Bild
Nästa artikel
Nyheter

Regeringens plan: Förmånsbil ska bli lika dyr som privatbil

Publicerad 17 september 2020
Ett nytt sätt att beskatta tjänstebilar ska leda till att fler väljer en elbil.

De förmånsbilar som rullar på vägarna i dag är kraftigt subventionerade, något som ofta gör dem betydligt billigare för föraren än att köpa en bil privat.

Det vill regeringen ändra på. I flera år har det diskuterats kring nya regler för förmånsbilar, och nu föreslår regeringen att värdet för förmånsbilen ska vara detsamma som en privatägd bil, något Dagens Nyheter var först att rapportera om.

Enligt finansmarknadsminister Per Bolund (MP) är detta en del av en ”större grön skatteväxling”, något som ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor. Regeringen vill inte att det ska vara betydligt mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil än att ta ut det i pengar.

Schablonen för hur förmånsbilarnas kostnader ska beräknas ska alltså göras om, men exakt på vilket sätt är ännu inte officiellt.

– Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil, säger Per Bolund till DN.

Läs också: Skatteverket avslöjar: Nu ska fusket med lyxiga företagsbilar granskas

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2020-09-17 22:16
Rikard

Kanske dax för skatt på arbetslokaler oxå, har man tillgång till riksdagshuset fina stora lokaler borde det svida i plånboken.

#2 • 2020-09-17 22:21
Henrik M

Lite löjligt det där då det ju kan vara så att man pga sitt jobb behöver välja en annan typ av bil än man hade gjort privat. Sen återigen, så förmånligt som många tror att det är, är det faktiskt inte.

#3 • 2020-09-17 22:31
John2008

Att förmånsbil ska bli lika dyr som privatbil, var ju inte en dag för tidigt.

#4 • 2020-09-17 22:37
Guran

Jo då Henrik, det är förmånligt.
Det kan du inte förneka.
Förmånsbil används ofta av arbetsgivare för att skapa ett attraktivt erbjudande både för förmånstagare och arbetsgivare.
Du avstår kanske lite bruttolön, arbetsgivaren slipper arbetsgivaravgift. Ersättningen/förmånen netto blir bra till en lägre bruttokostnad. Så är hela systemet uppbyggt.
Annars så kan man välja köra en ren tjänstebil som endast får köras i tjänst.
Du tar din lilla billiga bil till jobbet för du är stationerad och kör sedan med ditt arbetsfordon anpassat för dina behov för att utföra ditt jobb och parkerar det efter arbetsdagens slut för att köra hem med din lilla billiga bil. Så förmånen är som sagt att du får tillgång att använda ditt tjänstefordon även privat till en relativt låg kostnad, om du med dagens regler väljer en miljöbil, och får som grädde på moset milersättning alternativt fritt drivmedel.

#5 • 2020-09-17 22:44
EnannanRobban

Framför allt så bör det ännu tydligare driva mot miljövänligare bilar för att förmånen skall vara bra för både företag och förmånstagare. Det har ju som tur är äntligen blivit mer och mer vanligt med TCO istället för det stelbenta 7,5 PBB som gjorde valet av miljövettig bilar omöjligt.

#6 • 2020-09-17 23:21
Raphael

Förmånsbilister ska inte åka snålskjuts på privatbilister.

#7 • 2020-09-18 07:00
skarj

Helt självklart egentligen, kan ju kompenseras med lön, hur det kommit att bli förmånsbilar från början är däremot skumt, hur gick det igenom? Oerhört vanligt är det också.

#8 • 2020-09-18 07:32
Henrik M

Guran: Jag skrev inte att det inte är en förmån, jag skrev att det inte är så förmånligt som många tror.....en del tror det är typ nästan gratis...och nej, det är det långt ifrån.

#9 • 2020-09-18 07:33
Henrik M

Hade vart intressant att läsa på vilket sätt Raphael menar att förmånsbilister åker snålskjuts på privatbilister.

#a • 2020-09-18 07:40
EnannanRobban

Men Henrik, inte så förmånligt och tro att det är gratis, lite nyansering kan vi väl som förmånsbilister ändå ha.
Jag kunde inte köpa och driva mina tidigare bilar 1:1 för det förmånen kostade mig
Med elbil är det väldigt förmånligt.
Sedan kan man vända på det, om jag var ute på vägarna och ständigt körde väldigt många tjänstemil och nästan inga privatmil så skulle det kännas som att jag fick betala för att köra i tjänsten. Har haft tidigare kollegor som varit resande säljare som inte valt att ha förmånsbil utan bara tjänstebil just av den anledningen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.