderlund
Ja, jag kan tänka mig att fler löser det privat utifrån vad för bil företaget erbjuder och om det är långa leveranstider på just den.

Uppdaterat: 2022-06-03 09:58

Detta drabbar Volvo hårt.. men så blir det när man satsar på en viss kundgrupp.

Uppdaterat: 2022-06-03 10:02

Här tror jag ni har goda poänger. Leveransproblemen kan säkert förklara varför bilmarknaden i sin helhet tappar, vissa mer än andra. Effekten blir nog starkare i tjänstebilssektorn då där i huvudsak säljs nya och moderna bilar.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 10:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

ja, det är väl inte så kul med förmånsbilar längre när man får betala vad en bil kostar och inte subventioneras av oss skattebetalare.

Uppdaterat: 2022-06-03 14:24

Vilka subventioner?

Av alla de skatter som man betalar på sin förmånsbil finns det mig veterligen inte en enda. Tvärtom är förmånsbilar en skattebas i Sverige, och knappast något som gör att skatteintäkterna minskar.

Men visa mig gärna var jag kan hämta ut subventionen så ansöker jag på direkten.

MVH AL

Uppdaterat: 2022-06-03 14:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Stefan Eriksson skrev:

ja, det är väl inte så kul med förmånsbilar längre när man får betala vad en bil kostar och inte subventioneras av oss skattebetalare.

Förmånsbilar ökar skatteintäkterna, bilarna betalas nästan två gånger numera.

Uppdaterat: 2022-06-03 16:49

Antar att Stefan E avser att det är ett billigare sätt för den enskilde att nyttja en förmånsbil i st f att själv köpa motsvarande bil för sina skattade pengar. Vilket nog också varit fallet för många.

Uppdaterat: 2022-06-03 18:15
Pi skrev:

Antar att Stefan E avser att det är ett billigare sätt för den enskilde att nyttja en förmånsbil i st f att själv köpa motsvarande bil för sina skattade pengar. Vilket nog också varit fallet för många.

Självklart har det varit så. Men då en förmånstagare att erkänna detta :)
Körde själv sådan bil några år på 2000-talet. Billigaste bilar jag haft. Henrik M har vittnat om sin Tesla S som var en veritabel pengakvarn och troligen renderade ett bra påök på lönen.
Men hemska tanke, att bli av med en rejäl förmån ä, nej då det har varit jättedyrt……

Uppdaterat: 2022-06-03 18:37