Vi Bilägares forum

Ioniq 5

Ioniq 5

Ser fram emot nästa veckas, tisdag 23:e kl 08:00, världspremiär av Ioniq 5
Den ser mer och mer intressant ut. Senaste infon är max dragvikt 1600kg.
Snygg interiör med säten som är som en biofåtölj med utfällbara långa stöd för benen så man kan skjuta bak och fälla hela sätet och ta sig en tupplur under laddningen.
Skulle gissa att den prismässigt ligger strax under en ID4, läst om frånpriset 40.000£ i England.
Med tanke på hur energieffektiva bilar Hyundai bygger så kan detta bli en het kandidat vid mitt nästa bilbyte.

Uppdaterat: 2021-02-18 22:30
Guran

Kommentarer

Guran skrev:

mso 1000 wrote: Men jag har då bestämt för mig att du höjt Octavians 230V uttag till skyarna som höjden av praktikalitet i din tråd om din 1,0 tsi.
Men din höga ålder kanske gör att seniliteten smyger sig på :)
Skulle inte bilen nå upp till mina förväntningar så skulle jag tro att den är väldigt lättsåld.

Läs igenom vad skriver, innan du trycker på skickaknappen, Guran...

Uppdaterat: 2021-05-18 20:09

Jag gillar nog kusinen från KIA bättre, den har ju åtminstone en rund ratt.
Men tyvärr ser den bedrövlig ut i röven, där är Ionic bättre.

Uppdaterat: 2021-05-18 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
40-talisten skrev:

Guran wrote:mso 1000 wrote: Men jag har då bestämt för mig att du höjt Octavians 230V uttag till skyarna som höjden av praktikalitet i din tråd om din 1,0 tsi.
Men din höga ålder kanske gör att seniliteten smyger sig på :)
Skulle inte bilen nå upp till mina förväntningar så skulle jag tro att den är väldigt lättsåld.
Läs igenom vad skriver, innan du trycker på skickaknappen, Guran...

Vad är det du har synpunkter på i min kommentar till MSO? Du får gärna utveckla detta lite mer.
Jag ser varken några stavfel, syftningsfel eller semantiska fel.

Uppdaterat: 2021-05-18 20:18

Guran, att någon inte har samma åsikter som du innebär ju inte att du kan beskylla denne för tilltagande senilitet.
Det är verkligen något du behöver be om ursäkt för!

Uppdaterat: 2021-05-18 22:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ah, den kommentaren från Guran får väl ändå ses som att den passerade under epitetet "liten gliring med glimten i ögat"...
Det är ju faktiskt rätt kul när MSO halvofta vänder kappan efter vinden så det står härliga till beroende på vad han för tillfället har....

Uppdaterat: 2021-05-18 22:36
Guran skrev:

Men din höga ålder kanske gör att seniliteten smyger sig på :)
Skulle inte bilen nå upp till mina förväntningar så skulle jag tro att den är väldigt lättsåld.
Läs igenom vad skriver, innan du trycker på skickaknappen, Guran...
Vad är det du har synpunkter på i min kommentar till MSO? Du får gärna utveckla detta lite mer.
Jag ser varken några stavfel, syftningsfel eller semantiska fel.

Jag bad dig tänka efter först, men du verkar inte förstå ditt visade åldersförakt. Men saabnisse har rakt på sak pekat på din låghet i detta fall.

Uppdaterat: 2021-05-18 22:40

Jag går i bilbytartankar och har googlat en hel del på EV6 och Ioniq5. Designmässigt tycker jag Ioniq har snyggare exteriör och EV6 snyggare interiör.
Just nu gillar jag dock Enayq bäst, dock den enda som torrkörts. Har sett en del ID4 på vägarna och den gillas mer och mer men jag trivs bättre med Skodas instrumentering.
Nåja, lär väl blir några vändor till bilhandlarna framöver.

Uppdaterat: 2021-05-18 22:51
saabnisse skrev:

Guran, att någon inte har samma åsikter som du innebär ju inte att du kan beskylla denne för tilltagande senilitet.
Det är verkligen något du behöver be om ursäkt för!

Mig veterligen är jag och MSO ungefär lika gamla, så vi börjar väl i så fall båda bli lite senila. Absolut inget jag kommer be om ursäkt för. framförallt inte på anmodan av två lättkränkta herrar som skriver på ett forum på nätet.
Extra roligt när påsikten om en fuktion snabbt växlar från oumbärlig till tja, inte mycket att ha nytta av, helt beroendå på fabrikat på bilen.

Uppdaterat: 2021-05-19 07:59
40-talisten skrev:

Guran wrote:
Men din höga ålder kanske gör att seniliteten smyger sig på :)
Skulle inte bilen nå upp till mina förväntningar så skulle jag tro att den är väldigt lättsåld.
Läs igenom vad skriver, innan du trycker på skickaknappen, Guran...
Vad är det du har synpunkter på i min kommentar till MSO? Du får gärna utveckla detta lite mer.
Jag ser varken några stavfel, syftningsfel eller semantiska fel.
Jag bad dig tänka efter först, men du verkar inte förstå ditt visade åldersförakt. Men saabnisse har rakt på sak pekat på din låghet i detta fall.

Mig veterligen är jag och MSO ungefär lika gamla, så vi börjar väl i så fall båda bli lite senila.
Men känner du dig kränkt av kommentaren så kan du väl låta bli att läsa den.

Uppdaterat: 2021-05-19 08:01

Guran, märkligt om det är mig du anser vara lättkränkt, men i så fall är du snett ute.
Däremot är jag moderator och det är min skyldighet att se till att det hålls en god ton på forumet.
Du skrev en olämpligt kommentar och fick en anmärkning för det, det hjälper inte sedan att du ger en rekommendation att inte läsa den, den är ju läst av många.
Och det är ju faktiskt det som är meningen med kommentarsfältet.
Men vi ser det som ett enstaka olycksfall, du brukar oftast ha underfundigt humoristiska inlägg i dina kommentarer och då är det mycket trevligt att läsa dem, det är få förunnat att på ett bra sätt kunna kombinera humor och fakta.

Uppdaterat: 2021-05-19 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja på det här forumet är nog äldre gubbar överrepresenterade så jag tar sådana kommentarer med en klackspark.

Jo för att kommentera 230v så är väl det viktiga att det är gott om usb utag både i baksäte och fram.
Att det också fans 230v i baksätet på min Octavia var väl för 99% av alla köpare onödigt om man nu inte behövde ladda en laptop.
Jag använde det till att värma/torka pjäxorna vilket var skönt.
Men inget jag skulle betalt något extra för, om man säger så.

Uppdaterat: 2021-05-19 08:46
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Nja på det här forumet är nog äldre gubbar överrepresenterade så jag tar sådana kommentarer med en klackspark.
Jo för att kommentera 230v så är väl det viktiga att det är gott om usb utag både i baksäte och fram.
Att det också fans 230v i baksätet på min Octavia var väl för 99% av alla köpare onödigt om man nu inte behövde ladda en laptop.
Jag använde det till att värma/torka pjäxorna vilket var skönt.
Men inget jag skulle betalt något extra för, om man säger så.

Bra med den klacksparken mso1000. Men 230V uttaget kan ju också användas till att ladda telefonen t,ex för man behöver ju inte använda USB-uttag och 12V. Det har jag gjort på min f.d. Insignia och dagens XC60, alltså använt 230v-uttaget.
Sedan kan jag förstå 40-talistens reaktion mot åldersdiskriminering, men vad gäller Guran så var han nog helt fel ute för där var det definitivt med "glimten i ögat".

Uppdaterat: 2021-05-19 12:54
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Verkar inte vara helt impotent i alla fall, trotts förmodad avsaknad av vissa praktikaliteter :)
https://youtu.be/eM-wzIE4vKg

Uppdaterat: 2021-05-19 21:28

Såg ett annat test på Youtube och är lite besviken. Alldeles för mycket hårdplast tycker jag och displayen hade vit ram, kanske går att får svart ram? Sedan fanns ingen bakrutetorkare, kommer inte funka i Sverige tror jag.

Uppdaterat: 2021-05-19 22:06
Axa skrev:

Såg ett annat test på Youtube och är lite besviken. Alldeles för mycket hårdplast tycker jag och displayen hade vit ram, kanske går att får svart ram? Sedan fanns ingen bakrutetorkare, kommer inte funka i Sverige tror jag.

Varför det inte skulle fungera utan bakrutetorkare begriper jag inte. Man borstar bort eventuell snö innan avförd sedan så fixar spoilern att hålla bakrutan ren. För du har väl aldrig sett en sedan med bakrutetorkare? Tolkaren på min nuvarande GLC är ytterst sparsamt använd, har både backkamera och bra backspeglar så behovet av att torka av bakrutan är ytterst litet.
Beträffande interiören så har jag inga åsikter innan jag sett en färdig produktionsbil. Men interiören är speciell och matchar bilen, totala motsatsen mot min nuvarande bil.
Alla som visats är förseriebilar. Beträffande hårdplast och vit displayram så ber jag att få återkomma då jag levt med det.
Kanske får jag kväljningar av interiören så bilen måste bytas. Men det vet jag inte baserat på att se på det på Youtube.
Är ju lite bortskämt med kvaliteten som MB har på interiören, förövrigt har jag haft både BMW och Audi i modernare tid. Men baserat på min test av nya Tucson så har Hyundai lyft sig rejält. Troligen inte i nivå med premium Tyskar eller Lexus. Men hoppas jag kan leva med den.
Men Axa, du glömde nämna allt det positiva som de flesta tester på Youtube visar på :)
Udda designen men en elbil som ligger i frontlinjen.

Uppdaterat: 2021-05-19 22:58

Kul köp.

Berätta gärna om vägljudet i den.

Provade en ID3 för några veckor sedan och trodde inte mina öron. Den lät som ett tröskverk. Var en fröjd att hoppa in i Volvon efter det.

Hoppas Kia och Hyundai gjort läxan bättre.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-05-19 23:20
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Står lite om Kian i senaste TV.
Kia/Hyundai slår på stort, och siktar på att bli värdens största elbilstillverkare, och reportern håller med att det inte låter omöjligt, Koreanerna var ju snabba ut ur startblocken.
"Tänk på att detta är koncernens andra elbilsplattform, Tyskarna har just vaknat"

Uppdaterat: 2021-05-19 23:58

Guran. Jag skulle aldrig välja bort min bakrutetorkare även om jag har spolning av kamera linsen eller lucka för kameran.
Lika lite som jag skulle välja bort spolning av strålkastare.

Använder man bilen mycket på vinterslask perioden är det krav detaljer för mig.
Avstår hellre bling bling till noll nytta.

Men grattis till elbilen.
Men inte kallar man väl ioniq5 för sedan, är väl en halvkombi i golfklassen?

Blir säkert spännande och kul, ett tag i alla fall ;)

Uppdaterat: 2021-05-20 08:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

För du har väl aldrig sett en sedan med bakrutetorkare?

Jag har sett det flera gånger, främst på blåa bilar.

På Lancer EVOn förra hustrun hade tror jag det satt en plugg i hålet för torkaren bak.

Uppdaterat: 2021-05-20 08:17

Man klarar sig utan bakrutetorkare, man klarar sig ju faktiskt utan bakruta, det räcker med speglar och kamera.
Men jag vill ha bakrutetorkare och även fungerande strålkastarrengörare som jag är bortskämd med sedan 1971 års Saab!
Puttrar man bara runt i tätorter och på rena vägar då och då klarar man sig nog utan, men på de skitvägar jag ofta tvingas ut på är det skönt att slippa stanna för att göra rent ljuset.
Att man slutat med det här är ju en eftergift åt EU. De flesta länder i Europa behöver inte det här och man gör ju inte undantag för fjuttländer.

Uppdaterat: 2021-05-20 08:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
mso 1000 skrev:

Guran. Jag skulle aldrig välja bort min bakrutetorkare även om jag har spolning av kamera linsen eller lucka för kameran.
Lika lite som jag skulle välja bort spolning av strålkastare.
Använder man bilen mycket på vinterslask perioden är det krav detaljer för mig.
Avstår hellre bling bling till noll nytta.
Men grattis till elbilen.
Men inte kallar man väl ioniq5 för sedan, är väl en halvkombi i golfklassen?
Blir säkert spännande och kul, ett tag i alla fall ;)

Du som säger dig ha sett så mycket på Youtube om Ioniq 5 :) borde helt klart uppmärksammat att bilen är 4,64 m lång, 189 cm bred och har en hjulbas på 3 m
Den är lika stor som min nuvarande GLC

Jämfört med Tesla 3

Uppdaterat: 2021-05-20 09:10
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Guran. Jag skulle aldrig välja bort min bakrutetorkare även om jag har spolning av kamera linsen eller lucka för kameran.
Lika lite som jag skulle välja bort spolning av strålkastare.
Använder man bilen mycket på vinterslask perioden är det krav detaljer för mig.
Avstår hellre bling bling till noll nytta.
Men grattis till elbilen.
Men inte kallar man väl ioniq5 för sedan, är väl en halvkombi i golfklassen?
Blir säkert spännande och kul, ett tag i alla fall ;)

.
Du som säger dig ha sett så mycket på Youtube om Ioniq 5 :) borde helt klart uppmärksammat att bilen är 4,64 m lång, 189 cm bred och har en hjulbas på 3 m
Den är lika stor som min nuvarande GLC
https://youtu.be/G7_So9hzcDo

Ja där ser man vad man blir lurad av utseendet med sluttande baklucka.
Den är Mao nästan måttmässigt då som en golf kombi eller octavias halvkombi/kombi då.

Måste kommentera det elektriska baksätet.
Måste väl vara dyr överkurs med el.
Hade samma skjutbara baksäte i t-crossen men kände aldrig behovet då man oftast viker ner ryggstödet om man fraktar något.
Slappa insynsskydd som hänger ner är jag allergisk mot men det går väl stoppa undan som brukligt under golvet.

Uppdaterat: 2021-05-20 09:26
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Guran skrev:

mso 1000 wrote:Guran. Jag skulle aldrig välja bort min bakrutetorkare även om jag har spolning av kamera linsen eller lucka för kameran.
Lika lite som jag skulle välja bort spolning av strålkastare.
Använder man bilen mycket på vinterslask perioden är det krav detaljer för mig.
Avstår hellre bling bling till noll nytta.
Men grattis till elbilen.
Men inte kallar man väl ioniq5 för sedan, är väl en halvkombi i golfklassen?
Blir säkert spännande och kul, ett tag i alla fall ;)
Du som säger dig ha sett så mycket på Youtube om Ioniq 5 :) borde helt klart uppmärksammat att bilen är 4,64 m lång, 189 cm bred och har en hjulbas på 3 m
Den är lika stor som min nuvarande GLC
Jämfört med Tesla 3

Oj vad stor den såg ut med ts3 vid sidan om.
När man ser youtube film ser den inte stor ut, man blir lurad av att ingen annan bil är i närheten. :)

Uppdaterat: 2021-05-20 09:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ehm, nej någon Golf-klass är inte Ioniq i. Den är snäpp större.
Bakrutan sluttar som på en kombi på Ioniq och min erfarenhet är att det isåfall är nödvändigt med en bakrutetorkare.

Visst, plastigheten kan bero på att det är förseriebilar och man behöver nog se den i verkligheten.
Och jag är inte helt negativ till Ioniq, framför allt drivlinan med förbrukning och laddhastighet är imponerande.

Uppdaterat: 2021-05-20 10:01

För övrigt, vilket naturligtvis är personligt och individuellt, så jag avskyr breda vita sorgekanter på skärmar. En vit iPad skulle jag aldrig äga.
Kan man inte välja bort det på Ioniq så går den bort för mig direkt oavsett alla övriga positiva egenskaper.

Uppdaterat: 2021-05-20 10:10
Axa skrev:

För övrigt, vilket naturligtvis är personligt och individuellt, så jag avskyr breda vita sorgekanter på skärmar. En vit iPad skulle jag aldrig äga.
Kan man inte välja bort det på Ioniq så går den bort för mig direkt oavsett alla övriga positiva egenskaper.

Och jag har både vit iPad och har haft vit iPone, så det kommer nog bli bra så jag inte behöver kasta upp i bilen pga displayerna :)

Uppdaterat: 2021-05-20 12:18

Vit inramning skulle absolut inte störa mig, en av mina TV, som är några år, har vit ram och jag tycker det är mycket snyggare än när det är helsvart.
Men det är ju individuellt, jag är nog överkänslig mot svart?
Ska bli intressant, Guran, att se hur du upplever det här köpet, själv vill jag inte köpa en helt ny bil som jag bara sett på bil utan möjlighet att klämma på den.
Jag har gjort det ett par gånger och känt mig lite lurad.

Uppdaterat: 2021-05-20 13:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ska bli intressant, Guran, att se hur du upplever det här köpet, själv vill jag inte köpa en helt ny bil som jag bara sett på bil utan möjlighet att klämma på den.
Jag har gjort det ett par gånger och känt mig lite lurad.

Det hade inte jag heller tänkt. Men nu verkade bilen såpass bra och eftertraktad så varför inte. Snart är jag för gammal för att göra lite galna bilaffärer. Kan som sämst bli missnöjd, men lika gärna väldigt positivt överraskad.
Var en stund inne på MB EQC/A, men insåg att skall jag byta så varför inte gå all inn med en "riktig" elbil som är bygd enkom för att vara det från en fabrikant som bevisligen kan bygga väl fungerande elbilar som är snåla på elektronerna

Uppdaterat: 2021-05-20 13:40
mso 1000 skrev:

Måste kommentera det elektriska baksätet.
Måste väl vara dyr överkurs med el.
Hade samma skjutbara baksäte i t-crossen men kände aldrig behovet då man oftast viker ner ryggstödet om man fraktar något.

Så klart att du inte kände behov av det på den lilla bilen :)
Finessen med elektriskt skjutbart är så klart att du kan köra bak det när du ämna fälla bak vilstolen och ta dig en tupplur i en kvart samtidigt som du laddar nästan fullt. eller även köra fram det enkelt om du skall lasta mer skrymmande saker i bagaget.

Uppdaterat: 2021-05-20 14:00

Guran, det är tufft, men varför inte?
Själv har jag nästan bara köpt bilar av märken som de flesta vet är skräp och det har jag fått höra (nåja, ibland har de haft rätt), men jag är stolt över att aldrig ägt en Volvo!
Den som inget vågar inget finner, som någon gammal stolle sagt.
På det man läst och sett i pressen verkar Ionic vara väldigt bra och ganska snygg (bortsett från ratten tycker jag, den är trevligare i Kia) och som jag skrev tidigare blir det verkligen roligt med vidare info.

Uppdaterat: 2021-05-20 14:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det verkar bli mer vanligt att kränga nya bilar som inte ännu finns . Toyota "öppnar orderböckerna" (har någon sett en sådan?) på nya Yaris Cross, för leverans i höst. Pris från 304 kkr... Titta och provköra först, glöm det! Men det var värre i forna DDR. Där fick man betala sin nya Trabant kontant, och leveransen skedde efter 10 år! Då blev det så att en begagnad Trabbi var dyrare än en ny, tillgång och efterfrågan.

Uppdaterat: 2021-05-20 15:27

Jag måste revidera det påstående jag kom med i #231 beträffande ratten i Kia EV6, den är inte snyggare, faktiskt riktigt otäck med en blank list som inte har något där att göra. Faktiskt lika konstig dom den fula bakdelen.
De förra bilden jag utgick från var fel och från en helt annan modell.
Men det är ju intressant att man bygger två så utseendemässigt olika bilar, de är ju ändå kusiner.
Men man ska inte bedöma utseende efter bilder det blir oftast helt fel och skapar bara förutfattade meningar.
Ursäkta OT.
Tillbaka till Ionic,

Uppdaterat: 2021-05-21 09:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu börjar Norska provkörningar ramla in.

https://motor.no/elbil/motor-har-provekjort-ioniq-5-elbil/199552

Uppdaterat: 2021-05-21 16:55

Och en till
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/dlywWj/hyundai-ioniq-5

Uppdaterat: 2021-05-21 17:49

Borde man inte fastna på klassiska fartgupp med så lång hjulbas och inte överdriven markfrigång?

Uppdaterat: 2021-05-28 08:57
L. Mäkinen skrev:

Borde man inte fastna på klassiska fartgupp med så lång hjulbas och inte överdriven markfrigång?

Audi A8 har jag inte sett fastna på fartgupp speciellt ofta...
och 16 cm längre än din C-klass tror jag inte leder till att du fastnar på gupp titt som tätt.

Uppdaterat: 2021-05-28 10:55
Guran skrev:

Audi A8 har jag inte sett fastna på fartgupp speciellt ofta...
och 16 cm längre än din C-klass tror jag inte leder till att du fastnar på gupp titt som tätt.

Jag ser ofta bilar som sneddar över guppen för att inte fastna eller skrapa i.
Tesla går väl att höja för att undvika såna problem?

Uppdaterat: 2021-05-28 11:27
L. Mäkinen skrev:

Guran wrote:Audi A8 har jag inte sett fastna på fartgupp speciellt ofta...
och 16 cm längre än din C-klass tror jag inte leder till att du fastnar på gupp titt som tätt.Jag ser ofta bilar som sneddar över guppen för att inte fastna eller skrapa i.
Tesla går väl att höja för att undvika såna problem?

Jag tror att de flesta som kör snett över fartgupp gör det för att det är snällare mot hjulupphängningen.

Uppdaterat: 2021-05-28 18:03

Jag tror att det är för att det är snällare mot röven.

Uppdaterat: 2021-05-28 19:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det mest är yngre män med rejält sänkta bilar som sneddar över guppen för att spara bl.a. frontspoilern.

Uppdaterat: 2021-05-28 20:35

I ”väntans tider” så läses så klart så mycket som möjligt.
Ännu en i raden som styrker mitt hopp om att den första helt oprövade bilen jag köpt kommer bli ganska bra.
https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/ioniq-5

Uppdaterat: 2021-07-10 20:18

Det råder väl ingen tvivel om att det kommer bli en bra bil.
Bara man kan acceptera dom eventuella aviga typ speciella sidorna som alla nya bilar har på nåt sätt.
Du kommer nog bli nöjd Guran.

Uppdaterat: 2021-07-10 20:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag tycker det är generöst av Guran när han ställer upp som testpilot för en helt ny modell.
Jag har gjort det ett par gånger och det blev dyrt och besvärligt även om det var intressant.
Jag hoppas Guran har bättre tur.

Uppdaterat: 2021-07-10 20:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag tycker det är generöst av Guran när han ställer upp som testpilot för en helt ny modell.
Jag har gjort det ett par gånger och det blev dyrt och besvärligt även om det var intressant.
Jag hoppas Guran har bättre tur.

Den blir inte så ny när jag äntligen får bilen. Testpiloterna finns i Norge :) dom har redan fått sina bilar, men ännu inga större problem noterade. Självklart har jag koll på deras FB sida.

Uppdaterat: 2021-07-10 21:13
Guran skrev:

Den blir inte så ny när jag äntligen får bilen. Testpiloterna finns i Norge :) dom har redan fått sina bilar, men ännu inga större problem noterade. Självklart har jag koll på deras FB sida.

Det ska ändå bli väldigt intressant att ta del av dina erfarenheter och jag önskar dig verkligen lycka till.
Och jag hoppas och tror att det här är ett märke som har lite bättre koll på vad de släpper ifrån sig när det gäller nya konstruktioner än de jag var med om att göra utprovning på.

Uppdaterat: 2021-07-11 09:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror inte det kommer vara massa fel och det intressanta är väl hur Guran kommer uppleva bilen i vardagen.

Uppdaterat: 2021-07-11 18:01

Ja det ska bli intressant att följa, kul att se hur elektrifieringen med får folk att titta på märken de kanske inte alls kikade på tidigare. Då det iaf i mina ögon bitvis är väldigt förvånande vilka märken som nu presenterar intressanta bilar och vilka som verkar helt tappade eller iaf väldigt efter med det som de presenterar.....

Uppdaterat: 2021-07-11 18:09
Henrik M skrev:

Ja det ska bli intressant att följa, kul att se hur elektrifieringen med får folk att titta på märken de kanske inte alls kikade på tidigare. Då det iaf i mina ögon bitvis är väldigt förvånande vilka märken som nu presenterar intressanta bilar och vilka som verkar helt tappade eller iaf väldigt efter med det som de presenterar.....

Onekligen är Toyota rejält på efterkälken.
VAG har satt en jäkla fart med sina lika varumärken och totat ihop helt ok bilar, lider väl mest av mjukvaruproblem.
En hoper Kinesiska fabrikat är på gång.
MB nånstans mitt emellan.
Stellantis har planer.
Men för egen del var jag insnöad på en MB, men konstaterade att de var år efter i utvecklingen med endast ”elkonverterade” bilar.
Då jag inte har behovet av att köra jättelångt och ha ett bra laddnätverk så fanns inget behov av en Tesla. Och så fick sonen provision på mitt bilköp, men jag fick ingen rabatt.
Men jag var faktiskt inne på att kunna pröva en Hyundai då de gjort ett rejält lyft i fråga om upplevd kvalitet.
Nu talar alla tester jag läst för att det kommer bli så bra jag hoppats på. Värst är väl färgvalet, Cyber Gray, kanske kommer se ut som en gammal elefant...
Nu när fler bilder finns tillgängliga så hade Teal Green nog blivit valet. En grönblå färg som växlat mellan grönt och blått beroende på ljuset.

Uppdaterat: 2021-07-11 20:13
Henrik M skrev:

Ja det ska bli intressant att följa, kul att se hur elektrifieringen med får folk att titta på märken de kanske inte alls kikade på tidigare. Då det iaf i mina ögon bitvis är väldigt förvånande vilka märken som nu presenterar intressanta bilar och vilka som verkar helt tappade eller iaf väldigt efter med det som de presenterar.....

Onekligen är Toyota rejält på efterkälken.
VAG har satt en jäkla fart med sina lika varumärken och totat ihop helt ok bilar, lider väl mest av mjukvaruproblem.
En hoper Kinesiska fabrikat är på gång.
MB nånstans mitt emellan.
Stellantis har planer.
Men för egen del var jag insnöad på en MB, men konstaterade att de var år efter i utvecklingen med endast ”elkonverterade” bilar.
Då jag inte har behovet av att köra jättelångt och ha ett bra laddnätverk så fanns inget behov av en Tesla. Och så fick sonen provision på mitt bilköp, men jag fick ingen rabatt.
Men jag var faktiskt inne på att kunna pröva en Hyundai då de gjort ett rejält lyft i fråga om upplevd kvalitet.
Nu talar alla tester jag läst för att det kommer bli så bra jag hoppats på. Värst är väl färgvalet, Cyber Gray, kanske kommer se ut som en gammal elefant...
Nu när fler bilder finns tillgängliga så hade Teal Green nog blivit valet. En grönblå färg som växlat mellan grönt och blått beroende på ljuset.

Uppdaterat: 2021-07-11 20:13

En till
https://youtu.be/Lc-uoD4sTAs

Uppdaterat: 2021-07-11 21:07