Bild
Nästa artikel

Tack Trafikverket!

Biltestarbloggen
Häromdagen presenterade Trafikverket studien om husbilars krocksäkerhet. Resultatet var skrämmande.

En krock i 64 km/tim innebär med stor sannolikhet mycket allvarliga eller livshotande skador på de åkande. Ingen som har tittat på uppbyggnaden av en halv- eller helintegrerad husbil borde bli förvånad. Den halvintegrerade bilen bygger på förarhytten av lätta transportbilar – ”hantverkarbilar” – som i bästa fall har bedömts av Euro-Ncap och då enligt ett reglemente som är avsevärt mindre krävande än för personbilar. Helintegrerade bilar kommer till husbilstillverkarna som rullande chassin utan egentliga deformationszoner.

Trafikverket testade husbilarna med 80 procents överlappning. 20 procent av husbilens frontarea träffade alltså inte krockväggen/hindret. I Euro-Ncap genomför tester med 40 procents överlappning, något som ställer än högre krav på krockstrukturen. Med en deformationszon som i bästa fall består av någon decimeter tjock isolering och ytterligare några millimeter glasfiber krävs det inte heller mycket fantasi för att förstå vilken förödande effekt en eventuell sidokollision skulle få.

Det finns lika mycket för husbilsbranschen, chassileverantörer och myndigheter att fundera över när det kommer till husbilars aktiva säkerhet. Var är förarstödsystemen? Trötthetsvarnare, vingelvarning, autobroms, dödavinkelvarnare med flera funktioner är mer eller mindre standard bland personbilar men saknas i husbilar. Antisladdsystem börjar bli vanligare, men så sent som 2016 var det i regel ett dyrt tillval. Hur är det med vikten? För att kunna köras på B-körkort vill husbilstillverkarna att volymsäljarna inte ska ha totalvikter som överstiger 3500 kilo. Det gör att lastvikterna blir i underkant. I praktiken innebär det att många kör med bilar som är betydligt tyngre än vad chassina är konstruerade och godkända för. Vägegenskaper och bromsar påverkas negativt. 


Husbilsförare! På Trafikverkets hemsida finns några råd om vad man ska tänka på för att köra säkert med sin husbil, följ dem och glöm inte: Se över bromsar och däck en extra gång innan du beger dig ut på sommarens äventyr.

Kommentarer

#1
2019-05-11 16:12

Allt handlar just nu om husbilars dåliga krocksäkerhet, men hantverkarbilen jag kör med är ju en EXAKT likadan bil (Fiat Ducato). Den har samma chassi, det skiljer en del på den ej fastsurrade lasten. Där husbilen har plastmuggar, plasttallrikar, möbler, bord och eventuellt en tv som kommer ryckas loss vid en krock så har jag hyllor fyllda med verktyg och reservdelar, en del av dem kommer att bli projektiler vid en krasch.

Jag visste att krocksäkerheten var sämre än en modern personbil, men den var ändå åtskilligt mycket sämre än jag kunnat ana !

Det som möjligtvis är bättre är ju att man har en vägg bakom sig på en hantverkarbil, husbilen har det inte. Men verktygen och reservdelarna i en hantverkarbil är å andra sidan mycket tyngre.

Den här filmen visar också att man fuskat rejält med krockabsorberande zoner, de främre stolparna är byggda i trä på den helintegrerade husbilen ! hela påbyggnadsdelen lossnar också vid krocken. Det finns väldigt mycket att förbättra.

#2
2019-05-11 16:29

Skillnaden är att i hantverkarbilen har arbetsgivaren lagmässigt ansvar för lastsäkring, i husbilen har ingen och tar ingen ansvar!

#3
2019-05-11 17:16

Tur att husbilarna i vart fall inte har förarstödsystem, så att förarna av dem inte invaggas i falsk trygghet - utan däremot är på alerten.

.

#4
2019-05-11 17:24

Henrik Andersson: Så du sitter här och skriver rakt ut att du kör runt olagligt varje dag? Du vet att det är förarens ansvar att all lös last som kan skada i bilen är fastsatt enligt lag? När jag för många år sen körde teknikerbil hade jag alltid alla verktyg i för ändamålet anpassade utrymmen som satt fast i den stabila bärande konstruktionen.

#5
2019-05-11 17:54

Ja det är så verkligheten ser ut för de allra flesta fall av hantverkare Henrik M. Jag är intresserad av hur du anser att vi ska göra, men jag vill inte höra det av dig, för det är inte något som jag skulle ta till mig.

Förarens ansvar osv osv. Vad är det för verklighet du lever i?

#6
2019-05-11 18:03

Henrik M - De flesta servicebilar ser ut som min (liknande https://www.almeco.se/serviceinredningar/system-edstrom/) menar du att efter att ha sett hur den halvintegrerade husbilen såg ut fortfarande vidhåller orden "stabila bärande konstruktionen."

Du kan inte spänna fast varenda pryl i varken husbilar eller hantverkarbilar. Den fast monterade inredningen i husbilen slets ju av som om det varit byggt i papper i krocken på filmen. Varför skulle inte (fulla med verktyg) hyllor i en servicebil slitas isär vid en krock ? Min bil är fullt godkänd, de husbilarna som krockades är också godkända, det betyder inte att de är bra ändå.

#7
2019-05-11 18:24

Magpie: Så du menar på fullaste allvar att det inte är förarens ansvar hur lasten är säkrad? Bra inställning.....

Vi lämnar det där tycker jag......

#8
2019-05-11 19:18

Det är väl klart att det är förarens förbannade ansvarsområde att se till att fordonet är säkert varje gång man börjar rulla. Är det inte möjligt med säker arbetsmiljö finns det krav att ställa på arbetsgivaren.

#9
2019-05-12 02:53

Och det sjukaste är när man ser föräldrar som låter sina barn sitta i husbilen
under färd utan bälten, skrämmande.

#10
2019-05-12 11:23

Och sedan väghållningen på husbilar. Och folks ovana att köra dylika bilar. Jag har minst ett par gånger varit nära att smälla med husbilar som vinglat i kurvor och halvt om halvt kommit över på fel (min) sida. Jag antar att det är nybörjare som bara kört en småbil innan...

#11
2019-05-12 22:48

Äntligen en vettig beskrivning av hur testet gick till. 64/km/tim, inte 90 som sades i de första pressmeddelandena! En bra personbil hade vid den hastigheten helt uppenbart klarat sig något bättre, men inte så bra som man lätt tror, eftersom man här använde 80% överlappning vilket på en personbil hade givit väsentligt svårare personskador än standardtestet med 40% överlappning p g a den häftigare uppbromsningen. Full front-kollision med personbil som det här närmast kan jämföras med brukar göras i bara 50 km/tim och ändå ge svårare personskador än standardtestet. Det här husbilstestet går alltså inte rakt av att jämföra med EuroNCAPs test för personbilar. En personbil hade nog behållit kupén mer intakt, vilket ändå är en bra början om man ska överleva.

#12
2019-05-15 13:12

Vad jag saknar i rapporteringen, är informationen om att ett frontalkrocktest egentligen bara är jämförbart med en lika tung bil, med den bärande strukturen i samma höjd. Om den man krockar med är lättare/tyngre eller har en högre/lägre bärande struktur förändras förutsättningarna totalt.
Med det sagt menar jag inte att husbilar skulle vara säkra. Det här är något som generellt inte brukar nämnas när det pratas krocktester i media.

#13
2019-07-18 13:55

Allt kan hända när vissa tänker. Har sett mer än en husbil där köksknivarna sitter lätt åtkomliga på en magnetlist.............

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.