Vi Bilägares forum

Miller Cycle

Miller Cycle

Läste att nya Audi A4 kommer få en tvåliters bensinmotor som använder miller cycle.
Den ska dra bara 0,5 liter milen.

Här står lite hur den tekniken fungerar.

http://auto.howstuffworks.com/question132.htm

Kommer det vara en kompressor i den motorn och därmed inte turbo?

Uppdaterat: 2015-08-09 12:08

Kommentarer

Mazda 2 1,3 använder Miller cycle liksom för många år sedan Mazda Millenia.
Troligen turbo på Audi i kombination.

Uppdaterat: 2015-08-09 13:20

Det är turbo som även Mazda hade för 10-15 år sedan. Xedos 9 V6 är Mazdamotorn och i Mazda 3 och Demio har det som sagt använts i en liten 1,3l.

Mer om Audi
http://articles.sae.org/14140/

Uppdaterat: 2015-08-09 13:26

Det är alltså en vidareutveckling av något som "påminner om" Miller Cycle, enligt artikeln.
Det i kombination med en massa andra saker ska ge den bättre vrid och högre verkningsgrad likt en diesel, men med bensinarnas fördelar - det bästa från två världar alltså. Ska bli intressant att se om den kan leva upp till det.

Uppdaterat: 2015-08-09 13:35

http://articles.sae.org/14140/
Varför skall man köpa en diesel när bensinaren är billigare i det hela?
Tex partikelfilter,smaka på den..
XC60 diesel 3600 årsskatt och snittar 0,8,inte alls ngn ovanlig förbrukning för denna.

Uppdaterat: 2015-08-09 15:36

http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1125-XC60.html?fueltype=1&constyear_s=2013&constyear_e=2016&minkm=&powerunit=2
Nästan vad bekanta sagt om sina,.8 i snitt.

Uppdaterat: 2015-08-09 16:08

Har inte nämnt XC 60 och bensin,vad menar du?
Läs bakåt,du misstar mitt inlägg.
Jämförelse att inte alla dieslar ens är snåla.
Audi A4 miller eller Audi A4 diesel,troligen billigare totalkostnad med bensinaren.
Kanske otydlig där..
:-)

Uppdaterat: 2015-08-09 16:59

Men han menar ju självklart att XC60 med bensin snittar 1,2 så oavsett så består skillnaden i verkligheten.

Uppdaterat: 2015-08-09 17:12

Med tanke på prisskillnaden på bensin och diesel idag så kostar alltså bensinaren närmare 3:- mer per mil att köra avseende bränslet.
På tre år och 6000 mil så måste alltså dieseln kosta 18000:- mer att äga på övriga kostnader för att man ska välja bensin. En som kör korta sträckor väljer självklart bensin förutsatt att värdeminskningen är någorlunda lika.

Uppdaterat: 2015-08-09 17:46

Prisskillnaden mellan de två motorerna är 30000:-

Uppdaterat: 2015-08-09 17:50

Jo högre andrahandsvärde är väl en sak men den får inte tappa mer än ca 16000:- av de 30000:- allt annat lika för att dieseln ska löna sig på tre år och 6000 mil.
Blir kanske svårt att få ihop den kalkylen på diesel. Som företagsbil får man väl välja mellan mer lullull eller ngt lägre milkostnad för att få in den under tjänstebilstaken.

Uppdaterat: 2015-08-09 18:40

Åter leifer - just nu är dieseln billigare men det var den inte för några månader sen. Varför måste du hela tiden tjata om att bensinen är "straffbeskattad" - prisskillnaden just nu är skapad av marknadskrafterna även om skatten i o f s skiljer till dieselns fördel. Men kolla också vägtrafikskatten - där är dieseln istället dyrare ("straffbeskattad"). Så totalkostnaden för medelbilisten blir nog ungefär densamma ur skattesynpunkt.
Jag tror f ö inte att andelen dieselfordon inom nyförsäljning av bilar kommer att ligga kvar på den höga nivå den är just nu med tanke på bl a de restriktioner som kan komma att införas i många större städer. Och bilförsäljare jag talat med nyligen har också i många fall denna känsla - och inte minst beroende på att bensinarna tycks bli allt snålare så att milförbrukningen därmed jämnas ut alltmer.

Uppdaterat: 2015-08-09 19:14

Sen skall vi inte glömma att dieselmotorn inte passar alla former av "körcykler" - t ex många korta körningar. Så jag tror på en renässans för den bensindrivna bilen även om en övergång till olika former av hybrider vore bättre. Men kolla vad som håller på att hända på kontinenten där man diskuterar begränsningar för dieseldrivna fordon. Och har det väl börjat så tror jag det är svårt att stoppa... F ö tror jag ändå inte att att den totala skatteskillnaden mellan bensindrivna och dieseldrivna fordon kommer att vara speciellt stor för en normalbilist - och det är ju relativt enkelt att räkna på.

Uppdaterat: 2015-08-09 19:50

Just nu är det mer förmånligt med diesel, bränslet är billigare, motorerna drar mindre bränsle och om man inte kör väldigt korta sträckor och väldigt lite per år påverkar inte servicekostnader och högre inköpspris så mycket att bensin skulle bli billigare.
Men, eftersom bränslepriser till stor del kan påverkas av politikers godtycke, kan man aldrig vara säker och speciellt inte där mupparna försöker få styra regeringssamarbetet.
Eftersom stor efterfrågan på diesel ger överskott på bensin är det ju märkligt att bensin, precis som leifer skriver, straffbeskattas.
Även om moderna personbilsdieslar i många fall är väldigt bra tycker jag ändå den silkeslena gången på en modern bensinmotor är mycket trevligare och därför anser jag att diesel hör hemma i transportfordon och lantbruksredskap.
Får nu Audi till det med en ny snål bensinmotor som fungerar som det är tänkt tycker jag att det är suveränt.
Bara det inte blir ett stolpskott som med "mellantrycksmotorn" på 60-talet!

Uppdaterat: 2015-08-09 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2.0 TFSI-motorn i kombination med en elmotor vore den perfekta drivlinan. Men Audi A4 e-tron lär väl komma med 1.4 TFSI-motorn ingen dum kombination heller.

För den som är mer intresserad av Audi A4
https://m.youtube.com/watch?v=7MSY-Cq3l58

Uppdaterat: 2015-08-09 20:56

Jag är inte så säker, mupparna är bland det räddaste jag är för!
Sedan när det gäller dieslar åker jag ju i V70, men det är ju den gamla femman, A3och A4 och igår i kompisens helt nya Golf Alltrac med 2l-dieseln, de går alldeles utmärkt men för mig finns fortfarande Bolinder-Munktell känslan kvar även om den maskeras.
Det är skillnad på den motor som sitter i din Phaeton, Jes, det här är standardbilar.
Jag vet att många gillar dem och visst har de fördelar, det vet jag, men jag gillar inte en motor som tvärkroknar vid 4000 rpm.
Men jag borde inte gnälla, med automat spelar det ju ingen roll, men jag gillar inte kallstartknacket.

Uppdaterat: 2015-08-10 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag måste ju tillägga att jag trivs bäst i min gamla Saab, bensin/etanol så klart, men det är kanske onödigt att skriva om :o D

Uppdaterat: 2015-08-10 09:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om en A4 miller kör på, 5 en A4 diesel kör på, 4 och normalbilisten kör 1500 mil/år borde väl bensinaren bli billigast att äga?

Uppdaterat: 2015-08-09 23:59
Gäsp skrev:

Spännande att följa vad du ... oundvikligen måste byta till vad det lider saabnisse .. :-)
.
Sorry för min smiley .. för det är ju egentligen tragiskt :-/

He-he jag provsatt faktiskt en Giulietta och den trivdes jag med, jag satt bra och jag tyckte om inredningen, men tack och lov fick jag ingen möjlighet att provköra, jag kanske hade gillat den?
Men den hade en stor diesel och givetvis automatlåda.

Men man vet ju inte, det kan bli en Audi med miller, hoppas bara att den blir mindre trång än den nuvarande A4an.

Uppdaterat: 2015-08-10 08:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hur plockar jag bort kommentarer som blivit fel i editorn?

Ta bort detta

Uppdaterat: 2015-08-10 08:52

"Vi"bor i sverige,alla skatter kan sättas i princip hur högt som helst,dieslar är inte undantagna.
Vi knäar ju som sagt ekonomiskt i detta nu,pga av något som vi inte vet vad.
Vita bilar kanske får en lägre skatt medans röda får en högre,allt är möjligt i bolibompalandet!
Åsnan Romson...
Miller får man väl tro på Audis spec,kör man med eftertanke brukar Audi vara hyfsat ärliga mot spec.

Uppdaterat: 2015-08-10 16:01

Time vill tell,min bil ligger faktiskt närapå spot on spec.
Pratade med en säljare i fredags och hans färddator visade .48 på de 7000 mil han kört,inte så illa i snitt. Finns undantag från fantasisiffrorna,som faktiskt stämmer rätt väl.
Dieslar och skatt...tror skatten kan dubblas inatt,på i princip allt.

Uppdaterat: 2015-08-10 20:00

Real vs claimed spelar inte alltid störst roll. Den äkta förbrukningen är det jag är intresserad av.
.5 är ju sällan en hög förbrukning på en mellanklassare,är det då bensin är det inte illa. De som diffar mest är ju inte sällan Koreaner,eller ta Renaults 1.2a.

Uppdaterat: 2015-08-10 20:11

Tror det kommer att bli en "extra"batteriskatt,även på din Prius.
Skatter måste in,och dessutom höjas kraftigt.
Socker,fett och köttskatt är snart en realitet.
"Kaminskatt"..
Själv köpte jag en dragkrok höromdagen,
5000 i sverige 2500 i Tyskland..skatt..

Uppdaterat: 2015-08-10 20:16

Det är inte stadsförbrukning heller.

Uppdaterat: 2015-08-10 21:37

Trodde faktiskt inte det var punktskatt på dragkrokar, det ligger nog mer i näriga grosshandlare.....
När det gäller förbrukning, kan man ju faktiskt bara jämföra med sig själv, och den förra bilen, typ.....
Körstil, var och när man kör osv.....

Uppdaterat: 2015-08-10 23:59

Haha punktskatt på drag kommer nog snart,men handlarna har i viss mån fått anpassa sig i sverige.
Poängen är att om det svinas med skatter hittar man i regel omvägar som kompenserar,cigaretter kostar inte mycket numer när parallellhandeln blomstrar,snacka om tapp som måste tas in genom snuset.
Giriga ockerhandlare har jag fått nog av.
Det nås oftast en gräns av utnyttjande,sedan händer det kanske oväntade saker,enligt vissa oförståeliga..men helt naturliga för andra.
Miller cycle tror jag kan bli bra,men vem vet.
En sak som är säker är att totala skattetrycket i sverige måste ökas flera procentenheter inom ett par år!
Tex privata sjukvårdsförsäkringar för att få dräglig vård,pengarna saknas av någon oförklarlig anledning till i princip det mesta som skatten tidigare väl täckt.

Uppdaterat: 2015-08-11 03:01