Bild
Nästa artikel

Framtidsvindar blåser i Lada Niva

Biltestarbloggen
"Som en resa 40 år tillbaka i tiden och en påminnelse om hur bilar var förr"
Häromdagen körde jag en sväng med en sprillans ny Lada Niva, veteranbilen som fortfarande tillverkas och som numera har en ny svensk importör.
 
Det var en… intressant upplevelse. Som en resa 40 år tillbaka i tiden och en påminnelse om hur bilar var förr, om man över huvud taget ska betrakta terrängvagnen från Toljatti som en personbil, snarare handlar det om en traktor eller någon slags jordbruksmaskin. Ändå finns det något lockande med Niva, den bruksiga karaktären, att den är så enkel.
 
Men ingenting varar för evigt, inte ens Lada Niva. Enligt en produktplan från fabriken vid Volgas strand ska en ny generation komma 2018.
 
Entusiasterna som gillar Niva just för att den är gammal och spartansk är förmodligen skeptiska till den kommande ersättaren, men också till den stora nyheten med årsmodell 2014. Från och med nu finns AC med på tillvalslistan! Huga!

Kommentarer

#1
2014-06-05 09:18

Nu med AC, äntligen är Lada Niva premium.

#2
2014-06-05 10:47

Ja nu finns det väl inga bilar kvar som inte är premium. Alla andra har tidigare marknadsfört sig hårt som premium för att inte bli förväxlade med Nivan.

#3
2014-06-05 12:20

Nog ser det riktigt gammalt ut, men egentligen är det OK med riktiga knappar där man både ser och känner hur de är ställda och får tydlig respons när de används.
Men Niva var ju riktigt omodern redan när den var ny. Stötig, bullrig och med obekväma stolar.
Man måste vara bra mycket av nostalgisk entusiast för att acceptera denna bil... eller vad det ska kallas.

#4
2014-06-05 12:55

Har varken sett eller Provat en Lada Niva i verkligheten. Men en sak är väldigt säker.

Vi kommer på många sätt, att backa bandet i teknik på bilarna. I alla fall om vi pratar om användar vänligheten i bilarna.

Titta så fint och enkelt allting är. Och detta, är något MÅNGA bilköpare konstigt nog eftersöker.
Bilarna blir mer och mer avancerade, blir köparna det? Hänger folk med i utvecklingen, touch skärmar, röststyrningar, kameror, knappar, vred, menyer, nycklar osv..

Mja, jag tror på enkelheten. Där kan ett bilmärke verkligen avancera.

#5
2014-06-05 13:11

Enkelhet med god funktionalitet är något jag väljer före stora pekskärmar, "digital"instrumentering är skittråkig jämfört med analoginstrumentering ,men såklart billigare att producera.
Många (äldre) ratar pekskärmsbilar.
Som terrängbil är det få bilar som har bättre framkomlighet än en Niva.

#6
2014-06-05 14:38

Visst är det så att digital instrumentering är billigare än en analog instrumentering. Krävs inte lika mycket kompnenter för att få det hela att visa samma samt mer information. Om det är bra eller dåligt vet jag ej? Volvos digitala instrumentering lovordar många, jag ratar den totalt, avsaknad av temperaturmätare för motortemperaturen är skandal. Om man nu vill rationalisera bort vissa instrument, hade det inte varit bättre med varvräknaren istället för motortemperaturen, för ärligt, behöver vi varvräknare? Framförallt inte med dagens växelindikatorer!

Visst är det snyggt, men hur bra fungerar dessa skärmar (som det egentligen är), är de lika krispigt exakta och snabba vid -30 grader, prova hur din smartphone fungerar i dessa temperaturer. Vad kostar det när hastighetsmätaren går sönder? Drevet med givaren i lådan är paj, bara att riva lådan och byta givare, mot dagens analoga mätare som man oftast byter vire på!

#7
2014-06-05 17:52

Sluta nu.
Bilar slutade vara "enkla" i början på 90-talet.
Det är snart 25 år sen. Att föredra en "enkel" bil idag är lite av en felsägelse.
Inte ens en Dacia med en dieselmotor är enkel idag.
Vagnen "enkelhet" lämnade perrongen för 25 år sen. Dags och klaga på att den gått nu?

#8
2014-06-05 18:42

Tänk att den bara fungerar när valfri premiumbil har mängder med databoxar som måste funkar för att du ens ska kunna starta bilen...

#9
2014-06-05 19:43

Det kostar bara drygt 100 000 kr i Ryssland för toppmodellen, så man får i alla fall extremt mycket terrängbil för pengarna.

#10
2014-06-05 20:00

Jag minns när FM testade terrängbilar på 80-talet. Niva var en av få som klarade terrängbanan, Range Rover t.ex. klarade bara ett och ett halvt varv innan den gav upp!
Nu var det vissa andra anledningar till att det inte blev många Niva till förbanden.

#11
2014-06-05 21:57

I och med katalysatorns intåg i Sverige i slutet på 80-talet slutade bilar att fungera utan elektronik.

#12
2014-06-06 00:25

Lada Niva placerar sig mellan fyrhjuling och personbil. Går till och med att få med plog :) Med ett pris på runt 100.000 är den oslagbar om du ska köpa en ny "gårdsbil".

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.