Bild
Nästa artikel
Bonus/malus görs om 2021 – här är förändringarna

Bonus/malus görs om 2021 – här är förändringarna

Nyheter

Regeringen vill göra om bonus/malus-systemet med både högre elbilsbonus och straffskatt. Här är förändringarna.

Kritiken har varit hård mot det så kallade bonus/malus-systemet som infördes 2018. Tanken är att alla som väljer en bil med låga utsläpp får bonus, medan den som väljer en bil med högre utsläpp får betala ”straffskatt” under tre års tid.

Bonus/malus kallades för ett ”ineffektivt” sätt att minska utsläppen på enligt en rapport från Riksrevisionen tidigare i år. Men Miljöpartiet kallade kritiken för ”helt uppåt väggarna”.

När förbrukningen och utsläppen från nya bilar skulle börja mätas enligt den tuffare WLTP-körcykeln höjdes gränsen för vilka bilar som kan få någon form av bonus från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Enligt en granskning SVT Nyheter gjort var det i praktiken nästan bara Volvos stora laddhybridsuvar som gynnades av det beslutet.

Nu vill regeringen göra om bonus/malus-systemet vilket beskrivs som en ”förenkling och förstärkning”.

I en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna satsas 5,4 miljarder kronor på att sänka utsläppen från transportsektorn och en viktig del är att se över bonus/malus-systemet.

Läs också: Här pressas ministern om Volvos tunga laddsuvar

Volvos laddhybridsuvar har gynnats av den höjda gränsen för bonusbilar.
Volvos laddhybridsuvar har gynnats av den höjda gränsen för bonusbilar.

Högre bonus...

Till att börja med vill regeringen höja det högsta bonusbeloppet från 60 000 till 70 000 kronor. Det här beloppet ska betalas ut till alla som köper en ny elbil eller vätgasbil.

Samtidigt vill regeringen återigen sänka gränsen för klimatbonus från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Det högsta bonusbeloppet för fordon med utsläpp över noll gram  uppgår då till omkring 45 000 kronor.

Sänkningen görs för att balansera bonus/malus-systemet som annars riskerar att ge större utgifter än intäkter i takt med att allt fler bilköpare väljer en laddbar bil.

...och högre straffskatt

Av samma anledning vill regeringen höja malus, alltså straffskatten som bilar med högre utsläpp drabbas av under de första åren. Formeln för uträkning av malus skärps vilket innebär en högre fordonsskatt för varje gram koldioxid över en viss gräns.

Ett annat problem som regeringen fått kritik för är att många miljöbilar som omfattas av den statliga bonusen sedan exporteras till utlandet. Nu förbereder regeringen ett förslag som ska minska risken för att bonusbilar exporteras utanför Sverige och målet är att det nya förslaget ska träda i kraft den 1 april 2021.

Exakt vad förslaget går ut på är inte bestämt, men enligt de första uppgifterna ska en bil befinna sig i Sverige i fem år för att vara berättigad till bonus. Om bilen försvinner utomlands innan dess ska den första ägaren betala tillbaka bonusbeloppet, även om det inte längre är första ägaren som står som ägare till bilen.

Läs också: Hård kritik mot bonus/malus – sågas i ny rapport

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-09-14 10:48

Hade gärna ett övre tak eller utfasning av bidraget i toppen med, så att 'lagom' prissatta elbilar premieras.

#2
2020-09-14 10:56

Häftigt att de funderar på att hålla första ägaren ansvarig för att betala tillbaka bonusen när en senare ägare exporterar bilen! Hur tänker man då? Och så undrar jag varför man inte låter malus delen för bilar med lite högre utsläpp vara under tex fordonets första 10 år istället för som nu under bara 3 år?

#3
2020-09-14 11:24

Först 60 gram, sedan 70 och nu 60 igen?? Helt omöjligt för tillverkare och företag att kunna hänga med där.
Jag sätter en hundralapp på att Volvo har lämnat underhandsinformation till regeringen om att de skall tweaka sina modeller till nästa år så att de kommer under 60 gram!

Sedan finns det tämligen begåvade personer som tycker att hela den här verksamheten är ganska meningslös:
https://www.expressen.se/ledare/john-hassler/klimatmalet-for-biltrafiken...

#4
2020-09-14 12:37

Helt verkningslöst.. ToRoy har en poäng där. Snacka om fusk överallt, och nu är det ännu värre när biltillverkare enbart satsar på SUV modeller, hallå? Är det något hemma?....

#5
2020-09-14 12:41

Tror det blir väldigt svårt juridiskt att hålla någon ansvarig och återbetalningsskyldig för något som sker senare i ägarkedjan. Får de genom det blir första fallet det prövas intressant att höra om, för det lär gå till rätten i något fall ganska fort efter de fem åren.

#6
2020-09-14 13:09

Det enda rimliga med bonusen är att den ägare som säljer bilen på export betalar tillbaka bonusen om bilen inte är minst fem år.
Detta är ett av förslagen som finns med i utredningen, men inte första valet. Vi får se vad som händer

#7
1
2020-09-14 13:14

Varför sänka malusdelen för bilar med för höga utsläpp efter en viss tid? Det rätta är givetvis att denna kostnad för alltid ska vara hög, bilen har ju för alltid allt för höga utsläpp och det är ingen hemlighet när bilen säljs så kostnaden är lätt att undvika.

#8
2020-09-14 13:26

1, bra tanke men det fungerar nog inte i praktiken. Vem skall då köpa gamla SUV's när de är 3-8 år gamla? Då kan man vända på det, varför släpper man ut ens nya bilar med höga utsläpp?. Saken är den att de som har mest pengar och köper bilen ny oftast inte bryr sig om vad skatten är, företaget betalar eller så har man råd... man skall ändå bara ha bilen 3 år. Jag lovar dig, hade inga rika fått köpa nya bilar, hade nog utsläppen gått ner med 90%... för fattigare människor tänker nog mer med plånboken och är mer realistiska i sitt bilägande...man köper inte större bil än man behöver.

#9
2020-09-14 14:04

Håller man fast bonusen till den som först köpte bilen i 5 år så blir fördelen att man inte säljer sin nyköpta bil förns de 5 åren passerat. Nu köper ju folk bil nästan varje år så visst, det kan ses rimligt. Samtidigt är det betydligt bättre om den som äger bilen fraktar bort den och isåfall får en kvarskatt på bonusbeloppet ifall hen väljer att exportera den. Gör man ett köp och känner att bilen inte var rätt eller att man t.ex inte längre behöver en familjebil så är det sjukt orimligt att det 4 år senare kommer krav på 70.000:-. Lägg det på den senast nyttjande ägaren!

#10
2020-09-14 14:41

Fräscht med regelverk som ändras flera gånger under den tid det tar att få hem en beställd bil.

#11
2020-09-14 18:02

Rösta på regeringspartierna nästa gång, så får ni ett Sverige som stannar totalt!!

#12
2020-09-14 18:18

Stollepolitik.
Hur ska man ens kunna tänka på att byta när förutsättningarna ständigt ändras.?

#13
2020-09-14 21:04

Ja detta fullkomligt vanvettiga system - helt ideologiskt underbyggt.

Aldrig förr har väl de religiösa inslagen uttryckts tydligare?

Skrota eländet.

MVH AL

#14
1
2020-09-14 21:40

Styggavargen: Bara bra om ingen köper en begagnad suv, det är ju en bra lösning i sig.

#15
1
2020-09-14 21:41

Bra att förutsättningarna ändras. Det blev fel och nu rättas det till, åtm delvis. Politik är kompromisser, utom i diktaturer. Den granskande oberoende SVT har lyckats hitta något och visat på felet och ansvariga har fått agera, ganska hoppfullt.

#16
2020-09-15 09:50

" Den granskande oberoende SVT "
Ok du får behålla oberoende men knappast opartisk.
Dessutom knappast politiskt objektiv.

Menar att dom inte är opartisk.
Blir lite konstigt skrivet i all hast.

Men nån sa ju att jag skriver massa dynga så det är väl i sin ordning.
Bara det går fram vad man menar så..

#17
2020-09-15 07:58

1:an, det är inte SVT:s ”granskning” som har fått detta att ändras, det har varit med sedan ändringen gjordes till 70 att det inte var rätt väg. Det har funnits förslag på att det skulle ner till 50 istället, men politik i demokratier innebär kompromisser

#18
2020-09-15 16:10

2 tomtar från miljöpartiet som står stolt och drar sig i hängslena och presenter ytterligare en skattehöjning.. herre gud. Dom borde satsa på etanolen. Finns på varenda bensinmack. Skulle lätt kunna kapa utsälppen rejält om fler körde på e85. Känns som dom bara hattar framåt och tillbaka med alla förslag.

#19
2020-09-16 19:28

Jättebra. Sakta men säkert sänka gränserna för bonus och öka på malus. Lite för lite malus och borde ju vara från brytgränsen 60 g/km men annars så ett litet steg i rätt riktigt.

Förhoppningsvis så kan det komma en uppdatering med ökad malus och sänkt gräns för bonus varje år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.