Bild
Nästa artikel

Tack för bakvända världen!

I dag på Alla hjärtans dag vänder två bilnyheter världen bak och fram.

Först är det BMW som med den lilla familjeklossen 2-serie Active Tourer inleder en era av framhjulsdrivna bilar, parallell med de bakhjulsdrivna bilarnas. Det är givetvis en stor sak som kommer att göra kommentarsfält på webbsidor internet runt alldeles löddriga av förnumstiga, kunniga, dumma och tvärsäkra uttalanden.

En ännu större nyhet för mig är att nya Renault Twingo har motor och drivning bak. Vilket genidrag – det låter som om det är bäddat för en liten Porsche 911, ju!

Jag har alltid haft ett gott öga till Twingo, men bara den första utgåvan. De senare har varit alldeles utspädda jämfört med originalidén.

För 22 år sedan, 1992, bevistade jag modellens mediala debut. Vi var en hop motorskribenter som befann oss på uppbyggda läktare i ett stort gummitält, jag har för mig att det var i Frankrike (ingen vild gissning!).

Först kom Monsieur le mycket berömde designern Patrick le Quément in, iförd svindyra kläder och d:o glasögon, på det sätt en mycket berömd designer förväntas komma in i ett tält där en publik väntar. Han drog några väl inlärda stycken från telepromptern framför sig, om en fantastisk bil med strålande framtid och djupa rötter i... ja, ni förstår.


Så var det dags för bilarnas entré och som de kom in – de var fem-sex stycken i knalliga färger och invaderade tältet som de värsta cirkushästar. Twingo for om och kring varandra, i cirklar, handbromssvängar, backade och gasade så däcken skrek, in och ut i olika formationer och mönster – för att på ett givet kommando blixtsnabbt formera sig med exakta decimeteravstånd från varandra i en snedparkering av närmast tysk precision. Det såg ut som om en karamellburk landat framför oss.

Twingo var smart paketerad, ofattbart rymlig och hade baksäte som kunde skjutas i längsled. Jättestort soltak var en bra option. Till och med radiomasten var designad och stack ned i framskärmen på snyggt sätt. Instrumentpanelen såg ut som en radda spisreglage med en liten digitalskärm ovanpå. När jag premiärprovsatt blev jag bara så glad, Twingo var som en modern Renault 4 och jag ville ha en direkt.

Sedan klämde jag på nackskyddet och förnam samma känsla som i en tvättsvamp från OK, en använd och utan schampo. Säkerheten i Twingo kritiserades omgående och efter ett tag hade Renault till en lätt omändrad version 2 förstärkt bilen lite här och var. Men det var nog fortfarande bäst att hålla sig på vägen.

Jag blir fortfarande glad varje gång jag ser en Twingo, av första modellen, vill säga. Nu ser jag fram emot att bli glad av den nya också, receptet verkar åtminstone väldigt lovande.

Taggar:

Kommentarer

#1
2014-02-14 16:29

Vad jag kan uppleva är att; BMW trevar på framtiden medan Renault trevar på forntiden ... Nej, Renaulten spelar inte på Porsche 911 koncept, det är VW typ1 koncept, skillnaden är ganska stor!

#2
2014-02-14 17:45

Jag håller helt med dig Jes, jag fasar för att se forntidsbilar i dagens trafik.
Jag har haft så många svansmotorbilar, av olika fabrikat, att jag tappat räkningen, men erfarenheten av dessa har lärt mig att det inte är något för en nybörjare, de kräver sin man (eller kvinna)!

#5
2014-02-15 15:18

Minns en diskussion vid mitten av 1950-talet mellan en Saabtekniker och en av VWs säljare av typ 1.
VW: "Med en VW behärskar man alla kurvor, man styr med gasen (30 hk!) och behärskar varje kurva med en lätt sladd!"
Saab: "Har du försökt att kasta en pil med fjädrarna först?"

Nu tror jag ändå inte att skillnaden i viktfördelning är lika markant på den här Renaulten som den var på 50-talets VW och Saab, men i halt väglag kommer den att kräva mer av sin förare än en konventionell framhjulsdriven bil.
Men den här är knappast framtagen för nordiska förhållanden.

#6
2014-02-15 15:47

Jag är helt övertygad om att man har lärt sig att konstruera bort svagheterna med motorn bak i dessa tider. Porsche 911 lär vara hyfsat snäll att köra hårt sedan den fick multilänkbakaxel.

Jag håller med Calle, kul att det kommer nytt som inte är konstruerat som allt annat idag. Själv var jag inte med på 60-talet, men det var onekligen större mångfald då än nu. Och mångfald är kul!

#7
2014-02-15 23:47

Med modern elektrisk styrning av motorkraft och antisladd-system så tror jag detta kan bli riktigt bra. Fast vi bör tänka på att trots Renaults digra historia och erfarenhet, bl a genom sina Gordini och Alpine-modeller (Frankrikes enda riktiga mittmotorsportbil) så är chassiet i denna Renault från Mercedes (Damiler-Smart). Egentligen märkligt att Renault inte gjorde chassiet själv med tanke på sin expertis, men Mercedes jobbade med sin lösning och behövde extra pengar och utvecklingsstöd och då vart det Renault de valde. Renault gör ju dieselmotorerna till Mercedes A-klass och kommande Mercedes X-klass baseras på Clio-Captur-chassi.

#8
2014-02-16 11:08

Raphael, skulle Alpine vara Frankrikes enda mittmotorsportbil?
Har du hört talas om Matra Bagheera och Murena?
Dessutom var de flesta Alpine inga mittmotorbilar därför att motorn var placerad bakom bakaxeln.
Man hade också använt sig av en av historiens sämsta V6or i ett par modeller, samma motortyp som satt i Volvo 760

#10
2014-02-16 12:51

Skulle Renault ha expertis i chassieframtagning som någon annan saknar? Tillåt mig tvivla rätt rejält.

#11
2014-02-16 13:06

Saabnisse, det skulle vara varmt välkommet om du verkligen läste mina inlägg innan du kommenterade dem. Låt oss jämföra:

Du skriver så här: "Raphael, skulle Alpine vara Frankrikes enda mittmotorsportbil?"
portbil?
Vad jag verkligen skrev var: "Frankrikes enda riktiga mittmotorsportbil"

Förstår Saabnisse skillnaden mellan "Frankrikes enda mittmotorsportbil" och "Frankrikes enda riktiga mittmotorsportbil"?

Tydligen förstår inte Saabnisse skillnaden, så låt mig förklara. Man kan exempelvis säga saker som "Porsche är marknadens enda riktiga sportbil", eller som Saabnisse själv brukar säga återkommande - att har en Citroën ingen gasfjädring så är det ingen riktig Citroen.

Ordet "riktig" innebär följaktligen en subjektiv värdering som innefattar värden av att något är mer genuint, något mer äkta i det man vill ge värderingen "riktig".

Som svar på Saabnisses fråga om jag känner till Matra Bagheera och Murena - svar ja. Jag känner även till Venturi. Men jag kallar dem inte för riktiga sportbilar, varken med eller utan mittmotor (nu har ju alla dessa mittmotor). Hur kommer det sig? Matra Bagheera och Murena anser jag är närmast att betraktas som kit-cars. Och Venturi var visserligen ett gott försök, men gjorde inget avtryck på marknaden.

Alpine A310 är den jag anser vara Frankrikes enda riktiga mittmotorsportbil och det står jag för. En klassiker helt enkelt.

#9
2014-02-16 13:12

saabnisse@ Som jag nämnt förut så är det bara volvo som haft problem med PRV motorn, sitter i många andra bilmodeller nämn någon av dessa som har haft problem som volvo ? Satt i b.l.a Renault Alpine a310 och den världsberömda DeLorean DMC där gick den dessutom väldigt bränsle snålt ;-)

#12
2014-02-16 17:00

Tillägger att även GTA och 610 (efterföljare till 310) var riktiga mittmotor sportbilar. :) Utsökt design.

#13
2014-02-16 18:31

Jag tycker du har helt fel där Raphael, Alpine är betydligt mer kit-car än Talbot-Matra.
Och Murena var ju en bra bil, även om den sålde sämre än Bagheera, men det spelar ju ingen roll, alla bilar av den typen kräver inlärning.
Samma sak gäller en liten fjuttbil som Twingo, det blir en väldig kontrast till de normalt framhjulsdrivna småbilar som de flesta är vana vid idag.
Som väl är kommer inte heller den här upplagan av Twingo att säljas i något större antal i vårt land.

#14
2014-02-16 18:59

Twingo bygger på samma chassi som nästa generation av Smart. Smart har varit bakhjulsdriven med motor bak sedan starten - förutom mellanspelet med Smart FF som var en Mitsubishi Colt i Smart-dress. Jag vidhåller - med modern motorstyrning, antispinn och antisladd så är det knappast någon fara.

#15
2014-02-16 19:16

Jo det är en fara att köra eller åka i denna bil - utan autobroms. F.ö. var första generationen av Twingo precis lika usel (jämförelsevis) när det gäller säkerhet. Teknikens Värld hade då ett reportage där man raljerade rejält över att bilen inte hade krockkuddar. Man fyllde då bilen med ballonger och lät dessa symbolisera avsaknaden av just krockkuddar.

#16
2014-02-16 19:23

Smart, säljs som väl är, inte heller i någon större mängd i vårt land.
Men jag tror nog att Twingo kan bli en kul bil att köra. För somliga!
Dvs. de som kan klara de speciella egenskaper den här biltypen ger, eller de som ger sig tid att lära sig den, ingen ESP klarar olämpliga vägegenskaper.
Men om det vet vi ju ingenting ännu, förmodligen är det helt fel, som jag skrev tidigare, att jämföra med forntida svansmotorkonstruktioner från Renault.

#17
2014-02-17 00:25

HA HA nu är bilar utan autombroms FARLIGA till och med. Har din A5'a autobroms Audi A5 SB?

#18
2014-02-18 10:50

På tal om autobroms:
http://www.youtube.com/watch?v=PF0AcyMFtMA

#19
2014-02-18 11:00

Jag vill ha bilar som ger mig körglädja. Per definition är framhjulsdrivna bilar tråkiga. För varje säkerhetshöjande tillägg som sedan görs ökar tråkighetsfaktorn. Till skillnad från de flesta som skriver på ViB:s forum vill jag därför helst ha bakhjulsdrivna bilar utan ABS, ESP och autobroms, dessutom gärna med ett visst mått av överstyrning. Nej jag är inte ironisk. Tänk den nya Twingon med lite lagom överladdning och en effekt strax norr om 150 hk.

#20
2014-02-18 20:46

Boxer, du borde nog testa lite bilar ;) Vågar nog satsa pengar på att du kommer tycka bilar i stil med Mini Cooper Works eller Focus ST är roliga bilar.

#21
2014-02-19 07:09

Tvärsäkra uttalanden a'la Boxers är sällan speciellt välgrundade.

#22
2014-02-19 10:52

Jo, jag tror det. Både Mini och Ford Focus skulle vara betydligt trevligare om de vore bakhjulsdrivna. Det är därför BMW-ägare uppskattar sina bilars köregenskaper. Jag kör framhjulsdrivning i mitt yrke (taxi) och bakhjuls-respektive fyrhjulsdrivet privat. Den allra roligaste bilen är den bakhjulsdrivna som både är rejält överstyrd samtidigt som den saknar såväl ABS, ESP och autobroms eller vilket annat säkerhetssystem som helst. Den framhjulsdrivna bilen är möjligen ett säkert transportmedel men ack så tråkig, framförallt i vinterväglag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.