Bild
Nästa artikel
Experten: Laddhybrider kommer bli av med sin bonus

Experten: Laddhybrider kommer bli av med sin bonus

Nyheter

Försäljningen av elbilar och laddhybrider skjuter i höjden – då kan bonus/malus-systemet behöva ses över.

Det så kallade bonus/malus-systemet har diskuterats flitigt de senaste åren. I dag får elbilar och laddhybrider en bonus vid bilköpet på upp till 60 000 kronor, medan de flesta bensin- och dieselbilar utan hybridhjälp istället får en straffskatt under de första tre åren.

Sedan bonus/malus infördes har laddbara bilar ökat enormt i försäljningsstatistiken och står nu för en stor del av alla sålda bilar i Sverige. Om försäljningen av laddbara bilar håller sig på denna nivå, eller ökar, kommer det påverka balansen mellan bonus och malus och då kan systemet eventuellt behöva göras om.

En lösning som Dagens Nyheter skriver om är att införa rabatter även på begagnade elbilar, för att det inte bara ska vara nybilsköpare som gynnas. Det har till exempel införts i Nederländerna

Och enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor kan laddhybriderna, som i dag är extremt populära bland svenska nybilsköpare, bli av med sin bonus.

– Jag tror att laddhybriderna kommer att strykas. Bara elbilar kommer att vara bonusberättigade, säger han till DN.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-03-23 12:11

Det känns rimligt att bara elbilar får bonus när bilar drivna av bensin/diesel får sån kraftig malus. Varför skall då hybrider som går 3--5 mil på el istället få sån bonus de får idag ? Efter dessa få mil är dom ju väldigt likvärdiga med sina syskon inom samma familj som drivs av fossilbränsle allenast och drabbas av rejäl malus - vilket t o m utpräglade småbilar gör numera.

#2
2020-03-23 12:17

Även om man kan kritisera bonus för laddhybrider så känns det galet att fordonsskatten förändras från ena året till det andra. Inlärningseffekten försvinner och folk blir förvirrade. Vad ska de köpa? Är ett bilval bra ena året för att bli värdelöst nästa?

#3
2020-03-23 12:30

Helt riktigt, pinjong! Spelreglerna ändras precis hela tiden och det enda som detta får till följd är att folk blir förvirrade, oroliga - och fett förbannade!

#4
2020-03-23 12:41

Det måste finnas någon kontinuitet när man inför system. Man kan inte ändra från ett år till ett annat fram och tillbaka.

#5
2020-03-23 12:58

Bra förslag i nederländerna, 40.000kr till ny elbil och 20.000kr till beg.elbil. Det skulle vara intressant att införa här. Många av dagens elbilar köps eller leasas av företag, men på andrahandsmarknaden är det privatbilister som köper.

#6
2020-03-23 13:33

Nu är det ju bara en gissning från Ronny Svenssons sida. Och har man köpt en laddhybrid och skickat in formuläret så borde man väl få ut bonusen? Jag förstår inte upprördheten. Men bra förslag om bonus på begagnat.

#7
2020-03-23 14:04

Hur många gånger ska en bonus på begagnat betalas ut? Varje ägarbyte?
Jag har en affärsidé...

Om inte maluspengarna räcker till för alla som ska få en bonus är väl det enklaste att ha malus i fyra eller fem år istället för tre?

#8
2020-03-23 14:28

Pi, men hallå, bonus på laddhybrider eftersom 3-4 mil täcker många av vardagens resor, eftersom resorna i stan, bland folk, blir på el så partiklar och kväveoxider minskar, eftersom 4 mil är 10 % av en 40-milaresa, klart bättre än inget osv osv.

#9
2020-03-23 15:06

johnkommentar - visst, men majoriteten av dessa bilar är säkert s k tjänstebilar där man ofta kör betydligt mycket mera än 3--4 mil/dag - borde det väl i alla fall vara eftersom det är en "tjänstebil". Varför mycket lägre årlig skatt och dessutom bonus på kanske 30.000 kr vid köpet ? Man borde väl vara nöjd med en mycket lägre rörlig kostnad de 3-5 mil per dag man kör när bilen ändå skitar ner lika mycket som en straffbeskattat fossilbränslebil efter den sträckan - eller i alla fall som en konventionell hybridbil. Tycker att just laddhybrider lever i ett gränsland som f n gynnas lite för mycket skattemässigt.

#10
2020-03-23 15:31

Pi, jag är av en uppfattning att området "tjänstebilar" är mer ett samlingsbegrepp. En mycket stor grupp s.k förmånsbilar finns hos personer som absolut inte har fått bilen för de har behov av en sådan i sin tjänst. Det är bara för att det är en förmån, lockvara, för just den befattningen. Det är hur många chefer som helst där ute som har förmånsbil, bara för att det är en chefsbefattning och inget annat. Jag har själv arbetat i flera sådana organisationer där det florerar gott om förmånsbilar "bara för att" .
Så jag tror på Johnkommentar, finns gått om laddhybrider där ute som bara går 2-3mil enkel resa, till och från jobbet. Någon gång körs det till ett möte på stan.

#11
2020-03-23 15:36

Det är väl oftast förmånsbilar och inte tjänstebilar. Man får dem istället för en högre lön.
Många körs förhållandevis lokalt också. Bara för att man behöver bil behöver punkterna man ska mellan vara långt isär. Det räcker ju att det är fel punkter i 08-området så är det knappt lösbart på en halv arbetsdag utan bil.

#12
2020-03-23 15:51

Varför var man tvungen att höja utsläppsnivån?
Stå upp mot bolagen och ha hårdare krav, samt testa bilarna i oberoende anläggningar. Då kan vi gynna de tillverkare som verkligen sänker sina utsläpp med att ge en bonus för dessa.

#13
2020-03-23 19:44

Vansinnigt och hjälpa tex en xc90 som tar 0,9 liter milen när batteriet är tomt.
Och malusa en hybridfri bil som drar mindre.
Grannens Porsche cayenne hybrid gick 700-800 meter innan v6:an startade på bensin trotts inställd på el.
Min gamla V70 och tom 240 uppvisade lägre förbrukning per mil än hans hybrid.
Bättre än så måste det vara för för att få bonus. Det är låga utsläpp som ska gynnas inte en viss teknik.
Men lobbyn har hjärntvättat politikerna.

#14
2020-03-23 20:56

Håller helt med PNI och Pi. Helt galet att ge bonus till bilar som går några få mil på el och sen drar mera soppa än en Diesel eller typ Toyota hybrid. Snacket om att de passar för de som bara kör några mil om dagen gäller ju bara de som kan ladda hemma.vilket ett fåtal kan.

#15
2020-03-25 00:12

Framförallt, eftersom merparten av laddhybriderna. Blir törstiga när batteriet är slut, en del väldigt törstiga. Finns väl några, som fortfarande är en vanlig hybrid. Och skapligt snåla, när det stora batteriet är tomt. Storsäljaren Mitsubishi outlander phev, dricker ju soppa som en alkis. När batteriet är tomt.

Medans den nu i Sverige inte längre aktuella Toyota Prius, blev en vanlig Prius hybrid. När stora batteriet var tomt. Dock fick den ju släpa på den extra vikten från stora batteriet, så den var ju något törstigare än vanliga Prius då. Och lagom till att den blev 5 sittsig, så slutade Toyota Sweden att ta in den till Sverige. Han säljas ett fåtal 5 sittsiga innan stoppet.

Istället tog man in en rent fossildriven bil. I form av Proace city verso! Märkligt!!

#16
2020-03-25 10:22

Stora bilar som bara går några mil på el, borde inte få 60 000 kronor i bonus.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.