Bild
Nästa artikel
Långtest: Tesla Model 3 (2020)

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

Långtest

Som enda svenska biltidning långtestar Vi Bilägare en Tesla Model 3. Här kan du hänga med och se alla uppdateringar.

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Grundpris: 481 000 kr.
Tillval: Självkörningsförmåga 66 000 kr, Standard Range Plus 53 760, vinterhjul 21 150, dragkrok 11 500.
Testbilens pris: 624 530 kr.
Garantier: Bil 4 år/ 80 000 km, batteri/drivenheter 8 år/19 200 mil.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 469/B 185/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 751 kg.
Motor: Asynkron elmotor, max effekt 239 kW + litium-jonbatteri 55 kWh.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel. Räckvidd: WLTP testcykel 409 km. Stadskörning 531 km.
CO2-utsläpp: 0.
Prestanda: Toppfart 225 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 5,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5 
VIB:s rostbetyg: 3.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 4.

Tesla Model 3 är Sveriges överlägset populäraste elbil och en av de mest omskrivna modellerna över huvud taget. Tesla 3 blir långtesthistoriens andra rena elbil, efter 2019 års Hyundai Kona EV, och inte bara drivningen/laddningen står i centrum för vårt (och läsarnas!) intresse. Hur är det – egentligen – att vara Teslaägare/-förare i Sverige 2020? Det kommer vi att ge svar på! Vårt exemplar är en Standard Range Plus med bakhjulsdrift, motor på 239 kW och angiven räckvidd på 409 km. Dragkrok hör till den utrustning vi kryssat i, hur eldriften reagerar på släp av olika slag och vikt ska bli spännande att se. Långtestbilen kostar 624 530 kronor, plats i registreringsstatistiken: 23, 3 612 exemplar.

Långtest: Tesla Model 3 (2020)
Långtest: Tesla Model 3 (2020)
Hur man resonerade runt placeringen av elkontakten till dragkroken vet bara Tesla, men att de har tänkt fel är uppenbart.
Hur man resonerade runt placeringen av elkontakten till dragkroken vet bara Tesla, men att de har tänkt fel är uppenbart.
Långtest: Tesla Model 3 (2020)
Sidorutorna bak håller inte tätt.
Sidorutorna bak håller inte tätt.
Långtest: Tesla Model 3 (2020)

2020-02-11

Fyra uppdateringar

Steget från 2019 års sista långtestbil Dacia Duster till 2020 års första, Tesla Model 3, är lika stort som att gå från 40-talets Ferguson TE20 ”Grålle” till Star Wars Millenium Falcon. 

Den lågt dragna vindrutan ger en sällsam körupplevelse, en förarmiljö med ett absolut minimum av fysiska knappar, friskluftsutblås och displayer. 

En stor informationsskärm, svart konstläderklädsel och en dekorlist i trä som löper över hela kupéns bredd ger formstringens i klass med Bang & Olufsens skarpskurna 70-tal. En formmässig fullträff i mina ögon. Lägg till det den laddångestbefrielse Teslas Supercharger ger och det är svårt att inte bli Tesla-fantast. Allt guld och gröna skogar på Tesla-fronten alltså? Nja, inte riktigt. 

Vi har det minsta batteriet på 54 kWh. Det räcker i vardagen men på längre vinterresor blir det tätt mellan laddningarna. På en resa mellan Stockholm och Malmö kom jag knappt 20 mil mellan de av bilens navigator rekommenderade stoppen, det blev totalt tre stopp över cirka 70 mils körning. Mer vintrig vägbana och lägre temperaturer lär innebära fler stopp. 

En vecka efter leverans kallades bilen till verkstad för montering av stänkskydd fram. Då noterade de att bakdörrarnas lister sannolikt behöver bytas på grund av dålig passform. Vid försiktig tvätt läcker båda bakrutorna in vatten. Överlag är karosspassningen tveksam, framför allt runt baklucka och motorhuv. Eller som en läsare uttryckte det när hen såg detaljbilder på Instagram: ”Oavsett bil är passformen under all kritik. Som en brittisk bil från 70-talet.”

Vår bil har fabriksmonterad avtagbar dragkrok. Monteringen av kroken är krånglig. Elkontakten har monterats så att man i princip måste ligga på rygg för att kunna koppla in släpet. Som dragbil övertygar däremot Model 3 men dragvikten är låg (910 kg). 

Tesla gör – med all rätt – ett nummer av trådlösa mjukvaruuppdateringar. Vår bil är inställd för att ta emot uppdateringar så fort de blir tillgängliga. Totalt fyra uppdateringar har gett:

• Batteri som kan laddas med upp till 170 kW.

• Nya spel.

• Röststyrning av klimatanläggning med mera.

• Självsäkrare filbyten under självkörning.

• Bilen kan självköra till mobiltelefonens position.

• Funktion för att läsa och svara på sms.

• Förbättrad regnsensor.

• Dashcam-funktion vid användning av signalhorn och mindre mjukvarujusteringar. 

Nu ska det sägas att många av uppdateringarna är tämligen skakiga. Regnsensorn är, trots att den använder ”neuronnätet” och har ”tittat på bilder av miljoner vattendroppar”, fortfarande inte kompatibel med snöslask. ”Självkörningsfunktionen” kan bibehålls vid automatiskt filbyte men hälften av gångerna sker det inte. Någon större praktisk nytta av självkörning till mobiltelefon finns inte då telefonen inte får vara mer än sex meter bort från bilen. 

Talkommandon verkar fungera när andan faller på. Visst är det irriterande att kommandot ”Höj sätesvärmen!” fungerar ungefär varannan gång bilen startas, men å andra sidan vad är att föredra – en halvmesyr med förbättringspotential eller status quo? 

Anders Helgesson

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

2020-02-20

Stora vintertestet

Vi har publicerat vårt stora vintertest där vi bland annat testar köregenskaper på vinterväg, strålkastare, kupévärme, stolsvärme och rattvärme. Läs hela testet här.

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

2020-03-06

Jag kallar henne Tess

Jag brukar inte ha några bekymmer med att hålla testbilarna på ett känslomässigt avstånd –  men med Model 3 har det varit svårt. Jag kommer på mig själv att i tanken byta ut det sociala medier-anpassade namnet ”#ViBil186” till ”Tess”. ”Undrar hur mycket Tess har laddat i dag?” ”Men nu är det väl ändå dags för tvätt, Tess?”. En osund relation till ett dött ting i allmänhet, regelrätt galenskap när det kommer till en testbil. 

Varför det har det blivit så här? Jag skulle säga personlighet. Kombinationen av den gladlynt grodaktiga uppsynen, elbilscharmen och kombinationen av bra och dåliga egenskaper som ger henne… – bilen – en älskvärd karaktär, svår att värja sig mot.  

Sedan sist har de läckande gummilisterna runt bakdörrarna bytts på garanti. Passformen är avsevärt bättre. Med runt 950 mil på vägmätaren har Tesla tagit ledartröjan i årets jakt på mil.

En försvarlig del av sträckan kommer från en tripp till Düsseldorf. Laddnätverket med Superchargers gjorde resan plättlätt, men att 54 kWh-batteriet bara ger 15–18 mils sansad motorvägskörning mellan laddstoppen gör att resandet tar tid. Düsseldorf tur och retur slutade på totalt 20 laddstopp. Hade det varit några grader varmare eller batteriet varit 6–7 kWh större borde det vara möjligt att rationalisera bort tre, fyra stopp. Totalt gick det åt 669 kWh ström, det motsvarar energi från cirka 73 liter bensin.

Under vintertestet hårdlandade en drönare på Tess motorhuv. Ett fall för plåtverkstaden. Tesla Support meddelade via telefon att alla verkstadsbesök ska bokas via Tesla-appen. Sagt och gjort. En knapp vecka senare kommer ett mejl från verkstaden att bokningen har strukits. För plåtskador ska man vända sig direkt till en plåtverkstad. Svagt att inte Teslas försäkringsbolag och kundtjänst har bättre koll på sina rutiner. 

Regn följt av minusgrader har visat sig vara en dålig kombination. Dörrhandtagen är rimligt enkla att knacka isfria, medan bakluckan sitter som berget. Nya mjukvaruppdateringar har gjort röststyrningsfunktionen mindre vilsen, men det är fortfarande lite av ”sten, sax, påse” när det kommer till att utföra kommandot. 

Anders Helgesson

När man måste stanna för laddstopp efter 15 till 18 mil, så infinner sig aldrig långreselunken.
När man måste stanna för laddstopp efter 15 till 18 mil, så infinner sig aldrig långreselunken.

2020-03-31

Kom tillbaka!

Turerna innan vi kunde ta leverans av vår långtidstestbil var många. Kommer i tid. Kommer inte i tid. Kommer kanske inte alls. Kommer!

I mitten av december hämtade redaktionschef Wahlström LSP 72E, mer känd under det socialt mer accepterade namnet #ViBil186. Jag har tjuvstartat med många testmil i Teslor, att vänja sig vid pekskärmsgränssnittet var inga större problem men en sak som jag inte begriper är varför Tesla inte har vindrutedisplay för hastighet och navigation. 

Det har blivit en del långresor, först nyårsfirande i Skåne, några veckor senare båtmässa i Düsseldorf. Teslas Superchargerstationer är smidiga och prissättningen skälig, men den som säger att det går lika fort att köra elbil som en bil med förbränningsmotor med argumentet  ”lunch ska man ändå äta” vågar jag påstå modifierar sanningen.

Vid autobahnkörning i 120 km/tim och några plusgrader klarade vår Tesla mellan 15 och 18 mil mellan laddstoppen som i snitt tar 30–40 minuter. Den behagliga långresan blir snuttifierad och den mysiga långreselunken har svårt att infinna sig. I gengäld kan man vila öronen, Model 3 är skäligen bullrig.

Testperioden har bjudit på två verkstadsbesök. Besök ett var montering av stänkskydd. Bakrutorna har sedan dag ett läckt in vatten, gummilisten runt dörrbladen har haft synbart dålig passform. Listbyte blev verkstadsbesök nummer två. Sedan dess har rutorna varit täta. Bilens strålkastare har bländat medtrafikanterna, det tog nästan en halv dag i ljuslabbet att justera rätt. Under tiden vi har haft bilen har fem mjukvaruuppdateringar passerat genom luften och gett bland annat en rad nya spel och en märkbart mer begåvad regnsensor. 

Vidare har bilen blivit avsevärt bättre på att tolka talkomandon så som ”Spela Sveriges Radio P2” eller ”Ring Elon”. Månaderna med Model 3 passerade rasande snabbt och det är med saknad jag har lämnat över nyckelkortet och app-behörigheten till Maria. 

Anders Helgesson

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

12 maj

Vår långtest-Tesla rullar vidare: "Det spökar i baksätet!"

Tesla Model 3 som ingår i vårt långteststall har under våren hamnat i händerna på Maria Dahlin, redaktionens långpendlare. Fast vardagsresorna mellan Västerås och Stockholm har inte blivit så tysta och avslappnade som förväntat.

Marias tvillingar sitter i var sin identisk bältesstol med Isofix-fäste i baksätet. När barnen inte färdas i bilstolarna larmar vänster sittplats för en obältad passagerare. Därmed gäller det att sätta fast bältet igen efter att barnen klivit ur, annars börjar nästa resa med en irriterande varningssignal så fort hastigheten överstiger 20 km/tim. 

Ett ärende är skapat i Teslaappen, den enda kontaktvägen till Teslaverkstaden. Det återstår att se vad åtgärden blir, eller om fenomenet försvinner av sig själv vid nästa trådlösa uppdatering.

Nils Svärd

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

2020-06-04

Bjuder på laddbuffé

Efter att ha kört långteststallets elbil kom jag flera gånger på mig själv med att glömma att slå av tändningen på andra bilar innan jag öppnade dörren för att kliva ur. Den funktionen finns som bekant inte på Tesla och att leva med bilen har förändrat mig, kanske mer än någon annan bil gjort hittills. 

Eftersom coronaviruset satte stopp för de inplanerade långresorna under min tid med bilen kan jag inte säga hur den är på längre turer men att ha möjligheten till Teslas Supercharger-nätverk plus alla andra CCS-laddare känns som den lyxigaste buffé man kan tänka sig.

Som vi tidigare har berättat larmar bilen om en obältad passagerare i baksätet när jag har monterat bältesstol och det inte sitter något barn där. Jag skapade ett ärende i appen och fick snabbt svar att detta är ett känt problem som uppstår när stolen är tillräckligt tung för att trycka ner med sådan kraft att bilen tror att det sitter någon där.

Vidare säger Tesla att byte av säte inte kommer lösa problemet utan rekommenderar istället att alltid ha bältet fastknäppt i låset för att slippa varningen. Detta har inte hänt på någon annan bil jag kört med samma bältesstol monterad i baksätet.

Autopiloten tycker jag inte är värd 66 000 kronor extra, den är mest bara bråkig och lynnig. Ibland har det hänt att bilen tvärbromsat när man ligger i högerfil och någon närmat sig på en påfart.

Att styra funktionerna via skärm är inget fel i sig, men det borde inte vara möjligt att exempelvis logga in på Spotify samtidigt som man kör i motorvägsfart. Eftersom hastigheten bara visas på skärmen och inte framför föraren har min blick fastnat i något slags titta-snett-ner-till-höger-läge.

Maria Dahlin

Långtest: Tesla Model 3 (2020)

2020-06-23

Kolla att takboxen sitter fast

Det märks att Tesla 3 är amerikansk, klimatanläggningen är effektiv och kupéluften kyls i rasande fart. Jänkarna kan komfort! Glastaket saknar gardin men solljuset dämpas ändå effektivt.

Sköna stolar, bra fartresurser, rimligt baksäte för två men bredden räcker knappast för tre. Bagageutrymmet har liten öppning men lastgolvet är långt.

Finishen överlag är måttlig, runt bagageutrymmet rent undermålig. På grusväg väller det in damm i varje vrå på plåten runt bagageöppningen, vi fick ha med oss en borste och sopa rent. I motljus kan man se hur illa dörrarna passats in mot karossen, överlappningarna bildar långa skuggor. Det känns verkligen inget vidare på en bil för 625 000 kronor!

Köregenskaperna är bilens trumfkort, Tesla rullar säkert och underhållande även med full last. Direkt styrning (två rattvarv mellan fulla hjul utslag), kvick acceleration, fint avstämd ”gaspedalkänsla” – en bil att köra helt utan slack.

Den stora skärmen ger ett ganska enkelt handhavande när man kommit över eventuellt initialmotstånd. Men den adaptiva farthållaren fungerar illa, ibland bromsar bilen kraftigt och plötsligt in av sig själv, utan synbar anledning. Det är trafikfarligt.

Maxlasten på 309 kg är ynklig, kommer det att rulla överlastade Tesla 3 på vägarna i sommar? Att varje resa måste planeras efter laddningsplatserna är ett minus för den spontana semesterupplevelsen, i synnerhet i vår långtestbil med lilla batterikapaciteten. Räckvidden är irriterande, som bäst runt 36 mil. Med takbox och/eller last sjunker den tydligt. Helheten blir en sällsam blandning. Somligt är toppen, annat undermåligt.

Plus: Stolar, fartresurser, köregenskaper, hyfsat bagageutrymme, klimatanläggning.

Minus: Takbox svår att montera korrekt, karossfinish, klen maxlast, osäker farthållare.

Calle Carlquist

Tesla Model 3 Standard Range Plus

Grundpris: 481 000 kr.
Tillval: Självkörningsförmåga 66 000 kr, Standard Range Plus 53 760, vinterhjul 21 150, dragkrok 11 500.
Testbilens pris: 624 530 kr.
Garantier: Bil 4 år/ 80 000 km, batteri/drivenheter 8 år/19 200 mil.
Skatt: 360 kr.
Mått: L 469/B 185/H 144 cm.
Tjänstevikt: 1 751 kg.
Motor: Asynkron elmotor, max effekt 239 kW + litium-jonbatteri 55 kWh.
Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. Reduktionsväxel. Räckvidd: WLTP testc

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Följ vår Tesla på Instagram!

Vi har gett varje bil en unik identitet på Instagram. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Tesla Model 3: #vibil186

Aktuell körsträcka: 954 mil
Officiell förbrukning: 14,9 kWh/100 km
Vi Bilägares förbrukning: 21,2 kWh/100 km

Kommentarer

#1
2020-03-31 19:23

Känns som att standard range inte är värt sitt pris på vintern i alla fall.
Hur är det med long range? Kan inte acceptera ett pris på 600 000 och mindre än 20 mils räckvidd. Det är totalt katastrof sett till priset. Ska det kosta så mycket vill jag i alla fall komma 40 mil.

#2
2020-06-29 14:06

Jag begriper fortfarande inte hur ViB resonerade när man la 66000 på FSD-funktionen. Det är långt kvar tills Tesla ens teoretiskt kan tänkas uppnå något som liknar full självkörning och för en bil som ska behållas ett år (eller kanske något längre?) kommer det att ge ett oproportionellt stort avtryck i kostnadskalkylen, det är i alla fall min övertygelse.
Dessutom verkar man ha svårt med vokabulären i vissa artiklar och uppdateringar när man benämner funktioner som tillhör FSD "autopilot", när autopilot numera är namnet på de förarstödsfunktioner som ingår i bilens grundpris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.