Vi Bilägares forum

Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?

Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?

"Hur beter de sig vid normal körning under svensk vintertid?" Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-12-03 07:00

Kommentarer

Prestigelös skrev:

Lite märkligt resonemang detta med att förr klarade man sig utan det, det och det tillbehöret utan problem, förr kunde en riktigt man KÖRA bil, inte bara åka med
Nä, dags att inse att det mesta i dagens bilar KAN man klara sig utan, men man VILL helt enkelt inte vara utan ditten och datten.
De som är mest emot fyrhjulsdrift kör inte med fyrhjulsdrift och därför klarar sig också alla andra bilköpare utan detta onödiga tillbehör eftersom man alltid utgår från sig själv och sina egna behov när det kommer till att döma andra.
Ungefär som elbilsmotståndarna resonerar.
Ingen idag köper en bil som endast motsvarar de mest basala behoven, det finns följdaktligen inte heller någon sådan till salu eftersom den skulle förbli osåld.
Fyrhjulsdrift är ett tillbehör precis som luftfjädring, större fälgar, läderklädsel, klimatanläggning, gps eller glastak.
Vad som är nödvändigt eller onödigt kan endast köparen själv avgöra.

+100

Uppdaterat: 2021-12-22 20:35

Undrar om folk i allmänhet vet vad det kostar dem att köra runt med en massa drivaxlar som egentligen inte hjälper till med framfarten?
Självklart finns det folk som märker när det driver runt om eller inte, men jag tror att de flesta skulle klara sig lika bra med bara emblemet på bakluckan.

Uppdaterat: 2021-12-22 20:43

Fyrhjuksdrivna elbilar har dubbla motorer, en vid varje axel. Så det blir annorlunda än mekaniskt länkage och mer energieffektivt.
Men med moderna antisladdsystem och bra däck så är fyrhjulsdrift onödigt för de flesta.
Man bör dock komma ihåg med VWs elbilar att de har olika däckdimension fram och bak.
Det fördyrar inköpen av däck och gör det krångligare.
Man bör ha samma fabrikat fram och bak, och det är inte säkert att de vinterdäck man vill ha erbjuds i båda dimensionerna så det minskar utbudet på marknaden.

Uppdaterat: 2021-12-22 21:23

A.L, möjligt att Leaf är framhjulsdriven.. jag vet inte, bara kört den sedan Augusti i år och det är inte jag som använder den till vardags. Den dagen jag fick lite sladd vid gaspådrag så svängde jag ut ifrån en mindre väg och gjorde en högersväng ut på den större vägen och tryckte på rejält på gasen för att få upp fart... och precis då började bilen sladda i bakvagnen.. möjligt att själva svängen var det som orsakade sladden. Leaf är relativt stark och jag antar att antisladd systemet tillsammans med svängen gjorde att det blev riktigt otäckt. Jag kommer inte att köpa en elbil med allt för stor motor. Det jag tycker är lite jobbigt med Leaf är att i det vanliga läget är bilen väldigt pigg, för pigg.. och slår man på ECO mode så blir den för slö... tycker Nissan misslyckats att balansera kraften i förhållande till bilens storlek och tyngd.

Uppdaterat: 2021-12-23 04:48

Så nu sladdar alltså en framhjulsdriven bil med bakvagnen i en kurva när man trycker på gasen...

Att du bara orkar med alla dina påhitt Vargen.

Du har ingen Leaf lika lite som du har studerat naturvetenskap. Frågan är om du ens har körkort. ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 08:09
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tycker mig urskilja två "sanningar" från debatten:
- den mer "aggressiva" elmotorn KAN ge upphov till sladd, i högre grad än IC.
-många är - numera - ovana vid bakvagnsladd
-ett "aggressivt" TC/ESP kan motverka/reducera/eliminera detta.

Jag kör hellre min 225hk,man., fwd -urkopplad TC/ESP -med 17" odubbade, än min 510 hk (Maranello), AWD, AUTO och Torque Vectoring med 20" odubbade på vintern - självklart det omvända på sommaren.

Uppdaterat: 2021-12-23 09:18
Tjalle skrev:

Jag tycker mig urskilja två "sanningar" från debatten:
- den mer "aggressiva" elmotorn KAN ge upphov till sladd, i högre grad än IC.
-många är - numera - ovana vid bakvagnsladd
-ett "aggressivt" TC/ESP kan motverka/reducera/eliminera detta.
Jag kör hellre min 225hk,man., fwd -urkopplad TC/ESP -med 17" odubbade, än min 510 hk (Maranello), AWD, AUTO och Torque Vectoring med 20" odubbade på vintern - självklart det omvända på sommaren.

Låter som att du inte gillar lågprofilare vintertid.

Där är vi nog ganska överens...

Som tur är går det ju dock att välja en smalare profil även till den fyrhjulsdrivna bilen och då hade den varit mitt val.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-12-23 10:26
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
lsoderlund skrev:

Mycket bättre kontroll och kättervillighet vintertid.

Vad tusan är kättervillighet?

Uppdaterat: 2021-12-25 05:08