Nästa artikel
Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur är bakhjulsdrivna elbilars vinteregenskaper?

Publicerad 3 december 2021
"Hur beter de sig vid normal körning under svensk vintertid?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Funderar på att byta till elbil. Jag har tidigare alltid kört Saab eller Volvo med såväl bak- som framhjulsdrivning eller AWD. Det har känts säkert och bra under alla årstider och mina reflexer är ju anpassade och uppsatta efter dessa bilars beteende.
Min fråga är om ni har gjort eller kommer att testa bakhjulsdrivna elbilars beteende vid normal körning under svensk vintertid?
Vore även bra att få värden på de nya fram- och fyrhjulsdrivna bilarnas beteende i samma förhållanden. Beter de sig till exempel som min nuvarande XC60? Åker frekvent bil till Sälen under vintern.
Roland Johansson


Svar:
Det är lite tidigt att ge ett generellt svar. 2020 ingick Tesla Model 3, bakhjulsdriven, i långteststallet och fick då beröm för ett snabbt arbetande antisladdsystem, men också kritik för bristande styrrespons på snöunderlag. I vintertestet 2021 med bland andra elbilen ID.3, också bakhjulsdriven, var testlaget kallsinniga till bilen, främst beroende på teknikkrångel som senare löstes, men det påpekades också en viss brist på körkänsla.
De stora batterierna ger ökad vikt och kräver däck som klarar vikt och stabilitet. Hög effekt och vridmoment från start kan ge lugnare beteende med bakhjulsdrivning/fyrhjulsdrivning. Laddhybrider har vid vintertester klarat sig lite bättre, kanske beroende på lägre vikt och att de ofta är framhjulsdrivna. Ämnet kommer säkerligen att belysas i takt med allt fler elbilar introduceras. Så här svarar VW på varför deras elbilar är bakhjulsdrivna i grunden.  
”Att ID-bilarna är bakhjulsdrivna har med viktfördelningen att göra. Den låga tyngdpunkten, som beror på att batteripacket är placerat under bilen mellan hjulaxlarna, gör att de mest optimala köregenskaperna och den bästa balansen uppnås vid bakhjulsdrift. Särskilt vid acceleration ger bakhjulsdriften fördelar vad gäller köregenskaper och minskat däckslitage. Detta med hänsyn taget till elmotorns vridmomentskarakteristik.”
Marcus Thomasfolk

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (60)

  • 2024-11-25 10:39 Elbilar kan styra…
  • 2024-11-25 10:16 Vi är inne på vår andra ID3…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.