Bild
Nästa artikel

Provkörning: Dacia Duster (2013)

Provkörning

Lågpris-suven Dacia Duster får ansiktslyftning och sänkt ljudnivå – en oöm, opretentiös personlighet som inte räds lite smuts under naglarna. Vi har provkört bilen som är något av vår tids Volvo 245.

Branten framför mig pekar upp i himlen. Jag har ingen aning om vart det tar vägen på andra sidan, men vi knatar upp hur enkelt som helst på ettans växel och med diffspärr kopplad mellan fram- och bakvagn. Så kommer en lervägg med 30 procents lutning och nu tänker jag att panoramat utanför väl ändå går i spinn? ”Bilen klarar upp till 40 procent, gasa på bara”, säger min medpassagerare instruktören.

Så följer en vansinnigt bulig raksträcka som får hjulen att lyfta en halvmeter från marken, innan det är dags för en svartpist ned i en gyttjebassäng som dränker bilen upp till trösklarna. Tur att jag tog terrängförarkort i lumpen för en evighet sedan!

Dacia Duster med inkopplingsbar fyrhjulsdrift bemästrar hinderbanan hur enkelt som helst, den snarare tigger om mer och imponerar inte så lite på mig. Detta skulle inte många andra av dagens suv-modeller klara, men Duster har terrängkörningsegenskaper på riktigt.

Det är en särling. Superlågt pris, egensinnig design, tändvätska för kilometerlånga debattinlägg på Vi Bilägares hemsida så fort själva namnet dyker upp.

Efter två dagar tillsammans kan jag säga att jag gillar bilen. Att den fått ny grill och nya strålkastare/baklampor samt skriften ”Dacia” på takrelingarna är en sak, men den lägre ljudnivån tack vare mer isolering och förstärkningar i karossen, ESP som standard i alla versioner samt den nya interiören med mer ombonad känsla är nyheter som definitivt behövdes och som kommer att öka modellens attraktion. ”Ljudnivån i 120 km/tim är den samma som i 90 km/tim tidigare”, påstår Dacia. Vi får väl se när vi kört bilen i Sverige.


Jag provade två motoralternativ i framhjulsdrivna versioner på vanliga vägar också, dels en ny 1,2-liters bensinturbo på 125 hk, dels den vanliga 109-hästars turbodieseln. Visserligen gick bensinmotorn tyst men hamnade ändå i skuggan av dieselns dragkraft och bränsleekonomi.

Ekonomi är ju lösenordet för Duster och importören har förnämligt nog inte höjt priserna, trots att den nyputsade versionen är så mycket bättre. Man behöver varken skämmas eller bli lomhörd i Duster, snarare är den ett smart val för alla som saknat en oöm typ à la Volvo 245 i dagens utbud.

Men sittställningen är alltjämt lite konstig, inte minst för att ratten inte kan justeras i längd. Krocksäkerheten är inte heller up to date. Fixa det och Duster är snudd på sin egen fullpoängare.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Duster 1,5 dCi Lauréate 4x4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Duster 1,5 dCi Lauréate 4x4

PRIS, FRÅN KR: 154 900.
MODELL: Femdörrars suv.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 432/B 182/H 163.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 395.
MOTOR: 4-cyl rak tvärställd turbodiesel, direktinsp., en överliggande kamaxel, två vent./cyl. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
PRESTANDA: Toppfart 168 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,9 s.
FÖRBRUKNING: 5,2 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 135 g/km.
KONKURRENTER: Lada Niva, Fiat Sedici, Kia Sportage etc.

VAD NYTT? Instrumentpanel, ljudisolering, grill, strålkastare etc.
FÖR VEM? Hel-suv till halvt pris.

PLUS: Pris, oöm, fyrhjulsdrift, markfrigång, dieselmotor, ESP standard.
MINUS: Darrigt säkerhetsbetyg, rattjustering.

Kommentarer

#1
2014-01-22 10:00

Att kalla en icke rymlig bil som Duster för vår tids 245:a är tyvärr inte särskilt sanningsenligt men Dacia säljer även en modell som heter Lodgy och den är rymlig nog att ersätta en gammal Volvo med råge...För övrigt verkar Duster vara en stabil och pålitlig bil men om den kan jämföras med vår klenod i pålitlighet återstår att se.

#2
2014-01-22 10:05

Tycker den har en kaxig attityd.

#3
2014-01-22 10:45

Priset och ägarkostnaderna kan göra den till en vinnare hos dom som behöver en suv, för att komma fram till torpet, sommarstugan och fiskestället. Kan vara det enda ekonomiska alternativet för en pensionär och säkert många andra. Tror att försäljningen kommer att öka på bekostnad av andra suv modeller.

#4
2014-01-22 11:05

Man får vad man betalar för, brukar man säga. Det gäller nog Dacia Duster också. Ofta skriver tidningar att om bara Dacia fixar det här och det här så blir det jättebra. Kanske det, men då blir bilen också dyrare och man tappar en del av sitt absolut främsta konkurrensmedel - priset!

#5
2014-01-22 11:18

"...men om den kan jämföras med vår klenod i pålitlighet återstår att se."(Mistro).
245-an var inte pålitlig... men väl enkel att reparera och med regelbunden service lagom långlivad.
Dock går det inte att jämföra en järnspis med en modern värmepump... så 245-an kan inte jämföras med en sönderdatoriserad bil av idag.

#6
2014-01-22 11:39

Där håller jag med dig Swemba. Och om ni går in på www.dacia.se och konfigurerar en Duster enligt hyfsat modern standard för en nybil (ACC finns t ex inte såvitt jag sett) så hamnar man runt 175.000 kr för en 4-hjulsdriven diesel. I o f s inte så dyrt för en sån SUV men långt ifrån 99.900 kr som Dacia går ut med i annonser...

#8
2014-01-22 12:37

Allt är ju relativt men man får nog anse att en 240 är mer än "lagom långlivad" då få bilar kan mäta sig med denna traktor i det ämnet.
Har också vart inne och tittat på Dacias hemsida idag och man inser då hur bekväm/kräsen man har blevit.
Vill man ha en enklare och billigare bil så måste man också acceptera att den är just enklare.
Men det är inte lätt när en ny bil känns äldre än det som man körde för 15 år sen.
Det är lätt att anse att man då lika gärna kan köpa en äldre bil även om det förstås också har sina nackdelar.

Överväger själv detta fabrikat med tiden.

#10
2014-01-22 13:25

Mycket trevlig på utsidan i alla fall. I övrigt är Dacia en totalt okänd storhet för mig. Om någon säger Dacia så tänker jag på en licenstillverkad Renault 12.

#9
2014-01-22 13:26

Tog en sväng under lunchen till vår lokala Dacia-handlare och till min stora förvåning så hade dom hela Dacia-sortimentet på plats (personbilar alltså).
Frågan är ändå om inte nya Logan var den mest positiva överraskningen. Mycket rymlig, inte minst i bagaget. Nöjer man sig med bensinaren så kan man kryssa för en hel del i tillvalslistan (utgående ifrån det mest utrustade alternativet) och man landar ändå "bara" på drygt 120.000 kr för en kombi i Golfklassen.... Visst är den basic men ändå klarar den faktiskt transportbehovet för väldigt många - om man skall vara ärlig... Men sen är det detta att man vant sig med en massa finesser som inte ens finns som tillval...

#11
2014-01-22 15:12

Bra idé att skippa alla finesser som med tiden kommer krångla och bli dyra att åtgärda alt så skiter man i att fixa dem......lika bra att ha en enklebil fr början. I detta fall så är väl en ACC det enda som jag skulle sakna. Testade den "gamla" versionen å den var ngt bullrig för oss men nu kanske det är åtgärdat....

#12
2014-01-22 15:52

Ratten är inte justerbar i längd.
Synd man spar in på det, för det kan inte spara många öre...

#14
2014-01-22 16:50

Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen. En begagnad Duster skall jag köpa nästa gång jag väljer hundbil. Passar perfekt - speciellt med 4wd.

Att det sedan inte är någon vidare kvalitet på grejerna - det sitter ju en del Renault-prylar i Dacia - gör inget. Priset är i gengäld lågt, d.v.s man får den kvalitet som man betalar för. Sannolikt kan man dessutom skruva lite med den själv så det skall nog gå att hålla liv i den ett tag utan allt för mycket besvär..

MVH AL

#15
2014-01-22 16:51

Trollvarning much?

#17
2014-01-22 18:14

328i : om MVH AL tycker den duger som hundbil, och ska köpa den då borde den bli t.o.m bättre 245 rostade ju som bara den, men denna kommer att hålla sig rostfri väldigt länge, som pansarvagnskänslan 245:an hade vet jag dock ej...

#18
2014-01-22 18:45

Är just hemkommen från en liten provtur i nya Dustern. Säljaren propsade på att jag skulle ta en tur och känna på bilen. Och....... tja själva bilen gick väl bra ,hyfsad värme trots minus 12, fyrhjuldriften OK, ljudnivån kan nog pressas en bit till. MEN som någon annan har skrivit här, man är bortskämd med en del saker som man inte gärna vill vara utan. Plastratt är inte speciellt trevlig någon tid på året, definitivt inte på vintern, yttertermometer vill man gärna ha, klimatanläggning likaså, liksom motortempmätare. Backvarnaren verkade inte vara på hugget heller. Bilen är säkert robust och tålig,men det finns en del brister här och var. Billig? Provbilen hade allt och passerade precis 200000 strecket....

#19
2014-01-22 20:47

Tack för din information däckoscar! Tänk dig när den är nere på 50 000 som begagnad. Då kan Dustern vara ett fynd. 200 000 kr känns däremot allt annat än realistiskt.

MVH AL

#20
2014-01-22 21:50

Robust ?? Har ni inte läst bilprovningens senaste, Dacia är med för första gången och tar jumboplatsen direkt. Varför skulle gamla Renaultdelar bli bättre om man tillverkar dom i Rumänien ??

Bilden på 1,2 motorn visar tydligt att Fransmännen varit med o kokat soppan. Rör o slangar tvärs över hela motorn helt utan tanke på att man kanske behöver skruva med motorn.

Jag öppnade huven på min firmabil Renault Trafic för första gången idag, det var samma röra där, om än dom lagt ett plastlock över så man slipper se eländet, inte ens batteriet är åtkommligt.

#21
2014-01-22 22:00

Verkar vara en sund iakttagelse Rikard.
En Renault blir naturligtvis inte bättre för att den tillverkas billigare!

#23
2014-01-22 22:53

Ja en Logan (eller två) kan jag tänka mig vid nästa byte men jag tror inte att man skall försöka efterlikna en dubbelt så dyr bil genom att lasta in allt som finns i utrustningsväg. En Logan kostar från ca 90.000kr men landar runt 120.000 med lite "kryssande"...Kanske en av varje? 2 nya och rymliga kombibilar för ca 200.000kr känns faktiskt mer än lite lockande om ni frågar mig.

#24
2014-01-23 00:02

Fråga mej
:o)

#25
2014-01-23 07:48

Om man accepterar att man inte har den snyggaste designen och inte behöver automat + att du inte behöver ligga å pressa i över 100km i timmen på långresa - då fungerar en Duster utmärkt! Min har gått problemfritt i 8200mil och jag är löjlig nöjd med bilens fördelar. En helt fantastisk bil om du behöver ta dig fram på vintern och på dåliga/obefintliga vägar även på sommaren.

#27
2014-01-23 10:52

Om man tycker vissa bilar är skitbilar, varför öda tid och kraft på dessa. Det måste ju vara upp till var och en att välja bil efter sitt tycke och behov.

#28
2014-01-23 11:42

Vad är skatten på en Dacia Duster?
Någon som vet?

#29
2014-01-23 12:04

Leif - det kan du kolla lätt via Transportstyrelsens hemsida när du har ett reg.nummer - vilket man ofta kan hitta bland t ex Blockets annonser.
Hursomhelst - en ny Duster 4WD diesel kostar 1927 kr/år.
En ny 2WD 1,6 l bensinare (105 hk) kostar 1320 kr/år.

#30
2014-01-23 12:27

Pi, Tack.

#31
2014-01-23 23:48

Så här har expressens alltombilar skrivit om "nya" Dacia duster, var mer än vad jag visste t.ex. att den var baserad på Nissan Murano och Terrano

http://www.expressen.se/motor/biltester/dacia-duster--du-far-vad-du-betalar-for/

#32
2014-01-24 08:23

Vad jag vet kommer 4wd från X trail, Murano mfl har väl motorn på längden.

#33
2014-01-24 11:27

Har alltid tyckt att Duster påminner mest om Qashqai och så robust som en Terrano är den inte så släktdragen är nog större till den förstnämnde!?

Känner inte att det känns nödvändigt "Jes" ....

#34
2014-01-24 16:20

Bygger inte Terano på King Cab och har ram, eller är jag helt ute och cyklar ??

#35
2014-01-24 16:43

Det är bara förvirrande att läsa vad expressen skriver.
Dustern bygger på första Qashqais drivlina men med Reunalt motorer.
Den finns fortfarande med fem växlad låda om man väljer inroparen.
Och Nissan kommer med en egen variant av Dustern som då kommer att heta Terrano (Den kommer inte till Sverige)

#36
2014-01-24 21:16

Det är få bilar i världen som kan mäta sej med Volvo 245 beträffande livslängd!
Kanske Ford F100 och F150... samt Amerikanska bilar fram till 1975

#37
2014-01-26 22:06

4-hjulsdriften kommer från Nissan X-Trail, i grunden samma som i Renault Koleos. Bottenplattan är samma som Dacia Logan, som bygger på en mix av Renault Clio och Renault Kangoo.

#38
2014-01-27 03:12

Jag äger en Duster 2011 1,5 dCi 4x4 som nu har passerat 17000 mil. Det som har bytts ut på de milen är bromsbelägg fram,båda styrlederna och ett kamrems kitt. Jag hör att ett kackel stag är slut höger fram men det tycker jag är ganska ok med tanke på milen. Jag kunde absolut inte tänka mej en Dacia för ett år sen men åkte dit rejält efter en provtur hos Volvo handlaren. Efter provturen av demo bilen så sa jag att jag kunde tänka mej köpa en begagnad om något år. Då kontrade säljaren med att han hade en långmilad leasing bil på ingång som jag skulle få ett bra pris på orekondad och oservad. På detta vis blev jag med Duster. Bilen har gått som hemtjänst bil inom omsorgen och fått gå på skogsbilsvägar. Man kan inte jämnföra med en ny SUV men eftersom jag åkte Volvo 945 1998 innan så kan jag säga att jag åker inte sämre nu. När det nu är dags för byte av min sambos bil så blir det en ny Dacia Logan MCV utan tvekan. Första gången det blir nybilsköp.

#39
2014-01-27 03:52

Re. i love dacia

Undvik bara att krocka med den! Annars är den nog värd sitt pris.
http://www.vibilagare.se/nyheter/euro-ncap-flopp-for-dacia-duster-30587

#40
2014-01-27 18:38

Jag undrar hur många stjärnor min gamla Volvo 945 hade fått i dag. Troligt vis inga alls. Den är säkert inte lika säker som en ny Tysk SUV men jag åker säkrare nu än innan. Jag har tyvärr inga pengar att köpa en ny Tysk eller Japansk SUV.

#41
2014-03-02 07:53

Utmärkt bil för skogs- och jaktfolk utan prestigebegäran!

#42
2014-07-07 16:18

Oväntat bra. Köpte 1.2 bensin i vintras 2014. Den är knappt hälften så kass som jag trodde. Behöver bara 2wd med bra däck då vi bor långt ut på landet med dåliga vägar. Tystare än jobbets V70 -2014, ökade tilten på förarsätet, längre bultar fram så blev den nästan bekväm. Mkt tveksam till vibilaägares rostbetyg men duschade på eget rostskydd. Drar mkt soppa, 0.72l/mil (kör alltid minst 10kmh över hastighet, mycket 110). Euro ncap my ass, 3 stjärnor räcker bra för oss som åker i bilen, jag kör alltid nykter, ringer bara på motorväg och håller alltid ordentligt avstånd. Kanske kommer jag lyckas väja för vilt som springer upp på vägen men om det smäller kommer det inte vara bilens fel. Har tom med tvättat den för en månad sedan. Tålig, hittills bara kört av en backspegel och bulat till bakluckan med släpet(back radar laggar) fast man kan ju backa långsamt oxå men jag byter hellre baklucka. Bluetooth handsfree i lilla radio funkar, enkel config, 2 telefoner, detta är nog min första som jag inte får para varje månad fast jag plockat ur batteriet. Bra med amerikanskt bultmönster, 5x4.5", billiga fälgar o bättre urval. Rekommenderas fast den är ful.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.