Bild
Nästa artikel

Provkörning: Kia Carens (2013)

Provkörning

Kias nya familjebil Carens har lånat teknik och design från Cee´d. Carens är flexibel och lättkörd men saknar aktiva säkerhetssystem.

En flexbil i mellanklassen torde vara ett förnuftigt val för många barnfamiljer. Trots det säljer den här biltypen väldigt dåligt hos oss. Återstår att se om Kia lyckas ändra den bilden med den fjärde generationen av Carens.

Designen är mindre fyrkantig och mer svepande än hos de flesta konkurrenter. Vi känner igen många drag från mellanklassaren Cee’d som också bidragit med den tekniska basen för modellen. Ett mål har varit att göra nya Carens mindre busslik än tidigare. Den sluttande taklinjen har dock sitt pris. Carens i sjusitsigt utförande är rejält trång i tredje stolsraden. Huvudutrymmet räcker bara till för barn.

Extrastolarna längst bak kommer med ett pristillägg på 5 000 kr. En fördel med dem är att de kan fällas ned helt i bagagerumsgolvet och då bildas ett lastutrymme på 492 liter. Den totala lastvolymen blir dock något mindre än i femsitsversionen eftersom den senare inkluderar ett 44 liter stort lönnfack i bagagerumsgolvet som försvinner när det utrymmet istället upptas av nödsätena.

I det vanliga baksätet finns dock bra med plats även för vuxna. Stolarna är ganska små men går att skjuta fram och tillbaka. I ryggarna på framstolarna finns utfällbara bord och i mittkonsolen separata ventilationsutsläpp för baksätet. Från utrustningspaket Komfort och uppåt ingår även elvärme på ytterplatserna i baksätet.


Bagageutrymmet är flexibelt. Om alla passagerarstolar fälls bildas ett rejält lastutrymme som rymmer upp till 2,1 meter långa föremål. Å andra sidan, med alla stolar dukade för passagerare återstår bara 100 liter bagage. Det innebär att en långresa också kräver en rejäl takbox eller släpvagn. Men det här är inget unikt för Kia. I de flesta flexbilarna i mellanklassen får man välja mellan att frakta passagerare eller bagage.

Bland motoralternativen  finns en 1,6 liters bensinmotor på 135 hk som går mjukt och tyst men som också är besvärande klen på låga varv. Maxeffekten ligger på 6 300 v/min. Så högt kommer knappas någon att varva sin Kia under hela dess livstid. Då är karaktären på den 1,7 liter stora och 115 hk starka dieselmotorn desto behagligare. Här finns dragkraften tillgänglig från låga varv och i kombination med en smidig sexstegad växellåda och en lättarbetad koppling, blir Carens lättkörd och behaglig. Nackdelen är lite högre motorljud samt naturligtvis prispåslaget på 15 000 kronor. Det krävs många mil för att den investeringen ska löna sig.

Carens saknar den senaste generationens aktiva säkerhetslösningar så som automatisk kökrocksbroms. Sådan utrustning känns extra viktig på en familjebil!

Diskutera: Vad tycker du om Kia Carens?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Carens 1,7 CRDi 7-sits Komfort

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Carens 1,7 CRDi 7-sits Komfort

PRIS, FRÅN KR: 229 900.
MODELL: 5–7-sitisg flexbil.
SÄLJSTART: Juni.
MÅTT, CM: L 452/B 180/H 161.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 482.
MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel med laddluftkylare. Fyra ventiler per cylinder. Volym 1 685 cm3. Max effekt 115 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 260 Nm från 1 250 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 6-vxl manuell låda. Antisladdsystem.
PRESTANDA: Toppfart 181 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 13,0 s.
FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.
KONKURRENTER: Toyota Verso, Ford C-Max, Renault Scenic m.fl.

PLUS: Smidig motor/växellåda, rymlig dukad för fem.
MINUS: Saknar kökrocksbroms, trånga nödsäten.

VAD NYTT? Ny mellanklass-mpv.
FÖR VEM? Den som vill ha mer utrymme än Cee´d kombi ger.

Kommentarer

#1
2013-05-13 10:41

Tekniskt är den i nivå med konkurrenter som har funnits på marknaden i flera år, och följaktligen ligger efter ersättarna till de konkurrenter som nu kommer. Om vi tittar på rent tekniska specifikationer, utsläppsnivåer, design etc.

Nu kommer C4 Picasso II, även Renault har en ny Scenic på gång.
Jag tror Carens är lite av "too little, too late"...

#2
2013-05-13 10:48

Självklart ligger de franska tillverkarna före i allt ...

#3
2013-05-13 13:04

Nej knappast Kaptenen. Det går ju inte ens att få en autobroms i PSA än - trots att de ledande biltillverkarna (som bygger säkra bilar på riktigt) haft det länge.

Men som jag skrivit tidigare. Den dagen som det ger poäng i NCAP, den dagen lär PSA/Renault kontakta närmaste leverantör illa kvickt (och här skulle jag kunna skriva rätt mycket mer men jag avstår eftersom det är sekretessbelagt).

MVH AL

#4
2013-05-15 09:57

AL: hade du nu strävat att uppfattas som seriös, så hade du istället kommenterat Kian, och kallat den för farlig på grund av avsaknaden av autobroms.

Men, istället ramlar du in på det franska spåret, igen. Även om nu Raphael stretar åt sitt håll, behöver du ju inte göra precis tvärtom.
Särskilt inte när du har fel som i fallet med PSA och autobroms...

#5
2013-05-15 12:52

Jag anser att det absolut är viktigt att se nya Kia Carens i relation till sina konkurrenter, och när de viktigaste konkurrenterna på marknaden kommer i nya versioner så anser jag att det är intressant att nämna det i förhållande till Kia Carens. Både C4 Picasso och Renault Scenic är storsäljare i Europa, och Scenic är ju den som uppfann denna bilklass i Europa - det är måttstocken som alla konkurrenter får mäta sig med. Därför är det inte obetydlig information att Scenic kommer i en ny version nästa år - och vad gör Kia då med sin Carens?

Det är heller inte oviktig information att C4 Picasso II lanseras efter sommaren i Sverige. Den får som lägst ett utsläpp under 100 g Co2 medan Kia Carens mäktar med som lägst 129 g Co2. F ö så har C4 Picasso II autobroms vilket inte Kia Carens har.

Därför har jag fog för mitt påstående att Kias nya Carens är "too little, too late" - konkurrenterna ligger före i teknisk utveckling. Då Citroën dessutom säger att nya Picasso II inte blir dyrare än den utgående modellen så innebär det att den hamnar i Kias prisklass, och då finns det ännu mindre som talar för Kian.

Om Kian hade kommit för några år sedan så hade den varit konkurrenskraftig, men i ljuset av att de viktigaste konkurrenterna nu kommer i nya versioner så menar jag därför att Kian inte alls känns särskilt aptitlig.

Och om vi tittar på konkurrenter som finns just till försäljning, så anser jag att Kian känns lite gammal. Peugeot 5008 är en konkurrent i samma storlek och med ett Co2 utsläpp på 114 g Co2 och en förbrukning på 0,44 l/mil med en motor på 112 hästar. En modell med lyxigare interiör och högre utrustningsnivå som säljs till bra priser idag.

Därför säger jag att Kian inte för denna bilklass framåt utan mer står och stampar på en fläck som om den hade kommit för ett par år sedan eller vore ännu äldre...

#6
2013-05-15 13:17

Nu var det en replik på det första inlägget i tråden hultarn. Att Kia saknar autobroms är en allvarlig brist, precis som att "säkerhetsledande" PSA gjort det under sju år.....

MVH AL

#7
2013-05-15 13:48

Om inte Carens kan hålla jämna steg med 5008:an så är det synd om Kia,inte minst nu när en ny Picasso är på ingång.
Peugeot lanserade sin 5008 märkligt sent och hur den skall kunna kännas modern om ett år vet jag inte.
Kanske är inte köpare utav denna biltyp lika "känsliga" ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.