Bild
Nästa artikel

Visst gick Cittran på tre!

– Alors, messieurs, vad ska nu det här föreställa?

Vi togs på fullkomlig bar gärning, min dåvarande kollega Alrik Söderlind och jag, vid Place de la Concorde mitt i Paris.

Vi var inte svåra att upptäcka, av alla tusentals bilar som cirkulerade här var detta den garanterat enda med bara tre hjul i backen. Det fjärde låg i bagageutrymmet.

I alla tider hade det sagts att Citroën med gasfjädring, sådana kunde man minsann köra på bara tre hjul om ett går sönder. Kunde man? undrade vi.

I ungdomlig och, som vi tyckte, klok och undersökande journalistisk nit lossade vi därför ett hjul från Citroëns stolthet, den extralånga CX Prestige, och inledde fältexaminationen. 

Vi hade åkt från Stockholm till Paris för att rapportera från 1986 års bilsalong och nu gav en lucka i schemat denna guldchans till ett scoop i rusningstimmen. För det skulle väl gå, att köra på tre hjul? Alrik vid ratten, jag vid kameran och si, där kom nu Cittran svävande på högsta läget i trafikbruset.

Rätt snart fick två barska herrar i mörkblå uniform och stärkta skärmmössor syn på oss. De delade inte alls vår journalistiska nit så det var bara för oss att krypa till korset – fälgkorset.

Historien dök upp ur mitt minne när en Vi Bilägareläsare nyligen frågade här på hemsidan om man verkligen kunde köra Citroën på tre hjul. Vilket härmed bevisas. Vår flotta låne-CX fick efter palavret i Paris leva i ytterligare 18 år, sedan rullade den in i den eviga depån hos Skrotfragmenteringsbolaget i Angered den 9 juni 2004. På fyra hjul, antagligen.


Välkommen till den här bloggen förresten. Jag kommer att skriva om bilar och företeelser jag stött på som motorskribent i drygt 25 år. Det blir tonvikt på det som i brist på bättre brukar kallas nostalgi, med hjälp av egna arkiv och inte minst Vi Bilägares digra samling av bilartiklar under åtta decennier.

Jag är, precis som de flesta bilintresserade antar jag, total allätare så du får vara beredd på det mesta. Då och då tänker jag kasta ett öga på dagens bilbransch, övertygad om att det kommer att bli lika spännande framöver med bilar som det varit hittills. Minst!

Taggar:

Kommentarer

#1
2012-10-10 16:43

Jo, det där har väl bevisats några gånger.
Men det riktigt smarta med systemet var att man inte behövde någon domkraft för att byta hjul. Upp med bilen i högsta läget, palla under vid det aktuella hjulet med kloss av något slag, sänk ner bilen och hjulet hänger fritt.

#2
2012-10-10 19:02

Undrar om man slipper trängselskatt med en sådan? :-)

Citroën CX var en härligt egensinnig bil i alla fall.

#3
2012-10-10 21:58

Det där funkar med de nyare Cittrorna också, dvs om de har gashydraulisk fjädring.

#4
2012-10-10 23:19

Vi får väl hälsa Calle välkommen hit, jag gissar att vi får höra en eller annan historia om nån gamal Opel, jag vill minnas att Calle är lite svag för dom.

#5
2012-10-11 00:27

Körde aldrig min CX Pallas på tre hjul men däremot körde jag den på de två högsta lägena vid några tillfällen när det behövdes, b la efter en usel skogsväg där en vanlig bil hade slagit i underredet.

Den kommer alltid ha en plats i mitt bilhjärta ;-)

#6
2012-10-11 09:58

Det var på Place de la Concorde som guillotinen stod under franska revelutionen. Ca. 10.000 personer avrättades där så det har med andra ord hänt hemskare saker där än en Cittra på tre hjul. Men det visste ni säkert redan eller?

#7
2012-10-17 18:26

Se goddag. Dig kommer jag ihåg från den tiden Teknikens värld var en läsvärd tidning. Hoppas på läsvärda artiklar framöver.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.