Bild
Nästa artikel
Miljöpartiet om kritiken: "Helt uppåt väggarna"

Miljöpartiet om kritiken: "Helt uppåt väggarna"

Nyheter

Bonus/malus sågas i ny rapport – men Miljöpartiet försvarar systemet.

På torsdagen kom en rapport från Riksrevisionen som riktar hård kritik mot bonus/malus-systemet, där laddbara bilar får en bonus på upp till 60 000 kronor samtidigt som bensin- och dieseldrivna bilar får betala straffskatt.

Det är ett system som inte är särskilt effektivt för klimatet i förhållande till hur mycket det kostar, tycker Riksrevisionen.

– I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Cecilia Kellberg, projektledare för granskningen.

Men den kritiken visar på en oförståelse för hur politik fungerar, enligt Lorentz Tovatt, som är klimat- och energipolitisk talesperson för Miljöpartiet.

"Det viktigaste granskningen visar är att bensinskatten är det effektivaste verktyg vi har för att minska utsläppen. Men om vi bara höjer bensinskatten och inte använder andra verktyg blir det en väldigt hög höjning som kan drabba enskilda hårt. Jag tror att människor tycker det är bra att de som köper de smutsigaste bilarna bidrar till att elbilar blir billigare så att fler kan delta i klimatomställningen", säger han i en kommentar till Vi Bilägare.

På Twitter utvecklar Lorentz Tovatt sitt resonemang.

"Slutsatsen är att bensinskatten är effektivare än ett stödsystem för klimatbonusbilar. Detta känner förstås alla som jobbat med miljö mer än ett halvår redan till. Men att använda det som ett argument mot bonus/malus är helt uppåt väggarna", skriver han.


Enligt honom saknas det stöd både hos allmänheten och i riksdagen för att höja bensinskatten, och bensinpriset skulle enligt Lorentz Tovatt behöva höjas med 10–20 kronor om politiken ska styras mot klimatmålen.

"Huvudsyftet med bonus/malus är att få till en introduktion av klimatsmartare bilar på marknaden. Detta ser nu ut att lyckas, Sverige är i topp i EU vad gäller nybilsförsäljning av laddbara fordon. Detta är ingen slump utan beror främst på bonus/malus", skriver Lorentz Tovatt.

Han tycker också att rapporten bara tar hänsyn till koldioxidutsläpp och inte andra utsläpp som ger smutsigare luft i närmiljön.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-13 11:22

Stor del av den tillfälligt omfattande miljöbilsförsäljningen beror på att fordon har köats upp för att levereras först 2020
pga EU-regelverket! Tillgången på dessa fordon är begränsad många år framåt, fanns häromdagen i nån tidning en uppgift om att till 2030 kommer högst 30% av europeisk fordonspark att vara eldriven. Fler fordon hinner inte tillverkas!

#2
2020-02-13 11:31

Enligt Skattebetalarna så hade pengarna från bonus-malus minskat utsläppen 25 gånger mer om de använts för köp av utsläppsrätter inom EU:s utsläppshandelssystem ETS. Som exempel.

Miljöpartiet med flera slänger bort våra skattepengar. Inte får vi något bättre klimat för de pengarna. Detta beteende borde vara straffbart: Det är ren stöld.

.

#3
2020-02-13 12:21

Hur mycket erfarenhet har Lorentz Tovatt av trafik och transporter. Har han ens ett körkort?

#4
2020-02-13 12:55

Om bonus/malus fått någon effekt vet vi först om ett år, eftersom det är först nu som fordonsskatten höjts på allvar även för "vanliga" fossilbilar. Jag tror personligen att, när folk räknat efter lite som kommer de inse att i många fall är fossilbilen fortfarande billigare än motsvarande laddhybrid. Den här t.ex. har knappt 8000 i skatt de tre första åren:

https://www.bytbil.com/uppsala-lan/personbil-v60-d4-awd-momentum-adv-se-...

Alltså blir den c:a 24000 kr dyrare pga skatten.

Billigaste laddhybrid kostar även med skatten inräknat bra mycket mer:

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-v60-t6-twen-awd-1930-142...

Så någon ökning i försäljning av laddhybrider till privatpersoner tror inte jag på. Däremot kanske rena elbilar kan öka i försäljning, men de är fortfarande dyra för privatpersoner.

#5
2020-02-13 16:41

Laddhybriderna blir knappast intressanta för privatkunder för att andrahandsvärdet blir extremt dåligt efter 10 år/ 15-tusen mil, när de börjar krångla och behöver repareras. Helt enkelt för att de är för komplicerade och kommer att kosta enorma belopp för att hålla rullande, ock skrotas därför mycket tidigare än rena bensin/dieselbilar. De får en väldigt kort livslängd helt enkelt.

#6
2020-02-13 16:56

När har politiker erkänt när de har gjort fel?????
Svar; aldrig!

#7
2020-02-13 17:37

Svenne60 - visst kan jag i sak hålla med dig om att laddhybriden är alltför tillkrånglad men samtidigt är det få nybilsköpare som behåller sin bil under 10 år så vad andrahandsvärdet är i det läget påverkar knappast nybilsköparna.

#8
2020-02-13 18:16

Att MP tillhör den undre halvan av normalbegåvningsskaran är ju helt uppenbart varje gång någon av dem öppnar truten...

Tovatt är ju knappt är torr bakom öronen. Att han inte har en högre utbildning än gymnasiet säger ju allt man behöver veta om honom.

#11
2020-02-14 11:31

Miljöpartiet har haft för stort amatörbeslutande under alla dessa år med ändringar på skatt på allt som rör bil. Bensinskatt - bilskatt - trängselskatt. Experter sågar resultatet från dom flesta åtgärder. MP slår sig för bröstet - och ALLA andra har fel. MP vet bäst i allt som rör miljö......

#12
2020-02-14 11:36

Håller med om att politiker aldrig kan erkänna att de fattat fel beslut. Konsekvensanalyser saknas alltid. Och MP är värst. Förmågan är ta till sig kritik är lika med noll.

#13
2020-02-14 13:48

Miljöpartier har uppåt väggarna med dåliga idéer, för det svenska folket!!!

#14
2020-02-17 09:16

Hur mycket miljöpartistisk politik tål Sverige? De ser aldrig några sammanhang, är hycklare/har dubbelmoral, både äter och har kakan samt gör aldrig konsekvensanalyser. Det senaste exemplet är när de ska stänga ner fullt fungerande lönsamma kärnreaktorer och ersätta dessa med vindkraft. Bloomberg rapporterade förra veckan att bladen på vindkraftverk grävs ner då de ej på ett miljövänligt sått kan återvinnas. Hur är det med Litiumjonbatterier? Hur är det med solpaneler? Aldrig undersöks sådant innan Miljöpartiet påtvingar oss detta...

Förra veckan kunde vi läsa att 4 av 10 vänsterextremister har problem med psykisk ohälsa. Lorentz Tovatt verkar vara en av dessa. Han har på Twitter önskat flygbolag i konkurs och att bilhandlare ska dö. Osmakligt. Omoget. Sjukt.

#15
2020-02-17 21:36

För det första tillskrivs Miljöpartiet ett oproportionerligt stort inflytande i Sverige men även i vår omvärld, som försöker minska koldioxidutsläppen och öka andelen förnyelsebar energi. För det andra, kan någon "expert" här på forumet berätta vilka styrinstrument svenska politiker ska använda för att styra svenskarna mot lägre utsläpp och förnyelsebar energi ? Oviljan att ändra sig och sin livsstil är total bland befolkningen, så låta frivillighet o marknaden styra är bara att glömma !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.