Bild
Nästa artikel

Nya BMW 2-serie Active Tourer – alla bilder, filmer och fakta

Nyheter+74 bilder+Filmer

Med framhjulsdrift, trecylindrig motor och högbyggd kaross ska nya flexbilen BMW 2-serie Active Tourer utmana Mercedes B-klass.

 

BMW brukar vara synonymt med drivning på bakhjulen, men nya 2-serie Active Tourer ruckar på den principen. Bilen är byggd utifrån en ny framhjulsdriven plattform, som också utgör grunden för nya generationen av koncernkollegan Mini.

Mellan stötfångarna mäter den bayerska flexbilen 4,34 meter, det är två centimeter kortare än Mercedes B-klass, som blir den största konkurrenten. Enligt BMW är utrymmena ett av modellens starka kort; fram- i stället för bakhjulsdrift och tvärställda i stället för längsmonterade motorer har frigjort utrymme i kupén.

BMW har också fokuserat på att göra bilen lite mer flexibel. Baksätet är tredelat och förutom att det går att skjuta på längden kan stolsryggarna också lutas. Lastvolymen är 468 liter men utrymmet kan utökas till 1 510 liter om baksätet fälls. På tillvalslistan finns en funktion som öppnar bakluckan via en fotrörelse under bakre stötfångaren.

Tre motorer står till förfogande. Under huven på 218i sitter en ny trecylindrig bensinare som ger 136 hästkrafter. Det starkaste alternativet heter 225i och då är det en fyrcylindrig bensinmotor som utvecklar 231 hästar som gäller. Snålast, med en angiven förbrukning på 4,1 l/100 km, är dieselfyran 218d. Sexväxlad manuell låda är standard, åttastegad dubbelkopplingslåda är tillval. Fyrhjulsdrift kommer senare.

Nya BMW 2-serie Active Tourer premiärvisas i samband med bilsalongen i Genève i början av mars och börjar säljas strax därefter. Svenska priser är ännu inte officiella.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s nya flexbil?

Kommentarer

#1
2014-02-14 09:00

Utseendemässigt en oblyg kopia av Ford C-max men det gör ju inte bilen sämre.
Insidan ser dock betydligt bättre ut än C-max. Tycker generellt att den ser bra och lovande ut - sen är frågan hur man positionerar den prismässigt.

#2
2014-02-14 09:25

Bilen ser ut som en traditionell flexibil-C-max, B-klass mfl. Det är inget fel med det, däremot anser jag att BMW gör fel som ger sig in i det bilsegmentet. Det är helt fel för deras varumärke att lansera en flexibil, jag tyckte att Mercas varumärke fläckades när de lanserade flexibilar. Flexibil för mig är funktionalitet före flärd och exklusivitet, det sistnämda är för mig BMW image.

#3
2014-02-14 09:29

Någonstans här gick gränsen för mig, BMW var ett märke för entusiaster men nu är det ingen magi med märket längre, BMW har tappat sin själ, jag intresserar mig inte längre för BMW och köper så klart inte heller någon mer bil av det märket...adjö

#4
2014-02-14 09:40

Nu förstår jag inte riktigt Kalle2
Blir BMWs övriga bilar sämre pga denna modell, eller är prestigen viktigare för dig än bilen i sig?

#5
2014-02-14 09:40

Meningslös bil. Ser inte ut som en premium bil, så varför köpa denna istället för focus/kia/whatever? BMWs styrka traditionellt är ju motorstarka bilar med bakhjulsdrift. Känns som att varumärket urvattnas, varför ska alla bilmärken göra bilar i alla segment?
BMWs tidigare 4cylindriga motorer har ju inte direkt varit någon höjdare, hoppas de lyckas bättre med denna.

#6
2014-02-14 09:50

Varför är er bildvisare fortfarande helt jäkla värdelös? Riktigt långsam, med varje bild laddas sidan om och bara allmänt osmidig eftersom man lämnar själva artikeln. Ta tillbaka den gamla där bilden kom upp i ett eget litet fönster!

OnT: Lite trist att åtminstone jag inte alls tänker BMW när jag ser den i profil och jag skulle nog vilja säg att B-klass är klart snyggare. Ett test hade varit intressant!

#7
2014-02-14 10:37

Välkommen till minibussarnas härliga land BMW, det tog tid för er men nu är ni välkomna bland Citroën och Renault som sedan många år har varit marknadsledande i Europa i segmentet för minibussar. Ni har en exteriör som ser ut som en utdragen Kia Venga, men det må vara er förlåtet då detta är ert första försök. :) Varför bara 463 liter? Min C3 Picasso klarar 500 liter som mest under insynsskyddet och min bil är mycket kortare. En till sak som är tråkigt - ni kör med tjocka A-stolpar som försämrar sikten istället för panorama vyn genom dubbla A stolpar med en främre tunnare och en bakre tjockare och så stora rutor. Med tanke på er långa utvecklingstid borde ni haft tid att komma på en bättre lösning, eller är idén att man inte ska se trafikljusen? :)

#8
2014-02-14 10:44

Enligt AMS så kommer priserna att börja på drygt 250.000 kr så med BMWs sedvanliga tillvals-policy så lär det väl snarare bli över än under 300.000 kr med minsta motorn...

#9
2014-02-14 10:55

Vad i hela världen,

Ingen 6:a och ingen bakhjulsdrift i en familjebuss som liknar en kil? Inte nog med att verkstäderna är nonchalanta och okunniga, nu är även bilarna helt ointressanta. Var som när BMW byggde en SUV och marknadsförde den som "den ultimata stadsbilen". Men det gäller att anpassa bilarna efter tjänstebilsmarknaden, låg förbrukning och utan själ.

#10
2014-02-14 10:56

Äntligen en BMW som jag kan tänka mig.
Jag tycker att den här var riktigt snygg med en ljus och trevlig inredning.

#11
2014-02-14 11:21

Alltså kan de som sitter i baksätet få bra plats eftersom baksätena är skjutbara men man får tydligen välja.

Bra sittplats i baksätet-dåligt lastutrymme
Bra lastutrymme-dålig sittplats i baksätet eller ingen alls kanske.

Jag föredrar helst bägge delar, bra lastutrymme och bra sittplats i baksätet.
Jag har ofta bilen full med folk och jag är inte så egoistisk att jag tänker att jag köper bil till mig själv och om de som sitter bak sitter dåligt det skiter jag i.

#12
2014-02-14 11:50

Jag tycker skjutbart baksäte är väldigt bra, då kan jag anpassa efter situationen. Och är det individuellt skjutbart ännu bättre (jag har det i min). Minibussar som inte har skjutbart baksäte eller stolar bak är inga riktiga minibussar. :)

#13
2014-02-14 11:56

Raphael, konceptet med skjutbart baksäte är kanon. Det borde finnas i alla bilar. Det finns många "stora" bilar som skulle tjäna på detta.
Titta bara på BMW 5-serien som trots storleken har haft väldigt trångt baksäte.

#14
2014-02-14 12:22

Helt meningslös bil för BMW älskare som mig men antar att de bara tänker volym och sälja på gamla meriter.
Åker själv BMW med sexa ,bakhjulsdrift och litet bagage och endast fyra sittplatser och älskar det, kan inte bli bättre

#15
2014-02-14 12:29

Till "Prestigelös" Det handlar inte alls om att BMW bygger sämre bilar. Jag bryr mig om prestige och image mindre än de flesta men fortfarande är det ju viktigt, de flesta som köper BMW betalar mycket rundligt för just prestige och image. Med denna modell försvinner det sista av BMW,s image som en sportig bil för verkliga entusiaster så varför ska man då betala dyrt för image och prestige som inte finns kvar ? Men för BMW, aktieägare kan det här kanske bli bra. Och BMW bör utöka till skåpbilar, husvagnschassin m.m.

#16
2014-02-14 13:17

Kia kopia. Alla ser så glada ut i filmen för det! Och det behöver inte vara fel. Säkert har den ett bekvämt i och ursteg för 50+are, skönt. Kan man få den med hybrid/eldrift i den närmaste framtiden är det ett plus. Na,na na na na na na na...........;o)

#17
2014-02-14 17:08

Om något, någonsin skulle va en Kiakopia måste det va' en dubbelkopia ..
Du tycks gilla kopior Shogun .. Så varför inte denna BMW? Den har troligen både helljus, inrett bagageutrymme och senaste säkerhetsutrustning ..

#18
2014-02-14 17:11

BMW har oftast för långa huvar vilket är fult tycker jag.
Men denna är snygg.
Men säkert högt pris.

#19
2014-02-14 18:40

Devalveringen av märket fortsätter och når nya bottennivåer...

Enda riktiga BMWn som fortfarande lever upp till den tidigare devisen "The ultimate driving machine" är 3-serien. Synd på ett så fint och anrikt märke.

Kan säkert vara en hygglig bil men inte f*n är det en BMW.

#20
2014-02-14 19:03

Jag ogillar tyska bilar så vem bryr sig ;-)

#21
2014-02-14 19:38

En massa dumma kommentarer här från självutnämnda BMW- ambassadörer.
Har ni problem med den här behöver ni ju inte bry er, de vanliga gammaldags BMW-modellerna kommer ju att fortsätta att tillverkas enligt "Systeme Panhard" som de alltid gjorts och det är ju en teknik som stammar från 1910-talet!

#22
2014-02-14 19:43

Framgick det inte att jag gillar denna BMW, för det gör jag. Speciellt om den får lite framtidsteknik som hybrid och inte en uråldrig dieselmotor som vi ska bort ifrån.

#23
2014-02-14 20:03

Vadan denna aggresion Nisse?

Jag kör ju själv en bil av samma flexi-modell och gillar verkligen biltypen men jag anser ändå att det här en nisch som BMW inte hör hemma i.

BMW liksom Mercedes och till viss mån Audi försöker numer att ha ett alternativ i varje tänkbar liten nisch på marknaden, speciellt i de billigsre segmenten där de historiskt aldrig funnits förut. Och jag och många andra tycker att de därmed riskerar att tappa sin exklusivitet som de levt på.

En BMW ska vara snygg, stilren, exklusiv och rolig att köra. Kriterier som denna inte uppfyller.

#24
2014-02-14 20:19

Men Rålle är BMW så exclusivt numera? Du ser dem i snart varje gatukorsning om du står där 2 minuter, knappast exclusivt om du frågar mig. Men nu skiter ju jag i exclusiviteten är inte så viktig för mig. Jag kör Kia och Hyundai just nu .......;o)

#26
2014-02-14 20:27

"historiskt aldrig funnits"? Har du hört talas om BMW Isetta? En liten låtsasbil som BMW licenstillverkade för att överleva eftersom de bara hade den svårsålda barockängeln som alternativ.
Aggression?
Det förstår jag inte, jag tycker att BMW gör helt rätt med den här modellen och jag förstår inte varför den på något vis skulle förstöra BMWs anseende.
Och jag förstår inte på vad vis den här modellen inte skulle uppfylla de kriterier du efterlyser.

#28
2014-02-14 21:01

HAHAHAHAH! Det enda jag tänker när jag ser den är Kia Carens! BMW HAR KOPIERAT KIA'S DESIGN!

*host*

Nej men .. Nej den ser rätt bra ut. Går man på design så är inte den klassen bortskämd direkt. Första generationens Mazda5 var snygg, sen bucklade de till den på nåt konstigt sätt. S-max är snygg, men den är väl snäppet större. Definitivt snyggare än B-klass är den iallafall, även om den har sin charm. Provsatt en och det kändes som att sitta i en sportbil nästan :P

Blir intressant att se hur de lägger sig prismässigt.

#29
2014-02-14 21:10

Okey då för Isettan men den är ju inte direkt normativ för BMW historiskt sett.

Jag och andra betydligt mer insatta i branchen än mig tror ändå att den här strävan att appellera även i de lägre prisklasserna på sikt är skadligt för de tyska premiumtillverkarna.

Nu äger ju BMW namn-rättigheterna till ett antal insomnade märken bl a Triumph. Just dom var det ju tal om att återuppliva för ett antal år sedan men det rann nog ut i sanden. Annars hade ju en sån här varit en mer passande modell för ett sånt märke t ex.

Men framtiden får väl visa om de gör rätt.

#30
2014-02-14 21:21

Problemet är väl som det tidigare pratats om - att de som är villiga att lägga stora pengar på bilar idag blir färre och färre. 2-serien lär knappast bli billig. Ska man gissa på en 400'ing för en bra utrustad bil med en vettig motor? Får man väl 2 Kia Carens för ;)

BMW kommer troligen alltid ha modeller för de som gillar vad BMWs grunder handlar om. Även dessa led lär nog tunnas ut i framtiden, hur BMW än gör - just på grund av att det allmänna bilintresset sjunker. Hur många ungar idag har bilplanscher på väggarna? Pixar-Bilar ej inräknade.

I dessa tider är det nog bättre att ha bredd än vara trogen forna ideal.

#31
2014-02-14 21:22

Om MBkan bygga en A-klass kan BMW mycket väl sälja denna modell utan att riskera statusnivån hos 5- och 7serien. De senare är dessutom tekniktunga bilar som säljer på sin förfining - om än i sportighetens namn. Men det finns inga sportbilsambitioner i en 5-seire. Det finns det egentligen inte i särskilt många bilar alls som säljs idag.

MVH AL

#32
2014-02-14 21:55

Som Rålle skriver, om nu BMW vill ge sig in i helt andra bilsegment skall de göra det i ett annat namn. En BMW är en BMW och inte en flexibil.

#33
2014-02-14 23:47

Håller helt med Rålle. BMW borde följa VAGs exempel med olika märken för olika segment. Om exempelvis Porsche hade börjat göra 3 cylindriga bilar i 100000 kronors klassen så hade det inte knappast stärkt deras varumärke.

#34
2014-02-15 19:09

Gräslig musik.

#35
2014-02-15 19:57

Perfekt att låtsas att man kör på Nunburgrings nordslinga när man ska till dagis! För det är därför man har en BMW?
;o)

#36
2014-02-16 09:18

I slutändan handlar det alltså om att folk inte vill köpa BMWs övriga modeller då denna bil urholkar statusen för dessa.
Det är väl sunt egentligen då det visar att BMW är ett överprisat märke som i första hand köps för statusen och inte för bilen i sig, eller har jag fattat saken fel?

För exklusiviteten är det ju sisådär med idag, då det som någon påpekade tidigare, finns en BMW i varje gathörn...

#37
2014-02-16 12:56

Om det bara hänger på statusen så kanske inte BMW förtjänar den försälning de har på övriga bilar?

Har märkt det här innan. Folk försvarar märket in i döden. Men i slutändan handlar det enbart om att man framstår som "speciell" om man har en BMW.

Det sägs att entusiasterna överger märket om det blir urholkat. Men borde inte entusiasterna vara de som köper bilen för de egenskaper den verkligen har? En 335'a blir inte sämre för att det finns en sån här bil. Är man en så kallad entusiast så borde man väl vara mer klarsynt än så?

#38
2014-02-16 13:13

Nu är det ju så att status är oerhört viktigt för vissa, och speciellt i dagens samhälle där yta är det nya honnörsordet.

Dock tror jag inte att BMWs status kommer att ändras nämnvärt, se bara på MB som lyckats med sin B-klass utan att resten av modellprogramet släpats i smutsen.

#39
2014-02-16 13:32

Nej tror nog inte det heller. Isåfall borde alla nördar övergett märket för 6-7 år sen när varenda företag i hela Sverige (känns det som) köpte 320d Touring :P För det är ju ingen riktigt BMW ;) För den har ingen 6'a. Fast nya M3 är ingen riktigt BMW heller - för den har en 6'a och ingen 8'a! Senaste M5 är tydligen inte heller nån riktigt BMW, för den har ju en 8'a och ingen 10'a ;)

Tror det är svårt att jobba på BMW's marknadsavdelning ;)

#40
2014-02-16 14:18

Raphael, bra synpunkter!
Liksom Rogers.

(Shogun får in ordet "exclusivt" tre gånger på fem rader. Ska för övrigt stavas "exklusivt".)

Den här typen av bil innebär att alla liknar varandra i viss mån. Dock tycker jag att det här är en av de snyggaste, inte minst inuti - och det är ju där man vistas.
De har till och med lyckats få till det obligatoriska plåtvecket längs karossidan till skillnad mot Mercedes B-klass som har det mest omotiverade och illa inpassade veck jag någonsin sett.

Vad som drar ner intrycket rejält, är när tillverkare envisas med att fortsätta med dumheter som inte går att motivera.
Om hastighetsmätaren och varvräknaren bytte plats och de lät bli röd instrumentbelysning så skulle ergonomin vara avsevärt bättre.

Volvo fick för en herrans massa år sen frågan om inte de (likt VW) också skulle gå över till framhjulsdrift och svaret blev då föraktfullt: "Vi bygger bilar!"
Idag vet vi hur det är med den saken.

#41
2014-02-16 16:00

BMW har faktiskt orange belysning ;) Tycker det är rätt behagligt.

#42
2014-02-16 16:06

Hur menar du där Roy, Volvo bygger väl fortfarande en sorts bilar?
.
;o)

#43
2014-02-16 17:55

Håller helt med Lion, gräslig musik!

#44
2014-02-17 10:00

Tycker att det är ganska uppenbart att även de finare fabrikaten vill ha en bit utav kakan i så många segment som möjligt.
Är helt övertygad om att bilen kommer att sälja bra även om jag tycker att modellen motsäger allt vad Bmw tidigare har förmedlat.
Varför? ...Det ÄR en Bmw och de lyckas med allt oavsett vad de bygger.
Titta bara på X6 ...(finns det fulare eller mer opraktiska/ovettiga bilar för liknande pengar?)

Sett till praktiska finesser så lär denna 2-serie ligga några år efter sina mindre fina rivaler och priset långt högre men det ÄR ju en Bmw och sådant skall inte underskattas. Om några år kommer det inte vara så konstigt med framhjulsdrivna Bmw med små motorer. De som vill ha monsterbilar kan som sagt få detta också utav samma fabrikat.

Personligen tycker jag att Bmw kunde ha tagit mycket utav tekniken bakom i3 och placerat den i 2-serien som ett eldrivet alternativ men för detta var man för feg då Bmw uppenbart tror mycket på sin nya serie men betydligt mindre på i3. ( synd )

Är själv lite splittrad utav vad jag anser om att ett premiumfabrikat bygger bilar som inte ser ut som just premium och som istället är förvillande lika allt annat. ( titta på bilden och lägg sedan en hand över bilden ca 3 cm ifrån höger så att de välkända njurarna inte syns och gissa sen fabrikatet )
En "del" utav mig gillar inte alls detta,medan en annan tycker att det är en naturlig utväg för överlevnad och varför inte egentligen om möjligheten finns?

Vi har ju tidigare sett att billigare fabrikat inte lyckas något vidare med att bygga lyxbilar med förhöjt pris men tvärtom går betydligt lättare vilket som synes Bmw utnyttjar nu med den skillnaden att en Bmw aldrig kommer att bli en billig bil.

#45
2014-02-17 18:56

Roger, orange är betydligt bättre (kanske mer än många tror), men sett till ögats färgkänslighet så är ju vitt bäst, men gröngula nyanser är OK.

Jes, du borde kanske frågat Volvo vad som menades med detta tidiga uttalande. Då ansåg de uppenbarligen att "riktiga" bilar minsann hade bakhjulsdrift.
Och nu har tydligen även BMW fått insikt i realiteterna.

#46
2014-02-17 18:56

Konstaterar bara att Mistro som vanligt skriver balanserade inlägg med eftertanke.

#47
2014-02-18 01:07

Att Active Tourer skulle komma med en el/hybrid-drivlina i framtiden känns inte helt osannolikt. Det lär bli en volymsäljare, och karosstypen är ypperlig om man vill packa in nåt under golvet.. Typ ett batteripaket. Vill man sänka sitt co2-snitt så är den ju väldigt praktisk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.