Vi Bilägares forum

Elbilar på marknaden

Elbilar på marknaden

Jag tänkte att vi kunde ha en sansad tråd om de elbilar som finns att köpa och beställa. Mitt förslag är att vi begränsar oss till att inte upprepa mantran eller uttalanden. Har man skrivit något i tråden finns det ingen anledning att upprepa det eftersom man förutsätts läsa hela tråden innan man skriver i den.
Några nytillskott verkar vara på väg med möjlighet att "registrera intresse". Då tänker jag på Honda e som ser ut att få vansinnigt högt pris och VW ID3 som inte heller ser ut att revolutionera marknaden prismässigt.

Uppdaterat: 2019-09-24 08:48

Kommentarer

Pi: Precis, jag kör enpedals hela tiden när inte AP är aktiverat. Och det är inget jag behöver gå in och välja så fort AP:n kopplas ur utan ligger bakom hela tiden om jag vill.
Det är ju just detta jag tycker så mycket om med nyare bra bilar, valfriheten......

Uppdaterat: 2021-01-28 17:48
Guran skrev:

Jag väntar med spänd förväntan på Ioniq 5.
Hyundai/Kia kan bygga elbilar, både relativt tillförlitliga och framförallt eleffektiva.
Nu har de med nya Tucson även visat att de kan bygga tysta bilar. Men även nuvarande Ioniq är helt ok ljudmässigt medans Kona är mer ljudlig i kupén.
Men du vet väl att MSO har en viss allergi mot koreanska bilar :)

Nja Guran jag kan nog säga att jag är allergisk mot koreanernas halvfärdiga ladd hybrider som inte går att förvärmas utan du måste montera in defa 230v värmare för 6000:- i fabriksnya bilen och så många som först i efterhand inser misstaget då det oftast inte finns två uttag där man står på laddning utan får snällt kliva in i en iskall bil i minus 10 grader fast man har en ladd sladd i och då går bensinmotorn igång hela vägen hem dom två milen genom stan.
Och man kan ju småle åt att folk fått utskällning då man ockuperat båda chucko kontakterna på stolpen.
Ja i min värld helt kasst och sedan kan man ju resonera som många att den går ju billigare ändå än den gamla fosilbilen........

Deeds vad det gällde rump värmen var den bra på ioniq utan det var konans små sportsätesvalkar som brände som iseld på sidorna samtidigt som det var 40grader i mitten och minus 10 på valkarna..
Receptet är väl långkalsonger.
Och vad det gäller buller så var det ohyvlad vinterväg där man plogat fem ggr efter ovädret så vi pratar inte idealisk asfalt.
Faktum att efter konan var jag tvungen att köra golfen på samma sträcka för att förstå att konan bullrar.

Uppdaterat: 2021-01-28 18:03
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

Pi: Precis, jag kör enpedals hela tiden när inte AP är aktiverat. Och det är inget jag behöver gå in och välja så fort AP:n kopplas ur utan ligger bakom hela tiden om jag vill.
Det är ju just detta jag tycker så mycket om med nyare bra bilar, valfriheten......

Precis så körde jag också. Adaptiv farthållare på ”stora vägen” och enpedals i stadstrafik. Regenereringen startar automatiskt när farthållaren kopplas ut. Håller med Audi att det kn vara klurigt att hitta ”läget” men man går från farthållare till enpedals.

Från början tyckte jag att regenereringen var otroligt irriterande på kraftigaste läget.
När man är van fossil bil och släpper gasen för att motorbromsa så blev det istället att bilen nästan tvärbromsade. Men när en bekant berättade för mig att man styr ”bromsstyrkan” genom hur mycket man lättar på gasen så blev det genast glasklart och gick från irriterande till genialiskt.

Uppdaterat: 2021-01-28 18:10
mso 1000 skrev:

Guran wrote:Jag väntar med spänd förväntan på Ioniq 5.
Hyundai/Kia kan bygga elbilar, både relativt tillförlitliga och framförallt eleffektiva.
Nu har de med nya Tucson även visat att de kan bygga tysta bilar. Men även nuvarande Ioniq är helt ok ljudmässigt medans Kona är mer ljudlig i kupén.
Men du vet väl att MSO har en viss allergi mot koreanska bilar :)
Nja Guran jag kan nog säga att jag är allergisk mot koreanernas halvfärdiga ladd hybrider som inte går att förvärmas utan du måste montera in defa 230v värmare för 6000:- i fabriksnya bilen och så många som först i efterhand inser misstaget då det oftast inte finns två uttag där man står på laddning utan får snällt kliva in i en iskall bil i minus 10 grader fast man har en ladd sladd i och då går bensinmotorn igång hela vägen hem dom två milen genom stan.
Och man kan ju småle åt att folk fått utskällning då man ockuperat båda chucko kontakterna på stolpen.
Ja i min värld helt kasst och sedan kan man ju resonera som många att den går ju billigare ändå än den gamla fosilbilen........
Deeds vad det gällde rump värmen var den bra på ioniq utan det var konans små sportsätesvalkar som brände som iseld på sidorna samtidigt som det var 40grader i mitten och minus 10 på valkarna..
Receptet är väl långkalsonger.
Och vad det gäller buller så var det ohyvlad vinterväg där man plogat fem ggr efter ovädret så vi pratar inte idealisk asfalt.
Faktum att efter konan var jag tvungen att köra golfen på samma sträcka för att förstå att konan bullrar.

Hur du kunnat hitta en Kona med sportsäten är mig en gåta. Mer osportiga säten än som sitter i den är väl en kyrkbänk

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
saabnisse skrev:

Känns det inte lite konstigt att på en elbil kalla den högra pedalen för "gaspedal"?

Det är ju lika lite en gaspedal i avgasbilar numera. Det är mer ett sätt att deklarera avsikten att ändra farten. Inte utan att jag saknar en bra sugmotor och manuell låda.

Uppdaterat: 2021-01-28 18:39

Jag läste en provkörning av ID.4 i TV just nu. Ett mycket positivt omdöme. Den kommer framöver även som 4WD och hade kunnat vara ett alternativ, men tyvärr är det en SUV;-)

Uppdaterat: 2021-01-28 19:01
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Deeds skrev:

Audi A5 SB wrote:Deeds wrote:Har svårt att förklara det rättvist men det fungerade helt fantastiskt. Rörde inte bromspedalen på två dagar :-P
Då skulle du köra en bil där man slipper fippla med paddlar;-)
En ”fördel” med paddeln är att man kan stänga av regenereringen helt och ”sväva” fram när man släpper gasen och istället använda paddeln som en bromspedal då den steglöst regenererar. Ju längre du håller inne desto hårdare ”bromsar” bilen.
Men jag håller med om att det skulle vara bra om högsta nivån kunde stanna bilen helt.

Jag har kört en Ioniq 28 kWh i snart 3 år, och kan bara hålla med dig om den "valfrihet" Hyundai (och Kia) lyckats skapa med sina elbilar och hur en vill köra - från total frirullning (älskar bilen tar fart nerförsbackar på ett helt annat sätt än en avgasbil) till full regen på steg 3.
Det har gått så långt att jag kommer köpa ut bilen (till bra pris, tack och lov!) och ha den ca 1 år till innan Ioniq 5 har landat ordentligt på marknaden.

Uppdaterat: 2021-01-28 20:22
Power to the people
Grosser skrev:

Deeds wrote:Jag har kört en Ioniq 28 kWh i snart 3 år, och kan bara hålla med dig om den "valfrihet" Hyundai (och Kia) lyckats skapa med sina elbilar och hur en vill köra - från total frirullning (älskar bilen tar fart nerförsbackar på ett helt annat sätt än en avgasbil) till full regen på steg 3.
Det har gått så långt att jag kommer köpa ut bilen (till bra pris, tack och lov!) och ha den ca 1 år till innan Ioniq 5 har landat ordentligt på marknaden.

Jag löser frirullningen med högerfoten, det är bara att släppa lite, lite på gasen, så frirullar bilen. Passar mig bra, som har problem med multitasking;-))) Jag kan förstå funktionen som ni beskriver och det är väl mest en vanesak.

Uppdaterat: 2021-01-28 20:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Minus 23 grader, härligt.
Fick nyss parkera på affären och stoppa in sladden bredvid en PS1.

Några ord med ägaren och han var stormnöjd hittills.
Han hade inget att klaga på så långt.

Men ack vad jag tycker denna bil är snygg.
Måste vara en av dom snyggaste bilarna i år. :)

Uppdaterat: 2021-01-29 09:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Törs man nämna adaptiv farthållare och enpedalkörning såhär på lördagsmorgonen :)

Jag nämner det igen att om man har en bra implementerad farthållarlösning och lär sig använda den så är det otroligt skönt att slippa fokusera på att hålla rätt hastighet både på landsväg och på raksträckor i stan.

Jag kör som en gammal avslappnad raggare med vänster armbåge på dörrens armstöd till 75-85% uppskattningsvis.
Höger arm vilande på armstödet mellan sätet och växelvis på ratten men ändå stöd för armbågen på armstödet vilket är ett krav för att jag ska åka skönt långt..
Fungerar ypperligt att ändra hastighet om man har knapparna på rattens vänstra sida eller ännu bättre en spak på vänstra sidan ratten.

Har man knappar på rattens högra sida som det är på dom asiatiska bilarna så blir det för mig skit jobbigt och bakvänt att hela tiden lyfta armen för att växla hastigheten när man är i stads och förortsmiljö och egentligen även på landsvägen.

Men från detena till detta med skyltavläsning som på den id3 mfl jag provkörde så är det ytterst irriterande när bilen ska bestämma när det ska bromsas och gasas via farthållaren och någon enkel avstängning hittade man inte heller.
Jag tycker det är ett otyg och vansinne med denna skylt funktion som alla fabrikat har och som missar hastigheter och i bland kör för fort och det tvärbromsas vid varje skylt istället för att bara frirulla ner till rätt hastighet.
Är det 90 och en kort 70 sträcka på landet med två hus och ingen i närheten så vill jag att det är jag som väljer om jag vill minska till 80 eller 75 eller bara fortsätta i 90 eller kanske 100 om det är mitt i natten.
Att bilen tvärnitar till 70 är enligt mig en jäkla skräpfunktion som inte ens går att lita på.
Jag hade skyltavläsning på min 17octavia utan aktiv styrning mot farthållaren men med visning och att man kunde ställa in larm vid 10,20eller 30km/h över skyltad fart vilket lät klokt tänkte jag.
Jättebra tänkte man men på grund av att det plingade falskt allt för ofta så stängde jag av funktionen som bara blev vansinnigt irriterande.

Och frirulla eller enpedalskörning som man kan välja mellan och är väl en sak man kan vänja sig med.
Har genom åren kört en hel del truck där det är enpedals körning och där är det ju ett måste men i min värld i en personbil så missar man lite farthållarens fördel och man måste hela tiden hålla foten statiskt på en pedal och fokusera och reglera farten mot hastighetsmätaren.
Och hålla farten jämn det missar ju gemeneman oftast.
Nåja jag har provat enpedalskörning på några elbilar och även på min gte och inbillar mig att jag kommer nog fortsättningsvis att köra med farthållare och frirulla tills jag skälv väljer att regenerera med bromspedalen.

Och adaptiva farthållaren på motorväg och andra vägar.
Jag tror att det finns inte en bil där den är fulländad tex när bilar framför viker av på motorvägar och i stan eller landsvägar utan man måste hela tiden lära sig att vara lite uppmärksam på framförvarandes bils blinkers och bromsljus och att man skälv får mota med gas eller bara vrida någon grad på ratten för att ändra bilen position några dm ut i vägbanan för att undvika autobroms.
Tror att dom flesta lär sig det på nån timmes körning med adaptiva farthållaren aktiv.
Och alla bilar har ju olika känslighet och spridning på radarns område så den ena bilen är inte den andra lik.
Tex halv vinglande cyklister där man efter nån automatisk inbromsning så lär man sig att hålla ut nån eller några decimeter extra för att undvika detta och likadant när nån bil svänger av motorvägen där radarn har en hysteres som gör att signalen hänger kvar några sekunder extra fast bilen framför lämnat vägbanan i något lägre hastighet.
Likadant vid motorvägskörning så när man hinner upp en bil så lägger man bara foten på gaspedalen och kör om och sedan viker man in och släpper gaspedalen och bilen intar föregående fart.

Likadant med line accist eller vad det nu kan heta i fabrikatets beskrivning.
På motorvägen när komfortblinkers aktiveras vänster så frikopplas lineaccist (rattstyrningen)och bara att trycka på gasen och köra om och sedan blinka höger och vika in och när blinkers slutar då tar linaccist över och håller bilen i filen igen.
På vissa bilar är detta en inställning som man får välja i menyn och kan typ kallas aktiv filkörning.
Och kör man med komfortblinkers och lineaccist så kan det vara klokt att öka 3blinkningar till 4 eller 5 blink på komfort blinkning.

Ja bara en reflektion där inga system är fulländade men vissa är skräp och inget är fel förutom då att aldrig använda farthållaren då den håller trafiken mer ryckfri och flytande och är en riktigt avstressande funktion :)

Uppdaterat: 2021-01-30 11:37
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med dig i mycket där Mso att det handlar ofta om nån timmes tillvänjning så är det som först kändes lite dumt och läskigt nåt man aldrig mer vill vara utan...
Däremot förstår jag inte alls vad du menar med att enpedalskörning tar bort farthållarens fördel? På vilket sätt har det ens med vartannat att göra? Jag kör med AP så mycket det bara går, skulle säga att minst 85-90% av min körning är med semiautonoma funktionerna aktiva. Men allt annat kör jag med enpedalskörning, och det är inget man behöver gå in och välja eller krångla med rattpaddlar eller menyval etc....

Uppdaterat: 2021-01-30 14:13

Ja Henrik jag kanske har fel eller så beror min negativa syn på enpedal just att även om du kör 85-90% med farthållaren så kanske jag kör 90-95% och då är det ju i princip bara i korsningar och rondeller kvar.

Nja jag kör lugnt och släpper oftast gasen( deaktiverar )strax före korsning eller rondellen och frirullar in och regenererar lätt på bromspedalen sedan aktiverar jag farthållaren i utgången rondellen.
Oftast i eco mode för att slippa kickdown syndrom ut ur rondellen när farten ökas.

Uppdaterat: 2021-02-01 06:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

MSO får jag fråga vart du har högerfoten när du bevisligen inte har den på gaspedalen?
Det finns liksom ingen naturlig plats att placera den på.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

MSO får jag fråga vart du har högerfoten när du bevisligen inte har den på gaspedalen?
Det finns liksom ingen naturlig plats att placera den på.

Ursäkta, men här måste jag lägga mig i trots att jag inte har erfarenhet av enpedalskörning.
Men jag kör sedan trettio år med farthållare så ofta det går och någon naturlig plats för högerfoten har jag aldrig saknat, det är ju bara att hålla den från pedalen med hälen i golvet.
Något stöd under fotsulan har jag aldrig behövt.

Uppdaterat: 2021-02-01 09:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

+100 , saabnisse ! Även jag är en hängiven användare av farthållaren och har aldrig upplevt nåt problem med att låta foten vila mot bilgolvet. Betydligt mycket mera avspänt än att hålla den i en exakt vinkel mot gaspedalen och dessutom ha ett öga på hastighetsmätaren för i moderna bilar är det lätt att köra lite för fort.

Uppdaterat: 2021-02-01 10:03

Med farthållaren inkopplad, håller jag foten precis som saabnisse skriver - utom då jag ser en potentiell fara framför. Då håller jag foten över bromspedalen.

Uppdaterat: 2021-02-01 10:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Guran skrev:

MSO får jag fråga vart du har högerfoten när du bevisligen inte har den på gaspedalen?
Det finns liksom ingen naturlig plats att placera den på.

Hihi. Nja jag har klacken på foten helt avspänt på golvet bakom gaspedalen.
Dessutom håller bilen exakt den fart jag valt.
Funkar fantastiskt bra.

Däremot har jag ju ingen aning om det kan vara nåt problem om man är längre upp mot 2 meter och det är halvtrångt mellan säte och pedalställ.

Men det blir alla fall en mer avstressande körning med farthållare/adaptiv farthållare för den som lär sig dom eventuella bristerna.

Uppdaterat: 2021-02-01 11:53
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu är ju inte jag heller överdimensionerad så kan inte uttala mig om det blir jobbigt för benen då men jag har inte heller några problem alls med högerfoten, tvärtom är det ju betydligt mer avspänt för den i farthållarläge än att hålla farten manuellt. Jag varierar hur jag sitter med benet/foten, allt från att lägga den på golvet rakt fram till att vika till mig benet eller olika variationer mellan. Oftast viker jag väl till mig det lite, hur man nu ska beskriva det....

Uppdaterat: 2021-02-01 12:24
Henrik M skrev:

Nu är ju inte jag heller överdimensionerad så kan inte uttala mig om det blir jobbigt för benen då men jag har inte heller några problem alls med högerfoten, tvärtom är det ju betydligt mer avspänt för den i farthållarläge än att hålla farten manuellt. Jag varierar hur jag sitter med benet/foten, allt från att lägga den på golvet rakt fram till att vika till mig benet eller olika variationer mellan. Oftast viker jag väl till mig det lite, hur man nu ska beskriva det....

+100 Det där lät som jag......

Uppdaterat: 2021-02-01 12:29
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Apropå elbilar...
Har ni lyssnat på fredagens ViB Podcast där de berättar om hur deras ID3 fungerar? Jag hade nog blivit skogstokig om bilen betett sig som Maria beskriver där.

Uppdaterat: 2021-02-01 13:54

https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-id-3-och-id-4-city-nya-instegsmodeller-med-lagre-pris

Undrar vad elbilsmotståndarna som kör VW idag ska gnälla på nu då när det inte går att säga att en elbil kostar det dubbla längre......(vilket iofs inte var sant innan heller.)
37 kkr mer än motsvarande Golf för ID.3 måste väl de flesta se om hyfsat prisvärt. Säg 50 procent andrahandsvärde så är det inte ens 20 kkr som ska köras in. Skatten är väl redan där runt 6 kkr? Resten kör du in väldigt fort om du kan ladda hemma.
Mer eller mindre samma för ID.4 vs. Tiguan.

Uppdaterat: 2021-02-01 14:22

Synd att grannen är dum i huvudet. Hade varit kul att veta varför de bytt ut sin e-tron mot en Touareg laddhybrid. Oavsett hur många gånger jag räknar får jag det till att de är fyra i familjen.

Uppdaterat: 2021-02-01 14:42
Henrik M skrev:

https://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-id-3-och-id-4-city-nya-instegsmodeller-med-lagre-pris
Undrar vad elbilsmotståndarna som kör VW idag ska gnälla på nu då när det inte går att säga att en elbil kostar det dubbla längre......(vilket iofs inte var sant innan heller.)
37 kkr mer än motsvarande Golf för ID.3 måste väl de flesta se om hyfsat prisvärt. Säg 50 procent andrahandsvärde så är det inte ens 20 kkr som ska köras in. Skatten är väl redan där runt 6 kkr? Resten kör du in väldigt fort om du kan ladda hemma.
Mer eller mindre samma för ID.4 vs. Tiguan.

Till exempel att man kan köpa en helt ny Golf 8 med 110hk och manuell låda för 212800kr. Jag vet att det inte är jämförbara bilar. Men många skiter fullständigt i det och för många räcker instegsmodellen av Golf gott och väl.

Uppdaterat: 2021-02-01 15:00
L. Mäkinen skrev:

Synd att grannen är dum i huvudet. Hade varit kul att veta varför de bytt ut sin e-tron mot en Touareg laddhybrid. Oavsett hur många gånger jag räknar får jag det till att de är fyra i familjen.

Min vän som jobbar på Volvo leasar nya S60 T5 FWD för 5500kr(där precis allt ingår) istället för en P2 för 6700kr. Hans S60 drar drygt 0.9-1 hittills, gratis laddning på jobbet.

Uppdaterat: 2021-02-01 15:09

Henrik M, håller med dig. Nu börjar det verkligen gå att räkna sig fram till, att en elbil är billigare än en jämförbara fossildriven. Med den positioneringen som nu VW gör med sina nya City modeller av ID.3 och ID.4, utmanar verkligen fossilmarknaden. Men också prissättningen av elbilar rent generellt. Starkt gjort av VW. Är det tipping point vi ser nu....

Uppdaterat: 2021-02-01 16:02

För något halvår/år sedan såg jag en jämförelse mellan olika länder, med subventioner/bränslepris etc. för vid vilken körsträcka det blir billigare att köra elbil jmf. förbränningsbil. För Sverige hade någon då räknat fram ca. 3000mil/år som brytpunkt. Gissar att den brytpunkten sjunker en hel del iom nya bilar och något ökad subvention nu i år.

Uppdaterat: 2021-02-02 09:30
Desmoholic skrev:

Henrik M wrote:Då kom äntligen Tesla med en andra facelift på Model S och X! Man kan ju undra vad Saabnisse tycker om den ratten? ;) Lagom räckvidd med nu för alla de som anser en elbil måste gå låååångt...
Är det bara jag eller ger inte ratten i kombination med resten av inredningen vibbar av något billigt TV-spel? Eller som något tagit ur filmen Big Hero 6. Inte riktigt min kopp te, men sedan är jag rätt "analog" av mig.
Ska bli intressant att se hur alla system t.ex. torkarautomatiken ( den som själv ska avgöra när och hur torkarna ska gå) tas emot. Min erfarenhet är att alla verkar vilja ha olika inställningar för dylikt...

På hemsidan står det om den här ratten och ViB tror den blir godkänd i Sverige och det får mig att fundera på om de beslutande verkligen har kvar alla hästarna i stallet!
Vidare står det i artikeln: "bilen ska kunna ”gissa” sig till när bilens blinkers ska aktiveras baserat på bland annat bilens position och trafiksituationen runt omkring bilen."
Där verkar det ändå som Musk kommit på något riktigt vettigt, hittills har ju andra trafikanter varit tvungna att gissa sig till vart bilen framför ska ta vägen!
Det är ju få som verkligen förstår hur en blinkersspak fungerar.

Uppdaterat: 2021-02-02 14:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu tror jag man ska ta alla skriverier och egentolkade översättningar från engelskan med en nypa salt.
Tesla kommer inte att "gissa" när det ska blinkas utan när du kör utan navigering eller nån form av AP på kommer du såklart kunna precis som vanligt blinka själv men med rattknappar där det är tänkt att du har tummarna istället för med spaken. (dvs. likadant som bland annat Ferrari haft ett tag nu.).
Redan idag blinkar bilen själv om du kör NOA, (Navigate On Autopilot,) så att systemet klarar av det betvivlar jag inte alls. Senast idag gjorde min bil helt på egen hand bytet från en större 2-1 väg ner på motorväg inkl. blinkersanvändande m.m.
Nytt kommer bli att bilen själv aktiverar blinkers vid fler tillfällen och även vid "manuell" körning om den detekterar att du t.ex. kör i en fil som enbart svänger etc.
Likaså torkarna kommer du förutom regnsensorstyrning kunna hantera via rattknapp istället för spak som idag. Likaså helljus där inte automatiken är tillhjälplig.
Vad gäller styrningen av framåt eller bakåt som bilen med i första hand själv ska kunna avgöra verkar en del fått för sig att vill man inte på samma håll bilen vill så ska man behöva in i menyer och välja riktning. Såklart med bullshit. :) Vi dessa tillfällen kommer det per automatik komma upp stora tydliga "knappar" att trycka på om man vill välja själv.
Teslorna är redan idag ganska smarta, mer än många tror. Flera saker som den själv ger dig alternativ om stort och tydligt utan du behöver in i menyer eller småfipplande på skärmen.

Kan däremot tillägga att jag med är skeptisk till den nya ratten utan vill nog ha den "komplett" om jag ska ha en ny Model S efter denna.

Uppdaterat: 2021-02-02 12:16

Touchknappar med haptisk feedback kan vara lite halvt ointelligent att ha i en bil. Man ska ju inte behöva titta på ratten för att inte blinka oavsiktligt.
Angående Tesla och regnsensor verkar det variera i funktionsduglighet. Den 3:a ViB har får åtminstone inte godkänt i den grenen.
Man kan lätt få för sig att Elon Musk aldrig har kört en bil som ger något tillbaka till föraren, men han har bevisligen haft en McLaren F1 och med tanke på hur det gick kan man förstå hans inställning till att låta bilen köra utan att blanda in föraren.

Uppdaterat: 2021-02-02 13:30

Jag är lika gammaldags, helst skulle jag vilja ha "aeroplanströmbrytare" vippor som fanns på en del engelska lite mer exklusiva bilar för länge, länge sedan.
Men som Desmoholic skriver, "Lika bra att anpassa sig"!
Det var bättre förr, den tid då jämnåriga flickor log och blinkade åt en, nu tycker jag de jämnåriga rynkar på näsan och fnyser...

Uppdaterat: 2021-02-02 17:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jag är lika gammaldags, helst skulle jag vilja ha "aeroplanströmbrytare" vippor som fanns på en del engelska lite mer exklusiva bilar för länge, länge sedan.
Men som Desmoholic skriver, "Lika bra att anpassa sig"!
Det var bättre förr, den tid då jämnåriga flickor log och blinkade åt en, nu tycker jag de jämnåriga rynkar på näsan och fnyser...

Vippor är fint som snus. Finns/fanns f.ö. sedan länge på nya Mini.

Uppdaterat: 2021-02-02 18:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Håller med dig Desmoholic - alltså att allt nytt inte nödvändigtvis alltid är bättre. Nya lösningar bör granskas med en viss sund skepticism - det är nåt jag lärt mig efter alla år inom de branscher jag jobbat inom. Mycket är bättre än tidigare lösningar men inte allt. Ibland är det bara "nytt" utan att tillföra något. Ett i mina ögon utmärkt exempel på detta senare är "Lidl Plus" - en ovanligt tungjobbad lösning för kunderna. Ett motsatt exempel är Willys motsvarande tjänst - synnerligen enkel att använda. Bara fört att ta ett par exempel.

Uppdaterat: 2021-02-02 19:24
Pi skrev:

Håller med dig Desmoholic - alltså att allt nytt inte nödvändigtvis alltid är bättre. Nya lösningar bör granskas med en viss sund skepticism - det är nåt jag lärt mig efter alla år inom de branscher jag jobbat inom. Mycket är bättre än tidigare lösningar men inte allt. Ibland är det bara "nytt" utan att tillföra något. Ett i mina ögon utmärkt exempel på detta senare är "Lidl Plus" - en ovanligt tungjobbad lösning för kunderna. Ett motsatt exempel är Willys motsvarande tjänst - synnerligen enkel att använda. Bara fört att ta ett par exempel.

Då jag inte har Willyvonkas app att jämföra med så tycker jag att Tyskens app fungerar ypperligt enkelt.
Har till och med begåvats med ett par vinstlotter jag aldrig nyttjat :)

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42

Guran - du behöver inte ens en app hos Willys - du kopplar ditt konto en gång för alla till det kontokort du brukar använda - sen har du tillgång till alla deras medlemserbjudanden utan att behöva aktivera var och en i appen och hålla fram telefonen med appen öppnad för att försöka få streckkodsläsaren att läsa av vem du är... Lidl's lösning förlorar i allt - utom att det är så struligt så att Lidl säkert slipper lämna medlemsrabatter till väldigt många. Och Willys lösning är integrerad med Kivra så man får kvittona där (om man vill) istället för en egen lösning för kvittona som Lidl har. Jag ogillar skarpt att behöva vifta med en telefon i kassan eller dra ett företags-specifikt kort bara för att visa att man är medlem - detta har Willys löst mycket bättre (även jfr t ex ICA och Coop).

Uppdaterat: 2021-02-02 19:46

Willys är samma ägare som Hemköp väl? Axfood båda? Hemköps är ju med toksmidigt att det är kopplat till ens vanliga kontokort.

Uppdaterat: 2021-02-02 20:00
Pi skrev:

Guran - du behöver inte ens en app hos Willys - du kopplar ditt konto en gång för alla till det kontokort du brukar använda - sen har du tillgång till alla deras medlemserbjudanden utan att behöva aktivera var och en i appen och hålla fram telefonen med appen öppnad för att försöka få streckkodsläsaren att läsa av vem du är... Lidl's lösning förlorar i allt - utom att det är så struligt så att Lidl säkert slipper lämna medlemsrabatter till väldigt många. Och Willys lösning är integrerad med Kivra så man får kvittona där (om man vill) istället för en egen lösning för kvittona som Lidl har. Jag ogillar skarpt att behöva vifta med en telefon i kassan eller dra ett företags-specifikt kort bara för att visa att man är medlem - detta har Willys löst mycket bättre (även jfr t ex ICA och Coop).

Låter ju onekligen smidigare.
Men som jag sa, då jag inte hade något att jämför med.
Ungefär som att jämföra en MB S-klass med en Passat. Man vet inte hur komfortabel och bra den är innan man testa, men efteråt så uppdagas att visst var det en ganska rejäl skillnad. Kan ibland vara bra att leva i okunskap.....

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Henrik M skrev:

Willys är samma ägare som Hemköp väl? Axfood båda?

Stämmer.

Uppdaterat: 2021-02-02 20:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Willys är samma ägare som Hemköp väl? Axfood båda? Hemköps är ju med toksmidigt att det är kopplat till ens vanliga kontokort.

Ja, märkligt att inte flera kedjor ser kundnyttan med den lösningen.

Uppdaterat: 2021-02-02 21:25

Har inte hängt med på vad ni diskuterat i denna tråd, men vill slänga in en fråga. Jag funderar seriöst på att köpa en Model 3 eller Model Y om ett år och då slänga in 200 000 i kontantinsats och ta resten på avbetalning. Är det slöseri med pengar eller vad tror ni?

Alternativet är att kanske slänga in 100 000 kr och ta en sämre elbil.

Uppdaterat: 2021-02-03 22:25
- Peugeot e-208 GT 2022

Det kommer väl (?) att hända en del med 3 och Y i Europa under året, då de skall börja tillverkas i Berlin? Och med en ny (delvis i alla fall) typ av batterier. Så mycket nytt, och förhoppningsvis till det bättre.
Tesla har också sänkt priset på Model 3 i en del länder i Europa:
https://electrek.co/2021/01/20/tesla-drops-model-3-prices-in-europe/
Blir det sådana sänkningar i Sverige också så blir 3:an närmast ett kap!?

Uppdaterat: 2021-02-03 22:40

Model 3 är utan tvekan ett riktigt bra köp, den har ju uppdaterats ganska rejält nyligen och mer är på gång, som Tory ovan nämnde. Så om ett år är den helt klart ännu bättre än idag, däremot är min personliga gissning att Model Y kommer vara mer eftertraktad på begagnatmarknaden om du vill se framåt så med. Men Model 3 SR+ är ju redan en riktigt bra bil som du kommer kunna ha till en riktigt förmånlig TCO gissningsvis. Du som gillar ut och åka fort och långt utan onödiga pauser kommer såklart uppskatta V3-laddarna med.

Uppdaterat: 2021-02-03 22:47

En bil som jag har väntat på verkar efter mycket om och men vara på intågande, Mustang Mach-E.
De har en lista med visningsdagar här:
https://ford.se/nyheter/Mustang-Mach-E-electric-Tour/sida

Det blir till att besöka Hedin Bil i mitten av februari för en koll.

Vad tror ni, är det något att vänta på?

Uppdaterat: 2021-02-04 09:25
saabnisse skrev:

Jag är lika gammaldags, helst skulle jag vilja ha "aeroplanströmbrytare" vippor som fanns på en del engelska lite mer exklusiva bilar för länge, länge sedan.

Och första framhjulsdrivna Kadett - Ascona, verkligen roligt att använda.

Uppdaterat: 2021-02-04 09:35

På hemsidan visar ViB nu ID6.
Kan någon förklara varför man utrustar en elbil med sådan förfärlig jättegrill?
Och om den nu är avsedd för kineser borde den väl var bling-bling-blank?

Uppdaterat: 2021-02-04 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

På hemsidan visar ViB nu ID6.
Kan någon förklara varför man utrustar en elbil med sådan förfärlig jättegrill?
Och om den nu är avsedd för kineser borde den väl var bling-bling-blank?

Gissningsvis till stor del för att så otroligt många, vilket vi märker här med, har väldigt svårt för förändringar, det ska vara som det har varit, ska se ut som det har varit och ska helst låta som det har gjort med......-"men ok då, låt det vara tyst, bekvämt, vibrationsfritt, men jävlar om ni rör min grill......" Det är väl kanske så många vill ha det och det får de här. ;)

Uppdaterat: 2021-02-04 20:50

Henrik, men den här är ju förskräcklig!
Rent asiatisk i sin otäckhet!
Ska bli intressant att se den tjeckiska varianten, hoppas den blir mer balanserad.

Uppdaterat: 2021-02-04 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Var idag och kikade på Skoda Enyaq men även ID3. Skodan fick inte provköras och VW hade ingen demobil inne, allt utom en var sålda. Däremot torrkördes Enyaq.

Tog lite bilder men har ingen aning om hur jag ska få upp dem här...

Tänkte del med mig några intryck. Först Enyaq.
- Den är riktigt snygg och Skoda-vecken känns igen. Dock lite förvånad att fronten var mer trubbig jämfört med det man sett på bild.
- Utrymmena är mer än tillräckliga. Längd och bredd invändigt upplevde jag i paritet med min Octavia fast med mer höjd. Bra utrymme i bagage men ingen frunk.
- Är 183 och med min inställning i framsätet var det säkert 30-40 cm i knäutrymme.
- den centralt placerade skärmen är riktigt stor. Bra respons i skärmen och det lilla jag testade var det inte segt.
- Upplevde instrumentdisplayen framför föraren som liten, nästan fjuttig. Svårt att säga mer om den utan att ha provkört.
Inredning i tyg, kändes ombonat men en hel del plast i nedre delar av interiören. Varken bättre eller sämre än min Octavia.
- Det var en del fysiska knappar vilket är bra men volym styrdes med touch på panelen. Och det fungerade inte att höja volymen. Kanske bugg eller någon demoinställning. Det kanske hade funkat med rattknapparna men tändningen var inte på.

Vad gäller ID3 så kan man väl kort säga att jag blev lite förvånad över att den var så pass stor. Stod en Golf bredvid och jag tyckte nog att ID3 var något större. Fronten ser löjligt kort ut däremot. Sedan tycker jag interiören i ID3 ser riktigt billig ut i jämförelse med Enyaq samt att det var alldeles för många funktioner som styrs med över panelen spridda touchknappar.

Sammantaget, jag blev positivt överraskad över Enyaq. ID3 var inte den höjdare jag förväntat mig.
Första leveranserna av Enyaq sker maj/juni.

Uppdaterat: 2021-02-06 17:11
Axa skrev:

Bra utrymme i bagage men ingen frunk.

Det där förvånar mig om Skoda nu ska vara så vettiga och ha så mycket praktiska lösningar som man blir förbluffad av enligt Mso....varför ingen frunk? I den höga som du skriver trubbiga nosen hade ju kunnat fått plats en riktigt stor rymlig frunk.

Uppdaterat: 2021-02-06 17:16

Man kanske utnyttjar utrymmet under trubbnosen till något annat, varför ska man ha två bagageutrymmen?
Men jag funderar på varför ingen elbilstillverkare har en bekväm, automatisk sladdvinda som funnits på dammsugare i femtio år!
Det vore väl något för Skoda som ska vara så förnuftiga?

Uppdaterat: 2021-02-06 17:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är sällan man behöver sladd mer än hemma.
DC-laddare har fast sladd.
VW har placerat klimatanläggning, laddare och allt annat under den korta huven. Bagaget är däremot stort.

Uppdaterat: 2021-02-06 17:43