Bild
Nästa artikel

Lada kommer till Sverige

Nyheter

Den ryska biltillverkaren Lada får officiell svensk återförsäljare för första gången på 30 år. Nu väntar lansering av nya modeller.

Lågprismärkena går starkt framåt på den svenska bilmarknaden. Ett tecken på detta är att Lada nu får en officiell återförsäljare i Sverige. Det var förra året som svenska företaget Ubbo AB, vilka tidigare importerat terrängbilen Lada Niva via lettiska mellanhänder, togs över av duon Anders Larsson och Peter Jynnesjö. De såg potentialen för lågprismärket Lada i Sverige.
– Vi kontaktade Avtovaz i Ryssland för att undersöka möjligheterna att importera bilarna direkt från dem. Vi framförde även att vi var intresserade av att ta in fler modeller än Niva, säger Anders Larsson.

Avtovaz nappade på affärsidén och Ubbo AB, som nu bytt namn till Lada Skandinavien AB, får förhoppningsvis första leveranserna från Ladas fabriker i Ryssland nu i sommar. Reservdelar och bilar hamnar då i företagets lokaler i Eskilstuna, dit köparna får vända sig tills Lada Skandinavien AB funnit återförsäljare som är villiga att sälja och serva bilarna.
– Men vi kan inte lova någonting då det finns en hel del dokumentering, bland annat hos Bilprovningen som måste lösas, säger Anders Larsson om exakt när de första bilarna kan levereras.


Bilarna som kommer att erbjudas är, förutom nytillverkade veteranen Niva, småbilarna Calina och Granta och sjusitsiga Largus. Den sistnämnda är i princip samma bil som Dacia Logan som funnits på den svenska marknaden i några år.

Diskutera: Vad tror du om Ladas chanser i Sverige?

Kommentarer

#1
2014-05-12 15:16

Trevligt att få in lite nya premiumvagnar till Sverige.

#2
2014-05-12 15:30

Skall inte EUsa straffa Ryssarna och i sin tur oss alla..
Lada Niva är dock svårslagen i terräng,förstavalet om man verkligen måste ha terrängprestanda för småpengar.

#3
2014-05-12 15:59

Lada Lagård...?

#4
2014-05-12 16:08

Jag tror inte att den kommer att sälja lika bra som Dacia. Dom har etablerat ett förtroende som pålitlig och hållbar med bra rostskydd och dessutom ett stort nät av försäljare som även har Volvo så att man vet att det kommer att finnas bra service. Jag tror att den måste bli mycket billigare än Dacia om dom skall sälja några bilar.

#5
2014-05-12 16:27

Hur många delar ramlar av per mil i genomsnitt, bara på ett ungefär…?

#6
2014-05-12 17:03

Ja frågan är hur dom är i kvalitet jämnfört med Dacia??
Men bra att det kommer billiga bilar för oss som vill ha det!

#7
2014-05-12 17:15

Taskig tajming! Ryskt är nog inte så poppis just nu!

#8
2014-05-12 17:23

Finns säkert någon gammelkommunist som köper.

#9
2014-05-12 17:42

Bör hamna prismässigt under Dacia för att ha en chans på marknaden.

Sedan stämmer inte uppgiften att Lada inte haft officiell svensk återförsäljare på 30 år.
Sovjetägda Ladaimportören Matreco ombildades till Lada Sweden AB efter Sovjetunionens sammanbrott i början av 1990-talet. Lada Sweden AB lade ner sin verksamhet år 1999, vilket ju är 15 år sedan.
Viss import till Sverige har ändå skett under 2000-talet av modellerna Lada 110-112 och Niva, på privat initiativ av t.ex. den entusiastiske Lada-handlaren i Nossebro.

#10
2014-05-12 18:42

Jag var på studiebesök hos Matreco. Det mest sorgliga ställe jag sett! Inte helt överraskande även avslöjat som spioncentral!

#11
2014-05-12 19:01

Ja, det riktigt lyste spioncentral om Matrecos byggnad i Södertälje. Varken förr eller senare har jag sett så många antenner på ett hustak som där....

#12
2014-05-12 19:02

Några glädjetårar fäller jag inte.

#13
2014-05-12 19:20

Hm, Dacia har lyckats i Sverige - men att sälja gamla Dacia-modeller som Lada, det är jag tveksam till här. Men visst, det kan ju finnas de som har den tidigare Dacia Logan MCV och vill ha en likadan ny och då väljer en Lada Largus istället för den nya generationen Logan. :) Lada Largus är troligen den bästa bil som Lada gör för närvarande...

#14
2014-05-12 19:44

Ser fram emot fler nivor på vägarna, enda nya lågprisbilen som faktiskt ser ut som en bil.

#15
2014-05-12 20:30

Bilfabrikatet Lada har mycket arbete framöver att bevisa för oss över 40 år som på ett eller annat sätt har erfarenhet av bilmärket på 70 och 80 talet att de numera kan bygga bilar med kvalitet ( om de nu kan det ). Jag har svårt att se att lilla 2 mansföretaget Ubbo har ekonomi att lansera och marknadsföra Lada.

#16
2014-05-12 21:37

Dacia lyckades för att man till slut beslutade att installera antisladdsystem i bilarna och man har en jätteorganisation i ryggen. I samma hall säljs Volvo och Renault och inte så sällan fler stora och förstås dyrare fabrikat.
Att kränga begagnade Dacior som nya kommer inte att fungera i någon större utsträckning. Avsaknaden utav ESP tillsammans med dålig organisation var anledningar som gjorde att Dacia sålde dåligt i Sverige till en början.
Detta blir inte lätt för Lada Scandinavia.

#17
2014-05-13 18:10

ønsker lada velkommen tilbake håper å se den i Norge igjen,men har sett den mange år i kina(bygd der?)

#18
2014-05-14 01:24

Måste vi behöva ha dessa floskler på våra vägar, räcker med avskyvärda
Dacia!

#19
2014-05-15 14:12

Hamnar bilen på en vettig prislapp, (ungefär 50-60kkr) så tror jag att den kan vara intressant. Jag menar, hellre köpa en ny Lada/Dacia än en 10-15 år gammal bil med samma komfort med ett rejält slitage och övriga problem i from av reparationer.

Tänk alla som åker omkring i en Clio, Polo eller Astra från slutet av 90-talet. Exakt samma komfort som i en Dacia eller denna Lada. Att då kunna lägga en 30-40kkr extra för att få en helt ny bil är då helt klart intressant. Men allt hänger såklart på priset. Ligger den på strax under 100kkr så är det för dyrt.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köpa en sådan som andrabil, men då får den inte kosta mer än 60kkr som NY!!!

#21
2014-05-17 16:37

Ärligt talat - har märket någon framtid här?

#22
2014-05-17 21:10

Uno jublar! Enkel design har mina ögon länge saknat. Numera äro alla automobiler rörigt kaoz. Lika rörigt som Vi bilägares nya startsida med små och stora artiklar överallt i en enda stor röra. När andra förenklar gör ni det sämre.

#23
2014-06-03 10:01

Jag hade en Lada Samara 1987 som gick 17 000 mil utan några egentliga reparationer. Visst var komforten tveksam men driftsäkerheten var det inga problem med. Det handlar egentligen om vad man prioriterar. En enkel konstruktion utan onödig elektronik och ett lågt pris kommer säkert att attrahera åtskilliga.

#24
2014-06-03 10:03

Jag glömde att skriva att min Lada Samara inte var slut på något sätt efter 17 000 mil, den exporterades till Baltikum...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.