Vi Bilägares forum

Fått dålig diesel i tanken

Fått dålig diesel i tanken

Kära forum
Är ny här, och tänkte kolla om någon råkat ut för något liknande min situation. Köpte en Skoda Ocavia -11 TDI på knappt 8000 mil för 1½ månad sedan. Efter att ha kört den en månad helt utan problem började den plötsligt bli lite (med betoning på lite) svårstartad (startmotorn började dra någon halvsekund längre än normalt). Dock endast när man startade den kall, och inte vid ’återstart’ efter att tex kört en sträcka. Efter ytterligare ca 14 dagar dör bilen plötsligt helt under färd och går inte att starta igen. Vid felsökning hos VAG-verkstad konstateras att hela bränslesystemet är fullt av dåligt diesel (enligt verkstaden beskrivs bränslet som grynigt och fullt av något som kan liknas vid alger). Resultatet är att hela bränslesystemet måste bytas ut, vilket precis som det låter är extremt dyrt (prisuppskattning av verkstaden på 94.000 kr!). Verkstadens misstanke, och därmed även min, är att detta kommit in vid senaste tankningen, vilket också var precis innan problemen med att starta bilen började uppstå. Men självklart är detta mycket svårt att bevisa om man inte har fler som stött på liknande problem efter tankning på samma station runt samma dagar. Jag har kört bilen ca två veckor och 30 mil efter senaste tankningen. Jag är medveten om att det kan finnas andra orsaker, men detta verkar vara den mest uppenbara. Alla potentiella orsaker verkar vara svårbevisade.

Min fråga till forumet gäller främst om någon varit med om något liknande, alltså misstänker att man fått dåligt bränsle vid tankning, och hur man i så fall agerat? Är det någon som lyckats få igenom ett krav mot ett tankbolag/mack?

För kännedom kan jag även säga att jag köpte den privat, så att vända sig till den eventuella bilfirman som sålde mig bilen är inget alternativ. Det skulle oavsett bygga på att felet hade gått att härleda till innan köpet, vilket också är väldigt svårt att bevisa. Dock tecknades en Blockets Begagnatförsäkring i samband med köpet (som IF tillhandahåller). Vet dock ännu inte om den täcker detta, alternativt om mitt vanliga försäkringsbolag (LF) där jag har den helförsäkrad täcker det.

Uppdaterat: 2015-12-18 10:59

Kommentarer

Låter dyrt. Kan ju inte vara så att hela systemet måste bytas.
Möjligtvis bränslefilter som ändå bör vara dags efter 8000 mil och tömma tanken, fylla på ny fin diesel och köra några mil.

Uppdaterat: 2015-12-18 12:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason1, jag håller helt med. Svårt att argumentera emot dock när man inte kan något själv. Har dock sökt lite på nätet, och som du säger verkar detta helt extremt, kan inte hitta något liknande. Till saken hör att jag har bilen på en VAG-verkstad som jag överhuvudtaget inte litar på och som har mycket dåligt rykte i trakten. Ville egentligen ta den till annan verkstad, men försäkringsbolaget meddelande att den måste till 'märkesverkstaden'. Hade tom kört den till en Meca-verkstad som vi använt i många år och varit supernöjda med, men tvingades flytta den. Har fått besked att följande måste göras/bytas:
* Felsök
* Tömma tank och system
* Ny bränsletank
* Nya bränslefilter
* Nya bränsleledningar
* Ny bränslepump
* Nya insprutare (x4)
* Ny högtryckspump
* Inställningar

Hör till saken att man hävdar att det sitter avlagringar och annan skit på dessa delar, så inte bara i själva bränslet så att säga

Total materialkostnad på ca 73' och arbetskostnad på 21'

Uppdaterat: 2015-12-18 12:57

Hela bränslesystemet? Lär väl knappast ha kommit förbi filtret så i värsta fall kan det bli byte filter, rengöring av ledningar och tank och som Lason säger i med ny diesel och kör. Kan det gå på motorgarantin på försäkringen?
94 000? Hade hela verkstan tänkt åka till Bahamas på vintersemester eller? Tokiga på riktigt enligt mig.

Uppdaterat: 2015-12-18 13:00

Jag är på väg att börja kontakta andra verkstäder och höra vad de har att säga. Som sagt lite svårt när de inte kan undersöka bilen, men tänker åtminstone få lite alternativa synpunkter. Men som du säger Skeptikern, vår förhoppning är att det ska gå på Maskinskadeförsäkringen, och ärendet ligger just nu hos LF. Men oavsett ska ju inte verkstaden ta ut ockerpriser och/eller göra jobb som inte behövs även om försäkringsbolaget tar det

Uppdaterat: 2015-12-18 13:05

Som sagt det kan aldrig vara rimligt. Ett filter och på sin höjd tömma systemet kan jag gå med på. Verkstaden måste ju vara helt bakom flötet, så mycket byts inte ens om man råkar tanka bensin en gång... Försök prata med bolaget, såna verkstäder ska bojkottas.

Uppdaterat: 2015-12-18 13:40
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Processen är igång Lason1, tack! Jag har ifrågasatt deras slutsats och kommer även kontakta andra verkstäder. Jag har dock hittat någon tråd på annat forum där en person upplevt ett liknande problem, och även där fått 'spån' in i systemet, så det verkar kunna hända även om det är extremt ovanligt (här kommer länk om man är intresserad http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=293681)

Uppdaterat: 2015-12-18 13:45

Byta filter och skura ur tanken samt spola ur ledningar. Det tycker jag borde räcka. Sen kanske man får ha en kortare intervall på bränslefilterbytena ett tag.

Uppdaterat: 2015-12-18 14:44

Det är en sak om man hittar metallspån i bränslet. Då har pumpen skurit och då får man byta nästan allt.

Uppdaterat: 2015-12-18 14:46

Tack Trasten - nej metallspån ska det inte vara.

Kan för övrigt meddela att jag nu pratat med vår gamla betrodda verkstad (MECA), och de bekräftar att det faktiskt kan inträffa (att det så att säga passerar bränslefiltret) och att nämnda typ av skador kan inträffa. Även om det är extremt ovanligt. Oftast är det pga av att fukt kommit in i dieseln, samt att bilen stått ett tag (vilket inte varit fallet här). Ett problem sedan är att när man byter spridarna/insprutarna så måste justeringar och inställningar göras vilket i princip kräver en VAG-auktoriserad verkstad. Så utbudet blir mindre och därmed förhandlingspositionen sämre

Uppdaterat: 2015-12-18 15:07

FYI, fick det här svaret på fråga till verkstaden (angående om det verkligen tagit sig förbi bränslefiltret): "Det har gått genom filtret då vi har lyft på bränslefiltret just för att kontrollera om detta hade hänt, det tjocka i bränslet har gått genom filtret och det är därför bilen till sist har stannat på grund av att det har blivit för tjockt i systemet."

Uppdaterat: 2015-12-18 15:25

Så verkstaden kan, utan att demontera insprutningspumpen berätta att den är full med avlagringar?
Att börja med tömning /rensugning av tanken, byte filter, ny diesel i och se hur kärran går efter några dar är väl rimligt som första insats.....
Om ditt försäkringsbolag skickat dig till denna verkstad, borde dom väl bli inkopplade, varför inte se vad dom säger, deras skadereglerare brukar vara rätt kunniga.
94000 borde väl närma sig bilens värde, så det kallar jag överreparation, sånt bör en seriös verkstad inte ens föreslå.....
Skulle det vara rätt, skrotar försäkringsbolaget troligen om dom är betalare.

Uppdaterat: 2015-12-18 15:42

Tycker helt klart som ducce, i med lite frisk soppa och kör, är allt slut redan så blir det ju inte värre...

Uppdaterat: 2015-12-18 15:49
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Det är inte alltid de skrotar vid 80% av bilvärdet. Min blev reparerad för runt tre gånger marknadsvärdet då jag blev påkörd när jag stod parkerad.

Uppdaterat: 2015-12-19 02:37
It's a very good idea to leave a sinking ship

Dom gjorde mao en dålig beräkning, när jobbet väl är påbörjat är det ju svårt att stoppa.....
Men får man offert på 94 på en bil värd 100, naturligtvis frånräknas moms, så 75 ca, då är det tveksamt om det blir rep.. ...
Nu tror jag inte en skadereglerare köper den aktuella gissningen..... rakt av......

Uppdaterat: 2015-12-19 06:11

Det vore intressant att veta om den före detta ägaren tankat från en farmartank. Har det tankats på vanliga mackar, är det möjligt att dieseln kontaminerats vid själva tankningen av bilen, d v s att något olämpligt kommit i utifrån.

Uppdaterat: 2015-12-19 07:00
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Ducce, precis som du säger så väntar vi nu på besked från försäkringsbolaget. Vill dock gärna vara så påläst och insatt som möjligt när de väl återkommer med besked, speciellt om det visar sig att de krånglar, så jag uppskattar alla tips och kommentarer. Vi har dock tidiga indikationer från kontakter i branschen på att försäkringen borde täcka det. Dock med risk för undantag för vissa komponenter, vilket fortfarande kan bli förhållandevis kostsamt för oss. Men visst, betydligt bättre än 94.000...

Vad det gäller att testa alternativ som att rensa tank mm, i med ny soppa etc så får vi ta ställning till det först efter att vi vet vad försäkringsbolaget säger.

Att fråga tidigare ägare är nog tveksamt om det skulle ge något. Han lär väl inte vara så dum att han erkänner om han medvetet tankat från tex en farmartank. I kontakt med två olika verkstäder har dessa, oberoende av varandra, konstaterat att det i princip kunnat uppstå på något av följande sätt; dålig diesel från pump vid senaste tankning; dålig diesel vid pump vid tidigare tillfälle som 'grott till sig'; någon form av läckage i systemet som gjort att det kommit in fukt under längre tid; samt som John2008 säger, kontaminering vid tidigare tanktillfälle som sedan 'grott till sig'. Och oavsett är det i princip omöjligt att med säkerhet fastställa exakt hur det gått till.

Uppdaterat: 2015-12-21 10:25

Jag skulle nog försöka konsulta nån specialistfirma, det finns El och Diesel, Dieseltrim, Dieselmecken.
Dom har troligtvis med erfarenhet av att laga saker, än att bara byta dom.

Många båtägare drabbas av detta problem, antingen är det för att båten stått för länge med lite diesel i tanken, eller att man tankat farmardiesel.

Uppdaterat: 2015-12-21 12:09

Tack Rikard - det är också ett av de alternativen vi kommer kolla på om försäkringsbolaget säger nej

Uppdaterat: 2015-12-21 12:34

Tanken är nog inte farmardieseln i sig, ett lantbruk idag omsätter nog sin tank hyfsat fort, och bonden tankar nog inte skit i sin valtra som kostar som en lastbil och är ungefär lika avancerad. .
Men kommer man över nån kubik billig diesel då och då, fyller upp en gammal tank med 100 liter bottensats kvar,sen tar det ett år att köra slut på, då blir det som det blir.....
Det finns de som gör bissniss på att köpa diesel svart av åkare, småbönder osv, och köra runt och sälja den till folk på landet......
Ibland är den ju stulen också......
Har haft besök av ett par såna, men diesel behöver jag inte, även om det står en farmartank på baksidan, kvar sen här var lantbruk, i botten ligger nåt grumligt slam, luktar diesel men......
Senast jag körde diesel hade jag 2 lastbilar och en 850tdi och tankade på såifa......

Uppdaterat: 2015-12-22 20:48

Ska bli intressant att följa hursomhelst!

Uppdaterat: 2015-12-22 23:18
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Har snackat lite mer med 'vår betrodde verkstadskontakt' på MECA-verkstaden, och även han (precis som flera här på tråden) ifrågasätter hur VAG-verkstaden kan dra slutsatser om hela systemet, tex att spridare och pump skulle behövas bytas. Gäller även själva tanken, som borde räcka med att rengöras och inte behöva bytas (enbart materialkostnaden för en ny tank ligger på 6.000 kr...).

Pratade med den tekniker på LF som ärendet nu ligger hos, de kommer inom kort att besöka verkstaden för att göra tester på bränslet och göra sin egen bedömning av fallet. Först meddelar han att principen är att om det är alger så gäller inte maskinskadeförsäkringen då det klassas som en fukt/läckageskada. Någon som då enligt tre av vandra oberoende verkstäder inte med säkerhet kan fastställas då det även kan vara andra orsaker (som även diskuterats här i tråden). Därefter säger han själv att det kan komma in från pump på mack och att man då behöver ställa relevant mack till svars (mao en motsägelse mot det första). Vi håller nu på att förbereda oss mentalt på ett negativt besked från försäkringsbolaget, och därmed även argument för att bemöta det. Oavsett så känns det som att om så blir fallet så flyr man undan sitt ansvar på en teknikalitet/kryphål då det inte står något uttryckligen i villkoren om undantag för just dåligt bränsle. Men det återstår ju att se.

To be continued...

Uppdaterat: 2015-12-22 23:47

Varit tyst ett tag nu och tänkte att ni som hjälpt till med tips och kommentarer kanske vill veta hur det faktiskt slutade. Så sent som i fredags (15/1, mao nästan en månad efter att första kontakten tagit med försäkringsbolaget) fick vi besked att maskinskadeförsäkringen kommer att täcka skadan. Tydligen var det ett mycket svårbedömt fall, och vi vet egentligen inte om man helt kunnat konstatera vad problemet varit, eller om man inte lyckats göra det och bara bestämt sig för att ta det på sig. Dock är tank, filter och ledningar undantagna i villkoren så det måste vi bekosta själva. Fortfarande självklart stor skillnad mot att ta hela biten själv. Har pushat på att tank och ledningar inte ska behövas bytas, utan bör kunna tömmas och spolas. Vilket VAG motvilligt går med på då det inte är enligt deras policy, medan andra verkstäder jag varit i kontakt med inte ser några som helst problem med det. Dock står man på sig om att bränslepump och och högtryckspump fortfarande måste bytas, vilket faktiskt även stöds av en annan oberoende verkstad jag varit i kontakt med. Dock är ju egentligen inte det mitt problem då försäkringsbolaget står för den delen. Spridare verkar man även kunna spola ur. Bara de ligger på drygt 26.000 kr i materialkostnad.

Men en fråga angående bränslefilter - VAG ska ha 2.600 kr enbart för filtret, medan tex Mekonomen tar under 500 kr för ett filter. Går det att motivera den prisskillnaden? Känns ju inte så...

Uppdaterat: 2016-01-21 11:12

2600 för ett filter som inte gör sitt jobb? Skiten har ju tagit sig förbi och förstört efterliggande komponenter, jag trodde det var för att skydda dom som man hade filter...

Uppdaterat: 2016-01-21 12:34

Fair point... :-)

Uppdaterat: 2016-01-21 12:36

Och stort tack för att du delat med dig av dina erfarenheter, sånt här vill man ju helst bara glömma och lägga bakom sig.

Uppdaterat: 2016-01-21 12:45

Jo tack, har inte varit så kul att haft det hängande över sig under julhelgerna. Galghumorn har gått varm, typ "köper en bil och vaskar den en månad senare". :-) Men som sagt, nu verkar det ju lösa sig och det lutar nu åt 8.000-10.000 kr för egen del (de delar jag behöver kosta själv plus självrisk). Sura pengar, men sådant man får vara beredd på när man äger bil. Ska vara glada att det som sagt var svårbedömt och att försäkringsbolagets tekniker inte till 100% kunde påvisa fukt, för då skulle försäkringen inte gällt enligt villkoren.

Och eftersom jag nu inledde tråden tänkte jag att jag även borde berätta hur det slutade om någon annan stöter på samma problem och läser tråden i framtiden.

Det som dock fascinerar mig (i brist på bättre ord) är att den här typen av problem med dieselbilar är kända i branschen, om än ovanliga. Och väldigt svåra att skydda sig mot (speciellt om man inte ens känner till det). Åtminstone svåra att skydda sig mot vad det gäller att få in skiten i tanken då det kan komma från pump, kontaminering vid tanktillfälle eller läckage i systemet som skapar kondens/fukt. Och trots det är det inget som adresseras eller kollas regelbundet vid service. Som minimum borde väl verkstäderna göra en snabb koll och eventuellt hälla i algdödande medel. Eller åtminstone erbjuda det mot en kostnad. Vi kör två dieselbilar (en betydligt nyare) och kommer i alla fall ta upp det när vi gör service i framtiden. Nu verkar dock alla verkstäder vi pratat med (fyra stycken) överens om att det i princip kräver att bilen står stilla en längre tid för att problemet ska kunna uppstå (åtminstone i den omfattningen som det nu gjorde för oss), men ingen verkar säker eller kan säga vad 'längre tid' innebär

Uppdaterat: 2016-01-21 13:02

Vaska en bil... får stekare på Östermalm som vaskar Champagne att framstå som fattiga. ;)

Uppdaterat: 2016-01-21 13:08

Problemet med "längre tid" är ju att den kan ha inträffat tidigare i leveranskedjan, men viss minskar risken om man har genomflöde hela tiden.
Har också två dieslar i familjen och har i stabiliseringsmedel i båda nu efter erfarenheten tidigare i höstas:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/bransle/diesel-sludge
Den problemdrabbade går över 3000 mil per år så där var inte felet på min sida iallafall. Kom dock undan med några hundralappar och någon timmes meckande, lite billigare än trådskaparen...

Uppdaterat: 2016-01-21 14:51

Eftersom försäkringsbolag är inkopplat så antar jag att du bara betalar självrisk, då kanske det är bättre att allt byts och du slipper fundera på framtida problem.
Men det kan ju vara så att du har ett försäkringsbolag som även tar ut % på reparationskostnaden och då blir det ju lite knivigare.
Under 10000:- i självrisk så hade jag nog låtit dem jobba på och varit nöjd med det.

Uppdaterat: 2016-01-21 17:46

Känner igen problemet och då från båten, när man tankar med diesel från vanliga besinstationer.
Har fått bakterier i tanken som skapat alger som i sin tur slammat igen filtren, vilket resulterat i motorstopp ute på fjärdar.
Fick rengöra tank, byte bränsledningar mm. Problemet var slarv från tidigare ägare.
Båten tankas sen ett par år med diesel från båtmackar som har ren diesel utan organiska tillsatser.

Det kan vara knepigt att tanka bilen från en båtmack, dessutom är den öppen endast under sommar säsongen.
Det kan kanske vara värt att hälla bakteridödande tillsats i dieseltanken som finns på mackar, båttillbörsaffärer mm.
Har ingen egen erfarenhet av detta i min bil som är en Honda CR-V diesel som snart gått 20000 mil.
Gör alla service hos den aktoriserade hondaverkstan i Västerås.

Uppdaterat: 2016-01-21 18:50

Junkers - nej vi har ingen % på reparationskostnaden, utan bara en fast självrisk på 5.000kr. Grejen är dock att på de delarna som försäkringsbolaget ska täcka så är det de som har sista ordet angående vad verkstaden ska göra, och inte jag. Och jag vet att de pushar för att för det som kan spolas så ska man börja med det. Som jag skrev ovan, bara materialkostnaden för spridarna är drygt 26.000kr, så för de delarna tror jag man kommer testa spolning först. Bränslepump och högtryckspump tror jag dock att man byter direkt. Försäkringsbolaget har dock varit tydliga med att om man nu väljer detta som metod, och tex problemet uppstår igen om en tid så ligger det kvar som samma försäkringsärende, mao ingen ny kostnad för mig utan risken ligger på dem.

Uppdaterat: 2016-01-22 08:40