Nästa artikel
Opel, Peugeot och Citroën går ihop
Nyheter

Opel, Peugeot och Citroën går ihop

Publicerad 24 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Opel, Peugeot och Citroën sjösätter fyra gemensamma bilprojekt. De första samutvecklade bilarna ska lanseras 2016.

Amerikanska General Motors och franska PSA Peugeot Citroën breddar alliansen som tillkännagavs i mars i år. Företagen ska dels bilda en gemensam inköpsorganisation, dels utveckla gemensamma plattformar för nya bilmodeller.

I ett pressmeddelande meddelar fordonskoncernerna att de planerar att samarbeta kring fyra bilprojekt som ska resultera i…

…en flexbil för Opel som också blir en crossover för Peugeot.

…en liten flexbil för Opel och Citroën.

…en uppgraderad småbilsplattform för Opel, Peugeot och Citroën.

…en mellanklassbil för Opel, Peugeot och Citroën.

”Alla fyra projekt kommer att utvevklas med en kombination av alliansens bästa plattformar och teknologi", heter det i pressmeddelandet.

Om allt går enligt plan ska de första samutvecklade bilarna lanseras i slutet av 2016. Väl på marknaden ska de säljas under respektive varumärke. GM och PSA Peugeot Citroën hoppas att samarbetet på sikt ska spara företagen upp till två miljarder dollar om året, vilket i dagens växlingskurs motsvarar 13,4 miljarder kronor.

Diskutera: Vad tycker du om samarbetet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:02
Roy J

Opel gör körglada, numer ganska roliga bilar med ett generellt bra rostskydd.
Citroën gör bekväma bilar med personlighet.
Och Peugeot hamnar någonstans mittimellan.

Vilka som vinner mest på samarbetet är svårt att säga.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:10
McTar

Konkurenterna vinner. Utbudet av bilmodeller minskar och då får konkurenterna procentuellt större utbud.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:14
Raphael

PSA-gruppen har de bästa motorerna, exempelvis nya 3-cylindriga motorn som idag finns i Peugeot 208 och Citroën C3, och de världskända dieslarna som används av flera tillverkare. Peugeot tillverkar sina egna stötdämpare (vilket de är ensamma om bland världens biltillverkare) och det vore ju en miss om denna teknologi spreds till Opel anser jag.

Rubriken är lite missvisande, när jag såg den uppfattade jag det som att de går ihop som företag. Men det gör de ju inte. De "går ihop" om fyra projekt samt en gemensam inköpsorganisation. Det var ett mindre "ihopgående" än jag läste in i rubriken och det var ju glädjande.

Opel är det företag som ligger värst till. Citroën lanserar snart en ny C4 Picasso med återigen ett nytt och spännande formspråk, det är en oerhört viktig lansering då Picasso-serien tillhör bästsäljarna i Europa inom sitt segment. Opel har exempelvis lyckats betydligt sämre med sina försök...

När det gäller "liten flexbil" så antar jag detta då innebär efterföljaren till dagens Opel Meriva och C3 Picasso? Merivan har ju inte lyckats färglägga marknaden precis, själv tycker jag den är ful och med en extremt oestetisk inredning som har så många knappar det bara är förvirrande. Värsta jag sett i knapp-hysteri - hela mittkonsolen full som ett avlångt tangentbord.

Mellanklassbil... ja, talar vi om efterföljaren till Opel Insignia, Citroën C5 och Peugeot 508 eller talar vi om Astra, C4 och 308:an? Nya 308:an väntas hösten 2013...

#4 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:19
Lars58

Ekonoimiskt vinner nog alla på detta, det är väl poängen, men några Citroen-konstigheter vill jag helst inte ha i min Opel...

#5 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:31
Roy J

Lars58, definiera Citroën-konstigheter, tack.
Det fanns en tid då Citroën minst sagt var egensinniga, men knappast, nu va?

#6 • Uppdaterat: 2012-10-24 15:44
erifog

Tråkigt detta. Hoppas PSA får hålla i taktpinnen när det gäller drivlinorna och komforten. Sen kan Opel gärna Lära PSA hur man underredsbehandlar en bil.

#7 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:05
Simon no1

Mardrömmen är väl om de låter Opel lackera, Peugeot bestämma design och Citroen kvalien......:)

#8 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:17
joja

Hi hI Håller med Simon no1

#9 • Uppdaterat: 2012-10-24 16:44
bellman56

Det är väl inte konstigare med det samarbetet än mellan märkena i VW-koncernen: Audi, VW, Seat, Skoda. Den koncernen lever ju i all välmåga. Synergieffekterna i den här fusionen lär ju bli påtagliga. Kan sedan resp märke bara behålla sin särart så kommer detta att bli bra!

#a • Uppdaterat: 2012-10-24 17:16
OpelTobbe

Själv kan jag enkelt definiera Citroën kvalitet. Svärfar löste ut en ny C5 år 2006 och det var nog den största mardrömmen jag stött på i fordonsväg. Efter att ägt bilen i ca 1.5 år tog det ett bra tag innan datorn rabblat upp alla fel som bilen för tillfället hade: Airbag förarsäte ur funktion, Airbag passagerare ur funktion, Sätesbälte sensor förare ur funktion, Tryckstyrenhet gashydraulik ur funktion...

Man kan inte dömma ett märke enbart för en enda måndagsbil, många premiummärken har levererat fruktansvärda bilar som är som byggda för att jävlas. Men när en familj löser ut 3 st i stort sett nya Citroën bilar som man inte ens vet om man kommer fram eller inte, då anser jag att fabriken har kvalitetsproblem av större rang.

Om Citroën får stå för designen, Opel för drivlinorna och Peugeot.. Ja dom vet jag inte vad dom ska tillföra i det här sammanhanget men har av ryktesvägen hört att deras dieslar går fint.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.