Bild
Nästa artikel

Fiat + Opel + PSA = sant?

Sammanslagningsnojan i bilindustrin rullar på. Nyhetssajten bloomberg.com hävdar att Fiats vd Sergio Marchionne föreslagit PSA Peugeot/Citroën och General Motors att bilda en gemensam koncern, med Marchionne som ledare får man underförstå.

Det skulle bli Europas största biltillverkare, med en marknadsandel på 25 procent mot Volkswagens 24,8. Uppgifterna kommer från tre anonyma källor med nära insyn i Marchionnes arbete.

PSA, som i dag värderas till kanske 20 miljarder kronor på börsen, skulle få en icke angiven summa aktier i den nya "enheten", medan Opel skulle få en injektion av Fiat på upp till sju miljarder dollar för omstrukturering.

Varken PSA eller GM har officiellt kommenterat, förstås, men att Marchionne måste agera när andra rör på sig är givet. Precis som Opel sitter Fiat fast i Europa, särskilt i söder där krisläget på bilmarknaden ju är om möjligt än mer akut än i norr.

De italienska korsbefruktningarna med USA ger inga pengar i Europa, även om Chrysler (för dagen i alla fall) går med vinst. Om Fiat hamnar helt utanför det sammanslagningsscenario som, mentalt och faktiskt, sveper över Europa kan bottenpluggen för Fiat lossna snabbare än någon anar, hur många nya namnskyltar som än korsar Atlanten. I september såldes för övrigt två (2!) Lancia Flavia i Europa...


Kruxet för Fiat är att GM och PSA redan har fullt upp med sin nya allians, inte bara mellan sig själva utan också på respektive regeringsnivå. Alliansen ska resultera i en räcka nya bilar i olika storleksklasser ca 2016.

Marchionne ska ha kommenterat Bloombergsryktena med att han "dricker kaffe med alla möjliga lite då och då och det är inte säkert att man diskuterar sammanslagningar för det". Absolut, drick på, men oavsett vilket finns lösningen på precis samma ställe som alltid: produkt.

Där ligger alla tre långt efter VW som har ett stadigt initiativ både faktiskt och, inte minst viktigt, medialt. Det är en ekonomernas kultur å ena sidan, en ingenjörernas å andra och det är ju ingen tvekan vilken av dem som har skördetid. Det finns inga – och har aldrig funnits – exempel på biltillverkare som tagit sig ur sina rävsaxar genom att göra sniket framtagna bilar. Det är enbart förmågan att skapa attraktiva produkter som garanterar överlevnad, bilköparna har ju ögon och kan jämföra själva.

Alfa Romeo/Lancia lämnar jag av barmhärtighetsskäl därhän, men Fiat har ett (i alla fall medialt sett) ganska piggt program, med varianter på Fiat 500 som skyltdockor inte minst bilpressen gillar att gulla med (även om min personliga uppfattning är att 500 är en kalkon). Det är dock inga volymmodeller, Italien möjligen undantaget – fast Fiat rasar tyvärr där också. Men resten... puh! Fiat Brava, någon? Eller är det Bravo den heter numera? Jag minns inte och inte bilköparna heller.

Peugeot behöver mycket av allt men mest en designer. Efter att i flera år ha tillverkat närmast groteska bilar börjar man äntligen skönja en ljusning på den fronten.

Citroën behöver, ja, vad? Programmet är splittrat i atomer, profilen otydlig. Ska man förknippa märket med en alldaglig C3 eller med roliga men marginellt säljande kufar som DS4 och DS5? PSA är melerat och det är inget roligt ord.

Opels bilar är ofta lika stadigt gjorda som VW:s, de är förnuftiga, en smula tråkiga – Opliga. Man har alltid missat eller notoriskt kommit för sent till alla lite fräckare trender och sjunkit in i bakgrunden som ointressant, rätt och slätt. Märket har alltid kommunicerat med en air av amerikansk 1950-talsmentalitet; lite spånigt, generaliserande, finesslöst och förbenat opersonligt. Amerikanskt könlösa pr-bombmattor gör sig inte i Europa.

Att man nu ska kalla de olika versionerna av nya minibilen Adam för Jam, Glam och Slam är ett svårslaget kollektivt hjärnsläpp inför öppen ridå. Vem i hela friden vill sitta i en bil som heter något så urbota dumt?!

Men framför allt: produkt, produkt, produkt. Det är som med de dyraste villorna: läget, läget, läget.

Taggar:

Kommentarer

#1
2012-10-31 12:30

Mer raljerande än seriöst skriven artikel. Nu tror jag inte att Fiat och PSA är en bra kombination, de är för hårda konkurrenter i Sydeuropa så jag tror inte det blir något av det.

Att Peugeot skulle behöva en designer... tja jag tycker bilarna är snygga ja, 308:an i sin senaste form ser väldigt trevlig och modern ut. 508:an uppfattar de flesta som snygg. Peugeot har på gång nya 308:an och nya 2008:an som blir en mini-crossover.

Att Citroëns modellprogram skulle vara splittrat i atomer håller jag inte med om. De har en gemensam märkesidentitet även om de försöker täcka från folk till premium. Citroën har flera nyheter på gång, närmast kommer nya C4 Picasson som premiärlansras i början av nästa år. Det är en viktig modell för Citroën och en förmodad storsäljare.

Jag tycker Fiat 500 är en bra bil och Fiat har flera bra modeller. Nya Pandan går ju från klarhet till klarhet i Europa, helt klart en seriös spelare i sitt marknadssegment och med en fräsh exteriör och interiör. Inte lika tråkig som VW Up. Nya 500 L har börjat komma ut på marknaderna i Europa och det känns som helt klart ett fräscht och väldigt bra nytillskott i sitt marknadssegment. Mer design, mer stil, mer detaljer och mer genomtänkt än många konkurrenter. En rolig bil på många sätt. 500 L satsas det på i flera versioner. Cross-overn 500 X är på ingång. Nya Bravon, baserad på nya Dodge Dart håller på att finslipas och så har Fiat en ny Punto på gång också. Så Fiat står inför en omfattande modelloffensiv 2013-2014. Produkterna kommer finnas där, sen får man se om det finns kvar en bilmarknad att släppa dem på. Hur bra produkter man än har, så räcker det inte om konsumenterna inte har några pengar...

Lancia och Chrysler håller på att ta fram flera nya modeller med ett gemensamt designspråk så det kommer, men i dagsläget tycks det bara som paus för det tar tid att släppa nya modeller. 2013 börjar det röra sig. Ny Delta är på gång. Ny 200 kommer också.

Alfa jobbar med 5-dörrarsversion av MiTo, kombiversion av Giulietta och så Giulian som chefen fördröjde för han var inte nöjd med designen. Giulietta kombi lanseras 2013 är planen. Giulian visas hösten 2013 och full produktion 2014.

#2
2012-10-31 12:54

VW / Audi är duktiga att vårda sitt varumärke.
Vad har PSA för varumärke ?
Särskilt Citroen är dåliga att vårda sitt.
De har ett av de starkaste varumärkena man kan ha, men vårdar inte det alls.
Jag tänker på gasfjädringen / komforten.
Snart alla Citroener är utan denna finess.
En finess som skulle kunna vara deras största fördel för att skilja ut sig på ett positivt sätt mot alla andra.
Design har de redan, särskilt på DS-serien.
Frågan är vad köparna vill ha ?
Vad får de när de väljer VW / Audi istället för PSA-produkt ?

#3
2012-10-31 13:00

Vad får man när man köper en VW jämfört med en Opel ?
Opel ligger inte efter VW på någon punkt.
Om någon tycker de känns lite grå, hur känns VW då ?
Gissar att det är gamla rykten som sitter så hårt.
Men frågan är:
Varför köparen väljer VW / Audi framför Opel ?
Jag tror VW / Audi säljer på rykte och trygghet.

#4
2012-10-31 14:10

Citroën har ett komplicerat varumärke, å ena sidan står det för teknisk innovation och komfort, men å andra sidan så är det många som uppfattar att märket står för märkliga lösningar som man inte begriper sig på - där hydraulfjädringen är en sådan lösning som många inte förstår sig på. Detta är komplext för Citroën, att hydrauliken både vinner köpare och förlorar köpare. Många väljer bort Citroën på grund av rädslan för hydrauliken. Det är därför de har infört det som ett tillvall, du som kund får bestämma (på C5) om du vill ha det eller inte.

Citroën har vunnit många segrar i rally så sportighet är något som allt mer stärks hos Citroën. DS-serien fyller på varumärket gällande sportighet.

Peugeot står för prisvärda, roliga och komfortabla familjebilar för vanliga människor. Ett snyggare, roligare och mysigare alternativ till Volkswagen, Ford och Opel.

#5
2012-10-31 14:29

Raphael:
ja, den gashydrauliska fjädringen har "svensson" många förutfattade meningar om.
Den är dyr och krånglar hela tiden, och man har minsann hört talas om hur mycket bekymmer det är med sånt. Och inte är det nån fördel med det.

Så bjuder man dem på en åktur, och då brukar flosklerna tystna. Jaha, den går inte lasta ner? Så skönt fartguppen passeras! Inga stötdämpare som måste bytas? Så bra! Och vilken långfärdskomfort!

Men, nog är det viktigt att Citroen vårdar denna "egenhet", det har ju varit en viktig del av märket sedan 1955.

Jag tycker nog att Citroen lyckats bredda sitt program på ett bra sätt för övrigt, alla rallysegrar har fått folk att vakna till. Tillsammans med de riktigt läckra DS-modellerna har det öppnat ögonen på många.

Peugeot, Citroen och Fiat är riktigt stora tillverkare med många trevliga och väl säljande bilar, det är bara i Sverige som det inte är så....

#6
2012-10-31 15:34

Irvor, jag tror att Vw har ett bättre andrahandsvärde, annars är det nog mest en smaksak om man väljer Vw eller Opel. Det är nog ganska lika i utrustning och körkänsla.

#7
2012-10-31 19:20

"Att man nu ska kalla de olika versionerna av nya minibilen Adam för Jam, Glam och Slam är ett svårslaget kollektivt hjärnsläpp inför öppen ridå. Vem i hela friden vill sitta i en bil som heter något så urbota dumt?!"

well... Calle, Är du medveten om att du med denna kommentar förolämpat en oerhörd mängd människor inom kultur, musik och idrott?

#8
2012-10-31 21:08

Lågvattenmärke på din artikel, Calle. Är detta din/redaktionens förutfattade meningar om dessa märken?(VW vet vi vad ni tycker om).
Oplig/tråkig? Peugeots design?(som jag anser vara deras styrka).
Opel Adam heter Opel Adam. Att Jam/Glam/Slam bara är namnen på dom olika(generösa) utrustningspaketen borde Calle veta i stället för att göra sig lustig över dom.

#9
2012-11-01 20:17

Det kan vara intressant att notera att den gode mysfarbrorn i blå lamullströja, som en kanadensisk-italiensk Steve Jobs, har presenterat en ny plan för Fiat-Chrysler.

Fiat: Fokus på Panda och 500 som märkesnamn och utgångspunkter för nya modeller. 500 L är redan ute på marknaden, nästa år kommer 500 XL som är en 7-sitsig version och efter det kommer 500 X som är en 4-hjulsdriven cross-over. Det blir ingen direkt ersättare till Bravon utan i praktiken fungerar 500L för det marknadssegmentet också. Punton ersätts med en 500-version, här avslöjar inte vår käre mysfarbror detaljerna men jag misstänker det handlar om en 500 Giardiniera, dvs en något förlängd 500 stylad som kombi och som kommer i 3-dörrars och 5-dörrars. Den har det ryktats om länge, och den övertar då Puntons marknadssegment.

Alfa Romeo: Storsatsning tillsammans med Maserati. 2013-2014 kommer nya modeller på Giulietta och MiTo. Troligen kombiversion av Giulietta som det ryktats om länge, och MiTo i 5-dörrars version - som då också fungerar som en ersättare till Punton men i ett dyrare marknadssegment mer premium. Nya Giulian är fokuserad på hösten 2013. Kommer även en cross-over.

Maserati: Ny mindre och billigare modell, bottenplatta delad med Alfa Giulia. Jag tror vi kan se denna som istället för en stor-Alfa ersättare till Alfa 169. Maserati släpper även en cross-over.

Lancia och Chrysler: Ypsilon flyttas från Polen-fabriken till Italien. Deltan ersätts av en modell som blir identisk med Chrysler 100 under utveckling nu. Chrysler har ju en italiensk designchef nu så linjerna blir mer italienskt eleganta än amerikansk storsvulstighet. Mycket teknik delas med Alfa Giulietta. Nya Lancia Delta/Chrysler 100 släpps 2014. Chrysler jobbar vidare med ny 300 och 200 med ny styling.

Jeep: Jeep gör en ny Compass, där bottenplattan delas med Fiat 500 X. Räkna med lansering 2014.

Jag tycker planen är helt okej, något förvånande att Bravon inte får en direkt ersättare men samtidigt kan det vara klokt för Fiat att satsa på lite mer speciella produkter som 500 L, 500 X och liknande, alltså produkter med en distinkt karaktär som verkligen syns i bilhavet. Jag tycker om att de satsar på Alfa, även om jag är tveksam till att MiTo 5-dörrar kan bli en stor succé i minsta klassen, men Giulietta kombi är starkt efterlängtad och kan innebära ett lyft för märket.

Hur fungerar denna plan ihop med GM-PSA? Jag tror inte de fungerar ihop alls. De kan dela viss motorteknik, kanske växellådor och sådana detaljer men knappast mer. De är för olika.

#10
2012-11-02 06:36

Ja, det är ju tydligt att de bilkoncerner med problem lierar sig med varandra mer och mer. De latinska biltillverkarna med amerikanska. Men frågan är kommer detta att bli så lyckat? Alla dessa har väl mer eller mindre mer problem än andra, är det då så lyckat om dessa lierar sig med varandra? Och olika kulturer. Är det inte risk att det blir ännu mera problem i slutändan? Men så många kockar kan man fråga sig hur soppan blir i slutändan?

Synd tycker jag att Peugeot och Opel hamnat i denna soppa, de är värda ett bättre öde tycker jag. Peugeots bilar tycker jag har bra design Calle Carlquist.

Och VW har som vanligt mycket gratis fortfarande av media, varför kan man fråga sig? Är de så bra? När de i själva verket ger så mycket problem och osäker funktion som Dsg lådor och annat för ägarna. Man kan kräva mer som ägare att saker ska vara bättre utprovade innan de skickas ut till konsument och att vi ska vara försökskaniner och sedan få ta kostnaden pga osäker funktion i längden. Detta borde ni uppmärksamma mer i tidningen med en artikel framöver.

Calle Carlquist.

När du ändå börjar att berätta om din bana som just motorjournalist så kan du väl berätta vad du KAN om bilar och vad du gjorde tidigare m.m. Detta vore kul att läsa från alla skribenter på VIB, vad ni KAN om bilar, om ni har olika specialområden som ni är utbildade i om bilar.

#11
2012-11-02 11:57

Calle Carlqvist, där fick jag mina värsta farhågor bekräftade. Dina påhopp på Fiat saknar helt förankring i verkligheten. Fiat Bravo, som du uppenbarligen inte ens känner till, utklassar både Audi A3, Golf och BMWs 1-serie till frukost. Förutsatt att man verkligen provar bilarna och jämför - UTAN FÖRUTFATTADE MENINGAR.

Det klarar bevisligen inte du, Calle. Antingen är du köpt av VW - eller kanske troligare - du är en så svag personlighet att du bara följer strömmen. Just nu går det bra för VW - inte endast pga av produkterna, utan i ännu högre grad att de har sin hemmamarknad i norra i Europa där den dåliga ekonomin inte slår så hårt. Än.
Har man taskig självkänsla och tvivlar på sitt eget omdöme är det givetvis enklast att tycka det som man tror att majoriteten förväntar sig att man ska tycka. (Se där, så kan man faktiskt sammanfatta den typiske vw/audi-köparen också!)

Eller också, Calle, så visar du på en närmast obegränsad okunskap i ämnet. Vilket per automatik diskvalificerar dig från dina arbetsuppgifter.

Möjligen kan också allt ovanstående vara en högst olycklig kombination.

Så antingen ber du om ursäkt - eller också kan du byta jobb. Annars ryker min prenumeration på ViBilägare!

#12
2012-11-02 12:36

http://www.vibilagare.se/node/12785

http://www.teknikensvarld.se/2007/02/22/15225/provkorning-av-fiat-bravo/

http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-fiat-bravo-16-mjt-diesel_1788581.svd

http://www.automotorsport.se/media/biltester_html/961102.html

Vem som saknar "verklighetsuppfattning" är kanske svårt att säga men ämnet Fiat är en het nöt.
De som går "all in" på detta märke förstår inte varför inte alla andra också gör det men i logikens namn finns det säkert nog med anledningar utan att för det bilen behöver vara dålig.

Ett dåligt rykte tar tid att tvätta bort och konkurransen är ju inte direkt dålig den heller ...

#13
2012-11-02 15:03

De italienska bilmärkena är väldigt speciella, och det har att göra med italiensk kultur. Det finns en annan känsla för stil, produkt, design och lösningar än tyskarna kör med. Fiats uppköp av Chrysler har blivit synnerligen framgångsrikt - Fiat räddade Chrysler. Uppenbarligen har inte amerikanarna några problem med att italienare styr och ställer. Marchionni har infört ett nytt ledarskap på Chrysler, istället för att sitta högst upp i en egen avdelning med vattentäta skott till undervåningen och där vem som helst inte var välkommen, så har Marchionni stängt översta våningen och flyttat ner sitt skrivbord till samma rum som sina medarbetare. Jupp, Marchionni sitter "mitt i smeten" på Chrysler, direkt hos sina medarbetare, ingenjörer, designers och tekniker. Han har infört en ny företagskultur där han är "en i gänget" mer än den toppstyrning som Chrysler led av tidigare. Marchionni förgyller även sina medarbetare med toner av klassisk musik från italienska kompositörer.

Men det är inte bara Marchionni som är speciell, utan även andra toppmedarbetare. För vad har Fiat-gruppen gemensamt med Volvos kinesiska chef? Jo, poesi!

Olivier Francois, född i Frankrike men sedan många år bosatt i Italien och en toppspelare inom FIat-gruppen, idag marknadsansvarig för Fiat-Chrysler-Lancia märkena. Han är en poet. Inte bara en poet som Li-Shufu som reciterar sin poesi till sina närmaste chefer. Nej, Olivier Francois har gett ut flera diktsamlingar, har deltagit på många kulturevenemang och han har även gett ut en CD där hans poesi är tonsatt och sjungs. Det är nu inte Olivier själv som sjunger, men ändå... det är hans texter!

Se själv på hans hemsida om detta projekt:
http://www.ellissismemorate.com/

Några anekdoter om Olivier Francois: Han gillar att skicka ut videofilmare med handhållen kamera till ett manus som han har skrivit själv, och så blir det en annons av det. Ingen stor PR-byrå involverad, utan det är Francois och en videofilmare. Ett exempel är en reklamfilm han körde för Lancia där han stöttade Aung San Suu Kyi, hon som är politisk fånge i sitt eget land. Vad hade det med Lancia att göra? Grejjen är, ämnet betydde något för Olivier. Det var viktigt för honom, och han ville visa att han brydde sig och eftersom han brydde sig så brydde sig Lancia - ett märke som bryr sig om och står för fina värden i livet.

Olivier Francois är även mannen bakom Chryslers "Imported from Detroit" kampanj i Super Bowl, som fick enorm uppmärksamhet. Konceptet var helt och hållet Oliviers.

Han är även känd för att skriva och orkestrera en del av musiken till Fiats reklamfilmer. Han har bl a jobbat med den amerikanske rap-artisten Eminem.

Volkswagen-gruppen har ingenjörer och doktorer och tekniker i ledningen. Fiat-gruppen har konstnärerna, poeterna, visionärerna, de musikaliska galningarna som vågar tänka annorlunda, göra på ett annat sätt. Fiat-gruppen förvaltar Leonardo Da Vincips arv där den konstnärliga visionen är utgångspunkten för den färdiga produkten.

Därför är Fiat, Lancia och Alfa Romeo en fråga om poesi, om kultur och konst. Och därför finns det människor som upplever passion för dessa märken då produkterna är så genomdesignade, personliga och speciella.

#14
2012-11-02 15:22

Här Olivier Francois (CEO Fiat, marknadsansvarig Chrysler) reklamfilm
http://www.youtube.com/watch?v=L7UuUHntmEA&feature=related
(den är på engelska)

Alternativ version: http://www.youtube.com/watch?v=20hRs7eD6gQ&feature=relmfu

Manus och text: Olivier Francois.
Övrig personal: En videofilmare, jag har inte namnet.
Ingen stor PR byrå involverad, bara Olivier Francois och en videofilmare. Och han som är speaker (jag vet inte namnet på honom heller). Det är allt.

Därför har människor hjärtan för dessa märken för det är ett företag som visar något mer än bara hårdsälja produkter.

Olivier Francois är Fiat-gruppens motsvarighet till Steve Jobs.

Här är en alternativ version, denna på italienska:
http://www.youtube.com/watch?v=LePCLSR4JR4&feature=related

#15
2012-11-02 17:08

Länkarna till tester som "Mistro" lämnade, bekräftar ju bara vad jag skrev.
Samtliga är positiva till bilen. I det första, ViBilägares test, var i stort sett enda klagomålet på bilen att ratten skymmer mätarna. Men då både ratt och förarsäte är ställbart i både höjd- och längsled - är det knappast bilens fel.

SBS brukar vi kalla det - Skit Bakom Spakarna.

Eller också var detta ett av testaren "konstruerat" fel. Många journalister verkar leta fel eftersom de tror att deras läsare förväntar sig att Fiat ska tillverka dåliga bilar.

Personligen förstår jag inte hur man kan lyckas ställa in ratt och säte så klantigt att man inte ser mätarna.

I övrigt följer allihop testerna det klassiska: Bilen är säkert bra men sablas ner på ett lågt andrahandsvärde. Något som endast är ett antagande då journalisten skriver det. Men i och med att han gör det så hjälper han ju aktivt till att sänka värdet. En självuppfyllande profetia!

Märk väl: det är inte bilens fel.

Sista testet handlade om förra generationens Bravo, så den har ju egentligen inget med det här att göra. Men det var ändå extra roligt att se, för om inte det förväntade dåliga andrahandsvärdet sänkt bilen 3 poäng under de andra så hade den vunnit matchen! Och då talar vi om Audi, BMW, och Golf som motståndare.

Så tack Mistro för att du tog fram dessa länkar som bekräftar min tes.

#16
2012-11-02 20:30

Dan242.

Du är inne på något jag skrivit om många ggr. Att motortidningar skriver det "målgruppen" vill höra. Därför vinner ofta tyska bilar tester, läs Auto motor sport och TV där får målgruppen sitt lystmäte, och de fortsätter att köpa tidningen. Och varje gång de öppnar ett nytt nummer så får de bekräftat att de tyska bilarna är överlägsna. Därför blir det också sådant ramaskri när någon som mig själv säger något annat. " Men det står ju i motortidningarna att den och den var bäst i test". Ja, än sen då? Kan man inte tänka själv så kanske de är bäst när man blir matad med denna info hela tiden så blir man närmast hjärntvättad.

Därför efterlyser jag att skribenterna på bla VIB borde skriva vad DE kan om bilar. Jag menar det är inte säkert att de vet mer om bilar än dig eller mig. Varför ska jag då ta så allvarligt på deras ord när jag inte vet vad de kan?! Men de har ju sådan slagkraft i och med att de är en mediatidning, och de vet ju allting........

Jag menar jag kanske ska lyssna mer på dig istället? Du kanske vet mer om bilar än en person som utbildat sig till journalist för att sedan börjat skriva om bilar och kallar sig motorjournalist, och då är han ju automatiskt en "expert" på bilar naturligtvis tror alla det verkar det som. Ingen ifrågasätter ju vad de kan om bilar eller frågar om det vad de kan. Det är dags nu att alla medarbetare på VIB presenterar vad de har för utbildning om bilar som visar att de kan mer än en själv. Annars kan man ju lika gärna åka ut och testa bilar själv, något som man iof gör redan.

#17
2012-11-03 20:31

Tycker att det är dumt att ifrågasätta alla motorskribenters kunskaper då många har jobbat med bilar under många år och därmed har sett mer än de flesta utav oss. ( 25 år på "insidan" i denna värld borde ge tillräckligt med kunskap )
Däremot kan man ju alltid bilda sig en egen uppfattning om vad som är viktigt att ta åt sig för egen del samt försöka se ett mönster i det som skrivs.

Vi upplever ju alla våra bilar på olika sätt och har våra olika anledningar till våra val.
Mycket utav det som motorjournalisterna skriver har jag aldrig själv tänkt på...
t.e.x att Megane skulle ha en väldigt konstig styrning ???
Men många har pratat om detta samtidigt som de "glömde"/inte såg andra för mig starka kort för modellen o.s.v

Många utav oss köper ju bil efter vad anhöriga och vänner har för erfarenheter medan betydligt färre gör tvärtom.
Likadant med motorskribenter som också är människor.
De har mycket bra erfarenheter utav t.e.x Volvo och Vw och förmedlar därför alltid en positiv totalbild utav dem.
De kan konsten att avsluta en artikel på ett sätt som helt sammanfattar det budskapet som de vill få fram.

Sen får vi som sagt bilda oss en egen uppfattning om hur väl alla dessa tester sammanfaller med hur vi ser på det samt om det kan finnas några "egenintressen" i att skriva som det görs.
Går vi helt på det sistnämnda med skygglapparna på för allt annat så behöver vi ju inte läsa några bilrelaterade artiklar alls.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.