Vi Bilägares forum

Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

Vad tycker ni om elbilar (rena elbilar)

Hej, det var nu ett tag sedan jag var aktiv här på forumet och det saknar jag!!

Och jag brukar inte heller starta några ämnen men nu är jag lite intresserad.

Vad tycker just du om elbilar??? Skriv av er vetja så får vi nog en intressant diskussion!

Benny

Uppdaterat: 2017-03-22 18:05

Kommentarer

Mäkinen är väl en av få här som har reell erfarenhet av att äga och köra elbil så han kan säkert ge lite input.

Uppdaterat: 2017-03-22 18:11

Tja, med ett annat jobb än vad jag har (kör 5.000 mil/år), så hade jag kört Tesla. Det summerar rätt väl vad jag tycker.

Uppdaterat: 2017-03-22 18:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Rena elbilar har jag bara andrahandsinfo om, en arbetskamrat som skaffade en Nissan Leaf redan 2012. Han har dock bytt bort den, tror redan 2014. Han gillade den inte, men kunde inte direkt sätta fingret på vad det var som störde honom mera än att det kändes som han körde en leksaksbil. Han kör numera Nissan Micra fram o tillbaka till jobbet, cirka 1000 mil om året. Personligen så har jag inställningen att när vår nuvarande andrabil (Ford Focus) ska bort så blir det en ren elbil om vi fortfarande behöver två bilar då. Och då en enkel och liten, sannolikt en begagnad av ngn sort. Med nuvarande körmönster kommer den att rulla max 800 mil om året, och bara i undantagsfall mer än tre mil i taget. Ser det som en perfekt lösning med en liten elbil.

Uppdaterat: 2017-03-22 18:28
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Rena elbilar tror jag är en återvändsgränd. Enormt hypat nu i media trots att dom som skriver sällan själva kör elbil. Konceptet med elbil är feltänkt från början och kan aldrig passa en stor massmarknad.

Uppdaterat: 2017-03-22 18:31

Hade det funnits möjlighet att ladda en bil i parkeringshuset där Fabian står - så hade det inte stått en Fabia där. Garanterat. Till saken hör att det är Göteborgs Energi som äger parkeringshuset (sic). Men när nästa bil blir aktuell, så finns det säkert laddmöjligheter där.....

Uppdaterat: 2017-03-22 18:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag har kört ungefär 9000 mil med min e-up. Extremt skönt att pendla med om man har regelbundna vanor och max 10-11 mil per dag.
I Stockholm bygger flera fastighetsbolag om kontorsbyggnader så att parkeringen har ladduttag för flera bilar eftersom företagen kräver det för sina anställda. Ett antal gator i stan får snart också stolpar.

Tittar man på den totala energiförbrukningen för att köra en viss sträcka kan inget mäta sig med elbilar.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:18
L. Mäkinen skrev:

Tittar man på den totala energiförbrukningen för att köra en viss sträcka kan inget mäta sig med elbilar.

Nja, även en laddhybrid kan ju mäta sig då och är ju det bättre valet för dom flesta som ändå har laddmöjlighet hemma.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:39

Det beror ju på hur mycket man kör mellan laddtillfällena, Vidstige. Och med Mäkinens redovisade körmönster så var säkert en renodlad elbil det bästa valet.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:44

Pi, man brukar väl säga att med en bra laddhybrid så kan man klara 80% av resorna med el. Jag tycker det är good enough och en utmärkt kompromiss (du hyllade ju kompromisser). Elbilen är feltänkt bl.a. för du kan aldrig dimensionera batterimängden rätt, vad du än gör blir det fel där. Kör du t.ex. mest några mil i staden dagligen så är det ju egentligen extremt överdimensionerat med en elbil som klarar 30 mil.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:49

Tänk vad fort det svänger, för några månader sedan var laddhybrid skit men nu när ett visst bilmärke har premiär för en ny så är det plötsligt good enough.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:51

Vill man betala för två drivlinor när man köper bil och serva för några tusen extra varje gång kan laddhybrider vara ett alternativ. Mig veterligen finns för närvarande ingen laddhybrid under 360 kkr i listpris.

Uppdaterat: 2017-03-22 21:53

Premiär i helgen för gissa vilket märke och listpris 377900:-

Uppdaterat: 2017-03-22 21:55

Är det möjligen bilen som har ett namn som antyder att den är först i köerna?

Uppdaterat: 2017-03-22 21:59

Har aldrig påstått att laddhybrid är skit, däremot menar jag att för dom flesta så är det ett bättre val idag (!) att gå från konventionell teknik till icke laddbara hybrider.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:00
Vidstige skrev:

Pi, man brukar väl säga att med en bra laddhybrid så kan man klara 80% av resorna med el. Jag tycker det är good enough och en utmärkt kompromiss (du hyllade ju kompromisser). Elbilen är feltänkt bl.a. för du kan aldrig dimensionera batterimängden rätt, vad du än gör blir det fel där. Kör du t.ex. mest några mil i staden dagligen så är det ju egentligen extremt överdimensionerat med en elbil som klarar 30 mil.

Och Vidstige har alltid exakt rätt mängd bränsle i tanken för sin resa. Dessutom har han alltid 4 passagerare i bilen. Med bara föraren i bilen, så den ju "extremt överdimensionerad";-)

Sen kan jag bara applådera junkers #11 och Mäkinens #12. Spot on.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

L.Mäkinen, om det är Prius laddhybrid så har jag tydligt här skrivit många gånger att jag varken gillar nya Prius eller nya Prius laddhybrid (Prime). I valet mellan dom två är den icke laddbara det bättre valet för dom flesta och snål nog (just nu) som den är.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:06

Vilket håll blåser det åt från Toyotasajten idag?
Man måste ju vända kappan åt rätt håll liksom. Fan, den fladdrar lite som den vill

Uppdaterat: 2017-03-22 22:08

Talar inte om vad som är bäst för folk utan säger bara vad jag anser vara bäst teknik just nu för dom flesta. Laddhybrider fungerar bara bra om du kan ladda hemma, tekniken åldras fortfarande fort, batterierna stjäl inte sällan en hel del plats, dom är ofta relativt törstiga när batterierna är urladdade, dom är fortfarande dyra i inköp m.m. Tittar man på försäljningssiffror så talar dom ju för sig själv, exempelvis sålde förra vanliga Prius betydligt mycket mer än den laddbara. Sen får man väl se hur mycket förmånsregler påverkar, just nu pushas det mycket för laddhybrider så givetvis säljs det fler då när det finns gynnsamma regler.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:30

Var får du dina siffror ifrån Vidstige?
Vad jag kan utläsa säljer laddhybrider mer än hybrider just nu.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:47

För många faller Prius platt Vidstige - nämligen för alla oss som kräver en hyfsad dragkapacitet hos våra bilar. Och det är inte så få i Sverige så att en sån bil passar för "dom flesta" är nog högst tveksamt. Sen finns det ju många andra egenskaper som gör att Prius trots allt är en form av nisch-produkt - oavsett det faktum att du äger en.

Uppdaterat: 2017-03-22 22:48

Pi, pratade också om icke laddbara hybrider i allmänhet, inte bara om Prius eller HSD.
Alltså HEV kontra PHEV.
Detta har vi diskuterat länge tidigare så jag förstår inte varför du klistrar enbart Prius på mitt resonemang.
Ingen här påstår väl heller att det bara finns en modell eller ett märke av laddhybrid för alla.
Jag skrev dessutom tidigare i tråden att jag inte gillar nya Prius, vare sig som laddbar eller icke laddbar.

Uppdaterat: 2017-03-22 23:41
Audi A5 SB skrev:

Och Vidstige har alltid exakt rätt mängd bränsle i tanken för sin resa. Dessutom har han alltid 4 passagerare i bilen. Med bara föraren i bilen, så den ju "extremt överdimensionerad";-)

Fast här måste jag hålla med Vidstige att det är en stor skillnad. En stor tank kostar inget. Batterier är dyrt. Ju större desto dyrare.

Om 80% av resorna är 5 mil eller mindre, så verkar det ju dumt att betala för 50 mils räckvidd, samtidigt som man gärna vill ha den för att slippa räckviddsångest i den mån det är möjligt.

Om en hybrid klarar 80% av resorna lika bra som en elbil samtidigt som den kan ta långresorna vid behov så är det enligt mig en bättre lösning. Åtminstone inom rimlig tidshorisont.

Uppdaterat: 2017-03-23 09:51

Swemba, ja precis, du förstod problematiken.

Uppdaterat: 2017-03-23 10:57

Att elbilar i någon form är framtiden framstår som alltmer klart för varje dag som går. Samtidigt är teknikutvecklingen inte helt förutsägbar. Jag kan möjligen lite ogärna klara mig med kortare räckvidd men vill absolut ha dragförmåga och dessa parametrar hänger ihop. Det finns inga solklara lösningar och kanske man får hålla ett litet öga på buss- och lastbilsbranschen för att se hur de löser behovet av att förflytta hög vikt på ett miljömässigt optimalt sätt.

Uppdaterat: 2017-03-23 12:27
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Hade jag haft 3-4 mils väg till jobbet med möjlighet till laddning vid jobbet förutom hemma (vilket jag redan har) hade jag med största sannolikhet valt en laddhybrid idag. Men eftersom jag bor 5 min med cykel från jobbet och bilen i huvudsak rullar sträckor på 15-30 mil under helger skulle merkostnaden för en laddhybrid aldrig gå att räkna hem då för stor andel av milen skulle köras på bensin eller diesel.
För mig är därför en elbil med räckvid på +30 mil alternativet till nuvarande bensin/etanolare om jag ska gå åt det hållet. Ser med spänning fram emot Tesla Model 3 (S/X är åt h-e för dyra) när den presenteras slutligt och börjar levereras till kunder senare under året. Återstår att se vad pris och utrustningsnivåer blir i Sverige och om det visar sig värt att utnyttja reservationen jag la för snart ett år sen.

Uppdaterat: 2017-03-23 13:51

StefL, problemet är bl.a. att Tesla 3 m fl inte klarar 30 mil i praktiken och ännu mindre så vintertid. Ska du sen bygga ett nätverk av snabbladdare så faller hela idén om det blir så populärt så att det blir köer (illa nog som det är att vänta ca 30 min på att en tankning med fyllnadsgrad på bara 80% ska gå färdigt). Har redan förekommit slagsmål om vem som var först till sista laddplatsen.

Uppdaterat: 2017-03-23 13:58
Vidstige skrev:

Har redan förekommit slagsmål om vem som var först till sista laddplatsen.

Var kan man läsa om detta?

Uppdaterat: 2017-03-23 14:15

Aragorn - vi har redan diskuterat detta i en annan tråd, och faktum är att ingen vet ännu vilken räckvidd Tesla Model 3 kommer att ha eftersom produktionsversionen av bilen inte har presenterats och inte heller vilka batterialternativ som kommer att finnas. Det uttalade målet Tesla har kommunicerat är 215 miles EPA (345 km) men då Chevrolet Bolt har om jag minns rätt 238 miles EPA spekuleras det i att Tesla kommer att se till att Model 3 inte har en lägre rating, vilket då skulle motsvara 382 km. EPA-ratingen är allmänt betraktad som avsevärt mer realistisk än fantasisiffrorna som uttrycks i NEDC-ratingen även om väder och vind påverkar (liksom det för övrigt gör med förbrukningen även för fossilare) men så länge jag tar mig 25 mil i alla lägen är det lugnt.
Hur laddnätverken kommer att se ut i framtiden visar sig, men med tanke på att 90% av min laddning kommer att ske hemmavid kan jag leva med 30 minuters paus för laddning av bilen och mig själv vid längre resor efter 25-30 mil. Hur hårt belastade Teslas Superchargers blir när fler bilar rullar på vägarna visar sig också vad det lider, och det finns (och byggs) även andra alternativ för laddning, så jag är inte speciellt orolig. Slagsmål om vem som var först lär i Sverige bara ha kunnat förekomma vid Superchargern vid Infra City som många av Stockholms taxi-Teslor valt att missbruka, och den lär jag inte använda ofta då jag bor endast ca 20 km från den och kommer att ladda hemma.
Jag är 100% öppen för fakta och bildar mig en uppfattning utifrån det jag vet idag, skulle det ändra sig i framtiden har jag inga problem med att revidera min uppfattning. Allt talar dock utifrån den kunskap jag tillägnat mig för att batteribilar kommer att ta en stor del av marknaden på tio års sikt.

Uppdaterat: 2017-03-23 14:47

StefL, Aragorn, bra där! :)

Jo jag har också bildat mig en uppfattning genom allt jag läst om elbilar. För ett par år sen var jag rätt positiv men ju mer jag har funderat på detta så har jag kommit fram till att elbilen är feltänkt. I alla fall som tekniken fungerar i grunden nu och det finns inget direkt stort revolutionerande på gång heller. För kort räckvidd och för långa laddtider är svårlöst. Visst kan elbilen funka för en del men för massmarknaden och som hushållets enda bil är min bedömning att elbilen är rätt iskall dom närmasta 10 åren och särskilt om oljepriset fortsätter hålla sig på låga nivåer.

Och för dom som kan ladda hemma menar jag att laddhybriden överlag "makes more sense", dvs är det bättre alternativet. Jag inser också elbilens potentiella fördelar men nackdelarna dominerar tyvärr. Det finns inte heller nån logik att försöka ersätta jordens bilflotta med elbilar som klarar 30-50 mil, bara batterier som behövs för en sån lösning gör det omöjligt. Det är ju också så att där elbilen kan göra mest nytta, dvs i stora städer som Stockholm, så bor folk ofta i lägenheter och saknar laddmöjligheter.

Jag kan också konstatera att få idag kör eller köper elbil men många snackar om det. Om tekniken var så mogen som man påstår, varför kör man inte elbil då? Tittar man på begagnade elbilar så är dom överlag kalla dom med. Enda riktigt heta är Tesla Model S med stora batteriet, det för "50 mil". Det ger då en tydlig fingervisning om vad folk är beredda att betala för, och det är lång räckvidd och kortaste möjliga ladd-tider.

Uppdaterat: 2017-03-23 15:37

Det är alldeles för tidigt att döma ut elbilar, särskilt när det pågår en kamp mellan de bästa applikationerna och därmed marknadsandelar. Allt kan fortfarande hända. Elbilen kan drivas via bränslecell, batterier eller olika former av generatorer varav vissa drivs fossilt eller med biobränsle. Infrastrukturen är också i en experimentfas med snabbladdning, induktionsladdning och t.o.m. direkt anslutning till el i gatan eller i luften medan fordonet fortfarande är i rörelse. Att redan nu säga att elbilen är feltänkt är nog att...tänka fel. Fossildrift är på väg bort och eldrift är ytterst väl beprövat på många områden, dock inte i form av privatbilism. Ännu.

Uppdaterat: 2017-03-23 16:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

pinjong, med "rena elbilar " så menas en bil som går på batteri. I alla fall det jag resonerande kring.

Uppdaterat: 2017-03-23 16:59

OK Vidstige. Mitt resonemang går ut på att man inte kan döma ut en pågående process. Där jag bor börjar batteribilar bli väldigt vanliga. Förmodligen beror det bl a på att dessa ofta mindre bilar passar bra in i de körmönster många har med begränsade dagliga transporter. För långpendling gäller fortfarande andra alternativ även om det just utmed Sveriges långa västkust (E6:an) är påfallande vanligt med stora Teslor.

Uppdaterat: 2017-03-23 17:24
Mycket vatten har runnit under hjulen...

En ren batteribil kommer inom kort inte vara speciellt mycket tyngre, Bolt är inte tung och väldigt rymlig.
De tyska tillverkarna har enats om en standard för laddare på 400kW, det betyder att det tar 10 minuter att ladda 35 mils körning.

Chevrolet Bolt behöver i stort sett inte servas på 24000 mil, enbart luftfilter till kupen ska bytas. Efter 24000 mil byter man kylvätska till batterierna.
En enorm miljövinst och enormt billigt för bilägaren.

Uppdaterat: 2017-03-23 17:40

pinjong, ok men finns ännu inga tecken på att det ska börja säljas elbilar i stor mängd i Sverige. Dom är ännu så länge alldeles för dåliga och för dyra, jag kan inte se att det kommer ändra sig nåt särskilt framöver. Jag tror det är stor risk att dom som köper elbilar kommer få enorma värdetapp, dvs mycket dåligt andrahandsvärde.

Uppdaterat: 2017-03-23 17:46

Fast att ladda "35 mil på 10 minuter" känns för mig som en aning chansartat - i alla fall i långa loppet och om man vill bibehålla den beräknade livslängden på batterierna. Att snabbladda på ca: 1 timme är en sak men att ladda med 6 ggr den effekten (troligen mera) - nja, själv skulle jag nog undvika den lösningen...

Uppdaterat: 2017-03-23 18:48

Elbil är helt klart ett intressant alternativ för mig, med nuvarande körbild. Har ca 7 mil ToR hem-arbete. Finns tyvärr två grundläggande problem/hinder. 1. Pris för att köpa en normal familjebil(vid privatköp) som går på ren el. 2. Räckviddsångesten är fortfarande ett hinder(inte för arbetsresorna utan för de andra privatresorna).
Egentligen ganska märkligt att inte fler elbilstillverkare erbjuder räckviddsförlängare som exempelvis BMW.

Uppdaterat: 2017-03-23 21:43

Optimus, BMWs räckviddsförlängare är inte bra och då kommer man ju dessutom ifrån grundfördelen med enkel drivlina.

Uppdaterat: 2017-03-23 21:56

Jo, jag är medveten om att grundtanken går förlorad men det känns ändå lite säkrare om, bara om, jag inte når fram till en laddsstation. Vad är det med BMWs räckviddsförlängare som inte är bra?

Uppdaterat: 2017-03-23 22:00

Optimus, vad jag läst om den så ger den inte så bra räckvidd och dessutom tappar bilen i prestanda med den. Man ska köra extra långsamt t.ex. Det är nästan som ett dåligt skämt.

Ungefär som att ha en gräsklipparmotor i bagageutrymmet.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:04

Vidstige, det låter inte som en jättehit precis men trots allt kan man hanka sig fram till en laddstolpe. Alternativet blir jag stående på väggrenen. Jag har kollat på beg BMW REX modeller, men jag klassar inte det som en familjebil direkt. Men jag skall inte vara för kategorisk, jag skall hyra en sådan en helg och bilda mig en tydligare uppfattning.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:12

BMWs förbränningsmotor har väl en tank på 9 liter - eller ev 12 l. Så nån lång extra räckvidd finns det inte om man inte har med sig en reservdunk.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:15

Pi, håller med men det är fortfarande en "försäkring" mot alternativet tvärstopp och bogsering.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:21

Optimus, vad jag menar är att man vill ha nåt rejälare. Det tror jag dom flesta vill. Och då är vi ju snarare inne på laddhybrider. Dock kan man ju tänka sig seriella laddhybrider framför parallella.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:26

BMW i3 har ingen gräsklipparmotor utan en 2-cyl motorcykelmotor.

Uppdaterat: 2017-03-23 22:57
Power to the people

Grosser, men trams är ju alltid roligare än fakta för en del...

Uppdaterat: 2017-03-24 06:04
*Robban

De flesta skulle nog klara sig rätt bra med en i3 REX. Att tanken är på 9 liter beror på lagkrav om hur mycket räckvidd som ska komma från respektive drivlina för att vissa miljöbilsregler ska gälla. Lyssnar man på folk som faktiskt kör i3 och inte såna som bara läser negativa rubriker i skandalpressen så körs bilarna oftast på el och på långresorna börjar man med fullt batteri och full tank. Då får man ett avbrott för tankfyllning efter några timmar. Inom landet har man löst de flesta resorna och kan koppla in laddningen på målet över natten.
Fast i3 REX är ju ingen elbil.

Jag var några timmar ifrån att beställa en Renault Zoe som ersättare för min e-up, men jag skrev på för nytt jobb och anpassar mig efter det.

Uppdaterat: 2017-03-24 07:56
Grosser skrev:

BMW i3 har ingen gräsklipparmotor utan en 2-cyl motorcykelmotor.

Jag sa ungefär. Självklart är det inte nån gräsklipparmotor men poängen var att den kan upplevas som kraftigt underdimensionerad.

Uppdaterat: 2017-03-24 08:51
EnannanRobban skrev:

Grosser, men trams är ju alltid roligare än fakta för en del...

Pratar du om dig själv nu?

Själv bygger jag allt jag skriver på just fakta.

Uppdaterat: 2017-03-24 08:52
Vidstige skrev:

EnannanRobban wrote:Grosser, men trams är ju alltid roligare än fakta för en del...
Pratar du om dig själv nu?
Själv bygger jag allt jag skriver på just fakta.

Gräsklipparmotor?

Uppdaterat: 2017-03-24 08:55
*Robban

Helt OK Vidde, jag förstår att du inte tyckte att det gick något vidare att köra på REX:en när du hade slut i batteriet när du testade i3:an och att du upplevde den nästan som en gräsklipparmotor. My bad.

Uppdaterat: 2017-03-24 09:07
*Robban