Vi Bilägares forum

Tjuvström

Tjuvström

HEJ!
Jag har en nissan primera från -99 som drar tjuvström. Problemet är att jag inte kan hitta felet. Jag har mät hur mycket ström den drar, den drar minst 0,81A och ibland blir det 3,81A som är väldigt mycket... Jag har försökt att dra ut alla säkringar och många olika relä. men värdet ändras ingeting... Vad ska jag göra nu?

Uppdaterat: 2015-08-04 16:28

Kommentarer

All el funkar som det ska och bilen har ingen dragkrok....

Uppdaterat: 2015-08-04 18:13

Några specialgrejer?

Eftermarknadslarm/Startspärr?
Slutsteg?
Lampan är inte på i bagageutrymmet?

Lyft batteripolen nånstans där det är tyst och lyssna vad som klickar eller susar...

Uppdaterat: 2015-08-04 19:41
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Några specialgrejer?
Eftermarknadslarm/Startspärr?
Slutsteg?
Lampan är inte på i bagageutrymmet?
Lyft batteripolen nånstans där det är tyst och lyssna vad som klickar eller susar...

Jag har slutsteg men felet fanns redan innan jag installerade slutsteget så det kan det inte va.
Jag har testat det men man hör ingenting... Bilen har varit hos verkstan men där hittade de inget heller.. Så jag är lite hopplös....

Uppdaterat: 2015-08-04 19:52

Hur är stereon kopplad?

ALLA bilar jag haft har stereon varit felkopplad i.

Uppdaterat: 2015-08-04 20:23
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
Lason1 skrev:

Hur är stereon kopplad?
ALLA bilar jag haft har stereon varit felkopplad i.

Det är konstant ström till minnet, och en som går via tändningen. Och en jord kabel såklart.

Uppdaterat: 2015-08-04 20:27

Har haft en bil där generatorn var boven, prova att koppla bort den.

Uppdaterat: 2015-08-05 09:50
Rikard skrev:

Har haft en bil där generatorn var boven, prova att koppla bort den.

Det testade jag igår utan framgång tyvärr.. Det verkar som om jag har testat allt som går o testa...

Uppdaterat: 2015-08-05 10:26

Om tjuvströmen är upp emot 50 Watt så måste det bli varmt där strömen tar vägen, 50. Watt är lika mycket som en elsitts drar i bilen då borde man kunna mäta upp värmeskillnaden med en beröringsfri tempmätare som en sådan här.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/dibotech-ir-termometer-p48042
Om man låter bilen stå i jämn temperatur som i ett garage över natten med en batteriladdare inkopplad så mäter man med tempmätaren och letar skillnader i temperatur överallt där elen går fram i bilen så kanske man hittar var tjuvströmen tar vägen. En sådan här mätare går bra att kolla anliggande bromsar med på bilen genom att mäta bromsskivornas temperatur efter en tur med bilen, husvagnens trummor eller lager då skillnader i temperatur kan indikera anliggande bromsar eller lagerfel, temperaturen i ungnen i spisen och massa andra saker som tempen i pannan på barnet som sover osv.

Uppdaterat: 2015-08-05 11:06
Elbil2
PREVIA skrev:

Om tjuvströmen är upp emot 50 Watt så måste det bli varmt där strömen tar vägen, 50. Watt är lika mycket som en elsitts drar i bilen då borde man kunna mäta upp värmeskillnaden med en beröringsfri tempmätare som en sådan här.
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo-hygrometrar/proffstermometrar/dibotech-ir-termometer-p48042
Om man låter bilen stå i jämn temperatur som i ett garage över natten med en batteriladdare inkopplad så mäter man med tempmätaren och letar skillnader i temperatur överallt där elen går fram i bilen så kanske man hittar var tjuvströmen tar vägen. En sådan här mätare går bra att kolla anliggande bromsar med på bilen genom att mäta bromsskivornas temperatur efter en tur med bilen, husvagnens trummor eller lager då skillnader i temperatur kan indikera anliggande bromsar eller lagerfel, temperaturen i ungnen i spisen och massa andra saker som tempen i pannan på barnet som sover osv.

Tack för tipset men nu har jag köpt en såndär vrid grej som man sätter mellan kabeln och batteri polen, så jag får lyfta huven varje gång men men..

Uppdaterat: 2015-08-06 11:13