Bild
Nästa artikel

Dacia fullträff för Renault

Nyheter

I Sverige står Dacia för 36 procent av Renaultkoncernens sålda bilar. Bilarna säljer även bra i Storbritannien, till och med bättre än många etablerade märken.

Att Dacia sålt bra allt sedan introduktionen på den svenska marknaden 2008 är det många som konstaterat. Sett till Renaultgruppens totala försäljning av nya bilar i Sverige var 36 procent av bilarna av det rumänska märket under perioden januari–april, enligt Renaults egna siffror.

Men det är inte bara i Sverige som Dacia vunnit gillande, i Storbritannien står märket för 40 procent av Renaultgruppens sålda bilar. Där har Dacia hittills sålt bättre än både Alfa Romeo, Jeep och Mitsubishi sammantaget, enligt MSN cars.

En av märkets mest sålda modeller är suven Duster, tidigare i april gick Dacia ut med uppgiften att bilen tillverkats i en miljon exemplar på fyra år.

Diskutera: Vad tror du ligger bakom Dacias popularitet?

Kommentarer

#1
2014-04-30 17:14

Dacia är en pengakassa för Renault. Dacia har högre vinstmarginal på sina produkter än Renault har än på bilarna under Renault-märket. Dacia erbjuder en trygg, funktionell och praktisk framfart och det är tydligen många som uppskattar det. (ni har väl lagt märke till mitt stilgrepp om samma början på tre meningar i rad? Detta är poesi mina vänne!). Och för den som vill ha mer komfort, flärd och lyx så finns Renault.

#2
2014-04-30 17:38

Stiligt, herr reklammakare Raphael. Jag har också lagt märke till meningsbyggnadsfelet i mening två.

Mvh

Svensklärare Erik :o)

#4
2014-04-30 17:42

Undvik bara en krock i en Dacia!
Men är graven bara stor nog, så kanske man kan få bli begravd i sin Dacia?

http://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-flopp-for-dacia-duster-30587
http://www.vibilagare.se/nyheter/dacia-lodgy-floppar-i-krocktest
Osv...

#5
2014-04-30 18:13

Och snart höjer dom priserna på Dacia och startar ett lågprismärke..

#7
2014-04-30 19:07

Erik, jag har inte byggt någon mening fel. Jag skrev ju att det var poesi, det handlar om rytm. Argumentera emot poesi... Undrar vad du tycker om Tage Danielssons dikt där han enbart skrev förkortningar. Alla vet att regeln är att skriva ut förkortningar i löpande texter, det struntade han fullkomligt i. Det tillåts när man skriver poesi. Reklammakare? Jag makar ingen reklam, jag skriver ner mina åsikter. Har du problem med det så får du maka på dig eller söka annan maka så ska det smaka. Och apropå det - makadam är ett av svenskans allra mest underhållande ord. Det rymmer många dimensioner av relationer där. :)

#8
2014-04-30 19:09

Senaste Sanderon klarar fyra stjärnor i EuroNCAP. Det gjorde även den tidigare Sanderon, med extra säkerhetspaket - som var standard i svensksålda modeller. Hej farbror Frej, nu ska ni få höra vad man med en fartbegränsare kan göra - en liten knapp i bilen så len och fin, och en extra stjärna tänds så vi får en glad min.

#9
2014-04-30 21:41

Problemet är bara (för Dacia) att ALLA konkurrenter klarar fem stjärnor.
Dessutom, sedan en lång tid tillbaka.

#10
2014-04-30 23:24

Oavsett hur mycket jag än uppskattar tankarna om en enkel och flärdfri bil så måste jag säga att Dacia Duster är en ful bil - tyvärr. Såg en ny på parkeringen utanför matvaruaffären idag och blev på allvar varse vilka misslyckade linjer den begåvats med. T o m en C3 Picasso är ju rena skönheten bredvid denna bil...:)
De övriga modellerna i Dacia-familjen är ju i alla fall aningen trevligare utseendemässigt men jag förstår ändå inte varför man inte kan göra en enkel OCH hyfsat snygg bil - med rimligt modern/tidlös formgivning... Har ju sett många Duster genom åren men inte förrän nu på allvar insett hur illa formgiven den är - t ex det bakersta sidofönstret ser väldigt "påklistrat" ut. Kan det vara så att "faceliften" hade motsatt verkan denna gång...Hoppas dock att den är bättre än sitt utseende.

#11
2014-05-01 00:06

Landsting och kommuner på landsbygden kör väldigt mycket med Dacia Duster. Är ju den billigaste fyrhjulsdrivna bilen som finns att köpa i skrivande stund?

#12
2014-05-01 08:56

Jocke, och problemet för Dacias konkurrenter är att Dacia säljer så bra.
Lason, jag bor ute på landsbygden och här finns många Dacias. Inte bara Duster, utan även andra modeller. Jag har sett flera Lodgys exempelvis.

#13
2014-05-01 09:07

Tack vare Dacia har vi fått en utmärkt nedre referens inom bilvärlden. Tidigare fanns det andra märken, men nu har de börjat komma upp sig (eller försvunnit från marknaden). När en bil t ex har ett dåligt materialval så kan man säga att det fungerar i en Dacia men inte i denna bil som är dyrare (de flesta bilar är dyrare än Dacia), eller så kan man säga att detta har t om Dacia men inte denna bil, osv. Jag har märkt att dessa daciareferenser används mycket även på andra länders bilforum.

#14
2014-05-01 09:09

Jag kör en Duster ganska många mil/år, den har gått 8700mil nu. Den har verkligen varit ett lyckat val av bil för mig. En riktigt bra bil om man har behov av att komma hela vägen fram även där asfalten inte finns. Komforten duger även på riktigt långa pass men man bör inte ha behov av å pressa 110km/h+ då blir ljudkomforten lidande. Om jag skulle bli tvingad att byta bil för egna pengar igen så är valet givet!
Sedan kan jag hålla med de som tycker till om utseendet, den är helt enkelt inte vacker. Och inte heller någon bil att skryta/imponera med, men det stör mig inte det minsta.

#15
2014-05-01 09:16

Dacia har blivit en modern anti-skryt bil. Svenskar gillar "underdogs" och det är en stor anledning till att Dacia ökar i Sverige, anser jag. Praktisk, funktionell, redig och rejäl, ingen flärd. Det är gummistövlar, jeans och flanellskjorta. Och i storstäderna körs Dacia av de som drömmer om ett liv på landsbygden.

#16
2014-05-01 09:49

Efter att ha varit en lång sväng i Sydamerika, så kan jag konstatera, att där fungerar det att använda Dacia som Renault, dvs. det är ett Renault-märke på bilen. Varför det inte skulle funka i Europa, vet jag inte riktigt, dock...

#17
2014-05-01 10:21

Anledningen till att Dacia säljs som Dacia i Europa är för att Dacia signalerar ett budgetmärke. Dacia som märke har en lång tradition inom Östeuropa, det är ett märke som finns i det europeiska medvetandet. I Sydamerika så finns ingen relation till Dacia, det har inte sålts där tidigare. Därför var det enklare att sälja det som Renault.

Sedan bör vi minnas att i Sydamerika så har Renault inte samma produktutbud som i Europa. Om vi tar Renault do Brazil som exempel, så säljer de den gamla Clion, inte den nya, och de säljer varken Mégane eller Laguna. Däremot säljer de Fluénce, som är en sedanversion av Mégane.

Det är en hel del som skiljer mellan Renault-bilarna som byggs i Sydamerika och de europeiska bilarna, det är dessutom olika marknader med olika förutsättningar och målgrupper.

#18
2014-05-01 10:47

I Sverige så kan man nog säga att både Dacia och Renault är lågprismärken även om Dacia är ännu billigare men också äldre konstruktioner med mindre omfattande utrustning. Renault har ju en historia av ständiga "kampanjpriser" eller omfattande "miljö-premier" så det kan knappast vara nån enda som köper en Renault till dess listpris utan dagspriserna ligger normalt väsentligt lägre. Sen har man 5 års garanti på Renault jämfört med 3 år på Dacia så nån tusenlapps skillnad få man nog acceptera bara av den orsaken.
Men i grunden känns det i dagens läge sunt att kunna erbjuda enkla men väl fungerande fordon - dock finns det säkerhetsutrustning som man gärna sett även på dessa men då försvinner väl beskrivningen "enkla" tyvärr...

#19
2014-05-01 12:13

Raphael, du försöker emellanåt vara rolig och lyckas till och med ibland. Och ibland är du är omedvetet rolig.
Den där mening nummer två innehåller faktiskt ett meningsbyggnadsfel beroende på en omedveten upprepning - ordet "än". Ett "vad" före "Renault" är inte nödvändigt, men hade gjort meningen lite tydligare.
Du skriver om rytm men lyckas i inlägget efter det bevisa bristen på sådan i din parafras på farbror Frej.
Nog om detta - det var helt OT.

Jag har vant mig vid att se bilen och tycker faktiskt inte att den är så hiskeligt ful. Är en Subaru Forrester så mycket vackrare.
Att bilen säljer beror nog i första hand på tre saker: Lågt pris, lågt pris och lågt pris.
Och så känns den ju ändå inte urmossig, man vet att det är en helt ny bil och det finns vissa garantier. Men visst kunde krockskyddet vara bättre. Andra fabrikanter har nu lågprismärken på gång som ser betydligt modernare ut, trots allt.
Men än så länge slåss den ganska ensam om kunderna i sin klass, så visst förstår jag framgången. Fast det är nog ännu fler som väljer ett begagnat köp av annat fabrikat.

#20
2014-05-01 12:46

Renault satsning på Dacia var ett genidrag. Man implementerar avskriven teknologi i ett lågbudgetmärke och kan därigenom tjäna pengar på den. Många andra bilkoncerner brukar istället sälja iväg licenserna (främst till Kina), men Renault har valt att använda ett eget märke och det var som sagt smart.

Vad gäller lönsamhet så tjänar inte Renault några större pengar på sin bilproduktion. I genomsnitt får man ut ungefär motsvarande bankräntan på sina investeringar. Så tanken är troligen att använda Renault som "avskrivningsbas" och sedan tjäna pengarna via Dacia istället. Dacia behöver ju heller inte göra några anspråk på att ha det senaste eller hålla någon hög kvalitet, vilket är en viktigare egenskap för Renault (med tanke på prisnivån). Men eftersom Renault alltså inte tjänar några pengar på ny teknik så har det varit företagsekonomiskt problematiskt att motivera nya (kostsamma) satsningar på både miljö, kvalitet och säkerhet. Men med Dacia kan man undvika dessa dyra lösningar, och därigenom sälja bilen till ett högre pris än vad den kostar att bygga (=vinst).

Renault har alltså ett guldläge här och det är man nog inte sena att utnyttja. För det vanliga Renault-märket klarar inte konkurrensen från de mer effektiva tillverkarna i Asien - på liknande sätt som att PSA heller inte heller gör det. Dacia är lösningen på detta. Ett simpelt lågbudgetmärke, med simpel kvalitet, simpel säkerhet och simpel teknik till ett simpelt pris. Precis det som Renault egentligen är således.

MVH AL

#21
2014-05-01 12:55

Roy, en rytm behöver inte vara homogen. Jag är medveten om rytm, vilket gör att jag gärna bryter den och att jag även gärna använder udda rytmer och taktslag. Det är ett konstgrepp, jag använder det ofta i mina texter. Det finns i klassisk musik också att man kan bryta av och föra in något nytt, det finns även i mycket populärmusik. Jag kan nämna flera 90-tals band som gör det ständigt... Jag är inte så mycket för 4/4 utan tillhör mer experimentalisterna gällande takt och ton.

Utseende på Duster - det är funktionellt, jag tycker Dacias bilar har en rejäl design. Den fungerar, den är personlig och följer inte de senaste trenderna samtidigt som den fortfarande känns fräsch och modern.

Duster tycker jag iaf är snyggare än vissa skapelser från SsangYong...

#22
2014-05-01 17:03

Jag bryr mig inte om utseendet på Dacia, det stör mig inte, men om nu Dacia säljer så bra inom Renault, borde man då inte ta sig en funderare och skrota märket Renault?

#23
2014-05-01 17:22

Raphael, kontrapunkt är en svår konst om det ska bli bra - kräver bland annat någon form av musikalitet. Mer säger jag inte.
Håller helt med dig i jämförelsen med SsangYong. Tycker väl inte heller att Nissan Note är så där överdrivet vacker.

#24
2014-05-01 20:32

Roy, jag har musikalitet. Jag spelar inte bara på datorers tangentbord. Är du gnälltagen idag? Ssang Yongs senaste Korando är f ö designad av Ital Design, det är den snyggaste bil Ssang Yong gjort - om än långt ifrån det snyggaste som Ital Design gjort. Men det är iaf ett steg framåt. Tyvärr tycker jag Ssang Yong förstörde designen med årsmodell 2014. En Ssang Yong Korando med dieselmotor ligger på ca 250 000 kr och den drar mer bränsle, med bensin kan du hitta en för runt 200 000 kr. En Duster är en något större bil och bra mycket billigare. Nu kanske en Ssang Yong Korando är en mer modern bil i flera avseenden, men ekonomiskt är Duster ett bättre val. Korandon är för dyr - den ligger i en prisklass där det finns många konkurrenter. Den har ju misslyckats på marknaden i Sverige också, såldes ju bara ett fåtal förra året. :)

#25
2014-05-01 20:34

Fattar dock inte att man inte ser fler Logan-pickuper... Måste ju varit den närmaste ersättaren för skoda-pickupen, och i rättan til när alla snart rostat bort.

#26
2014-05-02 08:50

På tal om utseendet, så har Fiat lyckats ännu en gång, att göra en ful bil följt av Fiat Multiplan, nämligen Fiat Sedici! andra, Skoda Roomster, Honda Civic, ALLA Civic genom åren har varit fula! Och den senaste är ful även inuti. Porsche Cayenne,
Peugeot RCZ, nya Volkswagen Beetle, Toyota Prius, Renault Kangoo, Citroën c-Zero, Nissan Leaf. Allt det här enligt expressens Jan-Erik Berggren.

http://www.expressen.se/motor/fulaste-nybilarna-berggren-rankar-10-varsta/

#27
2014-05-02 09:06

Du har just gett ytterligare ett bevis på att skönheten ligger i betraktarens öga, true believer.
Själv tycker jag att de två senaste versionerna av Civic är läckra, i synnerhet den näst senaste. Däremot gillar jag inte heller någon av de övriga, men vet de som jag tycker är avsevärt fulare.
Sen finns det bilar som är smått säregna och på något sätt coola som C3 Picasso och Cactus. Panda hör väl också dit. Och BMW i3, men den faller av funktionella skäl.

#28
2014-05-02 09:20

De enda Suv:ar jag skulle kunna tänka mig att köpa med tanke på ägandet och kostnader plus design är Skoda Yeti eller Dacia Duster.

#29
2014-05-02 09:32

Fiat Sedici är samma bil som Suzuki SX4 och det är italiensk design, nämligen Giugiaro och Ital Design. Inredningen är Suzuki och det märks, men så länge man tittar på utsidan tycker jag att den är helt okej. Efterföljaren Fiat 500 X är dock designad av Fiat Centro Stile, vi får se om några månader... jag tror att den visas officiellt till sommaren därför att Fiat har börjat få en fin tradition i att visa Fiat 500-varianter i juli... Den blir dock ett premium-alternativ och kommer ligga högre än Duster i pris. Fiat arbetar på en förstorad Panda 4x4 också, som kommer mer ha funkis än 500 X:s retrochic. Och så har vi ju nya Jeep Renegade. Alla dessa tre - 500 X, Panda "XL" och Jeep Renegade - är uppbyggda på samma plattform. Renegade är den med den mest avancerade 4-hjulsdriften i utförandet "Trailhawk", den har två utföranden på det. Jag tror 500 X och Panda "XL" får den enklare varianten. Alla kommer även finnas som enbart framhjulsdrivna. Förresten så finns Duster också som framhjulsdriven...

Utbudet av små SUV:s ökar. Det ska bli intressant att se Jeep Renegades prisbild när den kommer till Sverige under senhösten. Jag tror Renegade kan sälja till de kunder som attraheras av Dusters funkis, men tycker den är för enkel och som är villiga att betala något mer för senaste teknologi utan att förlora den praktiska användbarheten och fina off-road egenskaper.

#30
2014-05-02 19:16

Saabnisse är helt rätt ute!
Renault är kört och de lär snart sälja fler Dacia än modermärket

#31
2014-05-03 11:47

Renault är inte körda om de skulle sälja mer av Dacia, det är helt i enlighet med deras strategi att göra Dacia till ett volymmärke inom budgetsegmentet medan Renault blir premiummärket som man kan ta mer betalt för och som inte behöver sälja lika många bilar som Dacia för att gå bra och generera intäkter. Genom märkena Renault och Dacia så kan Renault-gruppen satsa gentemot flera målgrupper.

#32
2014-05-03 17:49

Raphael lär ju inte läsa min kommentar (i alla fall inte kommentera den) men tror han på fullaste allvar att Renault (och Peugeot också för den delen) är/blir premium bara för att man själv har bestämt sig för att kalla märket premium... Att kalla, som i detta fall, Renault för premium är ju rena snurren.

#33
2014-05-03 18:33

@ Raphael

Renault kommer ALDRIG bli premium! men Citroën är på väg dit...

#34
2014-05-03 19:26

Alla märken kan inte vara premium, så enkelt är det. Om inget skiljer mellan de olika bilmärkena så blir det en standardbil av allihop.

Det som skiljer premiumbilar från standardbilar är att de håller stången mot dem.

#35
2014-05-04 09:45

Thommys - Att Renault siktar högre upp med sitt varumärke, det innebär inte att alla märken blir premium. Renault tänker inte låta Dacia bli premium exempelvis, så visst finns det märken kvar som inte är premium.

Tittar vi på Fiat exempelvis så har vi 500-serien som är premium och så har vi Panda-märket som står för de mer basbetonade bilarna. Alla kommande modeller kommer vara 500 eller Panda, och därmed positionera sig till olika målgrupper inom olika prisklasser. 500 är "brand within a brand", alltså Fiats premiummärke.

#36
2014-05-04 09:52

Sven E, det är DS-serien som är premium - inte vanliga C-serien. Citroën satsar, precis som Fiat (se mitt tidigare inlägg) på två olika målgrupper och köparkategorier med två olika modellserier.

Renault kan självfallet vara premium, Renault har gjort många fina och lyxiga bilar genom historien - även om de inte har varit så kända i Sverige. Mina personliga favoriter är Renault 25 och Renault Vel Satis. Bilar för direktörer och högre tjänstemän. Mycket komfortabla och sköna bilar.

Att låta Dacia ta hand om budget- och basbilarna och därmed renodla Renault till ett märke av premiumbilar, det tror jag är precis rätta vägen för Renault. Tidigare har de blandat lyxiga direktörsbilar med enkla bilar för folket och det har skapat ett splittrat varumärke. Nu när de satsar mer på design, teknik och livsstilsbilar under märket Renault och låter Dacia vara det enkla folkbilsbilsalternativet, så sker en tydlig uppdelning för konsumenten av vad dessa varumärken står för.

#37
2014-05-04 13:42

@ Raphael

Dom var premium tidigare men när de gick ifrån sina unika förmågor var det kört och dom lär aldrig komma tillbaka :)

#38
2014-05-04 14:00

Sven E, Jag tycker att varken Citroën eller Renault har gått ifrån sina unika förmågor - tvärtom så skärper de till dessa. Citroën utvecklar nya fjädringssystem för DS-serien som äntligen kan ersätta det ålderdomliga system som de har försökt hålla liv i alldeles för länge. Fransk premium innebär, till skillnad från tysk och brittisk premium, nya lösningar och nytt tänkande istället för ett konservativt tillbakablickande och ett motstånd mot förändringar. Britterna har ju varit i särklass på att framhävda att premium innebär att inget förändras och är som det alltid har varit, vilket jag ser som en stor anledning till den ekonomiska kräftgången för de brittiska bilföretagen.

Fransk premium innebär nytänkande och framåtanda, och där har både Citroën och Renault mycket att komma med. DS-serien ser jag som ett utmärkt exempel på Citroëns avantgardistiska - och samtidigt väldigt snygga - design, både exteriört och interiört så vågar Citroën att gå sin egen väg. Och detta skärps med de nya modellerna som är på ingång, som nya DS6, DS9 och så en DS-variant av C4 som kommer inom ett år (alltså en mer praktisk halvkombi än dagens kupé DS4, nu kommer stiliga DS4 coupé finnas kvar i utbudet så den försvinner inte för att det lanseras en mer praktisk och rymlig berline-version).

#39
2014-05-04 14:04

Gällande Renault så ser jag fram emot nya Espace-ersättaren som blir ett intressant alternativ i premiumklassen. Förhandsuppgifter talar om en crossover mellan SUV och minibuss. Nu är Renault inte främmande för att blanda och ge mellan olika klasser och modellvarianter, det var ju de som släppte första Espace och därmed introducerade minibussen i Europa - som sedan följdes av Scenic som blev en trendsetter i sin klass. Lill-suv:en Capture är en storsäljare i Europa. Nya trendiga Clion med fräscha former utanpå och invändigt, har även den blivit en stor framgång. Så Renault är inne i en intressant period just nu, jag ser fram emot deras nya modeller.

#41
2014-05-04 15:24

Sven, På 60-talet var Peugeot ett finare märke än Volvo och Volkswagen. Peugeot var märket för högre tjänstemän, direktörer och egenföretagare. Volvo och Volkswagen var märken för arbetarklassen. Idag räknas Volvo som ett märke för direktörer och den politiska eliten. Detta visar att allt kan ändras och att inget varar för evigt.

Jag tror absolut att de franska tillverkarna kan nå framgång bland företagsbilar och direktörer igen, särskilt om de gör en mer homogen och riktad satsning på denna målgrupp - de har haft en tendens att försöka möta så många målgrupper som möjligt vilket har skapat en otydlighet för konsumenten. Vad både PSA-gruppen och Renault-gruppen satsar på nu är mer riktning och specifika modeller och varumärken mot specifika målgrupper, alltså de täcker smalare målgrupper med sina serier.

Och det är här som Dacia kommer in och gör ett viktig diversifiering för Renault - Renault släpper budgetmarknaden och folkbilsmarknaden till Dacia, ingen ny Renault 4 alltså, och höjer upp sitt övriga modellutbud. Detta innebär tydliga signaler till marknaden - Renault är premium och Dacia är den funktionella basbilen för folket.

#43
2014-05-04 17:15

Sven, du menar att det är reklam bara för att jag nämner Volvo? Intressant, i sådana fall gör vi alla reklam här. Jag kan göra reklam för Toyota också: Toyota. Ja, nu kan jag skicka dem en faktura :)

Det är ingen hemlighet att Volvo är stora när det gäller försäljning på marknaden för tjänstebilar. Vanliga privatpersoner köper Volvo som begagnad, inte som nybil. Volvo har helt enkelt blivit för dyr för många vanliga människor.

Dacia är ett märke som växer starkt i Europa på grund av marknadens allt tydligare diversifiering mellan tjänstebilar och folkbilar, där Dacia tillfredsställer vanliga människors behov till en låg kostnad. Detta innebär även att Renault inte längre ska eller bör göra folkbilar, utan de lämnar det till Dacia.

Istället fokuserar varumärket Renault på bilar i högre prisklasser, alltså premiummarknaden. Bilar som köps av företag, vi talar om tjänstebilar och leasingbilar. Detta är även bilar som köps av egenföretagare och människor som arbetar som högre tjänstemän och därmed har en bra lön.

Jag tror absolut att Renaults framtidsplaner och framtidsvision är bra. Gällande detta med att Renault inte längre skulle vara gångbara på marknaden, om vi tittar till försäljningsstatistiken så har varumärket Renault kraftigt ökat sin försäljning under första kvartalet 2014 jämfört med 2013. Främst är det nya Clion och Captur som tillhör Europas storsäljare. Jag tror att nya Twingon kommer att bli ännu en succé för Renault när den börjar rulla ut på allt fler europeiska marknader. Nya Twingo är en bil för nyrika yngre människor som vill göra ett "statement" och tänker på stil, fashion och även bryr sig om sitt eko-avtryck. Twingo är helt enkelt ett roligare, fräschare och mer fashionabelt chic alternativ i minsta premiumklassen.

Men den bil som Renault behöver som mest, det är utan tvekan nya Espace. Första Espace lanserades 1984. Espace firar alltså 30 år i år, så jag ser fram emot lanseringen på Paris-salongen i Oktober.

#44
2014-05-04 17:44

@Raphael

citat "Idag räknas Volvo som ett märke för direktörer och den politiska eliten"
störde mig en aning :) Att det var reklam menade jag som skämt då det ju är totala motsatsen!

Renault gick bakåt minus 1,7 % på hemmamarknaden Frankrike 2013 och Dacia 11.2 % PLUS så nog är det en förskjutning alltid!
(Dacia säljer mer bilar än Ford, som ju inte är något litet märke precis)
Vilket ju var vad jag skrev om i mitt ursprungliga inlägg, " Dacia lär snart sälja mer bilar än modermärket osv,,"

#45
2014-05-04 21:16

Sven, men Volvo är idag ett märke för direktörer och den politiska eliten - eftersom det är de som har råd att köpa en ny Volvo. Som jag skrev - privatpersoner köper Volvo på begagnatmarkneden, inte som nybilar. Det är Volvo som tjänstefordon som håller uppe Volvos försäljning.

Och så tillåter jag mig att upprepa mig eftersom Sven helt bortsåg från det jag skrev, nämligen att Renaults försäljning på den europeiska marknaden första kvartalet 2014 innebär en ökning jämfört med första kvartalet 2013.

Första kvartalet 2013 såldes det 192 256 bilar av varumärket Renault i Europa. Första kvartalet 2014 såldes det 216 361 bilar av varumärket Renault i Europa. Siffrorna pekar alltså uppåt, och detta trots att det egentligen bara är nya Clio och nya Captur som är nya modeller från Renault som finns med i dessa siffror. Nya Twingo är för ny för att påverka siffrorna. Sedan tror jag på att nya Espace kommer att bättra på Renaults intäkter såväl som status.

Sedan bör vi komma ihåg, precis som jag skrev, det är att Renault ökar sin försäljning samtidigt som de har höjt priserna på sina bilar. Och Renault kan ta mer betalt för sina bilar nu på grund av att de erbjuder mer värde för dem, Renault har alltså lyckats att göra Renault till mer premium.

Men visst är det troligt att Dacia kommer att sälja mer än Renault, det är fullt troligt att folkbilsmärket Dacia kommer att sälja mer bilar än premiummärket Renault. Och det är också helt enligt Renaults plan. Renault satsar på premium med Renault och folkbilar med Dacia. Det är inte fel att varumärket Renault kommer att sälja färre bilar än Dacia, eftersom Renault kommer att tjäna mer pengar på varje såld Renault än varje såld Dacia. Och det är intäkterna som är det viktiga, inte de exakta försäljningssiffrorna.

#47
2014-05-05 10:27

Raphael@ Ja, Renault Espace IV, som vi har i familjen är fin komfortkryssare, rymdskepp, den har nu rullat närmare 20 k mil, utan något som helt problem, ingen rost, och fin interiör material kvalitet, ljusår bättre än samtida tyska s.k premiummärken, så det blir spännande att få se nästa generation Espace, kommer bli ännu mer premium kvalitet, som inte är bara på ytan som tyska skrothögen. Den är dessutom som vanligt när det gäller Renault involverande och kul i körupplevelsen, än dö trista tyska och japanska skrothögar, Jag kör heller fransk skit än tysk skit! Och aldrig Saab och Volvo, och Saab finns inte ens mer, tur det för en så misslyckad biltillverkare får man leta efter!

#48
2014-05-05 11:48

Aldrig har väl ett rymdskepp passat bättre! =)

#49
2014-05-05 12:37

Kommentarer har tagits bort då de innehållit personangrepp. Webbredaktionen vill uppmana er till att respektera andras åsikter och endast använda kommentarsfältet till att diskutera det ämne artikeln gäller.

#50
2014-05-05 12:40

Så sant "Trasten",vore ju kul om "Raphael" ville ringa det där samtalet någon gång......

#51
2014-05-05 12:58

@ Rafael

Den dagen Renault har blivit premium är Domedagen nära!

#52
2014-05-05 13:00

@ Rafael

Att "Volvo är idag ett märke för direktörer och den politiska eliten" är det dummaste jag hört!
Att jag skrev du gör reklam var på skämt ! för du gör ju det direkt motsatta!

#54
2014-05-06 16:55

Den svenska trenden med allt ökande nybilsförsäljning som tjänstebilar och allt färre privatpersoner som köper nya bilar - och de privatpersoner som köper bilar väljer allt mer billigare märken - det är en trend som även finns i Europa. Det är detta jag kallar för diversifiering av marknaden, och det är det som Renault-gruppen anpassar sig för. Renault huvudsakligen som tjänstebil riktad mot företag, kommuner och landsting, och Dacia som märket för privatpersoner.

#55
2014-05-06 16:59

True believer, jag tror att nya Espace kommer att sätta en ny standard på marknaden i premiumsegmentet för minibussar och crossovers. Det verkar inte vara en marknad som tyskarna idag satsar på.

#53
2014-05-06 17:12

Sven E, i Sverige så står företag och organisationer för 2/3 av nybilskunderna och Volvo är det populäraste märket här. Volvos huvudsakliga försäljning av nybildar går sedan flera år till privata företag och organisationer samt verksamheter inom den offentliga sektorn. Detta innebär att privatpersoner tillhör minoriteten av Volvos kunder av nybildar, de flesta privatpersoner som kör Volvo har köpt den begagnad. Därför är Volvo ett märke för direktörer och den politiska eliten. Observera igen - jag talade om nybilsförsäljningen. Det har jag redan poängterat flera gånger. Att Volvo är ett märke som gillas av politiker är ingen hemlighet, den hedrande beteckningen "sossecontainer" kom ju för att svenska politiker körde Volvo. Nu har vi visserligen sedan ett par mandatperioder tillbaks inte längre en socialdemokratiskt ledd regering, men Volvo är fortfarande ett dominerande märke hos den politiska eliten i Sverige och på företag. Volvo är inte ett märke för vanliga människor, inte som nybil. Jag tror att många gillar att Volvo dominerar hos politiker och på företag, det skänker status åt märket. Det är många som gillar att följa strömmen och köra samma bilar som direktörer och den politiska eliten, så visst har du rätt i att det är positiv reklam för Volvo att jag talar om det. Men mitt syfte är inte primärt att göra reklam för Volvo, utan mitt syfte är att informera, diskutera och leverera min åsikt.

#56
2014-05-06 19:51

Komisk läsning! Med Raphaels argument så skulle ju Peugeot vara ännu mer en bil för den politiska eliten och direktörer. Märket hade nämligen fler juridiska köpare 2013 än vad Volvo hade (77,9 mot 76,6%).

Så nu kommer frågan hur Raphael hanterar detta faktum;-) Han kan inte läsa vad jag skriver, så det vore ju kul om någon annan kunde ta upp tråden.

Någon bet sig i arschlet;-)

#57
2014-05-06 23:38

Bara som en liten korrigering av Raphaels traditionella fabler. Volvos försäljning sker till 50 procent till privatpersoner. Den andra delen köps av företag. Dock finns det en övervikt av tjänstebilar bland större Volvo. Men det är inget unikt för Volvo utan snarare något som kännetecknar stora bilar generellt.

Så jag skulle nog t.o.m påstå att Volvo har relativt många privatkunder (läs; fler än konkurrenterna) än någon annan motsvarande tillverkare även bland storbilarna. Anledningen till detta stavas säkerhet och kvalitet. Två egenskaper som Renault helt saknar. De faller ihop som ett korthus vid minsta lilla kollision som ligger utanför testnormerna, de saknar olyckspreventiv teknik och de har en urkass kvalitet generellt (Renault skrotas mest av alla). Därför är Renault inget jämförbart köp med en Volvo utan snarare en Dacia....

MVH AL

#58
2014-05-07 10:08

Både Clio, Megané och Laguna finns med i Folksams lista över Säkraste Bilen 2013.

http://www.folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57838

#59
2015-03-06 21:14

Väcker lite liv i gammal tråd...
Jag har nu passerat 10000mil med god marginal med min Duster. En riktigt trogen slitvarg som fungerar bra till vardags och otroligt bra på de dåliga vägarna. Jag kör en del på riktigt krävande underlag sommar som vinter och har verkligen haft glädje av bilen. Allt fungerar och inga reparationer har behövts förutom att jag lyckades köra sönder röd reflex höger bak för ett tag sedan. När jag skulle införskaffa en ny reflex så blev jag förvånad och glad, 40kr kostade den originaldelen.
Ingen lyx men en riktigt problemfri och väl fungerande bil till en vettig prisbild får om man skaffar sig en Duster.
Det känns som att Renault har träffat helt rätt med Dacia Duster!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.