Bild
Nästa artikel
Nyheter

Bonus/malus görs om 2021 – här är förändringarna

Publicerad 14 september 2020 (uppdaterad 23 september 2020)
Regeringen vill göra om bonus/malus-systemet med både högre elbilsbonus och straffskatt. Här är förändringarna.

Kritiken har varit hård mot det så kallade bonus/malus-systemet som infördes 2018. Tanken är att alla som väljer en bil med låga utsläpp får bonus, medan den som väljer en bil med högre utsläpp får betala ”straffskatt” under tre års tid.

Bonus/malus kallades för ett ”ineffektivt” sätt att minska utsläppen på enligt en rapport från Riksrevisionen tidigare i år. Men Miljöpartiet kallade kritiken för ”helt uppåt väggarna”.

När förbrukningen och utsläppen från nya bilar skulle börja mätas enligt den tuffare WLTP-körcykeln höjdes gränsen för vilka bilar som kan få någon form av bonus från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Enligt en granskning SVT Nyheter gjort var det i praktiken nästan bara Volvos stora laddhybridsuvar som gynnades av det beslutet.

Nu vill regeringen göra om bonus/malus-systemet vilket beskrivs som en ”förenkling och förstärkning”.

I en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna satsas 5,4 miljarder kronor på att sänka utsläppen från transportsektorn och en viktig del är att se över bonus/malus-systemet.

Läs också: Här pressas ministern om Volvos tunga laddsuvar

Volvos laddhybridsuvar har gynnats av den höjda gränsen för bonusbilar.

Högre bonus...

Till att börja med vill regeringen höja det högsta bonusbeloppet från 60 000 till 70 000 kronor. Det här beloppet ska betalas ut till alla som köper en ny elbil eller vätgasbil.

Samtidigt vill regeringen återigen sänka gränsen för klimatbonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll gram  uppgår då till omkring 45 000 kronor.

Sänkningen görs för att balansera bonus/malus-systemet som annars riskerar att ge större utgifter än intäkter i takt med att allt fler bilköpare väljer en laddbar bil.

...och högre straffskatt

Av samma anledning vill regeringen höja malus, alltså straffskatten som bilar med högre utsläpp drabbas av under de första åren. Formeln för uträkning av malus skärps vilket innebär en högre fordonsskatt för varje gram koldioxid över en viss gräns.

Ett annat problem som regeringen fått kritik för är att många miljöbilar som omfattas av den statliga bonusen sedan exporteras till utlandet. Nu förbereder regeringen ett förslag som ska minska risken för att bonusbilar exporteras utanför Sverige och målet är att det nya förslaget ska träda i kraft den 1 april 2021.

Exakt vad förslaget går ut på är inte bestämt, men enligt de första uppgifterna ska en bil befinna sig i Sverige i fem år för att vara berättigad till bonus. Om bilen försvinner utomlands innan dess ska den första ägaren betala tillbaka bonusbeloppet, även om det inte längre är första ägaren som står som ägare till bilen.

Läs också: Hård kritik mot bonus/malus – sågas i ny rapport

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.