Vi Bilägares forum

Litet test MB CLS Shooting Brake

Litet test MB CLS Shooting Brake

Hemkommen efter några dagar i Tyskland, så kan de som är intresserade av bilar som har lite mer prestanda än vanligt läsa vidare. Andra kan sluta läsa här.

När jag landade i München så var det kallt och snöigt. Bilen jag beställt var en "typ" MB E-klass. Sist jag hyrde hos den firman fick jag en Jagga som jag var måttligt förtjust i (se annan tråd). Efter lite övertalning om att jag skulle söderöver med ännu mer snö och elände fick jag en uppgradering till 4WD och en MB CLS 350d. Jag vet nog vilka modeller som Audi producerar, men MB är "in the dark". Häpen blev jag därefter.

Det var en MB CLS Shooting Brake med 3-liters diesel på 265 hk och 4.matic. Jag var helt ställd - men intresserad. Bilen har en V6 på 3 liter och ca 265 hk med 4WD och en automat man 9 växlar. Formatet liknar inget annat.

Nåväl, jag tog mig an bilen helt utan förutfattade meningar. Rask vagn med en riktningsstabilitet som får Saturn V att framstå som vinglig. Detta är ett Autobahn-lok av rang! 9 växlar imponerar med att man inte känner växlingarna ö.h.t. Fantastiskt.

Men allt är inte rosigt. Här kommer mitt gnäll över en rejält kompetent vagn. Stolarna är för smala (då ska man veta att jag är 191 cm lång och väger 87 kg), inre backspegel sitter för långt tillbaka i cupen - man får vrida på huvudet för att se bakåt. För att komma åt det mest elementära inställningarna - t.ex. "active lane control" måste man knappa sig djupt ner i menyer. På min A6 gör jag ett on/off med ett knapptryck.

Bagageutrymmet är djupt men smalt och ett skämt i höjd. Men det fick pluspoäng i.o.m. att golvet hölls uppe av en gasdämpare när man fällde upp det. Baksätet är helt OK - om du inte är lite längre än normallängd. Bilen jag hade var utrustad med sollucka, så där det kanske bli bättre utan.

I övrigt så var hanteringen av navigation och allt där det andra "så där". Men det är sannolikt en vanesak. Bilen drog på de 90 mil jag körde den ca 0,87 liter/mil, vilket är helt OK med tanke på hur jag körde. Det slog mig även att den var relativt tyst även i högre farter - trots ramlösa sidorutor. Det gick att prata med passageraren i baksätet även i 200 km/h.

En bil för mig? Nix, men på Autobahn - möjligen.

Uppdaterat: 2017-01-20 21:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-20 21:23
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

En sak som störde mig var leksaks-eländet som syns här. Vem f-n som köper bilen kollar in detta? Speglingarna i displayen är inte de heller så kul.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-20 21:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bagaget är så där, väskan är en liten kabinväska.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2017-01-20 21:26
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Trevlig recension, har själv inte kört CLS sedan 2011 och då fanns bara 4-dörrarsmodellen. Shooting Brake-koneceptet har inte riktigt övertygat mig, det känns som ett halvdant och, ärligt talat, inte speciellt snyggt försök att sälja in vad som i grunden är en sportsedan till målgrupper som normalt köper kombibilar.

Uppdaterat: 2017-01-21 18:18

Fortsättning.

Vorwärts, jag hade själv ingen aning om att bilen fanns, så den är nog rätt ovanlig. Inte så konstigt, då de den tilltalar sannolikt inte är så många.

Rattväxel har jag inte träffat på sedan min Audi Super 90 på sjuttiotalet, men det funkade bra. Parkeringsbromsen sitter på vänster sida via en pedal. Där sitter (på underkanten av instrumentbrädan) även reglaget för att lossa densamma. Lösningen är traditionell (för MB) men enligt mig inte optimal. På andra bilar kan en passagerare använda den elektriska parkeringsbromsen som nödbroms - så inte här.

Autobromsens varning för trubbel var kalibrerad alldeles för tidig, jag fick frekventa varningar på det mesta inkl. hinder i en T-korsning. Så ska det inte vara. Sen har jag lite svårt för multireglaget blinkers-ljus-torkare som är standard på de flesta MB, men det är väl som vanligt bara en vanesak.

Bakdörrarna är lååååånga. Inget för en vanlig P-ruta - bakläxa där. Vidare är skyltigenkänningen överordnad allt. Håller man på och pysslar med en inställning, så dyker det upp en "skylt" titt som tätt i displayen mellan fart- och varvräknare. Detta sker även om det är en skylt som visar redan tidigare indikerad fart (alltså ingen förändring). Det är många fartskyltar på Autobahn.....

Jag kollade f.ö. idag hur den inre backspegeln funkar i min bil jämfört med denna. På MB:n såg jag inte backspegeln med väster öga ö.h.t. och med höger så såg jag halva spegeln med glasögonen. På DKW:en var det halva spegeln med vänster och hela med höger. Idiotiskt att man ska behöva vrida huvudet för att kolla bakåt. (Jo, jag vet, det finns yttre backspeglar - men de var rätt små.)

Styrningen är adaptiv, vad jag förstår och riktigt bra på motorväg och kurviga småvägar. Dessvärre är den duktigt tung i stadstrafik och på parkeringar.

Men, bilen var riktigt trevlig i den miljö jag körde den och 4-hjulsdriften funkade riktigt bra! Motorn är f.ö. ett fynd. Kanon!

Uppdaterat: 2017-01-21 19:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kul med lite riktiga bilar, gillar tjocka tyskarna.
Har inte kört nån nyare merca än min 2011, men har funderat på hur den utstående skärmen utan "keps" funkar, nu fick jag svaret.
Gillar dock inte konceptet, både cls, passat cc, BMW 6 har samma korkade kupé.

Uppdaterat: 2017-01-23 11:22
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?