Vi Bilägares forum

Vibrationer (mest i ratten) när man kommer upp i 100km/h. Vad göra?

Vibrationer (mest i ratten) när man kommer upp i 100km/h. Vad göra?

Halloj!

Kan inget om bilar men köpte en begagnad bil av en trevlig bilhandlare i en annan stad igår.

Bilmodell: Ford Galaxy
Årsmodell: 1999,
Miltal: ca 25000 mil

På motorvägen hem så märkte jag och min sambo att när vi kom upp i 100-110 km/h så började det vibrera/skaka en aning. Främst så är det ratten som vibrerar, men man kunde väl även vibrationerna även i övrigt.
Inte jättemycket men mycket nog för att det ska vara rätt störigt.

Om det har någo nbetydelse så märkte vi, under ett par omkörningar, att vibratonerna avtog när man kom över 110 km/h, och likaså avtar de när man kommer under 90-100 km/h.

Vad kan detta bero på, och hur åtgärdar man det?

Och är det här något som vi bör be bilhandlaren att fixa åt oss, eller blir det mest bökigt att tjafsa om saken?

Uppdaterat: 2016-06-22 08:36

Kommentarer

Låter som obalans i något/båda framhjulen, vilka fortplantar sig upp i ratten. Bussningar efter 25.000 är inte längre fräscha och kan tillåta för stora rörelser. Det kan bli resonanssvängningar i vissa farter, inte i andra.

Påpeka det för bilhandlaren, be honom balansera framhjulen. I värsta fall kan ett däck vara ovalt, och behöver bytas, men det händer inte särskilt ofta.

Uppdaterat: 2016-06-22 08:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Låter som obalans i något/båda framhjulen, vilka fortplantar sig upp i ratten. Bussningar efter 25.000 är inte längre fräscha och kan tillåta för stora rörelser. Det kan bli resonanssvängningar i vissa farter, inte i andra.
Påpeka det för bilhandlaren, be honom balansera framhjulen. I värsta fall kan ett däck vara ovalt, och behöver bytas, men det händer inte särskilt ofta.

Tackar. Vad är en bussning? :-)

Uppdaterat: 2016-06-22 09:35

"Tackar. Vad är en bussning? :-)"
Oftast en cylindrisk kropp av lämpligt material med ett genomgående axelhål.
Men det är inget du behöver bry dig om, följ hultarns råd så ska du se att problemen försvinner.
Du kan ju prata med närmaste gummiverkstad och be dem kolla däcken och få ett prisförslag på balansering.
Sedan ska du kontakta bilhandlaren så får han åtgärda bilen eller betala gummiverkstan.

Uppdaterat: 2016-06-22 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En "framhjulsinställning" tycker jag kan vara på sin plats.
Då ställer man in hjulvinklar.
En bättre däckfirma kan fixa det men kostar väl nån tusenlapp.

Uppdaterat: 2016-06-22 10:34
white-k skrev:

Tackar. Vad är en bussning? :-)

Bussningar i hjulupphängningarna är ofta gjorda av gummi, de håller förenklat uttryckt hjulen på plats. Med tiden blir gummit torrare och hårdare, ibland blir de glappa så hjulen kan röra sig på fel sätt. Har man då obalans i hjulen, så kan det kännas mer med dåliga bussningar. Efter 25.000 mil är de välanvända..

Men, som sagt: första saken är hjulbalansering.

Uppdaterat: 2016-06-22 10:46
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Är inte skeva bromsskivor lite av ett signum för Ford? Skulle också kunna vara en orsak.

Uppdaterat: 2016-06-22 10:47
Swemba skrev:

Är inte skeva bromsskivor lite av ett signum för Ford? Skulle också kunna vara en orsak.

Fast Galaxy är mestadels VW-grejor, förutom vissa motorer.

Uppdaterat: 2016-06-22 11:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vibbar i 100-110 brukar vara dålig balans.
Bromsskivor märks mest vid bromsning, annars är skivorna urkass om det visar sig som obalans.

Uppdaterat: 2016-06-22 18:36