Nästa artikel
Efter skärpta reglerna: Fortsatt trögt för tjänstebilar
Nyheter

Efter skärpta reglerna: Fortsatt trögt för tjänstebilar

Publicerad 3 juni 2022 (uppdaterad 2024-03-14 13:57)
Företagen köper färre bilar. Istället kan privatpersoner ta över rollen som drivande i elbilsomställningen, visar nya siffror.

Regeringen har flera gånger gjort om reglerna för förmånsbilar. I dag är det inte alls lika attraktivt att hämta ut en förmånsbil som tidigare – och det var också tanken med att skärpa reglerna.

Enligt dåvarande finansmarknadsminister Per Bolund (MP) är de skärpta reglerna för förmånsbilarna en del av en ”större grön skatteväxling” som ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor. Regeringen vill inte att det ska vara mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil än att ta ut motsvarande lön i pengar.

– Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil, sa Per Bolund i en intervju med Dagens Nyheter.

Trenden fortsätter

Vi Bilägare har tidigare rapporterat att reglerna inneburit en tvärnit i försäljningen av förmånsbilar i Sverige. Nya siffror från analysföretaget Vroom som vi tagit del av visar att trenden fortsatt.

  • Under årets fem första månader har 29 258 nya tjänstebilar sålts i Sverige, enligt Vroom. Det är en minskning med 30 procent jämfört med samma period i fjol.
  • Jämfört med 2020 är årets siffror en minskning med åtta procent.

Lägre nivå

Försäljningen av tjänstebilar i Sverige har ökat rejält vid två tillfällen de senaste åren – strax innan reglerna skärptes. Efter det har försäljningen ”parkerat” sig på en betydligt lägre nivå än tidigare. Även tjänstebilarnas marknadsandel har minskat till omkring 25–30 procent istället för 30–35 procent som du kan se i diagrammen ovan.

Även om förmånsbilar ofta är tyngre och törstigare än privatköpta bilar kan de bidra med att föra in ny teknik, som exempelvis elektrifiering, i vagnparken. Nu kan istället privatköparna bli drivande i omställningen.

– De flesta teknikskiften inom fordonsindustrin har drivits av företagskunder som har en vilja och förmåga att tidigt välja ny teknik som ofta initialt kostar mer. Det är därför olyckligt att regeringen med sina nya förmånsregler har gjort det svårare för företag att driva på omställningen, har Mattias Bergman, vd för branschorganisationen Mobility Sweden, tidigare sagt.

Inte lika förmånliga längre
  • Förmånsbilar köps av företag och kan sedan användas som en löneförmån av den anställda.
  • Den 1 juni förra året infördes hårdare regler som gör förmånsbilar mindre förmånliga. Tanken är att de i princip ska bli lika dyra som privatägda bilar.
  • Miljöpartiet har varit drivande i förslaget och kallar det för en ”del av en större grön skatteväxling”. Skatteintäkterna beräknas öka med 150 miljoner kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (12)

  • 3 juni 2022 Pi skrev: Antar att Stefan E…
  • 3 juni 2022 Antar att Stefan E avser att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.