Bild
Nästa artikel
Reportage

Batteriet i laddhybriden laddar ur: ”Litar inte på bilen”

Publicerad 2022-03-15 15:15 (uppdaterad 2022-05-02 16:40)
Göran Löfgren är missnöjd med att 12-voltsbatteriet i hans Kia Niro laddhybrid ständigt laddar ur och har tvingats ringa bärgare fyra gånger. ”Det är helt orimligt”, säger han.

Den här artikeln är en av våra Premium-artiklar som just nu är tillfälligt upplåst. Har du inte redan tillgång till Premium har vi ett bra erbjudande här. Förutom alla artiklar på webben har du med Premium-medlemskapet även tillgång till hela det digitala arkivet och vår e-tidning.


”Batteritorsk” är ingen rolig upplevelse att råka ut för. Men det är något som drabbar tusentals bilägare varje år – och det gäller både vanliga bensin- och dieselbilar samt nyare elbilar och laddhybrider.

Trots att elbilar och laddhybrider har ett stort högvoltsbatteri finns fortfarande det lilla 12-voltsbatteriet kvar. Det ska starta upp bilen och driva finesser som exempelvis klimatanläggning och strålkastare.
Om bilen bara körs korta sträckor hinner inte batteriet laddas upp och då kan bilen vägra starta – något som kostar ägaren både tid och pengar.

Vi Bilägare har fått in flera rapporter genom åren om problem med 12-voltsbatteriet i elbilar och laddhybrider från Hyundai och Kia. Det har även drabbat vår egen Hyundai Ioniq 5 som numera rullar i Vi Bilägares långteststall.

Trots att problemen alltså rapporterats från ägare under många års tid och trots att mjukvaran dessutom uppdaterats i flera modeller verkar problemet alltså inte vara helt löst.

”Senaste gången vi råkade ut för urladdat batteri var när vi satt kvar i bilen under en tvätt”

Göran Löfgren som har en Kia Niro Plug-in Hybrid och är en av många bilägare som drabbats av urladdat 12-voltsbatteri, trots att han kör minst tio mil tur och retur en gång i veckan. Bilen har rullat 7 400 mil på 3,5 år så den står inte stilla och laddar ur.

– Det har nu hänt fyra gånger att bilen inte går att starta och vi har fått tillkalla bärgare. Alla möjliga felmeddelanden som ”Fel på hybridsystemet” eller ”Fel på bromsarna” dyker upp på displayen och sedan går bilen inte att starta, säger han.

Behöver starthjälp

Vid samtliga tillfällen har bilen enkelt kunnat startas med en så kallad startbooster, men problemet är ändå irriterande. Göran Löfgren har mätt spänningen i 12-voltsbatteriet och det verkar få laddning både när bilen körs – oavsett om bensinmotorn är igång eller inte – samt när bilen laddas. Men laddningen verkar inte alls vara lika effektiv som om bilen hade en traditionell generator.

– Senaste gången vi råkade ut för urladdat batteri var när vi satt kvar i bilen under en tvätt. Dessutom verkar 12-voltsbatteriet vara klenare än ”normala” bilbatterier vilket antagligen också bidrar till problemet. Bärgarna som hjälpt oss säger att det är vanligt med urladdat batteri i laddhybrider och tycker det är rent bedrövligt hur dåligt systemet fungerar.

”Litar inte på bilen”

När Göran Löfgren pratat med Kias verkstadstekniker säger de att batteriet behöver underhållsladdas för att slippa problem. Han känner inte att han kan lita på bilen och klagar även på att det inte finns någon tydlig varning.

– När batteriet är urladdat så borde detta stå tydligt på displayen. Det är helt orimligt att man ska behöva underhållsladda. Jag fick ingen information om det i samband med köpet.

Laddhybridägarna kan behöva underhållsladda 12-voltsbatteriet, säger David Lilja, pr-chef på Kia i Sverige.

Använda ”Ready”-läget

Enligt David Lilja som är pr-chef på Kia i Sverige har bilarna fått flera uppdateringar de senaste åren.

– Det finns olika uppdateringar tillgängliga, vissa av dem kan direkt eller indirekt påverka 12-voltsbatteriet till det bättre, säger han.

Ägarna får inget tydligt felmeddelande när batteriet laddar ur. Det kan stå ”Fel på hybridsystemet”, ”Fel på bromsarna” eller liknande vilket är följdfel av låg batterispänning. Men det står aldrig ”Låg batterispänning”, varför det?

– Beroende på batteriets laddningsnivå vid det aktuella tillfället så kan bilen anse att det är viktigare att varna för de systemfel som finns orsakat av låg spänning än att varna för just låg spänning.

Är det verkligen rimligt att bilägarna måste underhållsladda batteriet trots att man kör längre sträckor?

– Att underhållsladda sitt 12V-batteri är alltid bra för att säkerställa god och långsiktig funktion oavsett fordon. Viktigare är att ägarna känner till skillnaden mellan radioläge, tändning, och ”Ready-läge”, säger David Lilja.

Med ett litet batteri som i Kias elbilar och laddhybrider går det inte att stå för länge med radioläge eller tändning på innan batteriet laddar ur. Enligt David Lilja är det inte unikt för hybrider eller laddbara bilar.

– Men eftersom 12V-batteriet har mindre kapacitet kan man inte stå stilla och lyssna på radio lika länge som man gjorde med sin gamla dieselbil med stort 12V-batteri. Omständigheter som att stå i ”radioläge” en längre tid påverkar förstås batteriets kapacitet. Att ha bilen igång med ”Ready-läget” är bättre.

Göran Löfgren har tvingats ringa bärgare fyra gånger på grund av urladdat batteri.

Viktig finess saknas

I bruksanvisningen till Göran Löfgrens Kia finns beskrivet hur en särskild funktion kan ladda 12-voltsbatteriet även när bilen är avstängd. Men den finns inte på just Göran Löfgrens exemplar.

– Hur ska jag kunna veta vad som stämmer och inte i manualen? Hur kan man sälja en bil för nästan 400 000 kr och inte orka skriva en korrekt manual?

Funktionen kallas Aux Battery Saver+ är en funktion som övervakar laddningsstatusen på 12V-batteriet. Om nivån batteriet är låg laddar högvoltsbatteriet upp 12-voltsbatteriet även när bilen är avstängd. 

– Den här funktionen finns på Niro från och med facelift modellår 2020. Instruktionsboken kan i vissa fall behandla funktioner som inte den aktuella bilen har, därav texten ”i förekommande fall”, säger David Lilja.

Laddas det lilla batteriet bara upp från det stora batteriet om man har den här funktionen?

– Nej, det sker i alla bilar. Men Aux-funktionen innebär att batteriet laddas även när bilen är avstängd.

Går det att köpa ett annat bilbatteri med högre kapacitet eller kan det ge problem för systemet?

– Det kan jag inte riktigt svara på, men så länge specifikationerna och storlek är rätt så antar jag att man kan göra det.

Saknar vanlig generator
  • Elbilar och laddhybrider från Kia laddar högvoltsbatteriet med hjälp av en kombinerad startmotor och generator.
  • Till högvoltsbatteriet ansluts sedan en lågspänningsomvandlare som laddar 12-voltsbatteriet från högvoltsbatteriet.
  • – Eftersom det inte finns en klassisk startmotor behöver inte 12-voltsbatteriet vara lika stort som på en ”vanlig” bil eftersom det i startögonblicket bara aktiverar ett antal reläer, säger David Lilja, pr-chef på Kia i Sverige.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 2022-03-20 17:49 Tack, saabnisse, och fel av…
  • 2022-03-18 09:03 Guthki, är det verkligen 12V…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.