Bild
Nästa artikel
Höjning av förmånsvärdet 2021: Så mycket dyrare kan tjänstebilen bli

Höjning av förmånsvärdet 2021: Så mycket dyrare kan tjänstebilen bli

Nyheter

Skatten kan höjas med minst 750 kronor i månaden för tusentals förmånsbilister med regeringens nya förslag.

Att ha förmånsbil har i många år varit extremt fördelaktigt rent ekonomiskt för föraren, särskilt jämfört med att äga en bil privat. Det vill regeringen ändra på.

Vid nyår försvinner den så kallade nedsättningen av förmånsvärdet på upp till 10 000 kronor om året för elbilar och laddhybrider. Det innebär att många av de laddbara förmånsbilar som rullar på vägarna får över 800 kr högre förmånsvärde per månad över en natt.

Dessutom vill regeringen göra om bonus/malus-systemet och höja elbilsbonusen till 70 000 kr, samtidigt som fordonsskatten för vanliga bensin- och dieselbilar höjs. Den skatten läggs på förmånsvärdet och påverkar därmed tjänstebilsförarna.

Regeringen vill också ändra hur förmånsvärdet beräknas för alla nya tjänstebilar och förmånsbilar. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har tidigare avslöjat att förmånsvärdet kommer höjas med upp till 25 procent.

Några av Sveriges vanligaste förmånsbilar blir rejält mycket dyrare för föraren den 1 juli 2021, om förslaget går igenom.
Några av Sveriges vanligaste förmånsbilar blir rejält mycket dyrare för föraren den 1 juli 2021, om förslaget går igenom.

Nu har regeringen presenterat ett förslag som skickats ut på remiss. Om det godkänns träder det i kraft den 1 juli och ändringarna gäller i så fall enbart nya bilar som registreras från det datumet.

Ändringen görs för att skillnaden mellan att ha förmånsbil och en privatägd bil ska bli mindre. Förslaget är framtaget av regeringspartierna samt Centerpartiet och Liberalerna.

En effekt av ändringen – om den träder i kraft – blir förmodligen en rusning i bilförsäljningen till företag under första halvåret 2021 eftersom många kommer vilja slå till innan de nya reglerna träder i kraft.

Höjningen av förmånsvärdet blir som allra högst för bilar som kostar mellan 250 000 och 350 000 kr. Där ligger ökningen på omkring 30 procent.

Läs också: Regeringens plan: Förmånsbil ska bli lika dyr som privatbil


Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-11-09 09:31

Fortfarande väldigt billigt och förmånligt speciellt de som väljer stora och dyra bilar med höga utsläpp.

#2
2020-11-09 09:51

Nu har du svurit i "körka", Vargen...:)
För vi har ju läst upprepade gånger att Sverige kommer att gå under utan "tjänstebils-åkare" med stora bilar...:)

#3
2020-11-09 10:07

Tror jag inte så mycket på faktiskt, man får väl "rätta mun efter matsäcken" så att säga. Jag tror det är nyttigt att företag börjar lansera bilar som vanliga människor har råd med. Volvo fick för sig att gå ifrån folkbil till premium, är det verkligen rätt väg att gå?

#4
2020-11-09 10:14

Om tjänstebils åkarna skall köra runt i stora SUV's eller andra fossilbrännare, så borde man istället försöka de plocka ut elbilar istället. Som det varit fram till för ca 10-15 år sedan hade vi nytta av tjänstebilsåkarna, de plockade ut modeller som var hyfsat miljövänliga mm. Men idag, det plockas ut V90 och XC60 och andra stora tunga bilar som har onödigt omodernt höga utsläpp. Jag tror tyvärr många av dessa tjänstebilar som blir begagnade inte kommer att vara så åtråvärda längre när reglerna nu ändras allt oftare, en modell med höga utsläpp kommer bli ratad lättare och sluta på ett museum redan innan bilen blivit 10 år gammal. Det känns inte så hållbart!

#5
2020-11-09 11:01

Det bästa är om folk köper sin egen bil för sina egna skattade pengar - då väljer man en bil efter behov och vett. Vi behöver skattepengar till annan grundläggande välfärd. Samtidigt skulle givetvis även ränteavdraget tas bort (nu när räntorna ändå är så låga) - även de skattekronorna kan användas till mer angelänga behov (annars kan man sänka inkomstskatten istället eller satsa mer på finansiering av pensionssystemet).

#6
2020-11-09 13:09

Även jag tycker att folk ska köpa sin egen bil, som sagt, behöver kontra pris kommer att prioriteras bättre, tror även att priset på begagnat kommer att bli högre då jag gissar att utbudet kommer att minska, fler kommer att tänka lite extra om de behöver en bil till, eller om de behöver byta bil, detta tror jag är gynnsamt, men knappast för bilindustrin.

Hur vida det påverkar skattekistan spekulerar jag inte i, intresserar mig inte heller, att ta bort ränteavdraget när det är bostadsbrist, nja det tror jag är att stoppa huvudet under armen, kan inte säga att det påverkar mig personligen i någon större utsträckning, tor det rör sig om 2-3000 kr/år för mig, men jag tror absolut inte att det skulle gynna byggandet.

#7
2020-11-09 20:48

MP igen! Och igen och igen! Har vi inte fått nog snart av Miljötalibanerna??

#8
2020-11-09 21:02

Hundter, du glömde S, L och C...
Som förmånsbilist så tycker jag fortsatt att tanken är bra, även on det kommer att kosta mig mer så är det inte i närheten av vad motsvarande bil skulle kosta för mig att köpa själv, speciellt inte om man räknar med allt, däck, service, försäkring osv...
Det kan också göra att man inte går all in bara för att man kan utan att man kanske är lite mer rimlig i sina val.
Visst, andra tycker annat och det är okej, jag står för detta.

#9
2020-11-10 08:04

# Robban! Har du möjligtvis hört talas om planering? Med denna regering har ingen planering kunnat sken överhuvudtaget! Det som gäller idag, gäller inte i morgon! Det som gäller för dig, gäller inte inte för våra politiker!
”Du ska inte leva som vi, utan som vi lär”, är deras devis!! Men .....!det är ju skönt att du i alla fall är nöjd!
Den enda fördelen med dessa ändrade skattesatser, är att det förmodligen försvinner en massa klumpiga suvar’ från våra vägar!

#10
2020-11-10 12:24

Andas gubben... sluta hata så kommer du att må bättre, eller engagera dig politiskt så kan du ju påverka själv

#11
2020-11-10 23:11

Vargen: "Individen vet bäst själv vilken bil som är bäst och staten ska inte straffa den som man tycker väljer fel."

"Hur kan de nya svenska reglerna komma att påverka de globala utsläppen och klimatet?"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.