Vi Bilägares forum

15 eller 16 tum för sommardäcken?

15 eller 16 tum för sommardäcken?

Jag måste skaffa nya sommardäck till min Kia Ceed. Nu är frågan vilken dimension man ska satsa på. Idag har jag 205/55 16 på sommardäcken (de däck som satt på när jag köpte bilen med komfortpaket) och 185/65 15 på vinterdäcken. Märkligt nog drar bilen mindre bränsle med vinterdäck, fast de är dubbade. Det måste rimligtvis bero på dimensionen. Funderar nu därför på att gå över till 185/65 15 även för sommardäcken. Finns det någon nackdel med det, utöver att jag måste skaffa nya fälgar och att det är snyggare med 16 tums? Hur påverkas väghållning och styrrespons av olika dimensioner? Kians svaga punkter är däcksbuller och okänslig styrning, och åtminstone bullret borde bli lite bättre med mer normalprofil, inbillar jag mig. Är det förresten nödvändigt med V-däck, som de som sitter på nu? Tacksam för råd.

Uppdaterat: 2015-04-09 15:40

Kommentarer

Skillnaden mellan 15" och 16" däck i vägegenskaper och stötighet är försumbar.
När det gäller buller är de bara att kolla de nya däckens egenskaper för att få tysta däck om det sen är 15" eller 16" kan kvitta. Tror inte du tjänar något alls på att gå ner till 15"

Uppdaterat: 2015-04-09 16:08
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

16 tums fälgar det är vad jag förstår dagens norm för komfort sommartid och vintertid 15" för att få lite mer däck i mellan väg o fälg, har läst att 17" skopar i sig snö vilket verkar helt logiskt.

Som före detta KIA ägare så menar jag att det enda som hjälper är att tilläggs isolera bilen för vi hade 15" på sommarn och det bullrade rejält.
Jag tror faktiskt att styrkänslan kan förbättras en aning i och med en ökad tröghet i styrresponsen om du går ned till 15" och håller däcktrycket exakt enligt specifikationen, KIA och även Daewoo är känsliga av bara den, en aning för högt tryck och bilen blir "nervös" på vägen.

Uppdaterat: 2015-04-09 19:21

Du behöver knappast V-däck. Hur fort går det att köra med bilen och vad är det för max. hastighet som anges i reg.handlingarna?
Ett V-däck är godkänt för 240 och ett H-däck för 210 och det bör räcka.
Sedan är det nog som redan skrivits ingen större skillnad mellan 15 och 16, möjligen blir det marginellt tystare med 15 tum, men mer beror säkert på däckfabrikat.
Välj ett däck som är testat för lågt buller.

Uppdaterat: 2015-04-09 19:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kolla så du FÅR byta dimension.

Enligt helbilsgodkännandet kanske sätter stopp för att gå ner till 15 tum. Vinterdäck är undantagna från de bestämmelserna.

Uppdaterat: 2015-04-12 12:43
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Hej, Tack för tips. Jodå, man FÅR ha 185/65 SR 15 på bilen. Den är typad för det också. Standardmodellen såldes med den storleken och med komfortpaket följde lättmetallfälgar med 205/55 SR 16. Snyggare men tveksamt om det är bättre. Jag tror bilens bränsledeklaration bygger på 185/65 15-däcken. Jag märker att färddatorn stämmer mycket bättre då, med 205-däcken visar den 17 procent fel! Jag har 185/65 SR15 på vintern och det fungerar utmärkt. Det man kan fundera över är hur den däckdimensionen är om man hamnar i en paniksituation i hög fart. Då gissar jag att 205/55 SR16 faktiskt är bättre pga större anliggningsyta. Men det är klart, hur ofta drabbas man av det? Men när man drabbas kan det vara desto viktigare. Hur gjorde ni för att tilläggsisolera Kian? Låter intressant.

Uppdaterat: 2015-04-14 23:08

Det här däcktestet – komfort mot sport, i olika dimensioner – kanske kan vara intressant i sammanhanget (har inte själv läst det).

http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20150409/dacktest-komfort-mot-sport-16-17-18-tum

Uppdaterat: 2015-04-15 10:16