Vi Bilägares forum

Jí xīng hämtad

Jí xīng hämtad

Bilen står nu på laddning i garaget. Laddboxen ger ca 19A vid 230V och ca 20 km/h. Sålunda blir den inte fulladdad över natten om man kommer med tomt batteri. Inget stort problem för mig, jag har gott om tid numera;-)

Jag har ju beskrivit bilen och hur jag ser på den i en annan tråd. Så då får det bli det "dåliga" som har uppenbarats idag.

Backkameran geggar igen ganska omgående i detta vädret. Kasst. Vidare är väl 360-vyn sådär, samtidigt som om man togglar över till bara backkameran får en lite märklig vy. Vanesak?

Vindrutetorkarna är aktiva (regnsensor) även när man lagt i P-läget. Vad jag förstår, så slutar de inte jobba förrän man låst bilen. Öppningen av bakluckan med foten funkar ca 50% av gångerna.

Det finns ingen möjlighet att säkra lasten med fällda bakre ryggstöd, annat än med några rejäla krokar. Jag saknar den typ av säkring som man har på de flesta kombibilar (balken till insynsskyddet förankrat i de fällda ryggstöden och ett nät uppdraget till taket). F.ö. är "hatthyllan" ganska billig i sitt utförande.

Det finns inget förvaringsfack i mittkonsolen, bara 2 mugghållare där den bakre mycket effektivt döljs av armstödet. Jo, det finns ett just bakom växelspaken, men det är avsett för trådlös laddning av telefonen. Frunken går inte att stänga genom att "släppa ner" den som man kan på andra bilar. Det krävs att man med två händer trycker ner luckan över de två låsen. Inte helt lätt om man står där med en laddkabel i handen...

En av bilderna visar på något som jag inte förväntade mig och som dessutom är nästan utrotat - strålkastarspolning.

Uppdaterat: 2021-01-18 18:46
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Audi A5 SB skrev:

Självklart startar jag en långresa med 100% och kommer då 25 mil. Men snabbladdningen över 80% på min bil är trög - vi snackar 30 kW vid 80% och 15 kW vid 90%. Möjligen blir det bättre med den kommande OTA. Så de där 65% som jag räknar med är efter snabbladdning utmed vägen.
Annars är jag helt såld på konceptet med elbil. Helt såld.

Då förstår jag, ja kortstannar jag till bara för att ladda utan att göra nåt annat direkt håller jag mig med inom det mest snabbladdande intervallet.

Kul läsa du är så såld! :) Och jag kan inte annat än hålla med dig....

Uppdaterat: 2021-02-07 18:53

Sen finns det ju allt fler 150+ laddare och ännu fler är på G, även om det kostar mer om det är Ionity.
Vi får se vad OKQ8 får till med sina.

Uppdaterat: 2021-02-07 19:08
*Robban
EnannanRobban skrev:

Sen finns det ju allt fler 150+ laddare och ännu fler är på G, även om det kostar mer om det är Ionity.
Vi får se vad OKQ8 får till med sina.

Japp. Ser fram emot detta. Mackarna har en ny utmaning att bita i - bränslet var det ju länge sedan man tjänade något på och det löste man med korv;-)

Uppdaterat: 2021-02-07 19:12
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ja och nu med elbilister så har de dessutom tid att köpa korv, vilket bensinbilister inte har...

Uppdaterat: 2021-02-07 19:15
*Robban
EnannanRobban skrev:

Ja och nu med elbilister så har de dessutom tid att köpa korv, vilket bensinbilister inte har...

Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-07 19:19
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Jag tror till och med att vi ganska snart kommer se bättre mat än korven dyka in där med.....tror detta med laddandet kommer bli en revival för vägkrogarna.

Uppdaterat: 2021-02-07 19:19
A.L skrev:

EnannanRobban wrote:Ja och nu med elbilister så har de dessutom tid att köpa korv, vilket bensinbilister inte har...
Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!
MVH AL

Med tanke på hur kort dom flesta elbilarna går nu på vintern så lär det bli ett rejält uppsving. Och alla handelsresande kommer se ut som den klassiskt fete mannen i alla gamla filmer.
Eller så varför inte starta gym på macken i stället. Väggym, det tror jag blir nästa trend och kom ihåg vart ni läste det först.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Med tanke på hur kort dom flesta elbilarna går nu på vintern så lär det bli ett rejält uppsving. Och alla handelsresande kommer se ut som den klassiskt fete mannen i alla gamla filmer.
Eller så varför inte starta gym på macken i stället. Väggym, det tror jag blir nästa trend och kom ihåg vart ni läste det först.

Gapskratt!

Uppdaterat: 2021-02-07 20:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

A.L wrote:EnannanRobban wrote:Ja och nu med elbilister så har de dessutom tid att köpa korv, vilket bensinbilister inte har...
Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!
MVH AL
Med tanke på hur kort dom flesta elbilarna går nu på vintern så lär det bli ett rejält uppsving. Och alla handelsresande kommer se ut som den klassiskt fete mannen i alla gamla filmer.
Eller så varför inte starta gym på macken i stället. Väggym, det tror jag blir nästa trend och kom ihåg vart ni läste det först.

Kanske. Men de resor som görs och som kräver laddning är knappast tillräckligt många för att driva laddmackar i samma omfattning som idag.

Antalet laddplatser kommer helt enkelt att vara så många att mackarna inte kommer klara omställningen, i alla fall inte utan att bygga ut sin marknaden med mer korv.

Gym tror jag f.ö inte kommer bära sig. Men däremot smarta små tillfälliga kontor där affärsresenären kan koppla upp sin dator medan bilen och kroppen laddar kan ju vara en mer spännande tanke ;-)

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-07 20:02
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!
MVH AL

Intressant, minst sagt. Det finns en (1) snabbladdare i Göteborg som har en högre effekt än 50kW. Det är väl en funktion av att man laddar hemma - eller utmed vägen. Med det sagt, så får man nog tänka sig en och annan gång innan man investerar i en mack i en storstad. Sotdöden?

Uppdaterat: 2021-02-07 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Gym utmed vägarna tror jag kanske inte vi kommer få se i nån större skala, men jag vågar sätta en slant på att det snart kommer vara en del i reklamen för olika ställen man besöker, att man kan ladda "gratis" under tiden man tillbringar där......och såklart bland annat vid gym.....
Däremot tror jag att olika mindre "lekland" kan ploppa upp vid större ansamlingar av laddstationer. Perfekt om barnen kan rusa av sig 45-60 minuter inför nästa etapp i bilen där mamma och/eller pappa får det lugnare utan rastlösa barn......och i anslutningen till detta en lounge där den vuxne kan njuta en bättre kopp java än brukligt utmed vägen....

Uppdaterat: 2021-02-07 20:06
A.L skrev:

Antalet laddplatser kommer helt enkelt att vara så många att mackarna inte kommer klara omställningen, i alla fall inte utan att bygga ut sin marknaden med mer korv.

Icke så. De flesta mackarna ligger bra till för snabbladdning. Undantaget de i städerna.

Gym tror jag f.ö inte kommer bära sig. Men däremot smarta små tillfälliga kontor där affärsresenären kan koppla upp sin dator medan bilen och kroppen laddar kan ju vara en mer spännande tanke ;-)

Icke så. Man kan sitta i bilen och jobba medans den laddas, bilen är ju f.ö. redan uppkopplad.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-07 20:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

A.L wrote:EnannanRobban wrote:Ja och nu med elbilister så har de dessutom tid att köpa korv, vilket bensinbilister inte har...
Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!
MVH AL

.
Med tanke på hur kort dom flesta elbilarna går nu på vintern så lär det bli ett rejält uppsving. Och alla handelsresande kommer se ut som den klassiskt fete mannen i alla gamla filmer.
Eller så varför inte starta gym på macken i stället. Väggym, det tror jag blir nästa trend och kom ihåg vart ni läste det först.

Haha Guran.
Jag tror på dig.
Det kommer förmodligen behövas ett gym också när elbilarna får stå på kö innan ens sladden kan kopplas in.
Här kanske man pratar nån timme eller mer vilket det är redan i dag när storhelgerna sätter igång.
Sedan kommer det att bli en helt annan logistik och kösystem kring mackar och laddstationerna.

Uppdaterat: 2021-02-07 20:15
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det finns ett uttryck i friåkarkretsar (friåkning på skidor) earn your turns (dvs man går själv uppför berget) samma för den entusiastiske elbilisten. Vore något för John om han vill göra en insats för klimatet :)

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Jag tror att Lidls lösning kommer att sprida sig. En bunt laddare att knyta fast bilen vid när man handlar knackwurst.

Uppdaterat: 2021-02-07 20:24
Audi A5 SB skrev:

A.L wrote:Frågan är bara hur stort kundunderlaget blir när i stort sett alla snart startar sin resa med full tank!
MVH AL
Intressant, minst sagt. Det finns en (1) snabbladdare i Göteborg som har en högre effekt än 50kW. Det är väl en funktion av att man laddar hemma - eller utmed vägen. Med det sagt, så får man nog tänka sig en och annan gång innan man investerar i en mack i en storstad. Sotdöden?

Circle K är svagt "på gång" i Göteborg, vid Vädermotet, Backadal och snart Söderleden finns det 150 kW laddare med.

Uppdaterat: 2021-02-07 20:31
Power to the people
Grosser skrev:

Circle K är svagt "på gång" i Göteborg, vid Vädermotet, Backadal och snart Söderleden finns det 150 kW laddare med.

Ser där, ja. Det tar sig sa han som hade eld i håret. Det går fort nu.

Uppdaterat: 2021-02-07 20:45
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

A.L wrote:Antalet laddplatser kommer helt enkelt att vara så många att mackarna inte kommer klara omställningen, i alla fall inte utan att bygga ut sin marknaden med mer korv.
Icke så. De flesta mackarna ligger bra till för snabbladdning. Undantaget de i städerna.
Gym tror jag f.ö inte kommer bära sig. Men däremot smarta små tillfälliga kontor där affärsresenären kan koppla upp sin dator medan bilen och kroppen laddar kan ju vara en mer spännande tanke ;-)
Icke så. Man kan sitta i bilen och jobba medans den laddas, bilen är ju f.ö. redan uppkopplad.
MVH AL

Ja det är sant. Men min tanke var snarare att man kan gå in, byta miljö lite och kanske ta en kopp. Men det behöver man ju inget kontor till, det räcker med en bärbar rackare (eller nätverk i bilen som du är inne på och som nästan alla har redan idag). Så den iden dog samma sotdöd innan den ens kunde prövas som jag tror kommer att mackarna kommer drabbas av.

En mer troligt lösning blir nog att man centraliserar allt mer kringliggande aktiviteter runt laddningen. Lidl som redan nämnts, gym (som också nämnts), restaurang, butiker eller vad man nu kommer på. Varför inte en drive in bio ? Det kanske kan vara något?

En annan tanke kan vara att man låter annonsörer spela en massa reklamfilm etc och på så vis får man ladda billigare? Reklamfinansierad laddning således.? Har det gått med TV, Radio, kollektivtrafiken och tidningar så varför inte med bilen och transporterna?

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-07 21:05
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
L. Mäkinen skrev:

Jag tror att Lidls lösning kommer att sprida sig. En bunt laddare att knyta fast bilen vid när man handlar knackwurst.

Det tror jag absolut också. Kan redan nu nämna en massa olika matbutiker runt om i landet som erbjuder kostnadsfri laddning i samband med inköp av mat.

Ett annat projekt som jag själv sett inifrån är Stockholms hamnars nya solpark. Den kommer att "kopplas på" deras nätverk och dras rakt in i "kanelbullen" - också mot norvikshamnen (som är en av världens modernaste anläggningar idag). Sedan skall man kunna ladda lastbilar medan de väntar på att köra på färjan, eller lastas av och på osv.

Sådan kommer bli allt vanligare i framtiden tror jag.

MVH AL

Uppdaterat: 2021-02-07 21:12
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Ja det är sant. Men min tanke var snarare att man kan gå in, byta miljö lite och kanske ta en kopp. Men det behöver man ju inget kontor till, det räcker med en bärbar rackare (eller nätverk i bilen som du är inne på och som nästan alla har redan idag.

Jag har lagt in ett extra minne på förarplatsen som kör bak stolen längst bak och ratten dras fram, det är mitt kontorsläge i bilen så jag får plats med laptopen i knät och musen på mittarmstödet.....kan man passa på när man laddar på lite att svara på några mail eller liknande iaf. Men byter med miljön snabbt genom att gå och köpa en mugg eller liknande.

Uppdaterat: 2021-02-07 21:18
Henrik M skrev:

Jag har lagt in ett extra minne på förarplatsen som kör bak stolen längst bak och ratten dras fram, det är mitt kontorsläge i bilen så jag får plats med laptopen i knät och musen på mittarmstödet.....kan man passa på när man laddar på lite att svara på några mail eller liknande iaf. Men byter med miljön snabbt genom att gå och köpa en mugg eller liknande.

Jag har ibland stannat för en liten tupplur på långstyrningarna. De (tupplurarna) kan bli mer frekventa numera.

Uppdaterat: 2021-02-07 21:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Första rejäla buggen dök upp idag. Jag hade parkerat bilen utomhus någon timme och när jag körde iväg dök det upp en pytte-ikon i över högra hörnet på displayen bakom ratten. En pytteliten bil i vitt som visade vilka säten som hade bältet kopplat. Ingen stor sak eftersom ikonen försvann efter någon minut, men dessvärre var hela värmesystemet inaktivt. Det spelade ingen roll hur mycket jag knappade på inställningarna, det blev kallt och immigt i bilen. Stannade bilen och re-bootade systemet och allt funkade som det skulle.

Jag misstänker att det kan bli värre buggar vad det lider. Hoppas jag har fel.

Uppdaterat: 2021-02-11 20:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi, se till att ha nummer till alla bärgare som finns... det är nu det börjar ;-)

Nä, jag hoppas verkligen inte att det var annat än en drivrutin som inte laddades rätt, lite skillnad mot frusna vajrar eller kärvande värmekranar som bilar hade på ”den gamla goda tiden”

Uppdaterat: 2021-02-11 20:09
*Robban
EnannanRobban skrev:

Audi, se till att ha nummer till alla bärgare som finns... det är nu det börjar ;-)
Nä, jag hoppas verkligen inte att det var annat än en drivrutin som inte laddades rätt, lite skillnad mot frusna vajrar eller kärvande värmekranar som bilar hade på ”den gamla goda tiden”

Ja, driftsäkerheten var väl "så där" när jag tog körkort. Första bilen parkerades med fördel i nedförsbacke.

Jag har överseende med buggar i min bil, den är ju trots allt en bil från en liten tillverkare som tagit det stora steget att implementera Google som operativsystem. Det är man nog först i världen att göra. Däremot blir jag rejält skeptisk till alla buggar som finns i ID.3. Jag förstår skälet till varför man släppte en så ofärdig produkt på marknaden, men det är ju j-vligt tråkigt, speciellt för de som köpt sin första elbil.

Uppdaterat: 2021-02-12 08:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Sen konstaterar jag att ryktet om mycket dyr försäkring möjligen är lite överdrivet. Både Trygg-Hansas och Polestars egen försäkring ligger på ca 5.400:- för helår i centrala Göteborg. Då pratar vi en dyr (700 k) bil med många hk (400).

https://www.vibilagare.se/nyheter/lista-bilarna-som-ar-billigast-och-dyrast-att-forsakra

"Hur hög premien är bestäms av en mängd olika faktorer, bland annat förarens ålder och ort, bilens effekt och beräknade reparationskostnad samt hur många verkstäder som kan reparera bilen om något händer."

Det enda som skulle ge mig en lite lägre premie är möjligen min ålder;-) Övriga skäl talar ju emot att en PS2 skulle vara rimlig att försäkra.

Henrik M: hur mycket kostar din Tesla i försäkring?

Uppdaterat: 2021-02-12 08:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Henrik M: hur mycket kostar din Tesla i försäkring?

Jag har faktiskt inte en aning.....

Uppdaterat: 2021-02-12 10:52

För min BMW är motsvarande siffror 4600 och 8000.

Uppdaterat: 2021-02-12 12:25

Kollade lite snabbt på vad en TM3 LR skulle kosta i försäkring. Det billigaste jag hittade?

Halv: 29000
Hel: 56500

Edit: hos Folksam kan jag få halvförsäkring för 21000 :)

Uppdaterat: 2021-02-12 12:31

Ojojoj. Det svartnar för ögonen.
Kan det verkligen kosta så mycket!!

Uppdaterat: 2021-02-12 12:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Apex skrev:

Kollade lite snabbt på vad en TM3 LR skulle kosta i försäkring. Det billigaste jag hittade?
Halv: 29000
Hel: 56500
Edit: hos Folksam kan jag få halvförsäkring för 21000 :)

Tror du fått en nolla för mycket i bägge priserna, såvida du inte är 18 år och bor i Gamla Stan;-) Jag kollade också på en TM3 LR och den landade på ungefär samma pengar som en PS2 för mig.

Uppdaterat: 2021-02-12 13:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Apex wrote:Kollade lite snabbt på vad en TM3 LR skulle kosta i försäkring. Det billigaste jag hittade?
Halv: 29000
Hel: 56500
Edit: hos Folksam kan jag få halvförsäkring för 21000 :)
Tror du fått en nolla för mycket i bägge priserna, såvida du inte är 18 år och bor i Gamla Stan;-) Jag kollade också på en TM3 LR och den landade på ungefär samma pengar som en PS2 för mig.

Nope, det var det billigaste jag fick fram. 29 år, bostadsrätt i östra GBG.

Uppdaterat: 2021-02-12 13:43
Apex skrev:

Nope, det var det billigaste jag fick fram. 29 år, bostadsrätt i östra GBG.

Inte NORD-östra då? Där går väl inte ens att försäkra en bil längre.

Uppdaterat: 2021-02-12 13:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En TM3 LR skulle kosta mig 2300 kr/mån i helförsäkring hos If, 50 år boende i skogen. Halvförsäkring bara en dryg tusenlapp i månaden. 50% högre premie än en Ducati Panigale V4R på 234 hk...

Uppdaterat: 2021-02-12 14:29
pinjong skrev:

Apex wrote:Nope, det var det billigaste jag fick fram. 29 år, bostadsrätt i östra GBG.
Inte NORD-östra då? Där går väl inte ens att försäkra en bil längre.

Jodå det går. Jag tycker inte att försäkringen för min bil är dyr. Men det är ofta höga priser, en premiumtysk kostar typ 10-20k/år i helförsäkring beroende på motor.

Edit: 10-oändligheten ska det vara. 20-25 för en Bmw 330d, 30-40000 för en Bmw M3.

Uppdaterat: 2021-02-12 15:00

Brorsan bor i en villa i ett rätt dyrt område i Gbg med eget låst garage. Han betalar 2000kr/mån för sin Cayenne i helförsäkring.

Uppdaterat: 2021-02-12 15:03

En TM3 LR kostar mig 600kr/mån i halvförsäkring(7200kr/år). Ort Sthlm, 1500mil/år.

Uppdaterat: 2021-02-12 15:45

Ja, det skiljer tydligen en del på premien för en TM3 för oss här. Enligt AMS kostar en TM3 och en PS2 ca 12 papp/år för en 50-åring som bor Brf i stockholmsförort. Så det är nog "samma" premie för de bägge bilarna. Tydligen biter det bra på premien (i rätt riktning) när man blir gubbe = 5.400:-/år.

Uppdaterat: 2021-02-12 16:57
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag kollade en Polestar 2 också och den hamnade på 750 kr/mån i halvförsäkring. Glömde nämna att jag räknar på "minst 2500 mil/år".

Uppdaterat: 2021-02-12 18:54
L. Mäkinen skrev:

Jag kollade en Polestar 2 också och den hamnade på 750 kr/mån i halvförsäkring. Glömde nämna att jag räknar på "minst 2500 mil/år".

Märkligt. Jag har svårt att förstå att en TM3 skulle vara så mycket dyrare än en PS2 (ref din sökning á 2.300:-/månad -> #136).

Uppdaterat: 2021-02-12 19:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Märkligt. Jag har svårt att förstå att en TM3 skulle vara så mycket dyrare än en PS2 (ref din sökning á 2.300:-/månad -> #136).

Ah, det höga värdet är helförsäkring. Drygt en tusenlapp för halv.

Uppdaterat: 2021-02-12 21:30
L. Mäkinen skrev:

Audi A5 SB wrote:
Märkligt. Jag har svårt att förstå att en TM3 skulle vara så mycket dyrare än en PS2 (ref din sökning á 2.300:-/månad -> #136).
Ah, det höga värdet är helförsäkring. Drygt en tusenlapp för halv.

OK.

Uppdaterat: 2021-02-12 21:37
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Man tänker ju att en elbil ska vara dyr i inköp och billig i drift, men så kommer försäkringsfrågan upp...

En bil i 700.000:- klassen är dyr att försäkra, och har alltid varit, något som inte nämns i tester av elbilar som ju inte är något undantag, och kommer som en överraskning för många som sett fram emot ett i övrigt billigt ägande.

Något att ta med i kalkylen om du som privatperson räknar på de ekonomiska vinsterna med en elbil.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26

Jag försäkringskostnaden är helt klart en rejäl kostnad. En kostnad som tidigare aldrig redovisats i alla diskussioner om elbilars förträffligt lågaTCO.
Försäkringskostnaden verkar vara nästan lika hög som värdeminskningen.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Försäkringskostnaden verkar vara nästan lika hög som värdeminskningen.

Nja, tror Audis Polestar kommer sjunka lite mer än 5400 kr om året i värde... ;)

Tror inte en elbil kostar mer att försäkra än motsvarande motoriserade fossilbil. Men ja, bor man fel eller tillhör en riskgrupp så kostar vassare bilar lite mer.

Uppdaterat: 2021-02-13 11:48

Jämför jag TM3 och en Peugeot 2008 elbil, så kostar TM 7200kr/år och Peugeot 2800kr/år. Så vi ska inte hasta iväg och klanka ned på elbilars totalkostnad. Man kan åka billigt i en Peugeot eller annat märke. Måste ju inte köra Tesla.

Uppdaterat: 2021-02-13 12:34

Kan tipsa om ett laddstopp på din resa norröver.

Uppdaterat: 2021-02-13 12:58
Power to the people

Jag ger 2350 kr helåret (halvförsäkring med vagnskadegaranti) med fria mil för min Opel hos LF. 32 år i vildmarken utanför Nybro. Har ALLA extra tillägg som finns att få.

Uppdaterat: 2021-02-13 13:16
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Grosser skrev:

Kan tipsa om ett laddstopp på din resa norröver.

Tack för den! Jag hade tänkt stanna vid Ionity i Karlstad, men det här blir ju både snabbare (slipper omvägen) och billigare. Jag är väl ingen fan av Grums, trots att jag är född där, men jag får bita ihop;-)

Sen var det ju lite intressant att ChargeNode gjort detta tillsammans med "samarbetspartners", varav den ena borde vara just Polestar. En av avigsidorna med Polestar är ju just att man inte får något "rabatterat" laddavtal vid köpet.

Uppdaterat: 2021-02-13 14:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Grosser wrote:Kan tipsa om ett laddstopp på din resa norröver.
Tack för den! Jag hade tänkt stanna vid Ionity i Karlstad, men det här blir ju både snabbare (slipper omvägen) och billigare. Jag är väl ingen fan av Grums, trots att jag är född där, men jag får bita ihop;-)
Sen var det ju lite intressant att ChargeNode gjort detta tillsammans med "samarbetspartners", varav den ena borde vara just Polestar. En av avigsidorna med Polestar är ju just att man inte får något "rabatterat" laddavtal vid köpet.

Kan du ju samtidigt gå in och ladda upp från Pizzabuffén och köpa några kilon lösgodis.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Stannar man i Grums får man räkna med att lukten från Gruvön går ur kläderna på ett par veckor.

Uppdaterat: 2021-02-13 15:56