Vi Bilägares forum

Batteriet i laddhybriden laddar ur: ”Litar inte på bilen”

Batteriet i laddhybriden laddar ur: ”Litar inte på bilen”

Göran Löfgren är missnöjd med att 12-voltsbatteriet i hans Kia Niro laddhybrid ständigt laddar ur och har tvingats ringa bärgare fyra gånger. ”Det är helt orimligt”, säger han.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-03-15 15:20

Kommentarer

Är väldigt glad att jag inte skaffade en ladd-hybrid.. jag hoppar över detta steget och går till elbil direkt. Är även väldigt glad över att min bil är ganska "low-tech".. inte så mycket som kan gå sönder.

Uppdaterat: 2022-03-15 15:26

hx30, samma sak har hänt på elbilar.
Urladdat 12 V-batteri alltså, så att du går direkt till en elbil är ingen garanti.

Uppdaterat: 2022-03-15 18:45
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle jag köpa en koreansk el/hybridbil skulle jag nog köpa mig en liten startbooster som ligger i bagaget.

Uppdaterat: 2022-03-16 05:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Skulle jag köpa en koreansk el/hybridbil skulle jag nog köpa mig en liten startbooster som ligger i bagaget.

Sedan är det ju inte fel, att ibland underhållsladda sitt bilbatteri, för det glömmer nog väldigt många, tills den dag bilen vägrar start och då skyller man på bilen, trots att det är bristande underhåll som är orsaken.

Uppdaterat: 2022-03-16 07:40

Har en Skoda Octavia IV, dvs laddhybrid. Var samma fel på den.
Tre gånger jag fått ta hjälp av bärgare pga urladdat 12v batteri.
Sedan efter mycket felsökning hittade VAG felet och bytt laddstyrdon. Tydligen ett vanligt fel på alla VAG laddhybrider.
Min bil laddar (numera) 12v-batteriet när jag jag laddar högvoltsbatteriet, något som borde vara självklart på alla laddhybrider/el-bilar.

Uppdaterat: 2022-03-16 07:59

Då har tydligen VAG engagerat sig mera i problemet än Kia/Hyundai. Bra att det löst sig men märkligt att inte alla bilar även laddar 12V-batteriet när man laddar högspännings-batteriet.

Uppdaterat: 2022-03-16 09:07

Bilen helt enkelt inte rustad för att klara kallt Svenskt klimat. För litet batteri och missar i utvecklingsarbetet med mjukvaran. Att sen skylla på att ägarna inte kan skilja på "tändningslägena" med nyckeln blir bara pinsamt.

Uppdaterat: 2022-03-16 14:27

Man kan inte skylla allt på biltillverkarna, ägarna behöver lära sig hur deras bilar fungerar. Om man lämnar en vanlig bensinbil med halvljuset på så kommer batteriet snart att ta slut. På samma sätt kan man inte sitta i en elbil eller en laddhybrid med radio och värme på medan högspänningsbatteriet är frånkopplat. Jag tycker att Vi Bilägare borde sätta ihop en liten artikel som förklarar detta och inte enbart återge missnöje från bilägare som använder sin bil på fel sätt.

Uppdaterat: 2022-03-18 08:00
Stephan B

Guthki, är det verkligen 12V-batteriet som värmen tas från?
Radion tar ju inte mycket så där finns inte problemet.
Men visst är det riktigt att bilägarna bör lära sig om bilen de äger och inte fortsätta att gå efter förutfattade meningar som kanske är införskaffade sedan 40-50 år!
Det finns ju en instruktionsbok och det är ingen dum idé att läsa den.

Uppdaterat: 2022-03-18 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack, saabnisse, och fel av mig! 12V-batteriet ger inte värme, däremot används det för strålkastarna, för lampor inne i bilen och för diverse annat såsom reläer och infotainmentsystem. Och man ska nog inte bortse från ljudanläggningen, som kan dra en hel del ström om den är kraftfull. Tyvärr är instruktionsböckerna i dag tjocka och ofta svårbegripliga, därför föreslog jag att Vi Bilägare skulle publicera en artikel om hur man undviker att 12V-batteriet i en elbil/laddhybrid laddas ur. Det sägs ju vara den vanligaste orsaken till att sådana bilar behöver vägassistans.

Uppdaterat: 2022-03-20 17:49
Stephan B